Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. -late-

    -late- Gearhead

    Jos vähän googlailee maailman maiden päästönormeja niin saattaa osin selittyä miksi Manilassa on bensamaastureita. Toki kulttuurillisetkin tekijät ovat merkittäviä. Kollega Kiinasta aikanaan sanoi tekevänsä työmatkan mieluummin autolla kolme varttia suoraa katua kuin metrolla tai fillarilla 10min.

    Taitaa muuten Kiinassa olla kohta tiukimmat päästörajat autoille. Ja kahdessa maassa vielä lyijyllinen bensakin. Rikkipitoisuuskin vaihtelee maailman eri kolkissa. Stadissakin taisivat aikanaan kiinnostua kaupunki-ilman typpidioksidin noususta kun partikkelisuodattimia alkoi tulla dieseleihin. Meistä on moneksi, mut päähän sattuu vetipä tukasta tai parrasta.
     
    Muokattu: 15.3.2023
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sähköautojen globaali kysyntä kasvaa aivan samanlaisella jyrkällä nousukäyrällä kuin täällä Suomessakin. Globaalit markkinat ovat n. 2 vuotta Suomen myynnistä jäljessä, mutta ei sen enempää. Eli ei tämä ole mikään "EU" juttu kuten jotkut kuvittelee sen olevan. Muualla ladattavien ajoneuvojen myynti on kasvanut voimakkaammin kuin EUssa.

    https://www.ev-volumes.com/
     
    Rihma tykkää tästä.
  3. Tässä, kun katselee autoalan vaalipaneelia, niin itketään, että kun sähköautot ei mene tarpeeksi hyvin kaupaksi.

     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Rihma ja C4vettester tykkäävät tästä.
  5. ak72

    ak72 Gearhead

    Patteriautoilijat ajavat kiinalaisilla lithium akuilla. Eli tukevat epäsuorasti venäjän hyökkäyssotaa, hyi saatana!
     
  6. -late-

    -late- Gearhead

    Tsekatkaa myös mistä Suomeen tulee sähkö ja polttoaineiden raaka-aineet. Merkityksellisessä mittakaavassa siis.

    Desoto vetäs muuan pnä pihalla ekat metrit omin voimin, tähän saakka sitä on vaan työnnelty. Muutaman litran pistin bensaa tankkiin, mut en miettiny mistä se on tullut. (se tuli Cadillacin varakannusta)
     
    Muokattu: 18.3.2023
  7. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Siitä voi vertailla eri aineille viranomaisten ilmoittamia speksejä:


    Kannattanee olla melko kaukana jos vetykäyttöinen auto syttyy tuleen:

    "Tulipalon kuumentama kaasusäiliö voi repeytyä, minkä jälkeen vapautunut vety palaa räjähdyksenomaisesti."

    "Puristetun vedyn vuoto voi muodostaa niin paljon staattista varausta, että vuoto syttyy näennäisesti itsestään. Myös muuten muodostunut staattinen varaus, kipinät, kuumat pinnat ja liekit sytyttävät vedyn helposti."

    "Vetyliekin kosketus sulattaa useimmat metallit. Jos liekki koskettaa pulloa tai säiliötä, ne voivat revetä jo muutaman minuutin kuumennuksen jälkeen."

    "Vetyliekin sammutus ei ole suositeltavaa, koska vuoto syttyy helposti uudestaan ja voi tällöin aiheuttaa palovammoja tai sisällä räjähdyksen."

    Nestemmäiset polttoaineet taitavat olla reagointikyvyltään linnunmaitoa vetyyn verrattuna. Kuka haluaisi vetypullon selkänsä taakse kulkineen ajoenergiaksi näillä spekseillä?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasupullokuormassa olevia kuorkkeja on joskus ampumalla joudutettu palonsa kanssa. Olipa mitä tahansa lajia nestekaasuun asti, niin tulessa ne pullot halkeaa. Lähimaalaiskauppa paloi 60-luvun lopulla. Siihen aikaan nestekaasut olivat sisävarastossa. Ei sinne ollut mitään asiaa tilanteen ollessa päällä. Pullon kuorien jämiä levisi laajalle alueelle.

