Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eniten siihen vaikuttaa imuventtiilin sulkeutumisasteet suhteessa puristussuhteeseen, tarkemmin sanottuna dynaaminen puristussuhde.
    Asiaa on kätevä vertailla vaikka wallacen laskurilla.
     
    MadMike, Impala 69, valtope ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Jakajan ratas paikalleen ja alkas olee koekäyttöä vailla:cool:
    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    1 sylinteri on nyt TDC puristus tahdissa ja ajotusmerkit kohdillaan 0°, jakaja paikallaan ja nokka osoittaa 1 tulpan hattuun jakajan kopassa. Ennakkoa tossa kuuluu olla 10° tyhjäkäynnillä. Turhaa hipostelua tää vähän on, mut jos laitan nyt ajotuslampun 1johtoon ja startilla pyöritän konetta niin saako sillä ajoituksen tuohon 10° jo valmiiksi? Tien kyllä et se säädetään normaalisti kun konetta käynnistetään, mut aikaa on ni tuli mielee et voisha ajotuksenki hieroa kohdillee jo valmiiksi, olis sit 1 käyntii vaikuttava asia jo kunnossa enne varsinaista käynnistystä. Vai onko jotai esteitä esm kone pyöris startilla liian hitaasti jotta ajotus näyttäis oikein tms?
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Ei ole sulla kriittinen saada laakista käyntiin koska roller nokka,mutta se riittää että sytty olis edes samalla hehtaarilla niin kyllä se het parkasee kunhan vaan pensaa janoonsa saa.
    Voi sit myöhemmin käydessä sen tarkemmin kohdalleen laittaa.
     
    MadMike tykkää tästä.
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Juu ei. Mut mielenkiinnoosta kyselin, netistä hiuka koitin googletella mut ei mitää löytyny.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä se ajoituslamppu välähtää startatessakin.

    Ajoituksen saa seisovaankin koneeseen aika tarkasti kohdalleen, kun kääntää haluamansa asteluvun kohdalleen, sitten vääntää pyörijästä löysät pois pyörimissuuntaa vastaan ja laittaa jakajan sellaseen asentoon että hei:n sakarat on kohdallaan tai karvan yli, ja pyörijä tietenkin osoittaa ykköseen tai kutoseen, riippuen kummassa on paukkutahti menossa.
     
    MadMike ja marko84 tykkäävät tästä.
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja ohjeista;)
    Tänään sai tarttailla ja sehä käy hyvin. Öljypaineet hyvät, ei huohota eikä savuta ylimäärästä tms:cool:
    Laturi ei ladannu, mut siinä lultavasti heräte puuttuu kun johtosarjat irti.
    Pien video käynnistä:
    https://youtube.com/shorts/8Ng1cjkoc-o?si=wqE0CNrh_49lOnmv
     
    Muokattu: 23.3.2024
    Seevu, MadMike, AVRO ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Onnittelut!

    Onko seuraavana vuorossa veneeseen siirto?
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Juu, sinne sovitellaan kun yöpakkaset ohi.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Pientä takapakkia rojektiin. Tänään käyttelin konetta vartin pihalla, ennakoita ja tuhjäkäyntiä säätelin yms. Toimi hyvin. Kone sisälle ja katoin muuten vaan öljyt ni pinta noussu tikussa vajaan sentin.
    Noo, öljy coolerilta öljyletkut auki ni kermakahviahan sieltä tuli, oikeeestaan pelkkää kermaa. Ekana koeponnistin vesijäähdytteisen öljycoolerin, ehjä. Seuraavaksi koeponnistin 1.2bar paineella lohkon, kannet ja imusarjan. Paineet ei häviä mihinkään eli koneessa itsessään ei vaikuttais olevan vuotoa. Vesijäähdytteisiä pakosarjoja en vielä koeponnistanu, mut täytin ne kyllä ennen asennusta vedellä eikä vuotanu pakopuolelle. Ei ny jääny iha kauheesti vaihtoehtoja, voiko johtua reversiosta? Voiko sitö kautta mennä noinkin paljon vettä öljyn sekaan? Konetta käytetty nyt yhteensä n. 30min. Pakoputket kohtuu lyhyet ni pärskiihä se paljon vettä ja imeekö siittä sit osan takasino_O Muita hyviä ideoita? Tässä viel yks video jossa näkee miten putket käyttäytyy. Kone saattaa hieman olla etukenossa verraten normaaliin asentoon jossa on veneessä.
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Sen verra ulkomaan forumilta löyty et aika varma tuo reversio tässä. Katoin tulpat ni 3,4,6 oli vesihelmi eli just ne joihi helpoiten vesi pääsee reversiossa ja pakomutkassa näkyy ruoste"pölyä" pakopuolella. Eli tyhjäkäynnillä imee pakoputken päästä tulevaa jäähdytysvettä takas pakovenojen kautta. Syitä omassa tapauksessa toivottavasti se et kone tossa pukissa liian etukenossa ja tyhjäkäynti vähä liian alhainen. Pitää koittaa uusilla öljyilla ja kallistaaa konetta enempi takakenoon+ nostaa vähä tyhjäkäyntiä. Vaikee mitata koneen kulmaa mut venakopista vatupassilla katottuna kone suorassa, kaasarin liekisammuttimesta mitattuna taas aikalai etukenossa.
     
