Sipoossa tallipalo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja petjo, 15.2.2005.

  1. petjo

    petjo Gearhead

    Luin just hesarista, että sipoossa on joku autokorjaamo/harrastetila palanut.Yhteensä yhdeksän autoa (autot pukeilla. palokunta ei saanut siirrettyä ulos), joista osalla museoarvoa.Laikkauskipinästä palo saanut alkunsa.
    Mitä autoja siellä paloi?
     
  2. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    fordeja jokunen ainakin yks malli taunus,granada...(faijan kaverin talli)
     
  3. kinde

    kinde Gearhead

    Tästä pitäis TAAS KAIKKIEN katsoa mitä touhuaa!!!!!!!!!!!!!!!
    :soosoo: :soosoo: :soosoo:
     
  4. amis

    amis 1st gear

    Tulipalot on ikäviä:(

    Minullakin on yksi varoittava esimerkki:

    Katkoin jotakin raudanpalasia kaikessa rauhassa, kun nokkaan tuli yhtäkkiä ihme käry. Pysäytin rälläkän ja vilkaisin hitsauskonetta: tuuletusritilän takaa tulee savua! Nooh, ei siinä mitään, ensin johto pois seinästä ja äkkiä etsimään meisseliä, millä saa ritilän auki. Takaa paljastui käryävä ilmansuodatin (mallia vaahtomuovi). Ei siinä sitten mitään, nappasin suodattimen ja heitin ovesta pihalle. Tällä kertaa selvisin säikähdyksellä, kauhea käry oli ainoa vahinko. Tarkotan vaan, että koskaan ei voi olla liian varovainen, mitä olisikaan tapahtunut jos kipinä olisi vaikka jäänyt kytemään ja syttynyt sitten kun olisin lähtenyt verstaalta... :-?
     
  5. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    siitä mulla ei oo tietoo mistä saanu alkunsa,mut sen verran tiedän et se oli ollu duunissa kun soitettin että talli palaa(kai joku muu sit ollu tallilla)
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kaveri hitsasi Vectraa -> muovinen bensaletku paloi puhki ja talli tuleen. Onneksi oli kipsilevyt niin ei palanut koko navetta minkä sisällä talli oli.

    Itse meinasin polttaa koko kotitalon kun Transitin juuttuvakurkkuinen jumi viimeisen kerran. Oli muuten sammutinliikkeen ukko oikeassa silloin kun hain jauhesammuttimen että tämä se muuten on hyvä joululahja, niin oli. Hankkikaa ihmeessä sammutin.
     
  7. amis

    amis 1st gear

    Eikös se ole 2x 6kg määräysten mukaan tilaan jossa tehdään tulitöitä? Olisin vaan joskus kuullut, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
     
  8. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Tietääkseni siitä on olemassa jonkinlainen määräys että tulitöiden jälkeen pitäis vaan tuijotella ja pällistellä kaksi tuntia ennen ku häipyy... ihan vaan sillä että ei jäis huomaamatta jos johkin on jääny kipinä kytemään. Vai oliko sittenkin vain kehotus..?
     
  9. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    istukaas sille penkille nyt tukevasti jos ette oo jo,sillä Faija just kerto lisää Jaskan tallista palanu mm.T-Ford yms. museo värkkejä ja moottoripyöriä :cry: :cry: ei ollu kuulemma edes vakuutuksia :cry: ai hemmetti et harmittaa vaikka ei ollu omia värkkejä :cry:
     
  10. amis

    amis 1st gear

    Joo, kyllähän se 2 tuntia taitaa olla... Eiköhän se ole oikein joku määräys. Itse olen yrittänyt puoli tuntia ennen verstaalta poistumista lopettaa tulityöt... Ei ehkä ihan sääntöjen mukaista, mutta ei yksinkertasesti mahdollista toi 2 tunnin jälkivartiointi..
     
