Akun kulutus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jarpat, 19.3.2014.

  1. jarpat

    jarpat Gearhead

    Jos tohon rimeraan nyssit kuitenki hankkis sen uuden akun, ni oisko mtn suosituksia..?
     
  2. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    mulla käyttikses nyt bosch(100ah)kestäny reilu 4v. n.130 tkm , jopa webaston käyttöö pari vuotta kun se viel toimi
     
  3. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Ostin Boschin 14Ah mp- akun jonka hapotuksen jälkeen laitoin pieneen 600mAh älylaturiin. Se on nyt ladannut toista viikkoa ja edelleen menee 60mA, vieressä on 3 muuta akkua jotka latautuu aina niin täyteen että pikkulaturin ledi sammuu. Onko käyttämätön akku automaattisesti viallinen jos se vetää pientä latausvirtaa loppumattomiin? Isommassa laturissa tuo akku kylläkin näkyy täytenä.
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    eiköhän syynä olee vaan toi hienon älylaturin pienet virrat / tarkkuus
     
  5. jarpat

    jarpat Gearhead

    Kävin sit hakee motonetistä boschin akun. Se ois varmaan hyvä ladata valmiiks ennen käyttöön ottoa..? Yllättäen vain 50Ah näytti olevan toi primeran orkkis akku. Se täytyy kyllä laittaa vielä joskus jonnekin ja kattoo pitkäänkö se vielä toimii...
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites akun kulutuksen saa mitattua helpoiten ilman yleismittaria?


    Itellä varmaan puuilon pari vuotta vanha akku joka saa luvan kesän yli kestää sit joutuu johonkin muuhun käyttöön. Nytkin on defan "kiinteässä" laturissa pari tuntia aamusta jotta auto starttaa kylmän yön jäljiltä

    Pien epäilys on, et subbari ilman konkkaa käyp akun päälle melko rankasti :poff:



    Sitten
    missäs sen oskilloskooppi mittauksen vois tehdä/teettää tai saako jostain ostettua sopivaa laitetta harrastus ystävälliseen hintaan ??
     
  7. SK-

    SK- 2nd gear

    Mittailin Plymouth Fury -70:sta vuotovirtaa ja lukemaksi tuli ilmeisesti 120mA?

    [​IMG]

    Tuokaan ei taida mikään älytön lukema olla, mutta kuitenkin.. Takavalojen 20A sulakkeen kun nappaa irti, niin lukema menee nolliin? Mitä tuolle nyt osais tehdä?
     
  8. Jarzas

    Jarzas 1st gear

    Ei älytön mutta tekeehän se liki 3Ah vuorokaudessa, kyllä sillä isompikin akku tyhjenee muutamassa viikossa.
     
    SK- tykkää tästä.
  9. SK-

    SK- 2nd gear

    Tosiaan.. ja ilman takavalojakaan ei huvittais ajella. Sähkökaavion mukaan myös tupakansytytin on saman sulakkeen takana, mut se ei oo toiminnassa kun itse sytytin uupuu. Mikähän tollasen kulutuksen oikeen saa aikaan?
     
  10. Jarzas

    Jarzas 1st gear

    Tupakansytyttimeltähän perinteisesti ryöstetään sähkö poppikoneelle, jos sellainen löytyy nii kannattaa kokeilla irroittaa ja kattoa tippuuko kulutus.
     
    SK- tykkää tästä.
  11. SK-

    SK- 2nd gear

    Tässä tapauksessa ei ollut poppikoneille ryöstelty, mut kiitokset vinkistä, sytyttimeltä on jo tehtaan jäljiltä virta kaapattu hanskalokeron ja tuhkakupin valolle.. ja hanskalokeron pieni polttimo siellä loisti kun laitto sulakkeen paikalleen. Asia ratkaistu :)
     
    harrastaja, Fuselage, Jarzas ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Rouvan kesäprysleriin toissa kesänä jouduttiin uusimaan akku ja nyt sama homma, Onneksi meni takuuseen kun alle kaksivuotta ostosta. Kyseessä Hankook merkkinen sivunapa-akku, ajossa vain yhtensä noin 7 kuukautta, n.4000km, ja talvet lämpimässä tallissa kaapelit irroitettuna...melkoista kuraa nämä nyky akut.
     
