Packard Cavalier -54 ja Dnepr MT-9 -6?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja TatuP., 25.10.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Minkämoinen tilavuus noille bassoelementeille jää "kotelon" puolelle? Ja mistä taajuudesta alkaen niiden on tarkoitus ääntää?
     
  2. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Täältähän tuli sellainen kysymys, johon en osaa mitään vastata. :D
    Tilavuus: onhan sitä
    Taajuustähtäys: ei mitään hajua, mikä kuulostaa hyvältä.

    Eli käytännössä noista asioista ei mitään käsitystä.:rolleyes:
     
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    No tästähän tulee aivan nuoruus mieleen kun näkee kickpanelin rakentelua :) Ymmärsinkö oikein että sulle tulee kolmitie aktiivijärjestelmä? Eli diskanttia ja kolmituumaista ajaa joku vahvistin, midbassoa toinen ja kai sinne subbarikin tulee? Jakosuotimen jyrkkyydestä riippuu vähäsen mutta laittaisin tuon midbasson ylipäästötaajuuden johonkin 90 Hz paikkeille ja siitä sitten korvalla hienosäätöä. Kolmituumaisen ylipäästö sitten johonkin 130-150 hz paikkeille
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaiutinelementti muodostaa kotelonsa kanssa yhdessä äänilähteen. Irtonainen elementti soi eri tavalla kuin pieneen koteloon laitettu ja suureen koteloon laitettu taas toisella tavalla. JOS tuommoisen suuren bassoelementin alistaa muutaman litran koteloon, niin sen bassotoisto olennaisesti muuttuu (vähenee, vaimenee). Se on monimutkainen juttu, mutta yksinkertaistetusti se pieni boxi pistää hanttiin.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mut jos se "midbasso" (kaikkea sitä kuuleekin) toistaa vain noin 100 Hz jonka alle tulee toinen "subbasso" niin sitten ei varmaan "midbasso" tunne itseään ihan ahdistetuksi.
     
  6. Ja sitten vielä mahdollinen refleksiputki muuttaa vielä kokoa.

    Sellanenkin kotelotyyppi on autohifissä, jossa elementit asennetaan hattuhyllylle ja niiden alle semmoinen puoliläpäisevä verkko. Siinä se ja takakontti toimii kotelona. Semmoisesta oli tarinaa joskus neljännesvuosisata sitten Hifi-lehdessä tai jossain. Olen jo unohtanut sen systeemin nimenkin.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Amerikan 6x9 elementit on kuin kotonaan Dartin hattuhyllyllä. Kun levyttää ja saumaa penkin tauksen umpeen niin ääni paranee olennaisesti. Selkänoja itsessään on jousia, meriheinää ja kangasta ja päästää mökän läpi. Elementin toisella puolella oleva vastakkaisvaiheinen ääni pääsee summautumaan ja syö bassot pois.
    Autohifielementeille ei näytä olevan aina tarjolla parametreja millä mitoittaa kotelo. Kotelo on kuitenkin kiva olla olemassa.
    Juu bassorefleksit on mun juttu. Oon just väsäämässä uutta putkivahvistinta vanhoihin kaiuttimiin. Ei tosin autoon. Ajopeliinkin tulee jossakin vaiheessa ehkä putkia, muttei audioon vaan moottorin viereen...
     
  8. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Soitinvermeinä on tällä hetkellä siis ( kuten tuolla jo joskus aloituspostauksessa mainittu )
    - Alpine CDA-117Ri + PXA-H100
    - Aktiivisubi ( https://www.hifitalo.fi/products/ground-zero-gzcs-10sub-act )
    - 2 kpl 6,5" midit GZ (gzrk65x) päivityksen jälkeen tosiaan GZRK165SQ
    - 2 kpl 3" audison keskiäänet (voce AV 3.0)
    - Focus FX6800d lankku ( https://www.audiocheck.fi/cubecart/focus-acoustics-fx-6800.html )

    DSP:llä on haettu säätöjä ja ne pitää hakea taasen uudelleen kun kotelo valmistuu joskus, joten hZ asetuksetkin menee kaikki uusiksi. :rolleyes:
    Midejä ja keskiääniä ohjaa tuo isohko vahvistin, eli yksi kanavapari on vielä vapaana. Aktiivisubi toimii sitten omana "yksikkönään".

