Omituisin vastaan tullut vika!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Blindboy, 24.8.2007.

  1. jknR

    jknR Gearhead

    Kaverin Transit sammui säännöllisen epäsäännölisesti parin vuoden ajan. Antoi seisoa puolituntia niin taas mentiin. Saattoi toimia päivän tai kolme viikkoa ja taas tuli stoppi. Aika paljon siihen vaihtoivat osia ennen kuin vika löytyi. Oli tehty polttoainejärjestelmän Forte-käsittely ja pullon korkin sinetti oli mennyt tankkiin. Lillui sitten siellä ja osu aina välillä polttoainepumpun sihtiin ja tukki polttoaineen siirron.
     
    LehtinenA ja Hoovee tykkäävät tästä.
  2. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

    Mulla kerran irtosi polttoainesihti tankin sisältä, ei saanut motti bensaa kunnes veti bensalinjan täyttöputkesta sisään :)
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Aikanaan pojan crossipyörästä lähti tulppa.
    Rälläsi pitkin päivää ja ykskaks tuli hiljaista.
    Ihmettelin, että mitä tapahtui ja hetken päästä työnsi yammua pihaan päin.
    Tulppa irti ja tulpan kärki ihan litassa.
    No ensimmäinen ajatus oli, että kangen alapään laakeri hajalla, mäntä päässyt turhan ylös ja lyönyt tulpan irti kannesta eli kannesta kierteetkin hajalla.
    Mutta sitä pyöriteltiin ja tutkittiin, laakerit vaikutti ehjiltä, kannessa oli kierteet kunnossa, uusi tulppa paikalleen ja naapureita häiritsemään.
     
  4. eeko

    eeko Gearhead

    Jaa onhan näitä. IC:stä lensi kerran sytytystulppa lepikkoon vasemman polven vierestä. Ei muuta kuin pukkaamalla kotiin. Laitatin siihen helicoilin myöhemmin. HC Vivasta meni kampiakseli poikki ykköspytyn ja hihnapyörän välistä just ennen katsastusta. Leima tuli vaikka vähän moottori kolisi.
    -eeko
     
    Peeaa tykkää tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Nissan Nussy. Kaupungissa sai ajella ihan rauhassa ja samoin lyhyitä matkoja maantiellä. Pidempi maantierupeama, ja jo alkoi nykimään ja pätkimään. Bensanpuutetta. Uusi pumppu ei auttanut, eikä uudet suodattimet, vanhoissakaan ei mitään ikinä.

    Tankista imuputki irti, siellä oli myös suodatin, ja tankissa bensan seassa uiskenteli jotain ihme vaaleanruskeaa höytyvää. Tankista suodatin pois, niin johan alkoi helpottamaan. Hanskalokerossa vain piti varasuodattimia, kun varsinainen suodatin sitten tukkeutui ajoittain niistä höytyvistä.
     
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ford Mondeo herjasi, että takaluukun kansi on auki ja jarruvalot ei toimi. Ajattelin, että kyseessä on maadoitusvika. Mittasin yleismittarilla takavaloilta ja keskellä olevalta jarruvalolta yhteyden runkoon ja yhteys oli kunnossa. Revin auki kaikki ohjausmodulien liittimet ja tarkistin kaiken minkä osasin kosketushäiriöiden varalta mutta mitään en löytänyt. Vedin sitten kokeeksi hyppyjohdon keskimmäisen jarruvalon maanavasta takaluukun kanteen maihin ja kaikki viat poistuivat. En ymmärrä vieläkään missä se todellinen vika on.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ajoin intissä Upinniemessä moottorikelkkaa, reserviläisille sapuskaa ahkiollavetäen, kerran lensi tulppa täydestä laulusta päätä viistäen suomenlahden jäälle, kerran variaattorin puntti, onneksi ajoin matalana kylmän takia.
     
    eeko tykkää tästä.
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Yhden traktorin kanssa on ollut omituisia sattumia. Ajelin kotiin päin, kilometri ennen määränpäätä syttyi latauksen valo ja alkoi jotenkin tahmealta tuntua meno. Hetken ihmeteltyäni huomasin että laturi ihan jumissa. Kummalliselta tuntui, että miten se niin jarrutti kun remmikin oli löysällä. Käyntiin ja ajelin kotiin, kulki ihan niin yleensäkin. Vaihdoin laturin. Seuraavalla reissulla alkoi taas meno hyytyä, sammutin ja hetken ihmeteltyäni helvetinmoinen jysäys, ja öljytikku lensi kaaressa metsään. Venttiilikoppakin oli pullahtanut. Startti ei jaksanut enää pyörittää. Hinattiin kotiin ja todettiin että jumissa on koko kone. Oli yksi kiertokangen laakeri leikannut kiinni. Ilman öljyä oli tullut ajettua, kun se oli aina Perkinsille maistunut, eikä ollut öljynpainevaloa vaan mittari jota ei niin tarkaan tule seurattua. Jysäyksen syy oli kampikammiohöyryjen räjähtäminen kuumana käyneen laakerin sytyttämänä. Kampi oli vaihtanut väriä, mutta oli mitoissaan ja kiillottamalla kelpasi käyttöön. Muutama sata tuntia myöhemmin alkoi jälleen vähän ennen kotipihaa kone kolkottaa ja täristä. Ajelin perille ja purin vielä pöllikuorman kourakuormaajalla. Taas tutkimaan ja näytti kampiakselin siivapyörä olevan vähän vinossa. Kampi oli katkennut siitä kuumentuneen kaulan vierestä. Varttitunnin kuitenkin kävi ykkös- ja kakkospytyn välistä katkenneella kammella. Nyt on joku pakistanilainen käsintehdyn näköinen akseli koneessa.