    Silti ”polttelee” kaasuauto mielessä.
     
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kävin tällä viikolla kotiuttamassa sähköauton. Toivottavasti muutosvastarinta polttomoottoriautoilijoilla jatkuu pitkään niin on minulla paremmin käytössä latauspistokkeita matkalla sikäli kun sellaista joskus tarvitsen. Muutaman päivän ajelun jälkeen on täysin selvää, että sähkö on tällä hetkellä omaan käyttöön oikea valinta ja ensin kaavailemani hybridikin olisi ollut virhe.
     
    Catiska, Slant Sickness, Harri S ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Ensi yönä pörssisähkö taas lähes nollilla. 100 km kustannus ladatessa helposti alle 2 euroa siirtomaksuineen ja veroineen. Kun tuulisähkö lisääntyy kuten suunniteltua ja Olkiluoto 3 toimii, tuo tulee olemaan uusi normaali yö aikaan. Kesä tietysti painaa myös energian päivä hinnan alemmas.
     
    Rihma tykkää tästä.
  11. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Onneksi olkoon! Se on hieno tunne kun auto-osto osuu nappiin.

    Mikäs vekotin sulle tuli?
     
  12. Swinger

    Swinger Gearhead

    Teslan koeajoa ja isompien vanteiden testausta. Lopussa vielä testi teslan autopilotista.
     
    C4vettester tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan sama logiikka sulla, mitä mä oon ajatellut samaan sukupuoleen innostuneista. Vähemmän kilpailua baarin viimeisistä dooriksista.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Tesla Amish Edition.
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kiitos! Käy se auto millä hyvänsä niin ei sitä elämän aikana kovin montaa aivan tuliterää autoa osteta. Tai minä en ainakaan.

    Merkkiuskollinen olen ollut käyttöautoissa jo pitkään eli BMW tuli, i4 M50.
     
    Catiska, C4vettester ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuohan on vanha keksintö ja ollut jo tuotannossakin sekä samalla hiljaa kuopattu: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
     
  17. C4vettester tykkää tästä.
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ohi otsikon aiheen menee, mutta menköön!:cool:

    Kröhöm! Niin kuin nimimerkistä voisi ajatella, merkkiuskollinen BMW kuski mpower on. Vaan eipä olekaan, vaan satunnaisesti useilla merkeillä ajellut. Sitten ajauduin mersumieheksi ja tyytyväinen olinkin.

    Mutkun mutku, sitten sain "vanhan mustin", W211 facelift dieselin myytyä yksityiselle ihan hyvään hintaankin vielä. Nuoren pojan kanssa käytiin pitkällä koeajolla ja ohjelmoitu 3 litran diisseli kun oli, niin hän niin ihastui sitten siihen ostaen!
    Noh, autopula sitten tuli juu, ja rahatkin poltteli taskussa!

    Silmät kiiluen sitten katselin vaihtoautoja nettiautosta! Silmiini sitten pisti yksityisellä myynnissä oleva BMW 528i mallisarjaa F10. Semmosen sitten ostin, juu! Kauhia katastrofi oli koko hankinta myöhemmin ajatellen.

    Autohan oli ihan siisti, hianot nahat, ZF 8-vaihteinen automaatti. Mutta se öljynkulutus, litran litki tonnilla. Ja vasta noin 180 tkm ajettu. Ja suorasuihku kun oli, niin suutinvikakin tuli, mikä suorasuihkuissa aika yleistä.

    Ajettavuus oli ihan hyvä kyllä, pieniruokainen noin isoksi tehokkaaksi koneeksi ja ZF laatikko vaihtoi hienosti, fiksummin kuin vaikkapa mersun 7 vaihteinen. Juu, ja kyllä öljytason mittari oli tässä autossa tosi tarpeellinen, tonnin välein ilmoitteli",ettet ny viitteis lisätä litran öljyä kun seuraava huoltoasema tulee"!

