Suuri moottoriöljykeskustelu ja pohdintaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.7.2023.

  1. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    VAG-kulkineet kun tuli mainittua, niin ajelinpa tuossa 600 000 km Fabialla (1.9 TDI 74 kW) vaihtuvalla huoltovälillä. Aika tarkkaan 25 000 kilsan välein se uutta öljyä oli vailla, joten sitä myöten vaihdettiin. Sillä 25 000 km:n ajosuoritteella sai litran verran lisätä öljyä itse. Sitten vähän yli 600 000 km:n katsastukseen valmisteltaessa turbon akseli päätti mennä poikki päästölukemia haettaessa. Mutta kone ei niellyt öljyä tuota litraa enempää vaihtovälillä eikä savuttanut tai muutakaan kummallista tehnyt.

    En nyt jaksa uskoa, että tiheämmällä öljynvaihtovälillä turbon akseli olisi ollut sen kummemmassa kunnossa.

    Nykyisessä Superb:ssa huoltoilmaisin kehottaa n. 15 000 km:n välein öljynvaihtoon, mutta tuolla välillä ei ole vielä kertaakaan tarvinnut öljyä lisäillä (reipas 100 000 km takana, ostin vajaan 400 000 km sisäänajettuna).

    Vetelykseen vaihdan öljyt itse (toisin kuin noihin työkäyttisvempeleisiin), kunhan oil life monitor on riittävän alhaalla. Nyt on mennyt reipas 10 000 km edellisestä öljynvaihdosta ja jotain 30 % oli jäljellä, joten varmaan tässä kevään mittaan tarvii hoitaa. Edellisessä seenelkussa ei kovin usein ehtinyt edes öljynvaihtoilmaisin syttyä, kun öljyt olin jo vaihtanut (yleensä alle 10 000 km).
     
    Slant Sickness ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. mpower tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä joskus hävitin Pihtiputaan ukkojen mulle pääkaupunkiin jättämänsä pienoistehtaan. Se oli juotettu elektroniikankorjuutinalla kaikenmaailman kurkkupurkeista, teepurkeista ja peltisistä oluttölkeistä. Kolmen kopla tuli Espooseen muutamaksi kuukaudeksi opettelemaan puhelinkeskushommia eikä ne tottuneet siinä ajassa valtionkaupan viinaan. Omaansa piti keitellä ja velhetti, että se oli pahaa mun suussani. Ne siis teki vehkeet Espoossa ollessaan. Ukot lähti aikanaan ja tehtaan koneet jäi mulle. Mä pakkasin jätesäkkiin koko vehkeen ja eräällä maaseudun pikkutiellä kannoin syvälle metsään. Siellähän pysyy. Pysyikö?

    Seuraavalla kerralla ohimennessä huomasin koko metsikön lähteneen jonkun kuormaan. Varmaan löytyi se tehdaskin, mut se meni jonkun paikkakuntalaisen maineeseen. Ei mun.
     
  4. Sattui tulemaan ihan vahingossa tämmöinen video vastaan, niin laitetaan tänne:

     
    mpower tykkää tästä.
  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Nuori kolli, mutta mun mielestä asiaa puhuu! Toi Mannol tulos pikkasen kyllä yllätti! Saksasta olen Mersuun 20 litran päniköissä tilannut, välillä Fuchs Titan tai Fanfaro 6719. Mannoliakin saa Saksasta edullisesti, mutta mua on pelottanut kun se Nilsiän öljysheikki Kuosmanen Man -Oil öljyineen tulee mieleen!:)

    EDIT: Mua kyllä häiritsee se, kun puhutaan jakoketjun "venymisestä"! Se mihkään veny, pitenee vain aikojen saatossa kulumalla! Jos nyt vaikkapa 200 lenkkiä ja niveltä, niin jokaisen kuluessa 0,03 mm, niin se sitten pitenis 200x0,0,03 mm= 6 mm!HÖH!:p
     
    Muokattu: 25.2.2024
  6. Tässä on tuon Mannolin kataloogi:

    https://www.mannol.de/file/repository/mannol_catalogue/MANNOL_Lubricants_Catalogue_2023_web.pdf

    Itseäni yllätti, että kuinka paljon siellä on erilaisia tuotteita.

    Mut joo, jatketaas vähän samalla aiheella. Joskus olen linkannut toiseen ketjuun amerikkalaisen Youtube -kanavan, joka testailee suodattimia. Siinä hössötyksen välissä on ihan asiaakin. Tässä on heidän uusin video, jossa testaillaan merkkisuodattimia:



    Siinä on tämän hetkinen tilanne:

    [​IMG]
    Eli numero on sija eri osa-alueilla, toisin sanoen mitä pienempi numero niin sitä parempi.

    Eipä kehuttu AC Delcoa videolla..Ehkä AC olisi ollut parempi..:rolleyes:

    [​IMG]
     
  7. Sen verran hieno Wix -mainos, että laitetaan se tännekin:

    [​IMG]
     
  8. Sekopäisin öljymainos ikinä?

    [​IMG]
     
  9. Katselin, että Jula mainostelee tämmöistä:

    Moottoriöljy Classic 20W-50 4 l

    Moottoriöljy vanhemmille moottoreille.

