1939 Pontiac Sedan Deluxe 2D Six

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 12.12.2023.

  1. julmajari

    julmajari Gearhead

    Löytykö keskitolppaan tiivistettä vai säilykö vanha, jäi vähän epäselväksi?
     
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Itse asiassa jäi ehjäksi, on vielä ihan pehmeää kumia kuten oli lasin tiiviste sisäpuoleltakin. Tarvii varmaan tolpan ylä- ja alapäähän hölvätä sitä butyylia.

    Tilasin Nippeli-Tepolta linssikantaiset senkkiruuvit tolppaan, ne on kokoa 10-32 eli 3/16 UNF. Kävin Pulttikanavassa mallaamassa tynkiä ja sieltä löytyi sopiva mutteri josta sai koon selville.

    [​IMG]

    Palan innosta päästä asentamaan lasia, ajattelin laittaa ensin keskitolppaanM4 läpiruuvit mutterilla; ne menee tolpassa olevien vastamutterien läpi. Jotta saa paikoilleen lasin, innostus on käsinkosketeltava.

    Ulkolistan voi laittaa myöhemmin, kunhan orkkis ruuvit tulee Nippeleiltä. Vaihtaa ne yksi kerrallaan, ettei sinne butyyliin tule mitään repeämiä tms.
     
    Seevu ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  3. julmajari

    julmajari Gearhead

    ok, hyvä ruuvivinkki, mulla istuu 39 Letukassa ruuvit vielä tolpassa kiinni lujassa...
     
    karra tykkää tästä.
  4. karra

    karra Double Gearhead

    Asennus onnistui kohtuu hyvin. Muutaman kerran piti irroitella melkein paikallaan olleet kun tiivistekumin päitä piti leikellä. Fairyä käytin liukasteena.

    [​IMG]

    Oikea lasi ei ole ihan paikoillaan, keskitolpan pari alinta ruuvia ei mene reikiinsä koska lasi on vinossa. Pitää yrittää kuumentaa kulmia jotta saa nuo rypyt pois, ja sitten painaa kumikiila paikoilleen. Samalla kun lämmittää voisi yrittää kammeta oikaa lasia suorempaan kulmaan niin pääsisi ruuvitkin laittaa paikoillee ja sisäpuolen koristelistan.

    Kuvassa näkyy Kustom Kulturesta ostamani mexicoviltit. Toistaiseksi ehjien istuinpäällisten suojaksi siis.
     
    Gary Grand, Visa, FuryIII '71 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Olen nyt viikon sulatellut tuota oikean lasin asentoa. Haen tänään Biltemasta pari imukuppia ja jos en saa kiskottua lasia oikeaan asentoon niin leikkaan kumin irti ja hommaan uutta kumia, se maksaa noin kympin.

    [​IMG]

    Syy tähän on se että kun vasempaa lasia asensin sain ohjeen laittaa butyyliä suoraan tiivisteuraan johon tulee pelti. No sehän meni vituiksi kun se ei luistanut yhtään. Laitoin sitten vasempaan lasiin sen käyttämättömän tiivisteen puolikkaan ja sinne tiivisteuraan fairya, ja narulla kiskoin sen tiivisteen paikoilleen, ja uran pohjaan - onnistui hyvin.

    Oikeaan lasiin otin sen tiivisteen johon olin jo hölvännyt butyylia, ja yritin putsata uran tärpätillä, eihän se ihan puhtaaksi lähtenyt ja luulen että butyylijämät jarraa siellä tiivisteen asettumista auton koriin.

    Olin mallannut oikeaakin lasia aukkoon ilman tiivistettä ja koko oli juuri sopiva, saman verran isompi lasi kun aukko mitä vasemmallakin puolella.

    Pidän kuitenkin tärkeänä että saan keskitolppaan ne kaikki 5 ruuvia paikoilleen, jotta siitä saumasta saa tiiviin. Oli vaan viime sunnuntaina kova kiire, olis pitänyt jättää siihen kun vasen oli paikoillaan ja hakea vaan uutta tiivistettä. No, mikään ei ole vielä hajonnut, ja kaikki mahdollisuus on saada asiat tehtyä oikein, kun se on nyt tuossa työn alla.

    Nyt kokeilen rengasrasvaa liukkariksi, tän neuvon sain vasta eilen illalla.
     
    Gary Grand, Seevu, teippi-mikko ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Meniskö se butyyli asennuksen jälkeen kapeella suuttimella sinne väliin? Ennen kiilalistan asennusta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Näinhän se olisi pitänyt tehdä. Sain sillä kapealla suuttimella sinne tiivisteen uraan sitä joo, mikä oli virhe.

    Nimittäin eilen yritin imukupeilla kiskoa lasia oikeaan asentoon, ei sitten hievahdakaan! Vaikka laitoin sinne peltiin ja uraan PTFE sprayta ympäriinsä ja annoin levitä yön yli ja sitten lisää sprayta ennen yritystä liikuttaa 5 mm toiseen suuntaan. Uskottava on että se butyyli on liimannut tiivisteen paikoilleen, se on sellaista että vaikka ei kuivu niin kyllä estää liikkumisen.

    Tilasin uuden tiivisteen Etrasta ja asennan sen joko Fairyn taikka rengasrasvan kanssa uudelleen.

    Niin, oikeasta A-pilarista näkee kun sinne kumin alle kurkkaa niin on noin 5 mm pielessä, pitäis mennä "syvemmälle" oikealle puolelle koko lasi. Butyylia on sitten helppo laittaa kapealla suuttimella sinne jos haluaa varmistaa tiiveyden. No näin sitä oppii.
     