  11. ford429

    ford429 3rd gear

    Nykyään ohjesääntö sanoo että vähintään 1 tunti mutta pitäisi olla vartionti myös esim. hitsauksen aikana ja kaikkea muuta joka yleensä harrastus paikassa on vaikea toteuttaa.

    Ikävää kun tuollaista tapahtuu, tulee taas muistutus että pitäis aina olla helvetin varovainen kun tekee noita tulitöitä ja kokoajan tsekata että ei mikään vahingossakaan voi syttyä palamaan.
     
  12. Pahapää

    Pahapää Gearhead

    Nostetaas tää vanha taas ylös, tallipalot on kurjia.

    Mutta ainakin tässä palossa oli vähintääkin yksi ihme palastuminen, kasi Blower Granada, http://www.damage.fi/granada/
    Vanhana Granada harrastajana teki tosi pahaa kun tossa helmikuun lopulla poikkesin damagen granada sivuilla ja uutta sivulla luki että talli jossa auto oli paloi...

    ja muistetaan taas ajokauden kynnyksellä, vaikkakin on kiire baanalle, olla huolellisia niiden tulitöiden kanssa.
     
  13. platuart

    platuart Gearhead

    Kyseisestä tulipalosta lisää kohta ilmestyvässä Primerissa!
     
  14. makke

    makke 1st gear

    Tulityöpisteessä tulisi olla yksi 12 kg sammutin tyyppiä 43A 183B C. Ja sen välittömässä läheisyydessä toinen vastaava sammutin tai vaihtoehtoisesti pikapaloposti. Pikapalopostista letku ulos vedettynä ja paineistettuna.
    Tulisi olla myös vahti ja tulitöiden lopettamisen jälkeen 1 h valvontaa.

    Näin jos mennään ihan sääntöjen mukaan. Ja jos oikein tarkkoja ollaan tulityöluvat sun muut. Mutta ei noita yksityiset kirjoittele, mut hyvä olis ainakin nuo sammutin ja valvomisjutut hoitaa kunnolla, niin on sit ainakin varautunut.
     
  15. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

  16. kinde

    kinde Gearhead

    Ihmeistä !!!!!!!!!!!!!!!!
    Ei turhaan vaadita puurakenteisiin autotalleihin kipsilevyjä seiniin, hyvin näyttää toimivan kuvista päätellen!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  17. Slas

    Slas Gearhead

    Siis nimenomaan kun kyse on tilapäisestä tulityöpaikasta. Lisäksi tulee olla kirjallinen suojelusuunnitelma ja suojelumääräyksiin perehtyneen kiinteistön edustajan tulee hyväksyä suunnitelma, varustus, tilat ja toiminta tiloissa. Tulityökortti kannattaa pitää plakkarissaan joka tapauksessa jos toisen tiloissa minkäänlaisia tulitöitä (mm. kuumailmapuhallus on tulityö) tekee. Vielä kun noudattaa niitä suojeluohjeita niin ei pitäisi olla hätäpäivää.
     
  18. makke

    makke 1st gear

    Aivan, noin tilapäisessä tulityöpisteessä.
    Mutta kyllä valituisessakin tulityöpisteessä tarvii olla se sammutin ja välittömässä läheisyydessä se toinen.
     
  19. Slas

    Slas Gearhead

    Näin juuri. Vakituisen tulityöpaikan muut vaatimukset ovat vaan sellaiset että aika harvalla taitaa olla yksin harrastuskäytössä moista.
     
  20. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Heetki, eikös toisen tilossa (vuokratalli) saa tehdä oman auton tms tulitöitä ilman tulityölupaa?

    Meillä (tallissa siis) on jokaista autopaikkaa kohden 4kg sammutin..

    Itellä tosin 6+4kg ja sit "hitsausvaunussa" vielä 2kg. Ei noita sammuttimia ole IKINÄ liikaa!

    Kun ei tossa omassa rojektissa ole vakuutusta, kun siihen ei saa ennekuin on rekisteröity suomeen, niin pitää pitää kuria..
     

Kerro tästä muillekin!