    Kuten kuvailut, tälläinen tilanne tässä nyt on. Keskiäänet, midbasso ja sitten varsinainen aktiivisubi joka toistelee ne matalimmat. Itellä osaaminen näissä ei ole vahvimpia. Menen aika paljon tovereiden neuvoilla, jotka jotkut on jopa kisataustalla neuvomassa. Asiallisista neuvoista oikasen helpoimman tien ja saan itselle sopivan kokoonpanon. :D

    Näistä olen myös kuullut. Tällä hetkellä kojelaudan alla on koteloimaton rakenne ja se ei ainakaan hyvä ole. :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos noita kajareita lähtee oikein hifi-periaatteilla laskemaan optimia kotelon kokoa ja refleksiaukkoa, niin autossa saattaa loppua tila kesken.
    Minulla joskus oli oikein ohjelma niiden laskemiseen, vieläkö lie olisi vanhassa koneessa.
    Autossa, varsinkaan mitä käytetään normaalisti, ei pystykään ihan optimoimaan eikä siitä ajossa ole välttämättä hyötyäkään mutta jollain pienelläkin saattaa saada paljonkin aikaan.

    Niin slant sicknessa vähän viittasi, niin ne seisovat aallot ja vastavaihe on ne pahimmat.

    Subbareissa ei suuntaus ole niin tärkeä, stereokuva ei niillä oikein aukene mutta keskialue ja diskantti on sitten stereona oleellisempi. Paitsi jos kuuntelee vaan vanhaa rokettirollia, mikä on monona tallennettu.
     
  10. Googlailin. Se oli tämä:

    Vaimennettu free air

    Vaimennettu free air on eräs free air -asennuksen muoto, jossa elementin kartion liikettä pyritään kontrolloimaan elementin etu- tai takapuolelle asennettavalla ilmaa osittain läpäisevällä (puoliläpäisevällä aperiodic membane) rakenteella.

    Läpihengittävän vaimennusrakenteen tarkoitus on kontrolloida elementin kartion liikettä tietyllä taajuusalueella. Vaimennus perustuu siihen kuinka helposti ilma pääsee vaimennusrakenteesta lävitse. Ideaa on helppo demonstroida puhaltamalla ilmaa ohuen pillin lävitse. Jos puhalletaan hiljaa, ei vastusta juurikaan ole. Kovempaa ja nopeammin puhallettaessa ilman virtauksessa tuntuu vastusta. Nämä analogiat voidaan yhdistää elementin kartion liikkeeseen eri taajuuksilla puoliläpäisevän rakenteen lävitse.

    Vaimennuksella pyritään kontrolloimaan ja vaimentamaan kartion mekaanista vapaata liikettä erityisesti sen resonanssitaajuuden ympäristössä. Tämä vaikuttaa suoraan elementin sähköiseen resonanssiin ja näkyy muun muassa selvästi impedanssivasteessa. Resonanssikäyttäytymisen vaimentaminen vaikuttaa myös vaihekäyttäytymiseen, toistovasteeseen, transienttitoistoon ja mekaaniseen tehonkestoon. Kaikilla kriteereillä arvioituna vaimennetulla free air -asennuksella saadaan parhaimmillaan ultramatalalle ulottuva äärimmäisen erotteleva, tarkka ja dynaaminen toisto. Siis todellinen hifibasso. Negatiivisia piirteitä ovat erittäin pieni herkkyys ja tarve ekvalisoida matalimpia taajuuksia ja pienen herkkyyden kautta suuri tehontarve ja silti vaatimattomaksi jäävä suurin äänenvoimakkuus. Pientä herkkyyttä ja vaatimatonta äänenvoimakkuutta voi toki kompensoida riittävällä kartiopinta-alalla ja vahvistinteholla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Auto on niin pieni ilmatila, että siellä toteutuu ainakin osin samat ilmiöt kuin kuulokkeilla kuunnellessa. Mut on niillä sisämitoilla jokunen seisoskeleva aaltokin. Nykyisillä taajuuskorjaimilla ja automaatiolla helposti korjattavia ainakin yhdessä kuuntelupisteessä.

    Ennen muinoin piti käydä komponenttikaupassa. Hifilehdessä rakennusohjeena oli notch filtteri jonnekin 150-200 Hz nurkille. 4,7mH ferriittiin käämitty vähäresistanssinen kela, 4x47uF bipolaarikonkat ja joku 10 ohmin luokkaa oleva vastus rinnakkain. Kumpaankin takakaiuttimeen toki omansa. Ja niin katosi kumu Valiantista!
     
  12. Tämä alkoi pelottaa..Putkivahvistettu sytytys..:cool:
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noi autoämyrit on viritelty ihan erilaisilla ripusteilla ja kestävät kasassa ilman koteloa ja toimivat jotenkinkuten. Joku hifibasso heiluis kuin hullun mu#### matalien taajuuksien ohjauksella hakaten puhekelansa päästä lyttyyn. Autohifikajarit on "jäykkiä".
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Liian helppoa olis toi. Mut jos Elka-Jetronicin joskus tekisin putkilla. Mä ostin hiljan projektia varten 20-600V 600mA säädettävän teholähteen, jossa on kaikki mahdolliset hehkujännitteet ja joku 400 Vdc apulähtökin. Ja sekin on täysputkivehje! Kuustoista putkea ja 46 kiloa!
     
    toyopet tykkää tästä.
  15. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Nyt alkais olla kick panelit paikallaan ja tuntuu toimivan hienosti. Jarruvalotkin skulaa taas.

