Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Totta! Huima etu. Missähän sitä kaistaa olikaan, joku pätkä Länsiväylällä. En ole huomannut hyödyntää tätä merkittävää etuoikeutta nyt kun käyttöautona on sähkäri.
     
  2. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tälleenhän siellä lukee:

    Ennen 21 päivänä elokuuta 2002 käyttöönotetun ajoneuvon tulee sähkökäyttöiseksi muutettaessa täyttää seuraavat vaatimukset:
    1) suojaus sähköiskuilta tulee toteuttaa E-säännön 100 kohdan 5.1 mukaisesti;
    2) akut tulee sijoittaa ja kiinnittää niin, etteivät ne ole alttiita vaurioille tai irtoamiselle törmäystilanteessa;
    3) jos ajoakku on lyijyakku, se on vetykaasun kertymisen estämiseksi varustettava tuulettimella tai tuuletuskanavalla;
    4) tuulilasin huurteenpoistojärjestelmän on oltava niin tehokas, että se takaa riittävän näkyvyyden tuulilasin läpi kylmällä säällä;
    5) ajoneuvo on varustettava ajosuunnan valitsimen asennon ilmoittimella kuljettajalle;
    6) kuljettajan on saatava ajoneuvosta poistuessaan ilmoitus, jos ajoneuvo on vielä aktiivisen ajon mahdollistavassa tilassa.
    Edellä olevassa kappaleessa tarkoitetun ajoneuvon muutosten vaatimustenmukaisuus tulee todeta katsastajan suorittamalla tarkastuksella. Lisäksi muutoksesta tulee esittää sähköturvallisuuslaissa (1135/2016) tarkoitetun valtuutetun laitoksen tai tarkastajan lausunto taikka mainitussa laissa sähkötöiden tekemiseen säädetyt vaatimukset täyttävän, ajoneuvon muutosten tekemisestä vastanneen laatima käyttöönottotarkastuspöytäkirja.


    Lyhyesti suomennettuna: R100 vaatimuksia sovelletaan suurimmalta osin myös vanhoihin rutkuihin, jotka muutetaan sähkökäyttöisiksi. Kohdassa 1) suora viittaus R100:een ja kohdat 2), 3), 5) ja 6) perustuvat myöskin R100:een, on vain ilmaistu vähän lyhyemmin.

    Tältä osin vaatimus siis poikkeaa siitä yleisestä periaatteesta, jonka mukaan mennään aina käyttöönottoajankohdan vaatimuksilla. Tässä tapauksessa ei mennä - ja hyvä niin.

    Tuo viimeinen kohta, jossa mainitaan millä tavalla vaatimusten täyttyminen osoitetaan, on kukkua. Sähköturvallisuuslain mukainen ukko ei tunne R100 vaatimuksia eikä näin muodoin osaa niistä mitään lausua. Oppii kyllä jos haluaa, mutta lähtökohtaisesti ei osaa.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei vaikuta mitenkään ylivoimaisilta toteuttavilta kohdilta. Sähköpätevyydetkin on. Mut ei ne noita katsastele konttorilla, joten täytyy tehdä tarkastuspaperit firman nimissä tms.

    Siis jos sattuu tommonen projekti joskus aktivoitumaan.
     
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei ne olekaan ylivoimaisia. Pitää vain tietää mitä tekee.

    Muuten, muistui mieleen maininta siitä, että EMC-testissä vain tarkastetaan suunnittelun lopputulos. Totta, mutta ei EMC ole mikään poikkeus tämän suhteen: ihan sama asia tapahtuu ihan kaikissa muissakin testeissä, jarruissa, ohjauslaitteissa jne. Jos kaikki meistä olis huippuosaajia, mitään sääntövaatimuksia ei tarvittaisi.

    Vaan kun kaikki eivät ole huippuosaajia.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika monen muun asian voi tarkastaa hyväksi ilman tosi kalliita mittalaitteita. Esim jarrut ajokokeella, satasia. EMC mittakammio, mihin mahtuu auto, sellainen on Suomessa ainakin yhtenä kappaleena, on kallis vuokrata. Ja auto on aika monimutkainen sähköjensä suhteen. Siellä kammiossa käyntejä voi tulla useita kertoja. On suunnilleen saman luokan haasteet, kuin jos joutuisi yksittäiskappaleen pakokaasut todistamaan hyviksi.

    Mut kun ottaa aihion vanhemmasta kalustosta, niin ei tule EMC ongelmia!
     
  6. -late-

    -late- Gearhead

    Teknisesti ja rakenteellisesti ei vaikuta ihmeelliseltä. R100 vaatii monessa kohtaa aika vähän verrattuna "tehdastekoisiin" laitteisiin.