    No, paniikkia sitten mulle alkoi jo pukata kylmän hien kihotessa otsalle! Tästä on nyt eroon päästävä! Aikaisempiin hyviin mersukokemuksiini perustuen, Mersu se on nyt sitten vaan ostettava, ei maha mittään!:)

    Aikaisemmin olinkin jo zoomaillut C218 mallisarjan CLS:ää. Mun mielestä oikein sulavalinjainen hienostunut sukkula!
    No juu, semmossia sitten pari löysinkin nettiautosta. Vaatimuksena oli vaalea väri ja 3 litran diisselikone. Toinen oli täällä Lohjalla ja toinen Lahdessa.

    Ekana tietysti Lohjan autoa koeajelin kun lähellä oli, ja sitten kyselin välirahaa. Tarjouksen saatuani sitten sanoin, menen nyt sitten vertailun vuoksi vielä Lahteen koeajelemaan. Automyyjä sitten myrtsinä oli!:p

    No juu, sinne Lahteen sitten juu! Koeajon tehdessäni olin tyytyväinen ja välirahakin tuntui sopivalta. Mutta eipä siinä vielä kaikki, Lahden automyyjät sitten alkoivat kyselemään Bemarin öljynkulutuksesta. Minä kun rehellinen olen, niin sitten kerroin, kyllä se litran napostelee!

    Eivät uskaltaneet ottaa vaihdossa, tai sitten pitäisi välirahaa maksaa tonneja enemmän! En mää semmossia sitten, sanoin! Siihen kariutui Lahden Mersu CLS:n kauppa!

    Mutta niin kummaa kuin olikin, se Lohjan automyyjä sitten soitti matkalla Lahdesta kotiin tullessa, miten siellä kaupoilla kävi. Mää sitten siihen, ei kelvannut kun tää syö öljyä heidän mukaan liikaa. Auto oli hiano ja olisi mulle kelvannut!

    Lohjan automyyjä sitten pikkasen ihmeissään, sanoi kuitenkin tuu meille vaan, niin kaupat tehdään! Mää huuli pyöreenä, eikös teitä sitten BMW:n öljynsyönti haittaa?

    Automyyjä siihen, ei hei tommosista "pikkujutuista", he myyvät auton eteenpäin trokareille! Sinne sitten meni Turun trokarille TDC-2 Bemmi ja mää CLS:n sain! Sain sitten tingattua vielä lohkolämmittimen ja sisätilan lämmittimen asennuksineen, ja olin tyytyväinen! Se olikin sitten viimeinen Bemmi mikä mulle koskaan tuli!:rolleyes:

    Bemarit on hienoja autoja toimiessaan, mutta aika epäluotettavia. Monta susimoottoria on nykyisin lähtenyt jo suunnittelupöydältä tuotantoon! Mm. tässä kun mulla on naapurina samassa kiinteistöosakeyhtiössä LVI-firma ja pomolla BMW X5, niin missään muussa ei oo niin paljon vikavalot vilkkunut kuin X5:ssa!

    Näin ollen katsonkin viisaammaksi pysyä tähtikeulassa, ja eritoten kun itekseen korjautuvan W222 Mersun sitten ostinkin. Mutta se olisikin jo sitten pitempi juttu, ja en nyt viitsi sitä enää tähän laittaa!:D
     
    C4vettester, Concarne ja Harri S tykkäävät tästä.
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mersu on kyllä ainoo saksalainen nykyauto minkä uskaltaisin ostaa.
    Sähköautoina vaan niin helkkarin kalliita ettei lompsassa pito riitä.
    Yksi paikallinen EQe tjsp. ammattikäytössä. Hajos akku, muutamassa viikossa sakasasta takuuseen uusi tilalle.
    Vanha akku kierrätykseen suoraan siitä nosturilta, ei yötäkään säilytystä korjaamon tiloissa vaan heti eteenpäin.
    Aika hölmö juttu jos noita ei korjata tai pysty korjaamaan.
    Melkoista tuhlausta mutta siihenhän tää on menny, uutta mosaa tilalle tavan polttiksissakin, kun korjaaminen tehdään riittävän kalliiksi/hankalaksi.
     
    Concarne tykkää tästä.
  20. Swinger

    Swinger Gearhead

    Käsittääkseni aika monella merkillä on sillein ettei esim noottorin osia saa, vaan vaihtoehdoksi jää ostaa puolimoottori tai koko moottori ilman apulaitteita.. ja taas Artisti maksaa
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!