Alumiini ja E85

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Iiro, 17.5.2023.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Tuntuu olevan tietoa että pinnoittamaton alumiini ei e85:ta kestä, eikä kuparikaan, jos sellaisesta putkesta bensalinjat tekis. Toiset taasen sanoo että ei hätiä mitiä, antaa mennä vaan.

    Onko jollain asiasta oikeaa tietoa / luotettavia omakohtaisia kokemuksia?
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ETANOLI EI OLE ENÄÄ HAITALLISTA POLTTOAINEKOMPONEINTEILLE
    Vanhat myytit kiertävät edelleen luoden uhkakuvia, joissa E85-bioetanoli syö polttoaineputkia, ruiskuja, pumppuja ja muita polttoainejärjestelmän osia. Näissä tarinoissa on siis kuitenkin ripaus totuutta. Yhteenvetona edellä mainituista asioista voidaan todeta, että E85-biopolttoaine voi syövyttää polttoainejärjestelmiä, jotka on valmistettu vuonna 1993 tai ennen sitä. Tämä edellä mainittu on aiheuttanut E85-bioetanolille huonon maineen, vaikka etanolia on ollut turvallista käyttää jo kolme vuosikymmentä.
    Murretaan siis perustavaa laatua olevia myyttejä:
    E85-bioetanoli ei syö tai vahingoita polttoainesuuttimia. Itse asiassa etanoli puhdistaa polttoainesuuttimet.Etanoli ei syövytä alumiinia. Se ei syövytä mitään, ellei polttoaineessa ole vettä mukana.Etanoli ei vahingoita katalysaattoreita. Etanoli auttaa pitämään katalysaattorin puhtaana.Etanoli ei syövytä muovia, ainakaan polttoainejärjestelmässä olevia muovia.Etanoli ei syövytä kumia. Polttoainejärjestelmän tiivisteet ja kumiletkut pysyvät siis turvassa.
    Huomiota pitää kuitenkin kiinnittää ennen vuotta 1994 valmistettuihin ajoneuvoihin polttoainejärjestelmän osalta.
    ... 15 sek googlaus...
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Yli 10vuotta ollu molempia polttoainelinjoissa eikä ongelmaa. Ei se etaanoli kumpiakaan vaurioita. Ainoa missä hapettumia on alumiini osiin tulu on kun pureyyuja osia säilyttää niin etanoli imee ilmasta itseensä kosteutta, ja pitempään säilyttäessä etanoli haihtuu pois ja vesi jää jäljelle. Ei tarvitse olla pitkäänkään letkut irrallaan kun rupeaa alumiini osat hapettumaan, mutta jos hetki kun ottaa osat irti puhaltelee ne kuivaksi tai vaihtoehtoisesti jättää märäksi ja letkut lenkillä yhteen ettei pääse haihtumaan, niin ei ole hapettumia tullu.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Viime kesältä dynottelua flex fuel E85- autosta. Kyseessä reippasti viritelty 2000-luvun LS.

    [​IMG]

    Ilmamassamittarin säätäminen ei tuntunut ollenkaan loogiselta, joten lopetettiin säätäminen siihen ja aloitettiin vianetsintä.

    Täyskaasuvedossa bensanpaine tippui puoleen jo heti vedon alussa. Kuitenkin tankissa iso pumppu ja bensalinjat riittävän suuret. Ihmettelin sitten lisäbensansuodatinta...:

    [​IMG]

    ...jonka sisältä löytyi tällaista:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jossain kohtaa suodatinpanosta, ilmeisesti päissä, oli tavaraa joka oli antautunut E85:lle ja sitä paskaa oli sit ihan riittävästi väärissä paikoissa.

    Toivottavasti näkyy joskus googlehauissa.
     
    White Elemant, Iiro, Herje ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Sepäs oli hyvä rallisuodatin.

    Netistä:

    ADDCO UNlVERSAL CAR RACING IN-LINE FUEL FILTER

    WILL WORK WITH UNLEADED GASOLINE, ETHANOL, ALCOHOL (WE RECOMMEND FLUSHING THE FUEL SYSTEM AFTER USING ALCOHOL)


    Mainostaa, että sopii etanolin kanssa, mutta suositellaan huuhtelua sen jälkeen..No se onkin racing.
     
  6. Iiro

    Iiro Gearhead

    Niin, no, tässäkin ketjussa on sitä käy ja ei käy tietoa, kuten muuallakin netissä. Googlailut on tehty, mutta kun viesti oli niin ristiriitaista, halusin kysäistä aiheesta.

    Ilmeisesti siis vesi on se suurin myrkky, ei itse E85 = tankki täyteen ettei lämpötilanvaihtelu tee temppuja.
     
  7. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Niin tuo mitä ilmeisemmin tuppa kaiketi olemaan. Huohotuksen kun sais tiiviiksi säilönnän ajaksi niin helpottaisi. Itse miettisin jossain välissä venttiiliä tähän, mutta en sen enempää ole aikaiseksi saanut.

    Omat kokemukset on, että ainakin kaasari vehkeessä niin kannattaa nähdä se vaiva, että ajaa sinne normaali bensaa tms. pidemmän seisonnan ajaksi.
    Itse tulee käytettyä 4t bensaa.

