Viskokytkimen silikoniöljyn määrä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Tapi, 15.4.2005.

  1. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Haasteellinen ja mielenkiintoinen projekti :) tuossa edellä olevassa valtra linkissä oleva turbiini systeemi on täytetty automaattilaatikko öljyllä ja ihan vastaava systeemi on tuo aikaisemmin mainittu Massey Fergusoninkin käyttämä, tarkkoja malleja, josta kyseinen löytyy, en häpeäkseni tähän hätään muista :-? ainakin yhdessä versiossa vauhtipyörä toimi tuon turbiinin toisena, moottorin puoleisena kuorena, joten se oli avattavissa :D hiukkasen pamahti offin puolelle, mutta eipä kai se haittaa, ainaskaan kovin paljon :(
     
  2. Tapi

    Tapi Gearhead

    Turbiini toimintaperiaate on eri kuin tässä tapauksessa. Vietin juuri vähän yli kaksi tuntia vääntäen toisella ruutalla alipainetta mokkulaan toisesta päästä ja toisella ruutalla työnsin sisään silikoniöljyä. Perin v*ttumaista tavaraa..

    Tuntui kuin olisin yrittänyt poistaa hyytelöstä ilmaa ja se hyytelö on suljetussa purkissa..

    Ilmaa meni sisään väkisinkin jonkin verran. Jätän toisen ruutan imemään yöksi hieman alipainetta mokkulaan siten että ruutan aukko on ylin kohta paketissa. Jatkan täyttämistä huomenna.
     
  3. ana57

    ana57 1st gear

    Täytin joku aika sitten scorpion viskolukon, sain jostain seuraavanlaisia vinkkejä: visko öljyn pitää antaa seisoa kunnes kuplat on hävinneet, murikka täytetään, täytön jälkeen alipaine imu yläreiästä, annetaan vaikuttaa, täytetään lisää, uudelleen imu päälle, täytetään, ... imu saa olla päällä muutomia vuorokausia, jolloin kuplat poistuvat. Imun käyttö perustuu siihen että alipaineessa kuplan koko suurenee jolloin se liikkuu tehokkaammin öljyssä. Imun (n. 0,7 bar) sain aikaiseksi injektioruiskulla, letkun pätkillä ja lukkopihdeillä (letkun sulkijana). Ainakin fordin perässä oli öljyn jäykkyys muistaakseni n. 60000 cSt, en löytänyt jäykempää kuin 40000 cSt. En ole ehtinyt vielä kokeilla miten pelaa. Aine on todella epämiellyttävää käsitellä, kuplat liikkuu öljyssä hitaammin kuin täi tervassa. Öljyä jäi ylimääräiseksi n. litra.
     
  4. Tapi

    Tapi Gearhead

    ana57: Täytitkö siis lukon ihan piripintaan ja tulppasit sitten? Harmi kun en tiedä tuon ZF:n lukon silikoniöljyn viskositeettia normaalitilassa.

    Huolestuttaa kun oma mokkula on nyt täyttynyt öljyllä ja injektioruutta on jätetty imemään alipainetta, luin juuri seuraavan:
    http://www.syncro.org/VCTest.html
    jossa sanottiin että viskon sisään pitäisi jättää tietty ilmatila. SF-pyörässä kuitenkin sanoivat että ei pidä jättää. Ketähän uskoisi? Jos lukosta tulee esimerkiksi jatkuvasti lukittunut, menee homma uusiksi..

    Ja jos sinne jää johonkin vähän ilmaa, mitenköhän se vaikuttaa?

    Tuo pakastaminen, jota harrastin, näyttääkin olevan turhaa. Öljy jäykistyy vasta kunnolla lämmettyään. Huoneenlämmössä se vaikuttaa yhtä juoksevalta (tai jäykältä) kuin -18 asteisenakin.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täytin täyteen asti. Sain viskositeetin mitattua vanhasta oljystä, eli sain sitä talteen n. 2 cl, tein pienen viskosimetrin ja vertasin läpivalumisaikoja tunnettuun (uuteen) oljyyn. Jälkeenpäin tuli mieleen että tarvittavan ilmatilan vois laskea kun tunnetaan teräksen ja öljyn lämpölaajenemiskertoimet, mutta koska kyse on lukkoperästä ja siinä käytössä viskolukko ei tunnetusti ole kovin tehokas ajattelin kokeilla ja vasta sit ostaa kitkalukon.
    Ei kai se ilma muuta vaikuta kuin vähentää tehoa. Jos paine nousee sisällä liikaa ilmeisesti o-renkaat antaa periksi ensimäisenä, sopii vaan toivoa että säilyvät ehjinä jolloin öljyn määrä säätyy automaattisesti sopivalle tasolle.
    Jollain subaru aiheisella sivulla oli ohjeita viskon testaukseen momenttiavaimella.
     
  6. Tapi

    Tapi Gearhead

    No niin, nyt on tähänkin aiheeseen lisää kokemusta:

    Viskoa ei voi täyttää täyteen. Imin siitä kaikki ilmat ulos ja tuloksena neliveto oli päällä hyvin jäykästi (liiankin) ensimmäiset pari kilometriä ja sen jälkeen veto katosi kokonaan. Avasin jakolaatikon ja visko näytti ikävältä. Toisen päädyn hitsaussauma oli revennyt paineen johdosta. Ilmatilaa siis tarvitaan jotta neste ei lämmetessään riko paikkoja..

    Seuraavan viskon teen samalla tavalla mutta jätän sisään 15 % ilmaa. Saapa nähdä montako romurautaa talliin ilmestyy ennen kuin löytyy yksi toimiva..
     

Kerro tästä muillekin!