  12. tommi3

    tommi3 1st gear

    itellä toi öljyn pinta tikun mukaan ei pidä paikkaansa kun tikun putki lähtee öp.n pohjasta. nostaa öljyn pintaa putkessa kun seisoo jonkun aikaa. kerran kun puhaltaa putkeen ja odottaa hetken ni näyttää oikein. eli ei välttämättä paljon sitä vettä tarvii olla siellä seassa. mutta sama homma oli itsellä että vettä meni sekaan. moottori piti paineet ponnistuksessa myös. vika löyty mulla lohkosta, eli sylinteriryhmän alapäässä vesitilasta öljypohjan päälle 5cm hius halkeama. kylmänä ei vuotanu mut lämpes ni aukes vähän ja tiputti. putki vuoto oli taas toisessa moottorissa niin sieltäkin sitä vettä menee ja huomas ainoastaan jos koitti käyntiin aivan hetki sammuttamisen jälkeen niin potkasee kyl ja joku pytty hetken pimeenä. mutta tuleeha noista putkista aika reippaasti vettä ja aika vaaterissa on että äkkiähän noista vähän takasi lorahtaa ennen ja jälkeen käytön tossa.
     
  13. tommi3

    tommi3 1st gear

    nojoo jos kerta tulpissakin vettä niin voi olla tuo homma. toi työntää vielä niin reippaasti vettä tosiaan.
     
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Tuossa ku säätöjä hain + moottori oli kylmä ja testailin ryyppyä yms ni välillä tuntu et tuli missfireä ja käynti huononi, luultavasti mitä alemmas tyhjäkäynti menee sen enempi saattaa vettä höriä. Tyhjäkäyntiin en koskenu, mut tiputin ennakkoa 4astetta joka tietty laski tyhjäkäyntiä siittä mitä se mulla ekalla testikäytöllä oli. Lisäksi tulee varmaa hiuka kondensivettä ku pakosarjoissa kiertää vesi eikä kone tossa tyhjäkäynnillä lämpee normilämpöön. Kondensi vettä ny ei paljoo varmaa kerry, mut kuitenki.
     
  15. tommi3

    tommi3 1st gear

    mä testasin pakosarja homman pukissa niin että uudet öljyt koneeseen ja auton pakosarjat kiinni ja käyttelin kunnolla lämpöseks. veden meno pyttyihin loppu. vuoto oli niin pieni piste syöpymä ylämutkassa ja just oli sisäputki pintaruosteessa.
     
  16. marko84

    marko84 2nd gear

    Tällä metodilla saa kyllä pois suljettua vuotavan pakosarjan ja reservoinnin, mut sit ei tiiä kumpi se oli Koitan ny vielä paineistaa pakosarjat ja riserin vaik se onki hiuka hankala.
    pakomutkat ku otin irti ni pakosarjojennpohjalla oli vettä..
    Öljyt tän näköset:
    [​IMG]
     
  17. tommi3

    tommi3 1st gear

    reservointia tuskin on kun jos suljettu putki potkurin läpi esim. olisi niin isompi pölläkkä sielläkin käy ja tyhjäkäynti saa olla sen 600rpm eikä imuroi takasin. tosin tein kyllä hapiksesta sellaset 20cm pitkät ja 3cm riserin lähtöä paksummat höyrytaskut kummallekkin puolelle, niin mahtuu pöllyämään eikä oo ollu ongelmia vaikka pitkiä aikoja käyny laiturissa tyhjäkäyntiä. voihan se olla riserien tiivisteistäkin vuotanu. ponnistamallahan se selviää joo. ite laitoin vaan yöksi vettä täyteen ni aamulla oli toinen pakosarja märkä sisältä.
     
    marko84 tykkää tästä.
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Homma selkes, riserin tiiviste onneks vaa vuoti vettä pakosarjaan ja sieltä pytyn kautta öljytilaan.
     
    Seevu ja MadMike tykkäävät tästä.
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Piti juuri kommentoida että riserin tiiviste/taso vuotaa..ihan tyypillistä noissa Muutaman näitä rempannut siitä syystä, mm Talvisodan aikanaan...Kun omistajat olleet tietämättömiä/laiskoja niin siitä se vesi pyttyihin aina menee ja on tuossa kieroja teräsveivejäkin heitelty romukoppaan ja omistajat tonkineet niitä säilöön kun "näähän on ihan hyvät vielä" ja sitten seuraavaksi tultu koko shortblock paskana seuraavassa projektissa kun tehty ihan ite. Joskus mietityttää kuinka paljon suomalaisen juntin umpiluuhun saa mahtumaan tyhmyyttä. Muuten noi 188 rec port kannet on liian isot 454lle moisen pitää kiertää 7500 että alkaa toimimaan, isot ovaliportit 188n venoilla pieksee ne venekoneessa varsinkin kuin Ray Mercer Tommy Morrisonin.
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    krhm.. pikkasen suolan kera tämäkin väittämä... ko Catalina on muuten Naissaaren kanavassa nykyään.
     

Kerro tästä muillekin!