    Hieroin ihan ensitöiksi suuntauksia ja sovittelin rokkikoneet kehyksiinsä. Alumiinikaistastasta tuli mukavasti vahvikkeet kehyksille.
    [​IMG]

    Sitten varsinaiseen kuidutushommaan, pinnoitin vanhan t-paidan kuidun pohjaksi.
    [​IMG]

    Sitten vain kuiduttamaan. Ensin pohja märäksi, mattoa päälle ja hartsia kanssa. Ja tallissa läpituuletus kun kuidun kanssa pelasin.
    [​IMG]

    Aika reilusti tuli laitettua kovetetta, ko. kovetemäärä olis riittänyt kahteen kiloon hartsia, mulla meni koko määrä n. 0,7litraan hartsia. :D

    Annoin kuivaa seuraavaan päivään ja auoin reiät ja sipasin rälläkällä epätasaisuudet poois. Tuli aivan hyvät.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kärkkäiseltä koukkasin halvimman t-paidan ja verhoilin sillä nuo. Muutama kurttu tuli kankaaseen, mutta eipä anneta sen häiritä.
    [​IMG]

    Sitten vain leipomaan paikalleen. Istui mukavasti kuten pitikin. Apukuskin puolen suuntauksia olis voinu kyllä hieroa enemmän kohti kuskia. Noh, eihän se ole kun tekee uusiksi mikäli alkaa häirimään.:rolleyes:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Oon vahvasti ollu näkyviä soitinromuja vastaan ja aikaisemmin en oo moisia omiin autoihin tehnytkään näkyvälle paikalle. Tässä otin poikkeuksen ja kokeilin. Ei nuo huonot ole, mutta makuasia sano koira kun pallejaan nuoli.

    Jarruvalot on v*ttuillut aika urakalla. Toimii, ei toimi, toimii, ei toimi. Moottoripyörän jarruvalokatkaisija on siitä huono, että sen toiminta-alue on todella pieni ja ei vastaa auton jarrupolkimen liikettä. Tuon kanssa painin aika paljon ja päädyin seuraavaan hillbilly ratkaisuun.
    Polkimen runkoon reikä, painikekytkin polkimeen ja orkkiskumi päälle.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Otin kuvia ekasta versiosta, jossa painike on polkimen alapuolella ja nippusiteillä tuettu, mutta vingautin reiän tarpeeksi isoksi ja laitoin painikkeen polkimen rungon päälle, kuten normaalistikkin painike asennetaan. Melko hillbilly ratkaisu, mutta toimii. :cool:
     
    isalmela ja Fuselage tykkäävät tästä.
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Laita sinne vänkärin puolelle elementtien alle vaikka semmoiset vanerirenkaat, jossa vänkärin puolen laita on paksumpi kuin kuskin puolen laita. Ei tarvi alkaa tekemään uusiksi ja saat suuntaukset kohdalleen.
     
  17. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep, sekin kävi mielessä. En oo vain täysin tyytyväinen tohon pelkääjän puoleen niin myös sen takia saatan puuhastella uudelleen tuon koko kotelon jos inspis iskee. :rolleyes:
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Hyvät kelit hellineet. On jopa moottoripyörän mittariin kertynyt kilsoja aika mukavasti.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Soitinromujen säätöjä on haettu, kaippa tuo on vähän sellainen loputon suo. Nyt vain kyykkää melko ikävästi alimmat äänet. Näinköhän tämäkin lumipallo tästä kasvaa..
     
    Isamu, isalmela ja Vezques tykkäävät tästä.
  19. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Itse ratkaisin noi musiikkihommat ostamalla tollasen jbl matkakaiuttimen. Helppo, halpa ja hyvä päätös oli :)
     
    Ilel83 tykkää tästä.
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mulla oli 67 buickin kojetaulussa varmaan uutena asennettu Blaupunkt Essen monoradio vm66. Kojetaulun alkuperäiselle kaiuttimen paikalle asensin 4x10" Retrosoundin kaksoiskela kaiuttimen, jonka toista kanavaa tuo radio syötti. Takalasilla oli alkuperäisen (?) ritilän alla 6x9"; sitä ja etukajarin toista kanavaa syötti peräkontissa oleva vahvistin minkä sisäänmenossa oli bluetooth-vastaanotin johon vaikka puhelimesta Spotify soimaan. Bluetoothvastaanotin oli piilossa takaselkänojan sisällä. Kojetaulun alla vaihtokytkin millä sai virran joko radiolle tai vahvistimelle, ei yhtäaikaa molemmille. Piilossa olevat stereot, tai monoradio.
     

Kerro tästä muillekin!