Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    "ryssänmutkia", pillillä kuumaksi ja taivutus...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  2. Tossa sun linkkaamassa lämpö tulee pakosarjasta?

    Tämä taitaa yleisempi, jossa ymmärtääkseni kierto tapahtuu nesteen avulla:

    [​IMG]
    Niin joo. Onko 200 euron laakerit jotenkin spesut vai yleismalliset?
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo näitä on sekä pakokaasulla että jäähdytysnesteellä toimivia. En vielä tiedä kumpaan kallistun.

    Ihan perusmalin laakerit taakse. Yllättävän arvokkaita ovat, jos vertaa tuoreempien Chevyjen pyöränlaakereihin, malleissa joissa vetoakseli toimii sisäkoolina.

    Toisinaan kuulee, että käyt vaan Etrasta tai "yhtiöstä" hakemassa hyllystä sopivat laakerit. Etupyöränlaakereita yritin kysyä taannoin Etralta, niin heidän systeemit ei tunteneet millään löytämälläni laakerikoodilla 1960 Impalan pyöränlaakereita. En usko että takapäähän löytyy sen enempää, tai ainakaan sen halvemmalla.

    No Rockautosta tai jostain Ebaystä tilaamalla voi saada yhden sijaan kaksi tuolla 200 eurolla, mutta on siinä siltikin sen verran hintaa, että vaihdan vasta kun laakeri hajoaa.
     
  4. stana

    stana 3rd gear

  5. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Itse kuullut että ryssänmutka on kun suorasta putkesta rälläkällä leikataan kolmio pois, taivutetaan kiinni ja hitsataan. Mene ja tiedä sitten.
     
    Jaakko Susimies ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Marjakankaalla on laakereita taakse. Arvokkaita kyllä,mutta eipä niitä olla yhtenään vaihtamassa. Tosin kuuskolmoseen piti joskus ammoin vaihtaa, mutta RockAutosta tulikin jonkun polkuauton laakerit ni jäi tekemättä. Siellä ne vanhat on pyöriny mullakin jo monta kesää.
    Takatukivarret löytyy. Niistä on vaan kierrejousen rinkulat leikattu pois. Mutta saahan niihin lisättyä vanhoista. Hyllyn täytettä mulla, niin lahjoitan pois, jos kelpaa vaan.
    Pyörien pinnapultit tuli RockAutosta,samoin, kuin jarrukamat. Ei olleet pahan hintaisia. Tiedä onko nyt?

    -J-
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    En tiedä tarttetko/kiinnostaako, mutta tuli facessa vastaan tämmöiset.

    [​IMG]
     
    63S88 ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Takapyörän laakerit on vähän spessut, ei siis vakio kokoa. Sisä- ja ulkohalkaisijan suhde on pieni ja oliko siinä vielä o- rengasura ?
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Petri meinaisi joskus, että ei välttämättä mahdu korkeussuunnassa tollainen imari. Mutta entäpä, jos siihen laittaa 90 asteen kurvin kaasarin paikalle ja siihen mopon sivuimukaasarit..:);)
     
    Gary Grand ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vakioissa kaksi o-rengasta.
     
  11. Unohdinsalasanan

    Unohdinsalasanan 1st gear

    Juuri tuota samaa että leveät prikat painavat "kyhmyjä" jossain ja joissain kohden taasen muistaakseni suoraan laippaa on niissäkin pykälää uudemmissa koneissa. Eli, samaa asiaa kumminkin selitämme.


    Allekirjoittaneen nyttemmin eläköityneeseen "kaksviiskymppiin" tuli aikoinaan Offenhauser:in imusarja nelikurkkuiselle, "292"-mallin valupakosarja, ja teetätetty "offset"-laippa että tuon imusarjan päälle istui 350 cfm kaksikurkkuinen Holley. Tuohon pakosarjaan päädyin muunmuassa siksi, että kun hirvitti että mitenhän käyttöautossa elämä peltisarjojen kanssa, kun on tuo sama "ei niinkään täydellinen" kiinnityssysteemi...Ja osittain myöskin siksi, että halusin jättää option nimeltään turbo. Ei sitä tullut, eikä ehkä tulekaan, mutta vaihtoehtona on edelleen jos oikein huimaksi heittäytyisi. Sitten joskus.