    Muutama edeltävä kausi mennyt siten, että saanut purkaa tai hipelöidä seisonnan jälkeen jotta kaikki toimisi. Niillä kausina kun jättänyt bensiinin kaasariin ei ole kyseisiä ongelmia tullut.

    Nyt olen hieman aktivoitunut jos tiedän, että seisoo viikonkin vain niin ajan eri polttoaineen sisään ja varmistan kiihdytyspumpullekkin kyseisen pa:n.

    Hyvin se liuottaa kaikenlaista. Kyllä kaasarin ainakin sisältä ollut aika mähmäräinen toisinaan.
    Toki tankista tuntuu ruostetta tms. tulevan tästä ikuisuuteen. Tankkia en ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa kun haaveena on ruisku jossain välissä ja siinä samalla sitten, mutta aika näyttää.

    Ongelmia olisi vähänlaisesti jos ajaisi paljon ja useasti.
     
    Iiro tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    E85 ja lyhyt ajo yms voi aiheuttaa ongelmia. Koska vesi. Tässä ääriesimerkki, kun tytär ajanut vain lyhyttä matkaa eikä ikinä kuumaksi. Vaikka öljyt vaihdettu todella tiheesti yms.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Aeromotive myyny vuosia jo 40 micronin bensapumppujen etupuolelle ja 100 micronia ennen pumppua, sopii E85/Metanolin kanssa.
     
  10. kipi79

    kipi79 3rd gear

  11. coupe60

    coupe60 Gearhead

    kupari kestää E85 mainiosti, alkoholi ei vaikuta siihen mitenkään.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  12. Taisi C5_Z06 pointti olla, että välttäkää kiinalais..eiku saksalaisia 8 taalan suodattimia. Tässäkin saa parempaa laatua, kun hakee sen Boschin etc. OEM -tyyppisen suodattimen. Ne tosin on pumpun jälkeen malleja.
     
  13. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Kysytäänpäs tieteeltä:

    https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0016236113003487

    "Corrosion rates of all the aluminum materials examined were accelerated by increased temperature and ethanol content in the fuel mixture, but inhibited by increased water content."

    Eli korkea lämpötila ja etanolipitoisuus nopeuttavat alumiinin korroosiota, veden määrän lisääntyminen vähensi korroosiota.

    "Substantial corrosion was observed only at temperatures exceeding 78 °C, the boiling point of ethanol."

    Merkittävää korroosiota esiintyy etanolin kiehumispisteen lähistöllä.

    "Pretreatments designed to stabilize passive films on aluminum increased the incubation time for onset of corrosion, suggesting film stability is a significant factor in the mechanism of corrosion."

    Pinnoitteet viivästyttivät korroosion alkamista.

    Kun kysyy googlelta, saa vastaukseksi ihan mitä vaan, pitää osata myös suodattaa lukemaansa.
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Laitoin toissatalvena LS1 koneeseen eFlexfuel muutossarjan ja olin kanssa kuullut pelottelut alumiinin kestämättömyydestä joten tein testin. Laitoin lasipurkkiin E85 ja alumiini levyn paloja 2kpl. 6kk jälkeen ei edes suurennuslasilla näkynyt minkäänlaista muutosta joten ajattelin että eiköhän tuo alumiinitankissakin mene . Ja hyvin on toiminut...
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Enemmän kannattaa olla huolissaan valu- ja muusta raudasta. Tenu-Dartin koneen kansi on on kanavistaan ruosteessa molemmin puolin. Ruoste epäilemättä tarttuu venttiileihinkin, vaikka ne rosteria oliskin. Tulpat on aina kuin tehtaan paketista paitsi kierteet tosi tiukkaan jämähtäneinä valurautakanteen. Pakoputki on koko matkalta pintaruosteessa sisäpuolelta.

    Liian hyvät imuvenojen ohjurinkumit.

    Ainoa paikka, mihin on tarttunut "mustaa" on imusarjan plenum ja mäntien päät. Molemmat ovat alumiinia.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Töhnä voi olla mistä tahansa polttoainelinjastossa. Käytin suuttimet testissä ja putsissa Finjectorissa. Kuitissa oli lisämaininta "polttoainelinjat sulavat". Suuttimien sisällä olevissa siivilöissä oli ollut mustaa töhnää. Etanoli +kumiletkut.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Suljettu lasipurkki? Ei varmasti tapahdu muutosta, kun sinne ei pääse korvausilmaa kosteuden kera, kuten auton polttoainejärjestelmään.
     
  18. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ei kun osan aikaa avoin, osan kiinni ettei koko etanoli haihdu pois. Toki välillä joutuva lisäämään.
     
  19. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Pikaisen googletuksen mukaan alumiini kestää alkoholeja, mutta esim kupari syövyttää alumiinia.
     
  20. Keme

    Keme Gearhead

    Olisiko edes yksi käytännön esimerkki autokäytöstä viimeisen 15 vuoden ajanjaksolta jossa E85 olisi tuhonnut alumiiniosia?
     

Kerro tästä muillekin!