Kokemuksia Dual Sync -jakajasta (Holley)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 2.3.2023.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  2. Ei ole kokemusta, mutta ihan vaan mielenkiinnosta, että voisitko tarkentaa kysymystä? Onko tämmöinen suunitteilla johonkin vai onko tämmöisessä joku vika?
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Siitä saa nokan ja kammen asentotiedon (kuvassa näkyvä sähköliitin).
     
  4. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Noissa on ongelmana sama homma kuin yleensäkin jakajatriggauksessa, eli jakopään välykset, nokan kiertovärähtely ja öljypumpun kuorma vaikuttaa eri lailla eri pyttyihin. Toimii, kyllä mutta joutunee jättämään vähän varoja ennakossa. Vastaavilla on joissakin koneissa nähty joillain kierrosluvuilla todella huomattavaa sytkäennakon hyppimistä. Toki jos tuo pyörittää öljypumppua niin se tasaa osaltaan pahimpia värinöitä.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos tommosessa on 8 lovinen sytytyksen anturi, niin varmaan just noin. Mutta jos on triggeripyörä" mallia 36-2 tai jotakin semmosta, niin ECUsta riippuen sitä lopputulemaa siloitellaan laskennalla ja paljon. Mulla oli vielä syksyllä V2:ssa 2 lovinen sytytyksen anturi ECU:n (melkein) ainoana asentoanturina - MAPpiahan ne varmaan käyttää myös ja kun sen vaan sai käyntiin, mikä ei aina ollut helppoa, niin sen jälkeen kyllä osui kipinät ja ruiskautukset ihan hyvin. Nyt se 2 lovinen on korvattu 8-2 anturilla ja käyntiinlähtö ei käy ihan yhtä pahasti startin ja starttikehän päälle.

    Ja siis toi HD:n ainoa pyörivä anturi on nokka-akselin päässä tommosessa kaasuttimesta ruiskuksi tapauksessa.
     
  6. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Tuo hampaiden vähyys ja mahdollinen starttiennakon heittely on eri asia kuin triggerin heilunta. Startatessa harvahampaiset triggerit tehdään sellaiseksi, että triggaus tapahtuu startissa suoraan pulssista pienellä ennakolla ja isommilla kierroksilla ennakko lasketaan aikaperusteisesti aiemmista pulsseista.

    Varsinkin pienillä pyttymäärillä startti ei pyöritä konetta kovin tasaisesti, joka pahentaa tilannetta. Jos käytössä on time based ajoitus startatessa, ei se ajoitus mene likimainkaan oikein jos rpm on keskimäärin 200rpm, mutta puristukselle tullessa hidastuu hetkellisesti 30 asteen ajaksi johonkin 20rpm vauhtiin.

    Tuota starttaus ongelmaa voi siis parantaa tiheämmällä triggerillä, mutta jos se trigger akseli liikkuu kierroksilla erilailla suhteessa kampiakseliin, niin sitä sillä ei juuri voi parantaa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Maxxecun ja HD:n yhdistelmässä sylinterien tunnistus menee pieleen. Se sytyttää väärän, jolloin kone potkaisee takaisin ja irroittaa starttikehästä lastun, kun startti ei jaksa pitää.

    8-2 se ongelma poistui. Ainakin toistaiseksi.
     
  8. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Joo, varmaan menee laskenta pieleen 2:lla pulssilla. Muistelen että ainakin vanhemmat HD:n tehdasboxit työntää kipinän molempiin pyttyihin samaan aikaan startatessa.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ne on epätasavälein. Käyvässä koneessa hyvinkin selkeä signaali jopa ihan oskilloskoopin ruudulta. Mut jos startatessa akku kyykkää, niin voi mennä signaalianalyysi metsään. Ei auta edes MAP anturi, koska imutahdin paikka huojuu myös. Vakiossa on kipinä molempiin yhtä aikaa ja tarvikesytkässä tupla-anturit single firen avuksi. Hyvä vastaantulo Maxxeculta ja mä olen laittanut sinne korjausvinkin, muttei taida olla korkella prioriteetillä. Jos olisi startatessa dual fire ja batch injection ja jonkun kierrosluvun jälkeen muuttaisi ajoasetukset, niin kuin on asetettu, tulisi tosi hyvä.

    Just HD:n koneessa sequential injection ja ruiskutuksen ajoitus on hyväksi, koska haasteellinen ”imusarja”.
     

Kerro tästä muillekin!