    Aiemman sähköturvallisuuslain aikaan Seti ei automaattisesti myöntänyt sähköalan tyypeille autoalan rajoitettua S3-pätevyyttä. Nykylain ja standardin aikana sellaista ei enää tarvita mut automekatsun tulee olla perehdytetty aiheeseen. Käräjillä ponnistamatta se vielä on mut olettaa sopii ettei sähkäri välttämättä ole riittävän perehtynyt autoalan juttuihin. Pöytäkirjojen kelvollisuus voi vielä tulla tarkasteluun.

    Esim. alle 1kV jännitetyökoulutus lienee syytä olla ajoakkuihin eikä sulakkeen pohjan vaihtoon keskuksessa.

    Noita sähköautoalan "ammattihlöitä" kouluttautuu koko ajan merkkiorganisaatioissa ja niiden ulkopuolellakin.
     
    Muokattu: 6.4.2023
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Siihen menis hyvin varmaan jonkun sähkömoottoripyörän moottori?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan hiljan oli myynnissä kiinalainen ”koppimopo” kokoluokan sähköauto. Suomessa ja kilvissä. Joku vika laitteessa oli. Akuissa. 1600 oli muistaakseni vasarahinta. Jossei semmosenaan ”tonnin erällä vanhoja Leafin akkuja”, niin tekniikan vaihtoon just pikkufiiuun.

    Mut se meni jo.

    Voi olla, että semmosen mopon saa jostakin aliexpressistä tilatenkin. Ehjänä.
     
  9. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Niin tai Vintage Voltagen 300 heppaisen Minin tyyliin rakentaisi?
     
  10. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Yks hyvä ominaisuus mikä tulee mieleen on se että sähköauton lämmityslaitteesta puhaltaa heti lämmintä ilmaa kun lähtee kylmiltään ajamaan.

    Toinen on kaasun painamiseen reagointi.

    Itse en omista sähköautoa, mutta olen muutamaa ajanut

    EDIT: kun niitä ominaisuuksia tuos aiemmin kysyttiin..
     
    Muokattu: 7.4.2023
  11. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Juu ja lämmittää tarvittaessa puhelimen tai avaimen nappia painamalla tai ajastimella sisätilat, ratin ja penkin valmiiksi ennen lähtöä. Kesäkelillä viilentää.
     
  12. aircool

    aircool 3rd gear

    Juu, duunikaveri kun lähtee Teslalla töistä niin aina on 21astetta sisälämpö. Kesät talvet.
     
  13. Autoholistilla on harrastuskohteena pari Think City sähkistä. Melkoinen kohde sinällään, mutta mitä jos ton tekniika istuttaisi sinne Fiatin loosteriin..:rolleyes:

     
    Concarne tykkää tästä.
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  15. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009505737.html

    On tuohon lataamiseen ihan toimivakin vaihtoehto: BENSAA ostaessa minä työnnän kätevästi 50 tai 20 euron setelit kassaneidille tai automaattiin, niin ei ole ilmennyt mitään ongelmia. Tosin tällä menolla kohta varmaan paskallakin käydessä ihmisten edellytetään käyttävän jotain applikaatiota, kun se on niin hienoa ja edistyksellistä.

    Näinä vanhan liiton autoilijoiden ankeina aikoina nostan hattua Stellantikselle, joka toi suorituskyvyllä mainostettujen nelipyöräisten nenäkarvatrimmereiden keskelle oman oikeaoppisen vastineensa. Johtoporrasta ei jaksanut kiinnostaa, se mitä jotkut kukkahattutätikerhot tai vihernarkkarit tästä ajattelevat. Tyyli on tärkeämpää.
    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...aan-166-sekunnissa-lisavarusteena-jarruvarjo/
     
    Muokattu: 11.4.2023
    mcmies tykkää tästä.
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Eilen pudottelin nelostietä alas ja kattelin kun edessä kolme oman elämänsä individualistia meni peräkkäin valkoisilla Tesloillaan. Ja kas, kohta minut ohitti neljäskin mut se oli joku höpö kun oli musta. Liekö teipattu? Mä vedin trenditietoisesti mattaharmaalla bensa-autolla.

    Hämmästelyni jatkui himassa kun tölsässä oli bensamainos. En paljo tölsää kattele mut enpä muista milloin viimeksi näin bensamainoksen. Mietin siinä että oon n. vkon aikana tankannu kolme kertaa, about 80e per kerta. Funtsailin että milloinkahan oon edellisen kerran tankannu. En muista, pitänee tsekata äpistä. (Edit: se oli näköjään 11.2. kun satasen tööttäsin Cadillaciin päästäkseni KustomKultureen)

    P.S. kattelin kerran "ison aasialaisen maan" sähköauton sähkösysteemejä, aavistuksen ennustan ongelmia lian/tiiviyden kans. Ja vaikka IP-luokka oliski sama ko euroopan serkussa niin silmäkin näkee jo jotain eroja. Aika näyttää...
     