  13. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Seissyt viisi kuukautta eikä ylläpitoladattu välillä ? Ei ihme jos akku kärsii. Akuthan purkautuvat pikkuhiljaa itsestään, ja kun varaus laskee alle viiteenkymmeneen prosenttiin täydestä sulfatoituminen alkaa. AGM- ja geeliakut kestävät syväpurkausta hieman paremmin, mutta ei niitäkään kannata tyhjäksi päästää. Kannattaa mitata jännite ajoittain ja ylläpitoladata viimeistään kun se laskee jonnekin 12,3 Volttiin.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jos haluaa akun pysyvän hyvänä niin kerran kuussa vähintään laturia näytettävä mitä useammin niin parempi, yks ongelma uuden akun ostossa on se et akkuja myyvät liikkeet ei niitä ylläpito lataa eli ostaessa uuden saa jo paskan.
     
  15. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    meillä tuo kesäajokki talvet säilössä vieraan hallissa ja eipä sinne viitsi kuukausittain mennä latailemaan, jotenkin vaikuttaa että nykyakut on täyttä saissea . muistan miten ennenvanhaan kesti akut pitempään ilman latailuja. muutenkin tuollaisessa syslerissä on akun sijoituspaikan valinnassa suunnittelija ylittänyt itsensä, tuskin meidän kissakaan olisi sitä tunkenut moiseen paikkaan
     
  16. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Sitten vaihtoehtoina ovat ottaa akku kotiin talveksi ja ylläpitoladata tai uusia se vuoden-kahden välein. Akun kestosta puheen ollen, minulla on sähköperämoottorille 80Ah:n geeliakku jonka ostin 2010, ja joka alkaa vasta nyt osoittamaan vanhuuden oireita(jännite 12,57V kahden viikon kuluttua viime latauksesta, pitäisi noin lyhyen ajan jälkeen vielä näyttää 12,7V). Toki pyritty pitämään jatkuvasti täynnä käyttöjen välillä.
     
  17. kippis

    kippis Gearhead

    Voiko moottoripyörä purkaa akkua vioittuneen jännitteensäätimen kautta ? Siinähän on juuri useampi diodi. Yamaha fjr1300 -04
     
  18. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    on vaan melkoisen persiistä ottaa akku irti, etupyorä ja sisälokari irti....luulisi akun kestävän kunnossa kun kaapelit irroitettu konehuoneenpuolelta ja kyseessä lämmin säilytystila
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä ehä akku sen 5 kuukautta pitää mennä ilman latailuja kunhan kaapelit irti tai ajoneuvo semmoinen että ei kuluta sähköä seisoessaan. ostin muistaakseni kilpurini 2014 ja sama akku kiinni kuin silloinkin, ja niin vaan talvi seisonnan jäljiltä ilman latailuja käyntiin, kuten edellisinäkin vuosina. Jos akun itsepurkautuminen on tuota luokkaa että joka kuukausi pitää latailla niin se on jo paskana ja turhaa ajan hukkaa väkisin yrittää venyttää käyttöikää.

    Kuljetuskalusto koka myös seisoo talvet niin noin 9 vuotta vanhoilla akuilla sama juttu talven jäljiltä omin voimin käyntiin vaikka toisesta akusta onkin yksi kenno ollut rikki jo 6vuotta, yksi kenno siis purkatuu itsestää jo parissa päivässä jonka seurauksen jännitteestä puuttuu noin 2volttia.

    Toisaalta nämä säilytetään kylmässä, lämpöisessä akku purkautuu nopeammin, muttei siltikään kyllä pitäisi 5kukkauden aikana tarvita latailla jos ei lämpöisellä tarkoiteta jotain hellelukemia.
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on 2 motorpyörää ylläpitolatauksessa talvet. En näe syytä miksi pitäisi ladata vaan sillointällöin, eihän laturi akkuun pukkaa virtaa sillon kun se on täynnä. Sitten kun jännite putoo niin lataussykli alkaa alusta. Ctekin laturit kummassakin.
     

Kerro tästä muillekin!