    Kaasuttimen sijoitin niin, että läppäakseli oli samansuuntainen kampiakselin kanssa, elikkäs pitkittäin. Tällä halusin uskoa saavuttavani sen, että osakaasulla seos jakautuisi himpun tasaisemmin. Onko totta vaiko ei, merkitystä vaiko ei...No, helpotti perfektionismiin taipuvaisen vainoharhoja...Kurkut sijoittuivat niihin reikiin mihin tehtaan ohjeissa asettuisi nelikurkkuisen ensiöt. Tämäkin oli osasyynä valintaani.

    Sen sarjojen välissä olevan tiivisteen puhkoin niin, että siihen taisi tulla kaksi tahi kolme kolmentoista millin reikää. Eli, ei ummessa, mutta ei myöskään täysi kiehutus. Ympärivuotiseen käyttöön ja tymäkämmällä nokalla ehkä nykytietämykselläni jättäisin sen kanavan kokonaan auki, että jaksaisi seos mahdollisesti pysyä koneen päissäkin tasaisempana, isommassa kanavassa ja huonommalla alipaineellakin...

    Vaikka sekin kone itsessään olisi varmaan parhaiten ihan aluksi "virittynyt" täydellisellä tarkistuksella ja remontilla, niin kyllä siihen tuntuvaa voimanlisää ihan alakierroksiltä ylös asti tuli. Itseasiassa ihan kivastikin. Voi kun vielä sen moottorin teknisen kunnon lisäksi olisin tiennyt samat asiat kuin nyt hieman syvällisemmästä Holleyn ja Hei-jakajan sielunelämästä...Muistan ihmetelleeni että seosruuvit piti vetää melkein kokonaan kiinni, ja muutenkin arvelleeni ettei seos kyllä todellakaan hyvä ole koko käyttöalueella, vaikkei se kyllä isosti oirehtinutkaan. Nykyään olisin jo mulkannut IFR:riä ja PVCR:riä, puhumattakaan jakajan puolen muutoksista...No, se oli silloin se.

    Polttoineenkulutus muuten pysyi samana, ellei jopa tippunut jonkin verran.


    Jo vain että olisi upea tuo imusarja/venttiilinkoppapaketti tähän myllyyn! Kun on jo muutenkin nätti. Itse ehkä saattaisin heittäytyä niinkin kerettiläiseksi, jos tilanahtaus pystysuunnassa vaivaa, että metsästäisin käsiini vaikkapa vanhoissa VW:eissä käytetyt Solex:it, ja noissa samaisten kulkineiden pakettiversioissa käytetyt "mutkatorvet" niiden kaasuttimien päälle. On muistaakseni aika matala paketti. Ja ilmanpuhdistin/-puhdistimet vaikkapa koneen toiselle puolen. Olisi huimannäköinenkin, samaan rahaan...Saisi varmaan tehtyä aika matalat adapterilaipat noiden kaasuttimien ja imusarjan väliin.

    Joskus muuten isostikin mietin, että jos pistäisi tuonmallisen imusarjan, ja esimerkiksi ne yksikurkkuiset, että tarjoaakohan se voimanlisää ihan vaikkapa vain tasaisemman seoksenjaon muodossa? Vaikka sinänsä vaikkapa niiden kaasuttimien pienehkön koon takia itse ilmanmäärä ei juurikaan lisääntyisi. Tähänkin varmaan joku perusteltu ja ehkäpä jopa ihan oikeasti tutkittu näkemys täältä netistä löytyisi, kun vain keskittyisi kaivelemaan...Koska tuota "pitkässä moottorissa yksi yksikurkkuinen keskellä konetta" järjestelyä huonompi ei taida olla kuin se yhdenaikaisissa Buick:in suorissa kaseissa käytetty, jossa se "alakierrosten kaasutin" on enemmän toisessa laidassa...


    PCV-kiertoa minäkin lämpimästi suosittelen. Tätä nykyä useimmiten teen sen sellaisen "fixed orifice" tyylisen ratkaisun. Vaikka tämä ei todellakaan optimaalinen ole, niin sen toiminta on loogista, toisin kuin noiden meille nykään myytävien huonolaatuisten PCV-venttiilien, ja vikaantueassaankin koneen toiminta häiriintyy hyvin vähän, jos ollenkaan. Tämäkin ero sillä ja "oikealla" systeemillä on. Voihan sen mahdollisesti jo olemassa olevan vanhan venttiilin jättää siihen hämäykseksi, ja ennenkaikkea takaiskuksi. Katastrofin varalta. Ja todella viisasta onkin jättää.

