Harrastakaa varovasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy ´53, 25.4.2005.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kuva on näyttelystä (onneksi), mutta pysäytti jo siellä. Tämä voi kuitenkin olla ihan totta, surullinen esimerkki Hambista. Harrastaja oli ollut yksin purkamassa varaosia romusta ja auto oli pudonnut päälle. :cry:

    http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... hp?t=52645

    Muistakaapas olla varovaisia...

    [​IMG]
     
  2. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Isä kerto joskus juttua vanhasta tutustaan joka omisti muutaman kuormurin.
    Oli ollu korjaamassa jotain keulan alla, joka oli ilmassa pukkien varassa. Eturenkaat oli irti ja takasten ympärillä oli kiilat ettei lähe liukumaan.
    No toinen sälli oli ilmeisesti tarvinnu kiiloja ja oli ottanu ne pois.
    Mersu oli tippunu pukeilta ja remonttimiehen pää oli jääny öljypohjan ja lattian väliin. ihme kyllä oli kuollu vasta ambulanssissa.

    Harrastakaa erittäin varovasti! :soosoo:
     
  3. jyha

    jyha 1st gear

    oon kuullu tarinaa, jossa m-realin harrastetallilla oli joku asentanut jousia autoonsa, ja jollain konstilla saanut päänsä lokarin ja etujousen väliin puristuksiin. tietysti sattui myöhään illalla ja kundi löyty seuraavana aamuna hengissä! tarinan oikeellisuudesta tai todenperäisyydestä ei siis takeita!
    mahdollista tuokin!
    ollaan varovaisia!
     
  4. GSE70

    GSE70 1st gear

    Silloin kun isä vielä harrasti jenkkejä, niin oli joku sen tuttu jäännyt auton alle ja kuollut, kun oli tunkki pettänyt.
    Sen jälkeen on aina ollut pukit auton alla.
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

    Joo, ei kannata tunkin varassa tehdä mitään vaan laittaa kunnon tuet kuten tämä asentaja:

    EDIT: Linkki vanhentunut
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    Kiire pois auton alta!

    Harmillisia tapauksia mutta näinhän se on, että joillain aina itsesuojeluvaisto pettää kun on niin hiton kiire mennä tunkin varassa olevan auton alle kikkailemaan.

    Ei saisi koskaan olla niin kiire, ettei ehdi etsimään auton alle renkaita, paksua pölliä tms varmistusta JOS on pakko mennä auton alle ja ei ole pukkeja tarjolla.
     
  7. MustangSally

    MustangSally Gearhead

    Kivaa että meidän osasto herätti keskustelua :)
     
  8. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Itse en ole onneksi kokonaisen auton alle jäänyt, mutta käsi on kylläkin jäänyt "konkeloon" sunnilleen satakiloisen koneen (jossa vielä laatikkokin kiinni) ja betonilattian välille. Tapahtui siten, että olin riisikuppiin änkäämässä uutta konetta alkuvuodesta ja kun kyseessä oli kokonaan eri auton kone, niin kaikki koneen ja laatikon kiinnikkeet piti tehdä uusiksi. Siinä kun sitten laskin konetta alaspäin kohti suunnilleen paikoilleen hitsattuja korvakkoja, niin luulin että kone jäi hyvin niiden päälle ja lähdin auton alle tarkastelemaan korvakkojen istuvuutta ja samalla laittelemaan pultteja niihin kiinni. Ilmeisesti sitten ravistelin konetta että olisin saanut jonkin kiinnikkeen pultinreiät kohdalleen ja tein tämän siten että selälläni maaten, oikea käsi sivulla ja kyynärpää lattiassa, käsi ylhäällä koneen öljypohjassa kiinni yritin heiluttaa konetta. Ja kyllähän se heilahtikin - nimittäin alaspäin :eek: Kone onnistui alaspäin tullessaan lukitsemaan käteni siten että ranne taittui taaksepäin ja en pystynyt omin avuin saamaan kättäni pois koneen alta. Onneksi oli rintataskussa kännykkä ja sain vasemmalla kädellä haparoiden soitettua isäukon apuun. Ei kestänyt kuin varmaan jotain 20-30 min ennen kuin tuli paikalle :odroll: Pari seuraavaa päivää menikin sitten niin ettei kärsinyt kahvikuppia oikealla kädellä nostaa tai mitään kynällä kirjoittaa. Silloin tuli mieleen että tästä lähtien en kyllä mene koneen alle jos kiinnikkeet eivät ole kunnolla kiinni pultattuja tai kone ole taljan varassa...
     
