Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Oisko mahdollinen selitys euro- ja jenkkihopujoutien erolle yksinkertaisesti yksikössä? Euronormi on metri/kilopohjainen, jenkkiyksikkö tuuma/paunapohjainen. Niiden määritelmä on erilainen, jenkkien SAE on vahvempi kuin EU:n pullamössö. Toki, meilllä katsastusviranomainen on erimieltä esimerkiks vertailuhevosia katottaessa.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Siis jenkkibensa vs. suomibensa?

    Vaikea sanoa miten nämä oikeasti menee mut oman kokemuksen mukaan nykyaikaiset (vapari) jenkkimoottorit on pääsääntöisesti säädetty tehtaalta siten, että ennakkoa on peruskartassa tarpeeksi ja nakusensorien palautteen perusteella sitten pienennetään ennakkoa.

    Noin esimerkkinä GM LS2 ainakin Veten tapauksessa saattaa vaatia jopa 6 asteen vähennystä sytkäkarttaan, ettei enää nakuta Suomessa. Näitä on tullut vastaan niin monta ettei mene enää ns. maanantaikappaleiden piikkiin. Nakutus kuuluu ihan nakukuulokkeellakin ja todettu muidenkin toimeista kuin allekirjoittaneen. Silti ei se vakiomoottori mene tästä syystä rikki vaikka suomibensalla ajetaankin.

    Tässä sitten vakio Hellcat dynovedossa suomibensalla; noin 3 astetta lähtee pois nakusensorin palautteen vuoksi täyskaasulla:

    [​IMG]
     
    harrastaja ja Fuselage tykkäävät tästä.
  3. Juurikin tätä tarkoitin. Kiitos vastauksesta.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    HP Tuneri tuntematon mulle. Eli toi valkoinen 13.5 on kokonaisennakko tuolla vajaa 6k rpm?
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toteutunut ennakko on tosiaan tuo 13.5 astetta. Ja punaisella näkyy että 3.2 astetta on vähennetty nakutuksen takia. Osa siitä voi olla imulämpöjen takia; sitä tuossa lokissa ei ole eritelty. Täytyy kattoa tänään jos sen(kin) saisi näkymään erikseen.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei mennyt homma ihan niinkuin suunnittelin.

    Auton piti olla 2018 mut se olikin 2017. Luulin että se olisi vakio mut mitä vielä.. Pienempi ahtimen rissa, custom billetistä tehty imukärsä, 108 mm kaasuläppä ja isommat suuttimet. Noi nyt ainakin, en muista oliko peltisarjoja.

    Suuttimille ei ollut mitään muuta dataa kuin maksimituotto joten parametrit piti vetaista hihasta. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla huomasin et 10 prossaa sai heti ottaa pois. Ja muut parametrit olikin edellisestä säätämästäni Hellcatista.

    Yks ainoa veto ja se oli sit siinä. Kaikki oli mainiosti kohdallaan ja tehoakin tuli takanavalta 806 heppaa. 11 prossan häviollä laskemalla moottoriteho yli 900 kaakkia. Vakionokalla ja avaamattomalla moottorilla.

    Laitan myöhemmin kuvia ja käppyrät jossa mukana täysin vakion Hellcatin vertailukäyrä.
     
    Seevu, tyyp360, 68corvette ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Widebody Charger. Mielestäni aika onnistunut viritys. Jos haluaa samanlaiset palikat niin kannattaa kysellä omistajalta. Puh. nron saa privaviestillä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu, pötkö, Masa71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Näin tuon henkilön kuvat. Minusta (siis en tiedä mistään mitään) toi ahtimen porttaus on todella matillinen vs mitä jenkeissä tekee. Se ei ole autuaalinen teko portata täysin, vaan siinä oli jotain asioita mitä välttää. Mutta minusta todella maltillinen porttaus.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei viritystä, mutta suositeltava toimenpide 03-08 5.7 koneille. Pitäs itekin tehdä toi, niin saisi mielenrauhan.
    [​IMG]
     
  10. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Korjasin taannoin vanhan malliset 5.7 kannet, neliskanttisella pakokanavalla.
    Kansista oli tippunut nesteiden vaihdon jälkeen 5kpl imuseetirenkaita samaan aikaan.
    Yksi seetirengas oli täysin ehjä ja pyöreä. En saanut mitattua yhtään krymppiä, pesäkin oli ehjä ja kaikki pesät samassa mitassa.
    Ihmettelen kyllä että miten renkaat olivat kuitenkin pysyneet 100tkm ajot.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oisko jäänyt vähän ilmaa koneeseen ja sit kannet lämmennyt normaalia enemmän ja muuta ei sit tarvitakkaan.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mielenkiintoinen ratkaisu LX konehuoneiden ahtauteen. Jäähdytinnesteen säiliö on yleensä tiellä jos turbon laittaa ilmanputsarin kohdille. Sit joutuu tekee joko custom metallisäiliön tai yrittää asentaa säiliötä jonnekin muualle.
    Tässä ratkaistu laittamalla Hellcat/demon yms välijäähdyttimen säiliö koneen nesteelle paisariksi.
    https://youtube.com/shorts/XM3IBSO8gt4?si=cxVFsILrJkEk_PMM
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Pääsiästorstaina tein säätötöitä em. Chargeriin ja vasta seuraavalla viikolla pääsin perehtymään tarkemmin lokeihin. Ja kuten aina välissä käy ja kun rauhassa saa illalla katsella lokeja niin kyllähän sieltä paranneltavaakin löytyi.