    Rahamies pistää sen sellaisen säädettävän venttiilin, tulenee todella hyvä.


    Ja vielä tuota imusarjan lämmitystä, ja sitten rauhoitun tämän naputtelun kanssa.

    Vaikka sinänsä ihan puhdasta kesäautoa saattaisinkin kokeilla ilman moista lämmitystä, niin tuskinpa se ikinä näissä huonoa tekee, kun on seoksella iso taipumus pisaroitua koneen päissä.. Itse ajattelin sen niin, että mieluummin kumminkin pakokaasu, vaikka onkin vähemmän hallittu kuin tuo jäähdytysnesteen kierto. Koska, kuten kaikki tiedämme, ne pakokaasut ovat aika äkkiä aika lämpimiä...Ja tämä katsoin eritoten talvikäytössä eduksi.

    Tässä mielessä on harmi että tuo kone, kuten koko autokin, on noin hieno. Ei ehkä kehtaa mitä tahansa keksintöä toteuttaa, kuten johonkin toiseen kohteeseen.

    Mutta entäpäs jos ne edellisen kerran mainitsemani tuet olisivatkin putkea, joita pitkin lämpö menisi sinne imusarjan alle? Ehkäpä...

    Eräänlainen ylösalaisin oleva T-putki noiden sarjojen väliin, josta yksi yhde sinne ylös? Varmaan toimisi, mutta ulkonäkö...

    Taikka sitten jokin matala ja tukeva "peltikotelo" siihen sarjan alle, siitä läpi imusarjan kanssa samansuuntainen putki, jonka päästä mutkat alaspäin niihin sarjoihin? Luonnollisesti putkeen aukko että menee kaasut sinne koteloon ja sitä myöten imusarjan alle. Hmm, ehkäpä.

    Taikka sitten samankaltainen peltikotelo mutta korkeampana, ehkäpä jopa hieman suppilon mallinen, johon lyhyet putket noista pakosarjoista. Miksei, omintakeinen, mutta olisiko sitä huonolla tavalla? Vaikea sanoa...

    Luonnollisesti puhun tietenkin raudasta rakennusmateriaalina, että tulisi sitä tukeakin samalla...RST olisi tottakai hieno, mutta mitenhän tuollaisessa paikassa, ratkeaako ja vielä lämpölaajeneminenkin...Toki, mitä luultavimmin tapani mukaan ajattelen asioita liian pitkälle.

    Hehheh, olipas helppoa yrittää noita visioita näin kirjoitetussa muodossa selittää, vaan jospa jotain sain kumminkin ilmaistua...

    Ja jos tuntuu että on liiallinen uhka että tulevat takuulla aivan upeat äänitehosteet tuon yhdysputkihässäkän takia saattavat muuttua vähemmän teräväksi, niin tokihan jommankumman pakosarjan päähän, putken sisään, voisi jonkin kuristuspatentin tehdä.


    Ei muuten mahda montaa "ruttuturpanokkaa" täällä maailmankolkassa olla, siinäkin mielessä tämä projekti näin suurta mielenkiintoa herättää!
     
    Muokattu: 23.3.2024
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Hienoja osia! Venakoppa on vanhempaan malliin, näissä tuoreemmissa kansissa on kiinnitys sivuilla. Joku adapteri on olemassa, jolla nuo vanhemman mallin venakopatkin saadaan sopimaan. Imusarjan kanssa ongelma on tosiaan tuo mainittu, etten usko etummaisen kaasarin mahtuvan pellin alle oikein mitenkään. Kiitos bongaukesta kuitenkin.