  9. Hexa

    Hexa 1st gear

    Ei vakavillle asioille saisi nauraa, vaan oottekos nähny Pulttibois -jarrujen-ilmaus -efektin? Kaveri oli ilmaamassa ´76 Corollan jarruja ja hätäisempi Sepi polkimen varressa. Ensimmäinen auton alla selällään ja toinen alkoi poljennan. Kaverilla suu täynnä jarrunestettä ennenkuin älysi huutaa, että älä nyt enää polje. Jotta oliko hauskaa katsoa vierestä? Oli ja ei ...
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Periaate mutta kun mä vaan ihan vähän. Kuuluisia viimeisiä lauseita. Kyllä ne tuet on halpa henkivakuutus ja niis on vielä se hyväpuoli ettei sukulaiset saa korvausta vaan hyödyn saa käyttäjä.
     
  11. MustangSally

    MustangSally Gearhead

    Ja taas ikävä uutinen aiheesta:


    Tuki petti - mies rusentui auton alle

    Kytkin- ja vaihdelaatikkoremonttia tehnyt 30-vuotias mustasaarelaismies kuoli vapunpäivän iltana jäätyään puristuksiin autonsa alle.

    Mies oli ajanut auton etupään 35 sentin korkuisten metallipukkien päälle. Hän oli juuri irrottamassa vaihdelaatikkoa, kun toinen pukki yllättäen petti.

    Painava maastoauto putosi alas ja rusensi miehen pihamaan ja irronneen vaihdelaatikon väliin.

    Onnettomuus sattui miehen omalla kotipilalla Mustasaaren Singsbyssä sunnuntai-iltana klo 17.45-18.50.

    Tarkkaa tapahtuma-aikaa ei tiedetä, sillä mies teki remonttiaan yksin. Hän oli saattanut virua puristuksissa jopa yli tunnin ajan, ennen kuin paikalle saapunut isä klo 18.50 huomasi tilanteen.

    Uhrin isä soitti heti hätäkeskukseen. Sen jälkeen hän yritti nostaa autoa poikansa päältä, muttei onnistunut.

    Hätäkeskus lähetti paikalle palokunnan, ambulanssin ja poliisipartion.

    Auto käännettiin kyljelleen ja uhri saatiin pois, mutta hänen pelastamisekseen ei ollut enää mitään tehtävissä.
     
  12. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Hyvä että tuolainen kuva herättää keskustelua, sillä liian monesti näkee hirveätä hutilointia, varsinkin jousi remppaa tehdessä :soosoo:
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Olen kerran nähnyt kun auto oli tiiliskivistä tehtyjen pinojen varassa. :eek:

    Saattaa sellainen viritys yhtäkkiä romahtaa kuin WTC -tornit

    Myös kolmijalat asfalttipihalla kuumana kesäpäivänä saattaa vajota asfaltin läpi jos on kovin ohut kerros ja alla on pehmeää maata.

    Mä laitan aina tunkin ja kakkosnelospinon kolmijalkojen lisäksi, jos ryömin auton alle. Koskaan ei voi olla liian varovainen.
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  15. KajS

    KajS Gearhead

    Kakkosneloset rules myös meillä maalla. Dodgen alle ei uskaltanut mennä ilman kunnon tukemista, paitsi jos oli renkaat paikallaan.

    Kun olin kakara, niin silloin Raision peräkylällä asuessamme yhden kaverin liikennöitsijäisä kuoli hiabin alle. Luotti hydrauliikkaan, mutta lava oli pikkuhiljaa laskeutunut. Muistan kun isäni harmitteli: Olisi laittanut edes kakkosnelosen pystyyn.
     
  16. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Paksusta puunrungosta SUORAAN sahatut pöllit ovat myös käteviä. Niisä on sekin hyvä että jos vaihtaa harrastusta (eli tulee järkiinsä) nuo pöllit on helppo hyötykäyttää esim lämmitykseen.
    Eikä sitten mitään aatamin aikuisia lahoja kelohongan pätkiä vaan kunnon puutavaraa!!
     
