1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Joo, tämä on päällimmäisenä mielessä ja tästähän pari sanaa josku vaihdeltiin. V8onlyn kautta saa aihioita 400-500e ja ebayn tai summitin kautta rebuild kit
     
    Visa tykkää tästä.
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    *HoHoHo* :p It clearly says "from santa"
    3.55 välitys, asennussarja timkenin laakereilla ja muutama palikka moottoriprojektiin

    [​IMG]

    Harrastajat voinevat samaistua lausuntoon
     
    Muokattu: 5.12.2023
    rekkamies, Gary Grand, Visa ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Jokainen puolen tunnin pikkuhomma on vain yhden pultin katkeamisen päässä monen päivän revohkaa"; vanha harrastajien sanonta :rolleyes:
     
    rekkamies, Gary Grand, Visa ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    Ajokausi alkoi 29.3 ja eka reissu suoraan motonetiin kun oli monte carloon käypäinen öljy tarjouksessa :)
    Käyntiin lähti ilman suurempia kommelluksia tai taikatemppuja, sai rauhassa jyristä lämpmäksi asti ja matkalla hieman vedättelyä sekä jarrujen kiusaamista niin kaikki osiot sai liikettä ja kunnolla lämpöä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuoreet moottoriöljyt, uudet sytytystulpat sekä yleinen tarkastelu ja ihmettely, etulaakerit ja ohjausnivelistö tarvii vielä tuoreet vaseliinit.

    Tästä lähtee taas harrastuskausi vauhtiin, visiot on jo valmiina mitä tulee tehtyä ajamisen lisäksi :cool:
     
    Kaktus, sleepercooler, Kalja imuri ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    Pääsiäisen aikana tuli mittailtua paikallisia teitä reilu 200km arvosta, oli oikein kivaa ja virkistävää ja ei se perä pidäkään niin isoa ääntä kun muistelin, mitä lie olen itse sekoillut tuolla syksyn puolella?

    Onpahan tuore välitys sekä asennuskamat odottamassa asennusta :) Virittää paikalleen sitten kun huvittaa.
     
    isalmela, Gary Grand, TatuP. ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Sitten kun huvittaa, niin tulen seuraamaan operaatiota hyvin tarkasti täältä tietokoneen ruudun takaa. Mulla Novassa on 12 pulttinen perä joka aikoinaan rakennettiin ja se oli alkujaan hiljainen, mutta ensimmäiset kunnon hauen lähdöt niin huuto alkoi. Kai siinä jäi poskilaakeri prässäämättä perille asti ekalla kertaa, who knows. Hammaskosketus oli mennyt pieleen ja poskilaakereiden shimmit tuli melkein itekseen pois, vaikka ne perseenlevittimellä laitettiin paikoilleen. Toiseen kertaan kun sama perä shimmattiin, niin sitä ei saatu enää täysin hiljaiseksi. Välitys oli kai ottanut jo osumaa. Mulla on uudet hilut (välitys) odotellu asennusta jo muutaman vuoden... perä ei ilmeisesti ole huutanut vielä tarpeeksi :D
     
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Nyt tällä ei ole kiire ja olen jopa miettinyt tämän homman ulkoistamista jollakin jolla oikeat vermeet ja taidot jotta tulisi kerralla hyvä.
    Sit taas toisaalta tekee mieli itse turailla ja harrastaa vaikka oppimiskäyrä olisi semijyrkkä :D
     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Olis pitäny tätä ketjua lukea ajoissa. Miulla oli toissa syksyltä jääny kannu Gulfin vastaavaa ZDDP lisäaineistettua, nii kaveri toi tshadista minulle toisen kannun jotta saa Pontiaciin öljyt. Se maksoi 60 euroa ... tää ois ollu puolet siitä: https://www.motonet.fi/tuote/british-classic-motor-oil-20w-50-5-l-moottorioljy?product=59-2062

    No ompahan samaa öljyä sitten, mut Commaa ois saanu kaksi kannua samalla hinnalla :)
     
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tämä on hyvä periaate. Näin minäkin ensimmäisen peräremontin tein ja jyrkkä oli oppimiskäyrä ja saattoi välillä olla aika jyrkkä myös v****uskäyrä laakereita, välyksiä ja kosketuskuviota sovitellessa. Jostain on aloitetteva jos meinaa uutta oppia. Ainakaan vielä ei (tästä remontista) ole tullut oppirahoja maksettavaksi.
     
    Seevu ja Isamu tykkäävät tästä.
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    Maskin ritilästä maalit veks! Sain vinkin CRC gasket removerin olevan ihan pätevää evästä ja tällä aloin toimeen. Tuhti kerros muhimaan, harjaus vedellä, toinen kerros muhimaan, harjaus vedellä ja tätä rundia muutama kerta niin alkoi olla maalijämät poistuneet.
    Pullosta irtosi vielä yksi rundi ja lopulta huuhtelu painepesurilla suutin todella lähellä kohdetta ja lopuksi liuotin pintaan ja vika huuhtelu.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Freesit kiinitystarvikkeet vanhojen elämää nähneiden tilalle.

    [​IMG]

    Keulan ilme muuttui jonkin verran siitä kun ritilä oli maalattu mustaksi, hieman tässä arvon onko tämä look miellyttävämpi vai palaanko tummaan :)
    Ritilän pinta on jo erittäin ehtoopuolella ja toisessa ketjussa kyselinkin jo uudelleen kromaamisesta.
    Loppuun vielä kuva mustalla ritilällä vertailun vuoksi.