    Impalasta ois nyt purettu takaa jarrut, vetarit, jarrukilvet, jouset, iskarit ja alatukivarret. Näistä jälkimmäiset oli sitten aika lujassa. Toisen vetarin irroitukseen piti tehdä liukuvasaraan työkalu, jonka sai pultattua vetarin laippaan kiinni ja sitten liukuvasaralla "voitelua". Iskunvaimentimen/taka-akselin/alatukivarren yhdistävä "rear shock mount" oli molemmilla puolin ruostunut tiukasti tukivarren puslan metalliholkkiin kiinni ja mutterit muuttuneet vuosikymmenten saatossa muodottomiksi könteiksi. Ei auttanut muu kuin leikata kyseiset kiinnikkeet poikki taka-akselin kiinnityskorvakoiden juuresta, ja kun toiselle puolelle ei mahtunut rälläkkä eikä paineilmavinku, niin se täytyi puukkosahalla jyrsiä tylsällä terällä pultti poikki. On kokeiltu ensin irroitusöljyä, induktiokuumenninta, paineilmatalttaa sekä valikoimaa eri kokoisia lekoja. Tukivarrethan oli sitten molemmat vaihtokunnossa, toinen kierokin kuin lentokoneen potkuri. Eiköhän ne ole kaikki samassa rysäyksessä kärsineet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sain lahjoituksena ehjät alatukivarret ilman jousilautasia, mutta niitäpä ei tarvi kun tulee ilmajouset joille on oma kiinnikkeensä. Kiitokset näistä. Ilmapussin yläkiinnike runkoon istui ilman minkäänlaista askartelua, toisin kuin oli edessä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    No tästä se alkaa sitten hiekkapuhalluksen ja maalauksen sekä uusien puslien kautta taas juna kääntymään.
     
    isalmela, Seevu, TwistOla ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Unohtui yön pikkutunneilla mainita moottorista.

    Tuon youtubevideon perusteella päätin että heivaan ne umbrella-tyyppiset venttiilivarrenkumet pois ja tilasin uudet tyyppiä "positive valve stem seals". Niitä ei oikeassa koossa löytyny Suomesta ainakaan nettikaupoista ja Rockautossakin hyllyt tyhjinä. Perus pikkulohkon venavarrenkumeja löytyy varmaan Keminmaan Salestakin vaippojen ja pilttipurkkien välistä, mutta Stoveboltissa oikea koko 11/32" x 0.562" eli tuo ohjuri on eri kokoa kuin yleisimmissä jenkkikoneissa, vaikka venttiilinvarsi on sama kuin monessa muussa. Saapuvat amerikasta joskus toukokuussa. Kansihan ei oo ku nakattu vaan paikalleen, niin tässä ei työmäärässä juurikaan takapakkia tule.

    Koneeseen täytyisi tehdä linjat bensapumpulta kaasarille sekä lohkosta öljynsuodatinpönttöön ja takaisin. Olen AN-liitinten ystävä mutta, nehän ei äkkiseltään tyylillisesti tämmöseen vintagevehkeeseen sovi. Mutta mikä se tyyli sitten tarkalleen ottaen on, onhan tässä kohta ilmajousetkin ja autoonhan tulee aikanaan kokonaan uudet sähkötkin nykyaikaisilla sulakkeilla ym... Mustilla liittimillä musta letku/putki tai teräspunosletku ei juurikaan sotisi omaa silmääni vastaan. Toinen vaihtoehto olis väännellä linjat alumiini- tai kupariputkesta. Lisää putki- tai letkuhommiahan tulee koneessa myös tuon imusarjan lämmityksen väsäämisessä ja tuossa Weberissä on vesitoiminen ryyppykin. Ilmeisesti myös alipaine-ennakon linja on alkujaan yhdistelmä letkuja sekä kiinteää kupariputkea. Kaasari ja jakaja on eri puolilla konetta.

    ...

    Sitten kuuskymppisten Suomi-Chevyjen asiaa laajemmin.

    Täytyy jossain vaiheessa laajentaa kuuskymppisten Suomi-Impaloiden metsästyksestä myös Bel Aireihin sekä Biscayneihin.

    Pidän kaikenlaisista agenttihommista ja tämä sarja on ollu kyllä mielenkiintoinen. Yhdessä jaksossa vilahti tutun mallinen auto.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pääsalapoliisi sanoi, että kyseinen auto oli Biscayne ja löytyipä tuolle häneltä useampi normaali kilpikin, joilla voin joskus lähteä Biscaynen polkua selvittämään. Kyseisen episodin jälkeen sotilasasiamies Jesse Drain karkoitettiin Suomesta, mutta auto jäi tänne. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ve...aa-ulkopolitiikkaa-sattumuksia-syksylla-1963/

    Suomessa on ollut diplomaattikilvillä myös '60 Impala, CD-208, ilmeisesti kyseessä oli Saudi-Arabian suurlähetystö.
     
    isalmela, Seevu, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Onhan tuossa sekin vaihtoehto, että tekee sen letkun hydrauliikkaliikkessä. Esim. JIC -liittimillä, jotka on melkein samanlaisia kuin AN -liittimet. Sen kun tekee kumiletkulla, niin tulee aika hillityn näköinen:

    [​IMG]
     