    Kustom STW, Gary Grand, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onko motonetin myymää Sika butyylimassaa mitä käytät tuossa?
     
  9. karra

    karra Double Gearhead

    Kyllä se taisi Sikaa olla, motonetista.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Viiden viikon taukko ollut projektissa kun isä kuoli ja oli kahden viikon loma tulossa Australiaan. Ausseissa tuli käytyä ja sain kiireemmät kuolinpesän paperihommat tehtyä, ja samalla hoidettua isävainaan talon wc-remontin aloituksen/valvonnan/materialien valinnan, purku alkoi just silloin kun äijä lähti hoitolaitokseen. Saatiin siunaustilaisuuskin pidettyä loman jälkeen ja nyt vasta/jo sain inspiksen lähteä eilen talliin.

    Oikea tuulilasi irti, aukon reunojen putsaus, uusi tiivistekumi huolellisesti lasin ympärille, fairyä aukon reunaan ja tiivisteuraan, puhdas naru uraan, asennus imukupeilla avustaen, kiskomista ja hikoilua kera sadattelun. No, tuli paljon parempi, lasit on nyt keskellä ja symmetrisesti; vasenkin lasi on alareunastaan vähän kapeammalla eli se alin ruuvi viidestä ei kuitenkaan mennyt reikäänsä - neljä ylempää meni.

    Laitoin butyylia pienikärkisellä (katkaisemattomalla) suuttimella keskipienan alla olevan ulomman kumilistan ja lasien väliin, eukko katsoi sisältä että butyyli levisi ja tiivisti lasin ja ulomman pystytiivistekumin. Sitten neljään kulmaan (keskipienan ylä- ja alakohta) ulkopuolelta butyyliä, jotta lasin tiivistekumin pääty tiivistyy keskipienan ulompaan pystytiivisteeseen.

    Sitten sisäpuolelle töihin ja samat kulmakohdatt täytin sisäpuolelta. Lopuksi lasien keskisaumaan butyylia. Sen jälkeen sisäpuolen ootrattu verhoilulista paikoilleen, jouduin siinä olevaa sisäpuolen T-profiilista kumia kaventamaan siitä lasien väliin menevästä kaistaleesta jotta se tiiviste meni pohjaan, lasiin asti. 4 ruuvia sain kiristettyä, en ihan hampaat irvessä koska butyyli alkoi tirskumaan saumoista ulos; jätin vähän löysemmälle. Alimman ruuvin lyhensin ja liimasin kannan siihen reikään ns kosmeettisesti. Siihen saisi ehkä 4 mm läpiruuvin ja mutterin, pitää vielä tsekkailla että vuotaako tuosta sateella vettä, tosin butyylia on siellä joka välissä...

    Korin ja lasin tiivisteen väliin ulkopuolelta voi myös laittaa butyylia, siellä on tilaa sille (pääsee raottamalla) ja lisätiivistys ei haitanne koska sekä lasi että tiiviste ei ole ns OE mittojen mukaisia.

    Kun saan kiilakumin ulkopuolelle laitettua niin tsekkaan ruuvien kireyden vielä. Ei kai tuota saakaan hampaat irvessä kiristää?

    Vielä se koko sisäpuolen ootrattu trimmilista paikoilleen.
     
    LPV ja teippi-mikko tykkäävät tästä.
  11. En viitsi tällä kertaa sotkea muita ketjuja, niin vastailenpa sinun omaan ketjuun.

    Huomasin, että netistä mainittiin, että näissä on jonkinlainen sihti öljypohjassa. Tässä ketjussa on semmoisen kuvakin?

    [​IMG]
    En tiedä, kuinka usein tuota kuuluisi puhdistaa?

    EDIT: Toisesta ketjusta:

    Correct, there was no external oil filter offered from the factory. There was an internal oil cleaner (filter) at that time and it was designed to be cleaned at 100,000 miles or whenever the oil pan was dropped. Information from my 1941/42 manual.
     
    Vuppe ja karra tykkäävät tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei riesaksi asti tarvi öljypohjaa pudotella.
     
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Eilen tuli kaveri hakemaan kuolinpesän tavaraa kierrätykseen (lue: itselleen vintagea :D ) lapsuudenkodistani, yllättäen tuli asiaa tähän kaupunkiin hänellä. No kiskaistiin sitten vähän ennen iltakymmentä pontiacin syylari irti kun se tihruaa alakulmasta (kun laskin paikkausmömmöt ulos alkutalvesta). Hän vie sen korjattavaksi, joko korjataan tai laitetaan Nissensin uusi kenno. Imatran suunnalla Korjaamo T Kasanen lupasi homman tehdä.
     
    Kustom STW ja esmi tykkäävät tästä.
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Syylarin kustannusarvio on tonni. Kenno on finaalissa, siihen tulee uusi mittatilauskenno Tanskasta. Yläsäiliötä on paikkailtu jollain liimalla tai kitillä, vaatii sekin korjausta.

    Kävin hakees radion Pulttikanavasta, ULA-konversio tehtiin 1986 mallisella blaupunktin koneistolla. Kotelossa oli tilaa muuntajalle, siihen voi syöttää nyt 5-30V sisään. Uusi kaiutin tuli toki, ja radion operointi tapahtuu alkuperäisellä panelilla kojetaulusta vaijerien välityksellä.
     
    6PPC, dart -66, maxvo2 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Tällä makso 53 Buickin syylarin kennotus 700e, siihen tuli kans länsimainen kenno. Kinkin olisi saanut halvemmalla.
     
    karra tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!