Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. eeko

    eeko Gearhead

    Joo nämä NGK:t ei toimi noissa magneettosyttyisissä brittipyörissä päivääkään. Vanhalla Championilla ajaa taas kuuhun ja takaisin.
    -eeko
     
    kma68 tykkää tästä.
  2. smgt

    smgt 3rd gear

    Onkos täällä tietoa saako turbiinin lukkoo päälle lämpötilasta riippumatta? Tai onnistuuko lukon pakko ohjaus?
    2004 vuosimallin peli kyseessä.
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Musta jotenkin tuntuu ettei kytkeydy ennenkun vähän lämpenee. Ekat kilsat kylmällä vaikuttaa luistavan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. smgt

    smgt 3rd gear

    Niin se tekkee. Ja haluisin lukon päälle kylmänäkin. Vaikka pihassa auto käy 10minuuttia niin silti pitää ajaa 6kilsaa maantiellä, että lukko menee päälle.
    Ramissa lukko alkaa toimia paljo nopeemmin. Ja siinä saa lämpötila anturin huijjaamisella sen toimimaan heti muutenki.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Onkohan vaihteistossa omaa lämpöanturia, eli vaikuttais lähinnä laatikkoöljyn lämpö eikä moottorin? En oo kyllä perehtynyt.
     
  6. smgt

    smgt 3rd gear

    Musta tuntuu että vicissä moottorin lämpö vaikuttaa kans. Muistelen ettei lukko tahtonu mennä päälle, kun termostaatti oli sökö ja lämmöt jäi alas.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  7. redneck1

    redneck1 Gearhead

    New York Times kirjoittaa 2 viimeisestä NYC taxi Crown Victoriasta tien päällä. Mittareissa on 491k miles (790k km) ja 550k miles (885k km)

    Ne halutaan pois käytöstä 12-vuotta vanhoina, ja taksien normaali eläkkeelle jäämis ikä on 7-vuotta. Voivat hakea vieläkin lykkäystä autoilleen. Kerrotaan että näiden ollessa uusia oli NYC:issä yli 7400kpl Crown Victoria taxeja.

    Harmi ettei tavallisia V8 sedaneita enää ole. Crown Victoria symboloi 2000-luvun New Yorkia. Pian tuolla NYC:in kaduilla on varmaan vaan Tesloja ja Mustang Mach-E:itä kun on alettu siirtymään sähköautoihin.:odroll:
    https://www.nytimes.com/2023/11/20/nyregion/taxis-crown-victoria-new-york.html
    [​IMG]
     
  8. Muki

    Muki Gearhead

    Myös Tekniikan Maailma oli laiskalla journalistisella otteella referoinut asiaa. Vain muutaman minuutin "kuukkeloinnilla" olisi saanut kosolti sitä paljon puhuttua uutissisältöä liitetyksi artikkeliin, mutta ajat nyt ovat tällaiset, mennään siitä mistä aita on matalin.

    Hyvin olisi voinut esimerkiksi virkkeen mitalla selostaa Panther-alustaisten Crown Victorioiden mallikirjoa (P71, P72 jne) ja noteerata nimenomaan fleet-käyttöön tarkoitetuissa ja taksiajoon päätyneistä niiden tavallista mallia pidemmän akselivälin.

    Laajempaakin tilastotietoa nimenomaan New Yorkin taksiliikenteen tunnusluvuista (taksien määrät, vuotuiset ajosuoritteet jne.) olisi ollut saatavana, ja se olisi mukavasti "mehustanut" TM:n artikkelia.
     
  9. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Maailmassa on tietysti paljon isompiakin murheita, mutta kun lapsesta asti on tykännyt oikeista autoista, niin kyllä tuo mieltä masentaa. Ihmiset eivät enää osaa arvostaa laatua. Kyseisten taksien kilometrimäärät jo kertoo miksi kannattaisi ajaa Crown Victorialla. Jos tarvitsisin perheautoa, niin tuo olisi listalla kärkipäässä. Ihmettelen kun näitä ei koskaan näe ostoskeskusten parkkkipaikoilla, jonne perheelliset kerääntyy. Kertakäyttömuoti näyttää olevan ostoperuste myös ihmisten autohankinnoissa. Itse arvostan ostoksissani laatua, ja mielestäni laatu tarkoittaa tuotteen pitkäikäisyyttä. Sitäkautta sellainen tuote on aidosti ympäristötietoisen valinta.
     
    maverick999, Swinger ja eeko tykkäävät tästä.
  10. Muki

    Muki Gearhead

    No mä olen viimeiset 2.5 vuotta ajellut P71:llä ainoana käyttöautona, ja sinällään ollut varsin rentoa, mutta nyt sit päätin laittaa talveksi talliin. Eihän siinä mitään, varsin arkiseen ajoon on sopinut, mutta omat ajomäärät alkaa olla niin vähäisiä ja kun auto on vähän niin kuin myynnissäkin, niin en viitsinyt sillä ajella tätä talvea enää.

