Pohjamaalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Dart GT 64, 20.1.2003.

  1. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Okei kysymys kuuluu miten arvelette auton pohjien onnistuvan jäänmurtajamaalilla. Ja mikä passaa pintaväriksi. Kommentteja :lol:
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    kaverilla oli aikoinaan korinvaihto coronet (kuparin värinen, esitelty V8:ssa), jossa oli alusta maalattu vaalealla jäänmurtajamaalilla. joku hurja on kuulemma saanu sen museokatsastettua. voiskohan pitää paikkaansa? sattuuko joku tietämään?
     
  3. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    No ei kait se maalista riipu kuhan on jotakuinkin alkuperaisen värinen. Mutta aiheeseen eli mikä käy pintaväriksi, sillä joittenkin kanssa kuulemma on että jos sen vetää jäänmurtaja maalin päälle niin pohjat rupeaa kuohumaan.
     
  4. 454SS

    454SS 3rd gear

    miks haluat maalata sen päälle vielä jollain? eikö niitä saa sopivan värisenä?

    epäilin tota museokatsastus hommaa korin- tai, oikeammin kait, runkonumeronvaihdon takia.
     
  5. kallioj

    kallioj 1st gear

    GTI-lehdessä oli joskus Saab 96, jossa oli pohja maalattu jäänmurtajamaalilla. Kärry oli rakennettu jotain 10 vuotta sitten ja vielä oli kuosissaan. Pohjaa ei oltu siis massattu lainkaan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: kallioj 2003-01-20 13:52 ]</font>
     
  6. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Entäs jos maalais kokonaisuudessaan koko auton sillä tökötillä, sillähän sais ikuisen pinnan koko autoon? Ja siihen sitten sopiva pintamaali. Mitäs mieltä ootte siitä? :???:
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Jep, taas sellainen ikuisuuskysymys johon löytyisi vastaus jos viitsisi googlata läpi vaikka news-gruupit.

    Vastaan nyt taas, ties monennenko kerran...

    Kuten alunperin kysyttiin, oli puhe pohjamaalista. En näe sitten järjen hiventä, että miksi pohjamaaliksi laittaisi jotain muuta kuin acrylille sopivaa.
    Ensinnäkin pohjamaalia maalataan vain metallipuhtaillepinnoille, ei kitin ja maalin pääle. Ja silloinkin vain muutaman myyn verran. Siis ei tehdä mitään pintaa, vaan sumu joka juuri ja juuri peittää pellille hioitun pinnan.
    En siis näe mitään järkeä käyttää jotain "jäänmurtajamaalia" joka todellisuudessa on ihan tavallista teollisuusmaalia (kuten Temadur).
    Jos pohjamaaliin kuluu 1-2 dsl autoa kohden, niin miksi ei voisi ostaa ainetta joka kelpaa maalin kuin maalin alle? Noi "mitälie" pohjamaalit keittää helposti automaalien alla.
    Pohjamaali on siis vain pellile, ei maalille ja kitille. Kittikin vedetään aina puhtaalle pellille kuten koritinakin.
    Hemmot, hei järki käteen ja autolle automaaleja niin ei tarvitse itkeä jälkikäteen.
    Happari, pohjamaali, hiomaväri, transparent, sealer ja pintaväri (aina acryl joko 2k tai 1k riippuen tapauksesta) Rimanali ei kannta mennä, ei siinä ole minkään valtakunnan järkeä. Itseään voi huijata helpomminkin...

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-01-21 04:52 ]</font>
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Samaa mieltä Makken kanssa; tollaset "trick of the week" hommat kannattaa unohtaa. Noita automaaleja on jonninverran kuitenkin ajan saatossa kehitelty, ja jos joku jäänmurtajamaali olis avain onneen, sitä se olis automaalikin.
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Olettekos unohtaneet lakan ???


    Mikäli toi pohja yms, vähemmän tärkeät pinta kiiltopaikat pitää saada näyttely tasoiseksi joka muuten yleensä meinaa nättiä pintaa ja eikä normaalia käyttöä, kannattaa tehdä niikuin edellä mainitut ohjeet kehottaa ja lakata ja lakata ja lakata jne... riittävän monta kerrosta, niin autolla voi joskus jopa ajaa normaalilla tiellä

    Käyttöön tulevassa autossa tarvii olla kiveniskuihin sopiva pinta sitä ei saa millään vippaskonsteilla vaan tekemällä maalipinnat niikuin ne kuuluu ja suojalakata niitä lakkoja on sitten taas vaikka kuinka
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Muista tiedä, mutta itse ainakin mainitsin että oko 1k tai 2k pintaväri.
    Itse en juuri muita käytä kuin 2k värejä jotka on niitä lakallisia. Siis matta väripasta + päälle lakka kiillon tuomaan.
     
  11. Moppe

    Moppe 1st gear

    Onkos tuo, että kitti vedetään peltipuhtaalle pinnalle makuasia, vai onko sille joku hyvä peruste?
    Jotkut suosittelee, että jos esim. pohjalle vetää epoksipohjamaalin, niin sen päälle vasta kitataan.