    Startas Motor Oil Classic on tehty hoitamaan vanhempaa autoa tai moottoripyörää. Öljy perustuu korkealaatuiseen mineraaliöljyyn, ja siinä on huolellisesti valittuja sinkkilisäaineita - juuri sitä, mitä vanhempi moottori tarvitsee!

    Vanhemmille autoille ja moottoripyörille
    Moottoriöljy on tarkoitettu ennen vuotta 1980 valmistettuihin moottoreihin. Sitä voidaan käyttää sekä bensiini- että dieselautoissa ja -moottoripyörissä.

    Korkea sinkkilisäaine
    Korkean sinkkilisäainepitoisuuden (2200 ppm) ansiosta nokka-akselit, nostimet ja työntövarret saavat lisäsuojaa työntötankomoottoreissa.

    Pitää moottorin puhtaana
    Öljyn käyttö takaa hyvän voitelun, vähäisen kulumisen ja alhaisen öljynkulutuksen. Se pitää moottorin puhtaana ja suojaa korroosiolta, kun auto on jonkin aikaa käyttämättä.

    Käyttö ennen talvisäilytystä
    Uusi öljy suojaa paremmin - muista siis vaihtaa öljy ja lämmittää moottori ennen talvisäilytystä. Öljyä ei tuhota seisokit.


    [​IMG]
     
    fmila tykkää tästä.
  10. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Olipas kallista kun vertaa motonetin comma classiciin..
     
  11. Toki joo, mutta on myös sinkkimäärät eri. Joillekin sillä on merkitystä.

    Comma:

    Zinc 0.08%

    => 800 ppm

    Vs Swedut:

    2200 ppm

    Ruotsalaisilla on API luokitukset on myös askeleen modernimmat.

    Comma:

    API SE CC
     
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tuli Tokmannilla vastaan Eurol Supreme Classic 20W50
    Vanhoihin autoihin tehty mineraaliöljy ja siinä näyttäis speksien mukaan olevan 1400ppm sinkkiä.
    6e litra, tiiä sitte muuten onko hyvää.
     
  13. Aika jännä suodattimen siirtosarja tässä. Sisältää päävirta- ja sivuvirtasuodattimen. Kuinka paljon tästä iloa/hyötyä, niin onkin sitten toinen juttu.

     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tos hiljattain just dynottiin yks isolohkomopsi. Tuotti just alle 900 hv isommin yrittämättä. Vain paras on Kyllin hyvää, siksi tuossakin oli öljynä Bilteman 10w60.
     
    maxvo2 ja rosswell47 tykkäävät tästä.
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ja minä olen käyttänyt toyotan jz moottorissa jonka tehto vaihtelee säätöjen mukaan 240- 1000 hevosen välillä ( yleensä jossain 800 paikkeilla radalla) teboilin silver classic 20w--50 öljyä.
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla on 730 heppasessa moharissa wolf 10w60, tarjouksessa motonetissä
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ameriikan spedejen kanssa joskus aikoinaan jutellessa öljyistä, niin yks parhaista neuvoista oli et "use any oil you feel comfortable with. They are all good". Oon taipuvainen uskomaan tuohon.

    Valmistusteknologiat ja tieto on parantuneet niin paljon viimisen 50 vuoden aikana, että se kaikkein paskinkin tämä päivän öljy voittais heittäen 50 vuoden takaisen parhaan. Niilläki kuitenkin ajettiin.

    Aika harvoin näkee muuta kuin mutu-tuntumalla et joku vaurio olis nimenomaan jonkun tietyn merkkisen öljyn syytä, jos suositukset käyttöön täyttyvät. Loppu siitä menee helposti sit uskonnon puolelle.

    Siit kertoo jo sama kuin sytytystulpissakin, tai öljynsuodattimissa,et suositukset ovat uein aika ristiriitaisia.
     
    dart -66 ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Kyllä. Mullakin ainoo motti mikä leikkas kiinni oli ilman ölppää. Kun ruohonleikkurista pohjaproppu putos. Ja yllättävän kauan Brigss&Stratton leikkas ilman öljyjäkin:D
     
    eeko tykkää tästä.
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse en ymmärrä tuota 50 ja 60 öljyjen käyttöä. Mikä on se fakta millä ne valitaan käyttöön?
    Onko mitattu öljynlämpöjä, että sen takia tarvitaan jäykät öljyt koneeseen?
    Onko kone koneistettu race-välyksille, että siksi tarvitaan?
    Käytetäänkö siksi, että öljynpaineet näyttää hyvälle?
    Varsinkin kun tietää, että jäykät öljyt vie törkeesti tehoa. 20-50hp enemmän...
    Kummiskin monille vanhoille koneille suositellaan 30 öljyjä vakiona.
    Vai onko tässä se klassinen, mutta kun se on isompi luku niin se on pakko olla parempi?
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla tuossa toyotassa öljyn lämpö radalla pyörii 120-140 asteen välillä, menisi se ylikin mutta tuossa kohtaa joutuu muutenkin renkaan vaihtoon ja tankkaukseen. Ja kyllä on race välykset. Kadulla nyt menis silti vaikka 5w-30, Mutta kun ei jatkuvasti jaksa vaihdella niin laatu valitaan sen raskaimman käytön mukaan. Suodattimen leikkaan auki joka ratapäivän jälkeen joten se vaihtuu useasti.
     

Kerro tästä muillekin!