    Crowneissa on ne omat tyyppijuttunsa, mutta kyllä mulle on muodostunut käsitys että jos edes vähän viitsii autoaan huoltaa, niin mikäs sillä ajellessa. Käyttökustannuksethan vastaavat jotain v70-Volvoa. Ihan on ollut jees arkirattaana.

    Nyt sit tuli Volkswagen Kääkkä (1.9 vaparidiesel Polo) vastaan sopivasti vaihtokauppana kun mun yksi tallissa 1.5 vuotta lojunut Fiat-projekti ei näemmä edistynyt, ja ihan silläkin dsl-käkättimellä ajelee tässä nämä vähäiset ajonsa. Mulla menee näemmä naftaa se 50 inflaatiotukaattia kuukaudessa, että siitä voi päätellä miten vähäistä on ajo nykyisin.

    Sit on kanssa sekin että kun tuli tossa hankittua Massey-Ferguson (1988 FLSTC) niin on vähän tota harrastuspuolta rajattava, ei kaikkeen repeä. Motskarissa on kivaa näin keski-iän raihnaannuttamalle se ergonomia ruuvatessa, yksi syy ton Fiat-projektin hyytymiseen oli kun ei kroppa oikein kestä enää autojuttuja. Mutta helppoa ja hauskaa on istahtaa motskarin viereen tallissa.
     
    Stang_81, eeko ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. smgt

    smgt 3rd gear

    Meinasin lämpiävät peilin lasit laittaa 04seen. Ei ollu pistokkeita peilin sisällä. Täytyy seuraavaksi tutkia tuleeko oven sisää johtoja, jos sitte sais vielä helposti jatkoa rojektille.
     
  12. Beach

    Beach 2nd gear

    OBD-pistokkeen kautta saa vaihteistoöljyn lämpötilan näkyviin ainakin 2003 mallissa. Eli kai siellä anturi on. Mulla alkaa lukita turbiinia siinä vaiheessa, kun lämpömittarin viisari on alaviivan kohdalla. Lämpeneehän se lootaöljy paremmin eli nopeammin, kun sitä kirnutaan turbiinissa. Paremmin säästää bensaa, kun jättää sen tyhjäkäytön ennen lähtöä väliin.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  13. smgt

    smgt 3rd gear

    Joo mulla menee turbiini kii, kun moottorissa on 70-80 lämmintä ja laatikko noin 30 asteinen. Obdsta katottuna koneen lämmöt on 50astetta, kun viisari on noussu pohjasta ekalle viivalle ja puolessa välin on se 80 suunnilleen.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  14. kpj

    kpj Gearhead

  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead



    Portlandin poliisivoimien viimeinen Crown Victoria jäi pois käytöstä. :)
     
    Make500 tykkää tästä.
  16. marnev

    marnev 1st gear

    Löytyykös keltään purkuautona crown vicciä? 2003 tai uudempaa.

    Tarvis kovasti etuakselin sellasesta.
     
  17. smgt

    smgt 3rd gear

  18. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Illalla näkys Vicciä Subilta...

    TV-oppaasta:
    https://www.iltapulu.fi/subleffa-crown-vic/2024042122156
    "
    CROWN VIC
    Su 21.04.2024 klo 22.15
    TV-ENSI-ILTA! (USA 2019) Veteraanipoliisi Ray Mandel saa parikseen ensimmäistä kertaa partioon lähtevän kokelaan Nick Hollandin. Yhdessä he kokevat pitkän yövuoron, johon mahtuu tehtäviä laidasta laitaan.
    Kesto: 135 min"
     
  19. Vic

    Vic 1st gear

    Onko vinkkejä alapallonivelen vaihtoon? Pelkkä nivel vai koko tukivarsi? Tukivarren mukana tulis uudet puslat, mutta toisaalta jos alkuperäiset puslat on hyvässä kunnossa niin yleensä ei kannata alkaa korvaamaan alkuperäisosaa tarvikkeella. Toisaalta taas pelkkä nivelen vaihto onnistuisi varmaan ilman suuntausta. Onko suosituksia työkaluksi nivelen vaihtoon? @Beach oli kai ainakin hankkinut jonkun puristimen tätä autoa varten? Oliko sopiva ja minkä merkkinen? Samoin kiinnostaa mikä nivel- tai tukivarsimerkki olis kestävä. Mulla on kans alumiiniset tukivarret (vm 2004).
     
  20. smgt

    smgt 3rd gear

    Ite vaihoin moskalla. Sopivaa putkee oli alle ja pallonivelen päälle, niin meni ihan nätisti.
     

Kerro tästä muillekin!