Camaro RS 1989

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja kamarro, 17.3.2024.

  1. kamarro

    kamarro 1st gear

    Kysymyksessä on otsikon mukainen auto ja väri on punainen, liekkö tuota kovin montaa sävyä edes ollut. Mistä löytyy auton värinumero ja toinen kysymys kuuluu että, onko noissa alkujaan ollut suorakiilto väri ilman lakkaa, nyt kun katsoo tuota pintaa niin lakka on kesinyt suurilta alueilta pois joka aiheuttaa sen että koko auto tulee saamaan pohja työt+ maalaus käsittelyn.

    Koska auto on mun mittapuun mukaan orggis kuosissaan konehuonetta myöden, ajatuksena on tehdä se alkuperäiseen kuosiin eli, suorakiilto ilman lakkaa vai lakkaanko päälle?
     
  2. Esitteen mukaan ollut 2 eri punaista:

    [​IMG]
     
  3. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Dark red, koodi74 (WA9535) tai bright red, koodi 81 (WA8774).
    Löytyy siitä RPO-koodilappusesta alareunasta kumpi on. Olisko hanskalokerossa tai lokeron kannessa lappu.
     
  4. palotila

    palotila Gearhead

    Mulla on tallissa -86 sport coupe, ollut omistuksessa vuodesta 1988. Täysin orggis kunnossa. Olisi mielenkiintoista ajaa nämä rinnakkain ja vertailla. Missä tämä sijaitsee, itse Turun seudulla.
     
  5. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Olipa erikoinen aloitus. Lakka kesii ja sit kysytään että pitäskö uusi maalaus lakata. Toki mahdollista että maalattu jo uusiksi lakan kera. Jollakin hiomatahnalla noita voi tutkia. Jos tarttuu hiomarättiin väriä ei olla lakattu. Konehuone, etukannen alapinta, oven sisäpinta ym vastaavat joka ei ehkä ole viitsitty maalata uusiksi on hyvä kohde tutkia. Siitä se sit etenee jotenkin se pohdinta.
     
  6. palotila

    palotila Gearhead

    Mun autossa oli sama ongelma, lakka kesi katossa ja takaluukun päällä. Oli jo 1990 siinä kunnossa että auto ylimaalattiin.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ei ole faktaa, mutta yleensä tuon ikäset autot on hetikiiltomaalilla maalattuja jos ei ole mikään metallihohto väri.

    Itse tekisin uudestaan sitli kyllä värimassa+lakka yhdistelmällä, ihan sen uv keston takia.

    Sikälimikäli olen ymmärtänyt oikein, niin tehdaslakkaukset alkaa kesimään herkästi, koska lakan määrä on todella vähäinen -> ei kestä uv:tä -> kesii irti.

    Esim Mazdat kärsii tästä tänä päivänäkin ausseissa.
     
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Maalifirman asiantuntija sanoi joskus että punainen väri on herkkä uv-lle. Siksi vanhat autot kesii.

    Uusissä autoissa on punaisessa ongelmia usealla merkillä, mutta se johtuu muista syistä kun uv-säteilystä esim liian lyhyet kuivumisajat tehtaalla.
     
  9. aircool

    aircool 3rd gear

    Joo. Punainen pigmentti ei kestä uv-säteilyä. Suorakiiltoväri "liituuntuu" ja 2-kerrosväristä irtoaa lakka. Näitä on tässä työuran aikana tullu vastaan kaikilta vuosikymmeniltä ja merkeiltä.
     
    jänis2 tykkää tästä.
  10. kamarro

    kamarro 1st gear

    Toisin sanoen, autossa on pahasti kesinyt lakka ja auto on ylläri pylläri alkuperäisessä maalissa noin 70% pinnastaan ja kauhean näköinen joten teen pohjat ja maali+ lakka päälle.
     
  11. kamarro

    kamarro 1st gear

    No jos alotus vituttaa niin hyppää seuraavaan asiaan, aika hiljasta olis täällä jos kaikki typerät kysymykset jätettäs kysymättä:p
     
  12. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Minun puolesta hiljasta tulee olemaan. Ei tämän takia, vaan yleensä jaksa kirjoitella.
     
    kamarro tykkää tästä.
  13. Laszlo

    Laszlo 1st gear

    Itsellä saman vuoden RS. Bright Red. Lakka oli orkkis värin pinnassakin. Varmistui kun käytin osia maalauksessa. Värikoodin varmistivat vielä maalattavista osista "kameralla".
     
  14. kamarro

    kamarro 1st gear

    Mikä oli värikoodi?
     
  15. Laszlo

    Laszlo 1st gear

    GM värikoodi wa8774.
     
  16. Laszlo

    Laszlo 1st gear

    Lappu missä toi värikoodi mm on. Löytyy keskikonsolin käsinoja lokerosta.
     
  17. kamarro

    kamarro 1st gear

    Ei löydy.
     
  18. Laszlo

    Laszlo 1st gear

  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    VIN-dekooderilla saattaa löytyä netistä. Näin selvisi ainakin saman aikakauden Chevy pickupin väri. En kylläkään muista mitä dekooderia käytin mutta niitä on netti täynnä ja löytyy Googlella.
     
  20. Anteeksi jo valmiiksi, mutta minä en nyt ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa. Nupa kertoi värikooditkin jo kolmannessa viestissä. Eikö tätä värieroa sitten silmällä näe:

    [​IMG]
    vs
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!