    Moottori puski odotettuakin enemmän tehoa ja ainakin yksi tehonrajoitus oli jäänyt päälle. Sen vaikutus tulee bypass-venttiilin kautta, eli kun tehoa tulee odotuksiin nähden liikaa, ohjaa moottorinohjaus osan ahdoista harakoille. Tavallaan hyvä niin eli säädöt toimii loogisesti, mutta tottahan tällainen rajoitus on hyvä ottaa pois käytöstä.

    Samalla pitää hieman skaalata sytytyskarttaa, eli kun ahdot jo nousi odotettua korkeammalle ja kun suunta on edelleen ylöspäin, kannattaa ahtoalueelle laittaa lisää tilaa (ilmamassaa kuvaavan parametrin maksimiarvo isommaksi), vaikka resoluutio toki hieman pienenee. Parempi kuitenkin näin päin.

    Toinen huomio oli se, että bensanpaine alkaa tippumaan pyydetystä 5.5 baarista alaspäin ja menee mielestäni liian alas. Dynossa ja vakioilla laajakaistalambdoilla ei seos vielä mennyt laihalle, mutta kadulla voi aiheuttaa aiheuttaa ongelmia ja viimeistään lisääntyneillä ahdoilla.

    Siispä päivitystä tiedossa bensapuolelle ja lisäsäätöjä sit kun palikat on asennettu. Tuskin maltan odottaa.
     
    Seevu, pötkö, Fuselage ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mikä polttoainepumppu järjestelmä nyt käytössä? Redeye? Joku 3 pumppu aftermarket systeemi? Onko bensalinjat vaihdettu Hellcatista isompiin?
     
  15. Ihan vain uteliaisuudesta, niin onko näissä riittämätön bensan saanti sitten ollut jonkinlainen ongelma?
     
    Muokattu: 10.4.2024
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Riippuu tehoista. Vakiona LX/C/Y yms korisissa on satulatankki. Toisessa on korkeapainepumppu ja toisessa siirtopumppu korkeapainepuolelle. Vapareihin vaihdetaan Hellcatin pumppua, joka riittää sit sinne +700hp. Redeye, Trackhawk yms on sit ollut vakiona tuplapumput ja ei ole siirtopumppua. Sitä en muista onko jo Hellcatissa isommat bensalinjat vai vasta Redeye/Demon versioissa.
    170 polttoainejärjestelmästä en ole vielä löytänyt infoa.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Sanoppa se.

    Käytetyissä autoissa on aina se ongelma että ei voi tietää mitä niissä on, paitsi tietty jos omistaja on ostanut auton uutena ja historia ja kuitit on tallessa.

    Joskus taas ja erityisesti Fordeissa säädöt saattaa olla salattu joten sieltä ei aina pääse näkemään mitä autolle on tehty.

    Sit on tapauksia joissa vakiomoottorille on tehty ”ghost cam” säädöt eli auto käy kuin virinokalla vaikka autossa ei sellaista olekaan.

    Polttoainejärjestelmästä en siksi osaa sanoa mitään. Jotain kuitenkin on tehtävä asialle. Onko suosituksia?
     
  18. toyota...

    toyota... Gearhead

    Näköjään löytyy aika paljon juttuja ulkomailta ghost cam ohjelmasta myös hemiin.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En osaa tai uskalla suositella mitään, kun ei ole kokemusta. Mutta sanosin että Redeyen tuplapumppu ja käsittääkseni isommilla bensalinjoilla pääsisi pidemmälle. Tosin Redeye yms on tuplakontrolleri siellä apparin takalokasuojassa piilossa, kun Hellcat on vain yksi.
    Aftermarket systeemit kuten Deatschwerks. Walbro kans lukemani perusteella toimii, mutta joissain ollut ongelmana, että alkuperäset johdot sulaa lisääntyneen kuorman myötä.
    EDIT en ole itse varmistanut onko tosiaan Redeye isommat bensalinjat. Pitäs jaksaa kahlata esim https://parts.allmoparparts.com/ sivulta osanumerot läpi, vertailla ne ja katsoa löytyykö infoa netistä kokoeroista... ehkä huomenna :p
     
    Muokattu: 10.4.2024
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eipä siinä mitään, ei itsellänikään ole juuri tästä asiasta kokemusta (vrt. Kummelin Jaakko Parantainen...). :)

    Netistähän noita voi lueskella ja yrittää ottaa asiasta selvää, mutta tärkeätä on myös tarkistaa dynovetojen lokeista mitä oikeasti tapahtuu. Tässä tapauksessa siis pysyykö bensanpaine sellaisena kuin ohjainlaite sitä pyytää.

    Vakiona tämä auto pyytää täyskaasulla aina sen 5.5 baaria (kuvassa alla "Desired Fuel Pressure" ja "WOT 550 kpa"). Tuo(kin) asia on säädettävissä ja ilmeisesti siksi että joissain tapauksissa halutaan käyttää matalampaa painetta.

    Toisaalta vakiona WOT bensanpaineesta ei käy suoraan ilmi, onko kyseessä absoluuttinen bensanpaine (joka ei ota huomioon ahtopainetta) vaiko suhteellinen joka tarkoittaisi että bensanpaine reagoisi ahtopaineeseen 1:1 suhteessa, kuten joissain ahdetuissa on tapana.

    Tuon bensanpainejutskan jos googlaisit niin olisin kiitollinen.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!