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Hydrauliikkaliikkeessä oon pariin autoon teettänyt mekaanisen ölkynpainemittarin letkut. JICissä on sama kierre ja kartio kuin AN:ssä, mutta eristä käyttötarkoituksesta johtuen liittimen reikä on JICissä olemattoman pieni letkun kokoon nähden. Missä tapauksessa sillä on tai ei ole merkitystä, on sitten eri asia.
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    Bensalinjaan liittyen, täältä ääni kupariputkelle, siitä tein itse meidän kuuskymppiseen bensaputket pumpulta suodattimelle ja siitä kaasarille. Putken kun kiillottaa niin lopputulos hakkaa tyylikkyydellään kumiletkut/teräspunosletkut mennen tullen.;)
    [​IMG]
     
    SK-, Gary Grand, maxvo2 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. aric-z

    aric-z Gearhead

    Kromattu kupari olis vielä parempi, laatikon putket tein tuosta muinoin.
     
    Gary Grand, maxvo2, 6PPC ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jotain on ehditty taas puuhata ja vahinkoakin saatiin aikaan.

    Nuo iskarin/taka-akselin/tukivarren kiinnikkeet saapui ja ne tuli uitettua sitruunahapossa, jonka jälkeen kierteiden kunnostus ja maalia. Ensin toki Fairyllä pesin käsittelyn jälkeen ja kuumalla vedellä huuhtelu + puhalluslampulla kuivaus. Maalaamattomiin kohtiin WD40. Kierteet on 1/2"-20 sekä 5/8-18" UNF, täytyy hommata uudet vielä mutterit.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jarrukilvet oli maalattu aikoinaan ilmeisesti vanhan liiton Ferrexillä, ja kyllä samaa maalia löytyy muualtakin pitkin alustaa.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Mennäämpä sitten siihen tehtyyn vahinkoon. Nämä paremmat taka-alatukivarret on '58 Chevystä kotoisin, ja koska olin jo hankkinut hyllyyn uudet puslat niin päätin ottaa väkivalloin nuista tukivarsista puslat pois ennen maalausta ja puristella uudet paikalleen sen jälkeen. Tätä ei olisi kannattanut tehdä kahdesta syystä.
    1. Paikallaan olleet puslat oli tuoreen oloiset
    2. Puslat on erit 1958 kuin 1959-1964.
    Kohdasta 2. johtuen, hyllyssä olleet puslat ei näihin mahdu ja näitä pienempiä 1958 puslia ei näytä tuntevan sen enempää Rockauto, Jegs kuin Summit Racingkään, eikä kotimaiset firmat. Kyllä niitä silti maailmasta löytyy, mutta hinta karkaa jo satoihin euroihin ja sarja sisältää myös ylätukivarren puslat, esim. tämä: https://www.impalaparts.com/58RCAB/ (mainittakoon, että 1959-1964 puslille päivän hinta Rockautossa on 2,80 euroa etummainen ja 4,76 euroa takimmainen).

    Voi helevetti.

    Halvemmalla taitaa saada tehdasuudet boksatut 1959-1964 tukivarret, joihin on jo uudet puslat hyllyssä. Tai sitten täytyy tehdä joku patentti että nuo liian isot pulsat saa nuihin mahtumaan. Tai jotain muuta.

    ...

    Takapään ilmapussit onneksi menee ihan heittämällä paikalleen. Täytyy miettiä, mistä tekee ilmaletkuille reiän takakonttiin. Poraako tuosta jousikupin ja lattian läpi, vai miten.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Laitetaampa vielä pari fiiliskuvaa, kun sattui oikea kamera matkaan tallille:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.4.2024
    SK-, dart -66, MJF ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Vanhat puslan rungot tuli tuhottua siinä niitä irroittaessa. Ne oli niin hyvin kiinni. Ehkä tässä käy niin, että kaveri poraa nuo puslien reiät isommiksi ja niihin tekastaan sorvissa holkit, jotka hitsaan tukivarteen ja joihin nuo isommat puslat mahtuu sopivasti sisälle. Eli konepajahommiksi meni taas, ellei taivaasta tipahda '58 puslia järkirahaan.

    1.54" ja 1.356" näyttää olevan nuiden '60 puslien ulkohalkaisijat. '58 puslista ei nyt ole virallisia mittoja mutta jossain vähän alle 30mm on puslien reiät, eli jossain 1.10" luokassa.
     

Kerro tästä muillekin!