    [​IMG]
     
    rekkamies, isalmela ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ääni kromatulle maskille, aavistuksen arvokkaamman oloinen heti, varsinkin kun saa merkin ritilään takaisin.
    Ei musta todellakaan huono näissä ole, tuntuu vaan että jokatoisessa "pro touring" vehkeissä (lue: isot vanteet) on mustattu kromia enemmän tai vähemmän.

    Vissiinkin jotain kromattua painevalua tai muovia? Teräsvillaa ja metal polishia niin eiköhän siitä sen verran siistin saa että voi ainakin yhden kesän mutustella maalaako takas mustaksi.
     
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Sinkkipainevalua tuo taitaa olla jos oikein oletan ja katselin. Oon kahden vaiheilla kumpi tyyli osuu enemmän omaan silmään ja nyt ainakin tämän kauden ajelen tällaisena ja maistelen asiaa :)
    Merkki on jo takaisin maskissa kun sitä hieman kokeilin putsailla/kiillottaa siinä, kuvat otin ilman sitä jotta näkyis miltä näyttää ilman sitä.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  13. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Makuasioita, ja vaikka omaan silmään kaikki kiiltävä autossa yleensä on just se juttu, niin tossa mun mielestä kiiltävänä on jotenkin pliisun oloinen. Jos olisin näppärämpi kuvankäsittelijä, niin vois kompromissina koittaa miltä näyttää kun mustaa pelkästään vaaka-, tai pystyrivat, sais korostettua tota "karmia" tummemmalla keskiöllä, eikä olis kuitenkaan paikkamaalatun näkönen kokonaan mustana.
     
  14. Akit

    Akit 2nd gear

    Sulla kun on harvinaisen hyväkuntoinen alkuperäsmaski niin uudelleen kromaus onkin ainoa vaihtoehto, jos haluaa virhettömän mastki tähän Montteen. Alkuperäisen kaltaisia uustuotanto maskeja kun ei tehdä ja hyväkuntoinen käytetty maksaa jenkeissäkin lähes 1000$.
    Minä olen kromauksen kannalla, mutta eihän Monttea pilalle saa mustallakaan maskilla:D
     
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Nyt voi huvikseen viillellä omat korvalehtensä veks hieman tylsällä partaterällä :confused:

    Del monte vuotaa edelleen vettä apparin jalkatilaan enkä vaan stna löydä kohtaa mistä tulee sisään, just tuossa taas ryöminy kojelaudan alla ja tutkinu tuulilasin sekä oven ympäristöä ilman mitään tulosta.
    Seuraava askel on joku päivä kaverin kanssa ottaa operaationa etupenkki ja matto veks, minä auton sisään lampun kanssa kun kaveri tohottaa vettä päälle ja katsoa mitä tapahtuu.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Mä oon kans harrastanu tota vuodon etsintää kun tuli puikulan konttiin aina vettä pestessä. Eiku konttiin lampun kera ja kansi kii sitten emäntä kaateli kannulla vettä kontin reunoille ja löytyhä se vuotokohta. Korjaus ei maksanu muuta ku se 6e mitä wurttin korikitti/liima makso.
     
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tällä tavalla hoituva korjaus on oma hartain toive tässä episodissa. Yhden vuotokohdan viime vuoden puolella sain hoidettua laittamalla tuoreet tiivistemassat vanhojen korppujen tilalle.
     
    rekkamies tykkää tästä.
  18. Akit

    Akit 2nd gear

    Ilmeisesti sulla oli tuulilasi irti pelti/ maalasu projektissa niin oliko vuotoa ennen remonttia? Jos vaikka tuulilasin liimaus epäonnistunut ja vuotaa siitä. Tai sit ikkunalistojen kiinnitys tapeista vuotaa. Ajatuksia mahdollisiksi vuotokohdiksi
     
    Isamu tykkää tästä.
  19. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tutkin juuri tänään asiaa lisää ja johtopäätökseni on seuraava: Sisälämppärin kenno siellä vuotaa :mad:

    Tutkailin kosteaa mattoa ja siitä irtoava neste tuntui hieman tahmealta sormien välissä, haistoin sitä ja huudahdin "vittustna"!
    Konepelti auki, vilkaisu syylariin ja kyllä, nestettä on kadonnut!
    Eiku tilaamaan uutta kennoa ja tekemään ohitus sisälämppärin nestekierrolle niin voi ainakin jatkaa autolla ajamista.
    Tässä juuri konsultoin DIY videoita youtubesta miten lähden vaihtamaan kennoa.

    Edit: Kenno tilattu'd huimaan 62e hintaan
    Edit 2: Tuben DIY mestarit kertoi operaation olevan noin 4h eli varata yksi kokonainen asennuspäivä kennon vaihtoa varten. Youtube on mahtava resurssi kun näkee videomuodossa suoraan vinkkejä mitä tarvii irrottaa päästäkseen käsiksi :)
     
    Muokattu: 28.4.2024
    isalmela, Seevu ja Fuselage tykkäävät tästä.
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onko sulla ilmastointi siinä Monte Carlossa? GS Buickin kennonvaihto-ohje alkoi: " Poista hanskalokero..... etu lokarikin olisi pitänyt irrottaa...."
     

Kerro tästä muillekin!