    Muokattu: 11.4.2023
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Onneksi maassa on vapaus valita millä maksamisensa ja tarpeensa tekee.
    Tosiasia on kuitenkin se että käteinen maksuvälineenä tulee pikku hiljaa häviämään.
    Se on tehotonta, hidasta ja mahdollistaa mm. harmaan talouden pyörittämisen, kun viranomaisten vaatima rahavirtojen seuraaminen on vaikeampaa.

    Meinasin jo kiikuttaa tuon oman autoni käytön vähyyden vuoksi autoliikkeeseen mutta peruin myyntiaikeet.
    Syy on yksinkertaisesti se että nykyisillä ajomäärillä voi ajastella lataukset ajankohtiin kun sähköenergia on sentin tai alle. Tänäänkin tulee yli 100km ajoa ja hintaa sille tulee alle 2€ siirtohintoineen ja sähköveroineen kun yöllä tuo sähkö oli 0,12-0,33 senttiä kilowatilta. Eikä tarvi montaa kertaa kuukaudessa latailla.
     
  18. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tutun naisen ruokakuntaan tipahti tesla Y joku aika sitten ja tässä oikean maailman kertomus reissuajosta pohjoiseen. Asuvat ihan täällä etelässä.

    "Tässä latauspisteet reissulta, aikaa niillä meni yhteensä 95 minuuttia, jolla päästiin ajamaan 1800 kilsaa. Rahaa tähän meni 120€, toki akkua on vielä 39% jäljellä nyt kotipihassa eli ehkä 112€ meni sähköön. Skodalla 8 litran (145tkm ajon toteutuman perusteella lasketulla) keskikulutuksella vastaavalla matkalla olisi mennyt 144 litraa dieseliä. Jos käyttää 2€ litrahintaa tekee se 288€. Eli melko huima ero sähköauton eduksi!
    Toki aikaa menee lataamisessa enemmän kuin mitä 3*6 min tyhjästä täyteen olisi mennyt, 18min dieselillä vs 95 min sähkiksellä, mutta ehkä 30 minuuttia tuosta istuttiin autossa kun ei ollut vessahätää tai tarvetta ostoksille, toki auto myös joutui meitä odottamaan paristi latauskentältä sivuun siirrettynä kun meillä kesti pysähdys pidempään kuin lataus, eli ei ajassakaan juurikaan mennyt aikaa hukkaan ja odotteluun. Yhdellä latauspisteellä jouduimme odottamaan 5 minuuttia, että latauspaikka vapautui meille, Hartolan Teslan Superchargerilla, mutta sekään ei ollut paha ottaen huomioon, että oli pääsiäisen paluuruuhka pahimmillaan.
    Auton mittarilukema nyt 3188km ja ikää kaksi päivää vajaa kaksi viikkoa. Kokonaisuudessa tämän matkan ajamiseen tarvittu sähkö on kustantanut 211€, jälleen edelliseen Kodiaqiin verraten se olisi tarvinnut 255 litraa dieseliä samalle matkalle joka olisi 2€ litrahinnalla maksanut 510€. 300€ säästö siis!"
     
    isalmela ja Concarne tykkäävät tästä.
  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Viikonloppuna tuli testattua launch controlia ensimmäisen kerran kun tuli sisäänajokilsat täyteen. Ensimmäinen käyttöauto missä posket tuntuu siirtyvän kohti niskaa kiihdytyksessä. Johtuu joko siitä, että auto on nopeahko tai siitä että kuskille tuli vuosi lisää ikää autoa odotellessa. Sanoisin kuitenkin, että toimii. Varovainen saa olla ja totuttelua vaatii kun nopeus nousee helposti täysin laittomiin lukemiin. Äänetön kulku yhdistettynä voimaan ilmeisesti hämää. Kaiuttimien kautta saa moottorin äänet halutessaan, nekin on yllättävän uskottavasti Bemarissa toteutettu mutta mukavampihan tuo on hiljaisena.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Tapasin sattumalta työkaverin huoltsikalla. Se oli vetässy Jpäästä Viitasaarelle ja lataili siinä kun määrän päässä ei oo asemia eikä halua isännän töpselistä pyytää. Ei kuulemma kysele bensaakaan kyläillessään. Kerkes nuo mulle selittää kun varmaan aavisti mun kysyvän kuitenkin että eikö siellä määrän päässä ole sähköä.

    Puolen tuntia olivat siinä huilanneet. En kyselly lataustehoista tms. vaikka ilmeisesti niitä kuuluu spekuloida. 17% oli SOC mittarille saavuttaessa, sen kuulin. Ilmeisesti tarve on kelien lämmetessä spekuloida myös kulutuksen putoamisella. Mullakin putos kulutus, mennessä oli 5,0 ja tullessa 4,9 litraa sataselle. Turvallisen kympin siis makso satanen ja olisko 15 satasta tullu ajettua.
     
    isalmela tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!