Digitaalinen nopeusmittari pomppii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JakuS, 11.5.2024.

  1. JakuS

    JakuS 1st gear

    Vaihdoin 4l60e laatikon tilalle ZF:n manuaali laatikon. Nopeustieto tulee vaihdelaatikon laipan ympärille asennetusta abs kehästä jota lukee 4l60e vss anturi.
    Ongelmana on että auto paikallaan kierroksia nostaessa nopeusmittari seilaa 0-10km/h väliä. Kun kiihdyttää kovempaa niin neula alkaa pomppimaan ihan kunnolla.
    Vss anturi menee Fitechin moottorinohjaukseen joka syöttää nopeustiedon Dakota digitalin mittaristoon.

    Reititin vss anturin johdon uudelleen ja kieritin johtimet yhteen mutta ei mitään vaikutusta.
    Onko ideoita mistä tuota lähtee selvittämään?
     
  2. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    - Näyttääkö Fitech nopeustiedon OK mutta mittaristo ei?
    - Ymmärtääkö Fitech:in pulssitulo VR- tyyppisen anturin siniaaltoa vai pitääkö olla HALL- anturi ?
    - Onko pulssitiheys liian suuri Fitechille?
     
  3. JakuS

    JakuS 1st gear

    Pitää tarkistaa mitä fitech näyttää nopeudeksi jos sitä edes näkee mistään kun ei ole vastaan tullut.

    Tuo sama anturi oli tuossa 4l60e lootassa kiinni kun se oli vielä ajossa ja toimi normaalisti. Ainoastaan kehä on muuttunut.
    Uudessa kehässä on kaksi hammasta enemmän kuin automaattilaatikon kehässä. Luulisi että ei ole ongelma kun nopeuden pystyy säätämään kohdalleen fitechillä.
    Pulssiahan ei pitäisi tulla ollenkaan kun paikallaan kierrättää konetta? Mittari kuitenkin hyppii.

    Kuinka lähellä tuollainen anturi pitää olla kehää? Nyt väliä on n.2-3mm
     
  4. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eihän värise se anturin teline jos koittas paikoillaan kädellä tukea, luku etäisyys rajoilla jolloin saisi pulssia
     
  5. JakuS

    JakuS 1st gear

    Täytyykin kattoa. Muistaakseni pieni klappi siihen jäi
     
  6. JakuS

    JakuS 1st gear

    Unohtui kirjoittaa aloitukseen että nopeusmittari toimii hyvin siihen asti kun alkaa painamaan kaasua enemmän ja kierrokset nousee. Jotenkin varmaan värinään tms liittyy
     
  7. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Tuossa tapauksessa varmastikin johtuu tärinästä. Kappaleen (ABS kehän) etäisyys kun VR- anturiin hiukan muuttuu tärinästä niin anturi voi jo puskea riittävän signaalin Fitechille.
     
  8. JakuS

    JakuS 1st gear

    Tuin anturin paremmin telineeseen ja käänsin vähän parempaan asentoon. Ei pompi enää läheskään niin paljon eli kyllä se taisi siitä tärinästä johtua. Pitää tutkia saako tuon herkkyyttä jotenkin muokattua
     

Kerro tästä muillekin!