Nopeus singnaali sähköisellä mittaristolle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JakuS, 2.12.2023.

  1. JakuS

    JakuS 1st gear

    Tällä hetkellä autossa 4l60e vaihteisto josta löytyy nopeus anturi. Ajatuksena olisi vaihtaa manuaali aski jossa tuota anturia ei ole.
    Miten tuo kannattaisi toteuttaa? Mittaristona Dakota digital.
    Abs:ää ei ole
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  3. Mikäli sikäli olen yhtään kartalla, niin kyseessä on se Bemarin loota ja siinä ei ole nopeusanturille paikkaa.

    Niinpä miten olisi signaali kardaanista:

    [​IMG]
     
  4. JakuS

    JakuS 1st gear

  5. JakuS

    JakuS 1st gear

    Juu Bemarin laatikko. Saiskohan sen 4l60e anturin toimimaan noin että ottaisi kumilimpun pulteista signaalin?
     
  6. Siihen en osaa sanoa. Tuo kuvan anturi on joku kampiakselin asentoanturi.
     
  7. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Kaippa se jotain lukis mutta mitä näyttänee, paljon lie hampaita 4l60e:ssä. Toimis kai tolle ulkonen kiekko kardaanin lähössä
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko siinä mittarissa jonkinlainen kalibrointitoiminne tai asetus, missä voi valita kuinka paljon pulsseja tulee per kilometri? Jos on, niin sitten vaan semmonen kytkin/anturi, joka tuottaa mittarille passelia signaalia.

    Anturilinkin kuvassa olevat näyttävät olevan 2-johtoisia. Siellä on silloin hyvin todennäköisesti sisällä reed-rele kehällä ja magneetti pyörivässä osassa. Korvaavan anturin olisi suotavaa olla samaa tyyppiä taimuutenvoimennäaskarteluksi.

    Se askartelukin on tehtävissä. Tenu-Dartin nopeusmittarina toimiva Sigma polkupyörän mittari opetteli just menneellä viikolla lukemaan optoerottimella luomaani signaalia. Kun laatikkoon ruuvaamastani "Dakotan" tässä tapauksessa Dodgen pikku pickup, anturista tuli aivan liian paljon pulsseja, tein mittarin edellä olevan jakajan, joka vähentää pulsseja kuudellatoista jakamalla.
     
  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Pikaisesti googlaamalla 4l60e ois vr-anturi ( 5v syöttö repair bulletin mukaan) ja laatikon sisällä 37-40 hampainen ratas ( en tiedä oisko eri hammas määrä uudempi vs vanhempi kun tunnistin vaihtuu)
     
  10. JakuS

    JakuS 1st gear

    Helpoin olisi varmaan laittaa 4l60e tai 4l80e hammaskehä johonkin mutta taitaa olla liian pieniä sisä halkaisijaltaan menemään kardaaniin.
    Autossa moottorinohjauksena fitech josta pystyy säätämään renkaan kokoa mikä vaikuttaa nopeusmittarin mutta todennäköisesti tarttee enemmän kuin kardaanin 3-4 pulttia mittaukseen.
    Kuinka tarkka tuo hampaiden määrä noissa on kun sitä jonkun verran pystyy säätämään? Jos jostain löytäisi isomman esim. abs kehän minkä saisi kardanaanin/laipan ympärille
     
  11. Entä ihan sellanen, että leikkaa kiekon laserilla, jossa on moottorinohjaus tyyliin suuruusluokkaa 36 hammasta ja sitten tollanen kampiakselin asentoanturi lukemaan sitä?
     
  12. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Mopon takarattaita käyttäneet megoissa (hampaat sorvaa matalemmiksi/tylsiksi)
     
  13. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mä sorvasin ABS hammaskehälle olakkeen laatikon kolmikäpäläiseen kardaanin haarukkaan ja siihen jonkun VR anturin kaveriksi. Mittarina on Autometer.
     
  14. JakuS

    JakuS 1st gear

    Katsotaan kun saa projektin sinne asti että miten tekee.
    Semmoinen tuli mieleen että käyttääköhän tuo fitechin moottorinohjaus tuota 4l60e anturia ollenkaan jos se on asetuksissa muutettu manuaali vaihteiseksi?
    Tässä tapauksessa täytyy liittää suoraan mittaristolle
     
  15. JakuS

    JakuS 1st gear

    Tämä ratkesi niin että laitoin 42 hampaisen abs kehän laatikon laipan ympärille jota lukee 4l60e vss anturi.
     
    eeko, Kalja imuri ja hantta tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!