Nelivetoautoja talviurheiluun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Trucks&Tacos, 6.3.2024.

  1. Trucks&Tacos

    Trucks&Tacos 1st gear

    Tai nelivetoisia käyttöautoja peltoautoiluun. Miten sen nyt haluaa sanoa. Eli ketjuun voisi listata nelivetoja, jotka täyttävät seuraavat kriteerit:
    1. Neliveto on koko ajan päällä tai sen voi kytkeä päälle kaikissa nopeuksissa ja tilanteissa.
    2. Ajonvakautusta ei ole tai vaihtoehtoisesti järjestelmän saa napista kokonaan pois päältä eikä se tule takaisin missään nopeudessa tai tilanteessa (poislukien abs-jarrutus).
    3. ABS-jarrut löytyy, jotta arkinen talviautoilu on rennompaa ja auton uskaltaa lainata lapsille.
    4. Erityisenä mielenkiinnon kohteena 2000-luvun autot, jotka ainakin pienellä joustavuudella toimivat jokapäiväisinä käyttöautoina (kuten esim. tilaihme Audi TT quattro ;) ).

    "Talviurheiluautojen" ei tarvitse olla perinteisiä urheiluautoja. Esim. pickuppien nelivetosladiominaisuudet kiinnostaa. Kävipä kerran niinkin, että diesel Subaru oli jääradalla nopeampi kuin Mitsu Evo, eli katunastarenkailla yllättävilläkin vehkeillä voi olla nasta ajaa.

    Talviurheiluautoja, joiden ovi edellä -neliveto-ominaisuudet olen itse hyviksi todennut:
    Omaa kalustoa:
    Subaru Outback TD manuaali 2007 (todella hyvä ajaa jääradalla)
    Subaru Forester XT Turbo manuaali 2005 (kestää myös röykkyä ja penkassa käyntejä)
    Audi TT 3.2 quattro manuaali 2007 (mahtuu sladissa ahtaampiinkin paikkoihin)
    Ja testattuja muita, mitä tulee mieleen:
    Subaru Impreza STI 2005
    Mitsubishi EVO9 (aika täydellinen ohjaus)
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    1998 Passat syncro. Todella hyvä ajaa ja koska tässä vielä torsen, niin nelikossa ei moittimista. Myöskään ajonvakautuksia ei ollut. Tosin 1.8 vapari ei mikään tykki ole, eli vaatis 1.8T motin.

    Varmaan hauskin millä ajanut on pätkä Syncro Transporter 4 2.5 Tdi koneella, se vaan menee luisussa helposti. Alhaalta vääntävä kone ja sopiva akseli väli.... Eikä myöskään mitään ajonvakautus himmeleitä ja taka-akselin sai lukkoon napilla.

    1995 Vr6 Golf Variant syncro. Viskolla, jota osa karsastaa, mutta hyvin toimi ja reagoi. Tehoa ihan tarpeeksi että sai pyörittää keskipisteen ympäri. Golf koppa myös näppärän kokoinen. -95 ei ollut vielä mitään ESPtä yms. Nykyään kalliita ja todella harvinaisia.

    Sit tietysti nykyinen AWD Magnum. 5.7 Hemissä ihan mukavasti tehoa, nelikko toimii. Ajonvakautukset saa pois, mutta tollanen 2000kg möhkäle on aika villi ajaa ilman mitään. Massa vie...

    Sitten monia Octavia, T5 yms, mutta ne ollu työautoja yms, eli ei harrasteita. Niissä mittaristot välkkyy heti valoja täys kun vähänkin yrittää sutia ja mennä edes vähän poikittain.
     
  3. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Vanhemmat bemmin nelikot xdriveen asti takapainosia vedoltaan hyvä leikkiä xdrivet tasapainosia ja kaipaisivat lukkoa taakse
     
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    Hemi-koneisiin kun päästiin, niin täytyy mainita Jeep WK, eli 2005-2010 Grand Cherokee. Rouvalla on tuollainen autona, ja onpahan kiva ajaa talvella. Ajoneston saa kokonaan pois napista ja voimakin tuossa kohtalaisesti riittää sutia lyömään. Käyttiksenä ihan kiva, mitä nyt vähän pieni perheautoksi, mutta mun makuun oikein kiva ajettava.

    Täyskokoisia pickuppeja uskaltaisin väittää melko lailla huonoiksi nelivetoleikittelyyn, kun ovat lähes järjestään jäykällä nelikolla. Vaatii melko tavalla määrätietoisuutta saada sladiin, eli ei kovin jouhevia ajettavia siinä suhteessa.
     
  5. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Omassa SRT8: ssa esp: n saa napista pois mutta abs:t jää rutisemaan. Sulakkeen irrottamalla saisi kai kokonaan kaikki pois. Kyllä tuolla ihan mahdollista on jäädä sopivaan jäiseen kuoppaan / pehmeään hankeen sutimaan.
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Teslan Performance versiot.
    1. Nelivedon vetosuhdetta voi säätää portaattomasti edestä taakse miten haluaa.
    2. Ajonvakautusta/luistonestoa voi säätää maksimista nollaan portaattomasti.
    3. ABS löytyy ja kersoille voi halutessaan rajoittaa voimaa sekä maksiminopeutta.
    4. Toimii mainiosti käyttiksenä.
    Voimaa versiosta riippuen +500 - +1000hv.
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  7. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Tietenkin paljon riippuu leikitäänkö lumessa vai mitä nelikolta vaatii autossaan.

    Tuntuisi tuo uusi käyttöauto WK Jeep Grand Cherokee CRD koneella olevan kiva. En oo vielä tarvinnut Quadra Drive 2 kaikkia maastoajon nappeja painella.

    Myöskin jo vuosia meillä ollut E61 Bemmi X Drive verraton peli. Varsinkin kun löytyi manuaalivaihteistolla.

    Blazer S10 sitten suurimman osan kaksivetoisena ja vain tarpeen tullen nelikkona.
     
  8. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

    Itellä on Forester XT 2007 automaatti, poweria on ihan riittävästi ja etenemiskykykin tuntuu olevan ihan hyvä, mutta on jotenkin etuvetomainen, lähtee helposti puskemaan ja hankala saada nättiin luisuun. Rattimiehet tietty erikseen...
     
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Mites Torsen-keskitasauspyörästölliset Audit? Veto kokoajan molempiin päihin ilman viivettä (eli toisin kuin visco, haldex, yms.) Mitä vanhempi, sitä vähemmän sähköjä ja enemmän mekaniikkaa. Esim 90-luvun alkupään Audi S4: 0-100 alle 7 sekuntia, ei ajonvakautusta, ABS:n saa pois napista, ja jos haluaa takapyöräluisuja niin takatasauspyörästön lukitus napista alipaineella.
     
  10. patse

    patse 1st gear

Kerro tästä muillekin!