Dynaaminen puristus-suhde!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kime2, 12.1.2008.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Kun olen ymmärtänyt, että toi bensan oktaanipitoisuus ajetaan jollain speksatulla testimoottorilla (mikähän lienee?), onkohan siinä eliminoitu hehkusytytys (pre-ignition) vai onko hehkusytytystä olemassakaan ilman detonaatiota perussäädöissä olevassa motissa? Ja voiko kumpi tahansa esiintyä toisesta aiheutuvana?

    Ajan takaa sitä, voinko yrittää ehkäistä detonaatiota torjumalla esisytytystä käyttämällä viileitä tulppia ja kiillottamalla kaiken tms?

    Ja edelleen onko niin, että jos vertailen esisytytystä ja detonaatiota, niin detonaatio tapahtuu seoksen omien, syttymishetkellä vallitsevien olosuhteiden seurauksena ja esisytytys taas on seoksen ja ulkopuolisen rajapinnan kontaktin tulos?

    Ja onko näillä asioilla mitään tekemistä paineennousun kanssa, joka lämmittää seosta ja lopuksi sytyttää seoksen (vrt. diesel), eli eikö polttoaineen puristuskestävyyttä voi mitata yksinkertaisesti puristamalla sitä, ja toteamalla paine, missä se syttyi? Vai esiintyykö ennen "leimahduspistepainetta" detonaatiota, jos seos sytytetään sytytystulpalla?

    Ja lopuksi, johtuuko detonaatio lämmöstä vai paineesta; kumpi oli ensin, muna vai kana?

    p.s. starttipaineet 169 psi, toimii 98lla 34 keskipakoennakolla syyskeleillä ja kone hori ilmaa kuumasta konehuoneesta.
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    Detonaatio tapahtuu sen jälkeen kun tulppa on jo sytyttänyt. Normaalisti koko seos ei syty kerralla vaan liekkirintama etenee omaa vauhtiaan, mutta liiallinen lämpö, paine tai molemmat sytyttää koko jäljellä olevan seoksen aiheuttaen suuren paine piikin.

    Pre-ignition, oli se nyt suomeks sitte esisytytys tai hehkusytytys, tapahtuu ennen kun tulppa sytyttää. Jotain siis hehkuu palotilassa ja se sytyttää seoksen ennen tulppaa. Syttyminen tapahtuu todennäkösesti jo alakuolokohdassa, ja tästä aiheutuu niin suuret rasitukset moottorille että se hajoo muutamassa sekunnissa, tulee mäntään reikä tms. Todennäköisin hehkumisen lähde on tulppa, jos se käy niin kuumana et se rupee sulamaan niin se saattaa hehkua. Palanut pakoventtiili tai karsta saattaa myös hehkua. Detonaatio voi olla syy mikä saa aikaan hehkusytytyksen.

    Detonaatiota moottori saattaa sietää pitkäänkin, mutta tota hehkusytytystä ei. Korkea viritteisessä moottorissa jossa on paljon puristuksia kannattaa käyttää niin viileitä tulppia kun millä tulee toimeen. Ja tosiaan kaikkien terävien kulmien pyöristäminen palotilassa ja männän laessa on myös ihan viisasta tehdä.
     
  3. Rane45

    Rane45 1st gear

    Noissa laskureissa on jokin virhe loppupaineen laskennassa.
    Sillä kyllä puristus paineiden pitää olla +16 kg et nokan ja puristus suhteen yhtälö pelittää 18 kg on kipuraja yleensä kannen tiivisteiden kohdalla mut jos kestää voimaa on
     
  4. fenix

    fenix 3rd gear

    En tiedä puhutaanko samasta asiasta.
    Mutta kyllä nuo vaikuttaa olevan vain suuntaa antavia työkaluja.
    Oma esimerkki tapaus antaa Wallacen dcr laskurilla teoreettinen sylinteripaine 11 bar.
    Kylmänä ja naarmuisilla pytyillä puristuspainemittarin tulos oli 13 bar.

    https://aijaa.com/sSgzXC
     
  5. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Puristuspaineen mittaukseen vaikuttaa esim sen, onko hydronostajat ja onko niissä riittävästi öljyä, jos imuventtiili mene tuosta syystä aiemmin kiinni, se nostaa lukemaa. Lisäksi käytetyt kierrokset ja moni muukin tekijä vaikuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!