    Edit: Silloin ensimmäisellä hyytymiskerrallahan se luultavasti leikkasi kampilaakeri jo kiinni ja laturin laakeri jumiin samaan aikaan, koska ei se laturi niin paljon voinut jarruttaa menoa.
     
    Muokattu: 26.1.2023
    Larry ja eeko tykkäävät tästä.
  9. hmr66

    hmr66 Gearhead

    Vetokoukun sähkökytkennät aiheuttavat yleensä ko tyyppisiä häiriöitä
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei ole tässä autossa koukkua. Eikä ole ollutkaan niin että olisi poistettu.
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Maadoitus oli niin heikko, ettei valojen vaatima virta kulkenut läpi, vaikka yleismittari kontaktia näyttikin.
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Näin kai sen on oltava vaikka kaikkia piuhoja seurasin niihin pisteisiin asti mistä liittyvät koriin ja tarkastin liitokset.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Useammassakin slantsixissä on ollut naputus, joka tulee ja menee omia aikojaan. Vanha tai rempattu. Aika voimakas naputus, mutta kuuluu lähinnä hytissä. Ja pienillä kierroksilla ainoastaan. Olen luovuttanut. Sitten kun ei kuulu enää, niin ei varmaan enää myöskään kulje.
     
    isalmela ja Hupeli tykkäävät tästä.
  14. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Annas kun arvaan.. Kuski?;)
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä se on moparin tekniikka, kun naputtaa. Bensapumppua vaihtamalla luulin sen joskus selättäneeni, mutta turha luulo oli. Vaihteistossa ei vissiin ole semmoista paikkaa, että osaisi tuota tehdä. Mut en käytä siihen enää aikaani. Naputtakoot. Stetoskoopilla on turha yrittää. Ei löydy mitään.
     
    Hupeli tykkää tästä.
  16. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mullakin kuului kerran yhdellä Oulun reissulla Valiantissa aina liikennevaloissa / vast seisoessa kumma naputus. Sitä siinä aina mietin ja yritin kuulostella että mistä se kuuluu. Lopulta selvisi että naputus kuului vieressä istuneen kaverin sydämeen asennetusta keinoläpästä. Eli onneks ei ollut vika autossa..:D
     
    Muokattu: 26.1.2023
    isalmela, bathory ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  17. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Päästelin isolla Stihlillä tukkia poikki täysillä kierroksilla. Pakoputki alkoi liikkua ja lopulta repesi irti. Siitä irtosi pieni pellinpala pakoaukon läheltä. Samalla kun pakari putosi, niin se pellin pala imeytyi pakoaukosta sisään ja laulu lakkas täydestä soitosta. NAPS...
    Eipä kannattanut korjata, kaikki basana....
     
  18. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

    Moparin pikkulohkosta irroittelin talviseisonnan jälkeen jonkun projektin takia pakosarjoja. Hämmästys oli suuri kun venttiilin päällä näkyi useita vaaleita noin 5-6mm palloja? Mitä helvettiä? Empiiristen tutkimusten jälkeen selvisi että ne ovat herneitä. Olin löytänyt hiiren vaivalla kasaamaan talvivaraston..
     
    toyopet, isalmela, eeko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. eeko

    eeko Gearhead

    Tuosta tulee mieleen, kun puolipimeässä tallissa hitsailin yhtä pakettiautoa ja tempaisin rälläkällä semmoisia peitepeltejä alas. Edellinen omistaja oli niitä sinne väsännyt. Haalareiden päälle putosi kasa jotain karvaista. Saman tien ampaisin sieltä auton alta ja siellähän oli ollut hiiren pesä. Puolenkymmentä kuollutta hiirtä sieltä tipahti.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ajelin Jetalla kohti kotia pimeenä kevät iltana. Hämmästelin, että onpas kirkkaat valot. Hämmästely ei kestänyt kuin kilometrin pari kun konehuoneesta kuulu jysähdys ja meno loppu.
    Akku oli räjähtänyt. Ai latausjännite... vähän päälle 18 volttia :eek::D
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!