    Kumpi on parempi??
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Tähän päivään asti se on aina kuulunut vetää pellille.
    On sille perustelukin, nimittäin kitin ohueksi hiottu reunahuntu lohkeilee jos on maalia alla, niin yleensä.
    Siis kitti puhtaalle pellille, jos jää kittauksen jälkeen puhdasta peltipintaa näkyviin, niin siihen huntu pohjamaalia tai happoväriä vain pellin päälle. Sit lopulta hiomavärillä sopivaksi katsomallaan kerrosmäärällä yli koko maalattavan alueen (ts. auton)
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Niin, ja toisekseen kitti pysyy kiinni paremmin puhtaan pellin päällä kuin maalin päällä.
     
  14. Moppe

    Moppe 1st gear

    Mutta kitataanhan sitä paljon maalin päälle? Varsinkin jos vedetään välillä väriä päälle että nähdään mahdollisia peilauksia.

    Monilla ainakin on tapana, kun auto on hiottu pellille, niin vedetään esim. epoksi päälle ettei ala ruostumaan. Myöhemmin on sitten varsinaisten pohjien teko, maalin päälle.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No mä nyt en oo mikään pro tossakaan hommassa, mutta paljon tosiaan kitataan maalin päälle, enkä mä nää siinä sellasta ongelmaa, että laite ehdoin tahdoin pitäis hioa pellille kittaamista varten. Kitti, kuten monet hiontaväritkin, on huokosta kamaa ja päästää kosteuden läpi. Siinä on vaarana, että jos se laite seisoo kitattuan jonnin aikaa ja altistuu kosteudelle, niin ruostepeikko pääsee luikahtamaan kitin ja pellin väliin. Ite oon vedellyt sitä sekä, että, enkä oo ainakaan noteerannut tota reunahommaa. Ilman jonkinlaista hiomaväriä ne kittialueiden reunat tahroo jäädä näkyviin, oli sitten pellin tai maalin päällä.
     
  16. 67

    67 1st gear

    hmm.onneksi en ikinä rupee rakentaa mitn näyttely autoja.olishan kauheeta ettei vois ajella ollenskaan.mielenkiintosta maalaus jutskaa silti.ja maalaamoista saapi yleensä käydä ostamassa maaleja omiin purkkeihin.
    ainakin mä olen saanu.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kitti suositellaan vedettäväksi pellinpäälle paremman pysyvyyden vuoksi. Jos kuitenkin haluaa korroosiosuojata auton ennen viimeistelyä kannattaa se tehdä mielummin 2 komponenttisella happopohjamaalilla, koska epoksimaalien korroosiosuojakyky on huonompi ja toisaalta hiottaessa tukkii paljon nopeammin hiomapaperin. Vanhan pintamaalin päällä kitti yleensä pysyy, mutta siihen sitä ei ole tarkoitettu. useiden eri maalikerrosten välille ei kittausta kyllä kannata tehdä, vaan käyttää 2 komponenttista hiomaväriä vaikka useampaan otteeseen jos täyttöä tarvii.
     
  18. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    En ole automaalari mutta rakennus maalari koulussa minulle opetettiin että jokainen materiaali tarvitsee tartunta pohjamaalin ennen kittiä/tasoitetta niin metalli kuin kivikin jotta ei myöhemmin lohkeilisi pois sama ilmiö tapahtuu jos ei suoriteta hiontaa ennen kittausta eli kitti lohkeilee levyinä pois, (joku varmasti joskus nähnyt)tällä tavalla estetään myös paskan jäänti kitin alle. Tietääkseni lasikuitukitti on ainoa jota voi vetää suoraan pellin päälle ja siitäkin miel. pitkä karvainen, korjatkaa jos väärässä. ainoa jossa olen itse tehnyt toisin päin oli maikkarin ex lavastamossa jossa töitten ei tarvinnut yleensä kestää pariasataa tuntia enempää mutta mene ja tiedä. Mitä hionta väriä ja pohjaväriä olette käyttäneet(merkki)?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2003-01-21 20:44 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2003-01-21 20:46 ]</font>
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Autokäyttössä kittille ei ole mitään tartunta-aineita olemassakaan. Kitattava pinta tulee tosin hyvin rasvan ja silikonin poistoaineilla puhdistaa, kuten kaikissa muissakin automaalauksen vaiheissa.
     
  20. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    eikös "purkki kitit" ole aikansa elänyt juttu

    viime kesänä tehtiin yksi avo e30 "m3" look
    niin taka levikeet liimattiin purkki kitillä
    mutta se on lasikuitua ja tehtiin muotoon
    noin... mutta mihin tarvittiin 4 mm vähempää niin laitteiin kaksi kompponentista fylleriä sikkensin aine tosi hyvä hioa ja pysyy ja pinta maalia päälle joka oli saman firman tuote mutta ko. aine on elastinen eli ei halkeile eikä lähe irti jos joku nojaa kylkeen joka vois tapahtua normaalille kitille kun se on niin kovaa mihin tarvii niin joku hyvä happo väri alle ja tätä päälle niin hyvä
     

Kerro tästä muillekin!