Historian havinaa: Jenkkifarmari-ilmiö Suomessa 80-luvulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Vilkuna, 5.12.2004.

  1. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Tuohan oli eri Kuitunen kuin valtiovarainministeriön autoveromies Heikki Kuitunen. Pistin kanssa merkille, että on tuossa sukunimikaimalla nimi kohdallaan.
     
    Gary Grand ja karra tykkäävät tästä.
  2. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Niinpä onkin:D sivusilmällä katselin tuota pätkää sukunimi vaan pisti silmään:D No on ollut toinenkin Kuitunen paikallaan:D
     
    Gary Grand ja P. Thornton tykkäävät tästä.
  3. vanilla

    vanilla Gearhead

    Ostin 1994 elämäni ensimmäisen Jenkkiauton , 1983 mallin puukylki Chevrolet Caprice STW:n, ajoin sillä 5 vuotta ympäri vuoden käyttiksenä noin ehkä 5000km vuosi max.. Maksoi 15000mk. möin sen 1999 , 12000 markalla kun vaihdoin Vaniin. ( autossa oli GM Goodwrench vaihtomoottori noin 8000km ajettu mm. (8000mk lasku oli muuten liitteenä kun oli V.Nyströmillä /vai oliko Autobest Jkl vaihdettu uusi moottori.) Ja kaikki toimi.) 2014 iski farmi kuume uudestaan kun ostin 1990 Caprice STW:n, orkkis, kesäautoksi. kaikki toimii, ei räpelletty. ( MR-Kuntoinen ja ehjä takapuskurikin ) Maksoi 2500 e. Eli hinta ei oo hirveesti muuttunut... siitä ajasta. Vaimolle perustelin tuolloin: "saman hintanen kuin pappa tunturi MR." Kyyti parempikin, joku sanoi " vie bensaa enempi ku Tunturi, sanoin: " mutta isompi moottorikin... Ja mukava muistella kun tytöt oli turvaistuimessa aikoinaan kyydissä 1994 , nyt ne ajaa kolmekymppisinä molemmat tuota Olds / Caprice STW:ta kesällä . Siitä lähtien mulla on ollut 4 jenkkiä käyttiksenä. Ympäri vuoden tilanteen mukaan ....Mutta se on eri tarina...., en kuulu valtavirtaan... : ) Mielestäni....
     
    impala67, viikinki75, fmila ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. julmajari

    julmajari Gearhead

    Meidän Capricea kilvitetäessä oli karmee hässäkkä peilien kanssa, katsuri heilu metalli telineiden kanssa takana joissa oli jotain merkkejä mitkä piti näkya kuskin paikalta kaikista peileistä tms, tais olla joku lisäviritys apparin peilissä, takapenkkiä ei edes yritetty kun oltiin niin lannistuttu jo touhuun, tuli 3 paikkanen. (Espoo)
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Ostin 1991 Caprice Estaten 29 000 mk ja myin muistaakseni 2001, jotain 14 000 sain, olikohan sillo jo eurot en muista. Vuosimalli 1983.

    Karpon ohjelmassa haastatellut ei ehkä tämänpäivän leppäkylkiharrastajien tyylisiä, oikea ajankuva kait. Itse tosin käytin buutseja tuolloin vielä päivittäin.

    Ai niin 1990-1991 minulla oli 1988 6.2D GMC Jimmy pa, tein siihen heti sen ostettuani Lahden mallisen takapenkin, lahes kun asuin.
     
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Minäkään en haluaisi muistella joka ikistä tappiollista auto kauppaa;)
    Kyllä se vaan niin on käynyt ainakin kohdallani että turpiin on tullut.. kyse ehkäkin enemmän kuinka paljon:eek:joka kerta..

    Sähän taisit käydä reissussa hiljattain? Oliko ok?
    Tuntuisi täälläkin olevan tarvetta irtiottoihin, muuallakin kuin netissä;)
     
    litres tykkää tästä.
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Joo ajoinhan Capricella 10 vuotta niin en ajatellut asiaa noin. Vuotta aiemmin olin ostanut 1984 W126 mersun käyttöautoksi niin halusin vaan eroon siitä, nyttemmin ajateltuna ois kannattanut pitää mutta silloin ei ollut rahaa sellaiseen.

    Puoliso aloitti uudet työt helmikuun alussa niin yhteiset lomat nyt joksikin aikaa ohi. Matkana oli halvempi Miamiin kuin Thaimaahan, juuri tänä ajankohtana joten se tuli oikeaan saumaan. Kiva reissu vaikka paikan päällä oli kallista. Asuminen siellä... ei, kyllä Euroopassa parempi.
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tollaset reissut katkaisee kivasti tätä meidän talven arkea.
    Valoa ja lämpöä, sitä vuosi vuodelta tulee kaivattua yhä vaan enemmän..:)

    Joo..näitä autokauppa tappioita on kyllä rutkasti.
    Ehkäpä pitkä putki uusien parissa selittää sitä paremmin..

    Esimerkiksi jos ton t5 nyt vaikka myis takkia ainakin sen 45" .
    Sillä ois kustantanut mooontaa aurinkoo..:confused:;)
     
    karra tykkää tästä.
  9. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    tää on hyvä karpon pätkä,mutta ei se mitä tarkotin
    se oli sketsi muistaakseni paha yskä sarjasta
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

    Just tota Karpon pätkäähän tässä topikissa alun alkaen kaivattiin, ja sehän löytyi melkein heti ( 18 v 2 kk ), niin se sketsi löytynee tuossa tuokiossa n. vuonna 2041 siinä pääsiäisen paikkeilla.:odbiggrin:
     
    Kustom STW, MJF, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. karra

    karra Double Gearhead

  12. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Tuon Autokanavan jakson 3/4 onnistuin joskus ainakin pari vuotta sitten hankkimaan DVD:lle kopioituna, ja siitä on pitänyt ladata pätkä nettiin/tännekin. Siihen ei vielä ole ollut aikaa :oops: , mutta nyt sekin näköjään löytyy Youtubesta. Kohdassa 32:30 - 43:50 on tuo lainauksessa mainittu juttu:


    Areenasta löytyvässä Autobonus-dokkarissa vuodelta 2001 tutustutaan verkostomarkkinointiin, päähenkilö liikkuu Olds CC:llä jonka kilvet ovat NFH-35: https://areena.yle.fi/1-3065299
     
    karra, JYR, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Onkohan toi Autokanavan haastattelema tullitarkastaja saanut pitää virkansa, kun sanoi piilofarmarien tuonnin olevan hyvä tuuletus, joka tuo esiin Suomen korkean autoveron ja merkkimaahantuojien monopolin aiheuttamat epäkohdat.
     
    deeäxä, Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!