  17. MustangSally

    MustangSally Gearhead

    Taas sattui ikävä tapaus vantaalla, kun -46 syntynyt mies korjasi omakotitalon pihalla autoaan pelkän tunkin varassa, ja voitte kuvitella miten taas siinä kävikään...... :(
     
  18. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Sattui itelle junnumpana:

    Olin nostanu Taunuksen kuskin puolen ilmaan tunkilla ja laitoin pukit alle. Sit otin molemmat kuskinpuolen pyörät pois jaruuremppaa varten ja aattelin samalla tehä vaihteensiirtovivun uusiks (17m fordissa on vipulaatikko) Olin tietty pysäköiny Tanen rinteeseen, ku se sattu just sillon olee tontin ainoo vapaa paikka, johon sähkö ja paineilma yletty. Könysin auton alle irrottaa vaihdevipua ja piti mennä kokonaan alle, eli ainoostaan kengät jäi näkyviin. Kädessäni ollu lenkkiavain ei kuitenkaa sopinu ko mutuun, joten jouduin tulee pois vaihtaa työkalua. just ku pääsin alta pois, Tane päätti loikata alas pukeilta ja tipahti pohjalleen asfalttia vasten... Jos avain ois sopinu siihen mutuun, en täällä kirjottelis.

    Tsekatkaa et on kunnon pukit!!!
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Justiin syksyllä kotoväki näki miten 3-tiellä piti poliisit peittoo edessä kun kuorma-autoilijaa otettiin lavan välistä pois :eek:

    Kaverin mercuryn sähköjä korjattiin ja onnistuttiin jotenkin kampeemaan vaihdekeppi pois p-ltä ja käkkäri ei pitäny, kaveri raahautu auton mukana karmista kiinni pitäen ja lossi pysähty lankomiehen auton keulaan. Eikä hiiskuttu sille mitään... :p
     
  20. Ylli

    Ylli Gearhead

    Ite oon sisäistäny ajatuksen, ett ei kehtaa jäädä auton alle remontissa ku on lapsiakin....Eli ei kehtaa tommosen asian takia päättää elämäänsä! Erittäin ikäviä tarinoita lukea....

    Joten käytän ite aina kunnon pukkeja, esim. 5ton 4-jalkapukkeja, joiden alle vielä lisään paksun vanerilevyn mikäli teen hommia ulkona hiekka-/asfalttipihalla! Mielellään vielä aina siten, että auto on 4:n pukin varassa, jolloin "valuminen" on mahdotonta, tai ainakin kunnon pönkät estämässä valuminen. Käsijarruunkaan ei kannata luottaa. Puupölkyt on myös hyvä keino, kunhan ne vaan on "suoraan" sahattuja.
    Hyvät ajoluiskat, jolla saa esim. keulan ylös -> jos omaa pelkkoja (pelkka=tukki josta on sahattu sivusta laudat pois...eli se on profiililtaan suorakaiteenmuotoinen tai neliö)...itellä (siis appiukolla) on 300mm*300mm pelkat...

    Kun käyttää järkeä, ja varovaisuutta...niin uskaltaa olla siellä auton allakin turvallisin mielin.

    Ja mitään niin pientä hommaa ei auton alla ole, etteikö siihen tarttiis pukkeja! Vaihdon 340 Volvoon käsijarruvaijeria (tosin se ei sit ollukaan oikea)...auto alkuperäisellä tunkilla ylös, toiselle puolelle pukki JA toiselle puolelle jätin tunkin...meininkinä oli löysätä vanha vaijeri...juniori tutkimassa innokkaana projektiani toisella puolella..olin just valmistautumassa menemään auton alle, kunnes tunkki heilahti...sain kiinni pyöräkaaresta (eli liike pysähtyi)...huusin juniorille, ett pois sieltä ja sillein ett mie näen siut...juniori tuli näkyviin...itse tönäisin tunkin kokonaan, jolloin auto rymähti alas..Jälkeenpäin oon miettiny, ett kiire aiheuttaa aika paljon kämmejä, mut se on aivan varma, ett ite en enää koskaan ryömi auton alle ilman kunnollista tuentaa...Ja jos junnulle ois sattunu jotain oman hölmöilyn vuoksi, niin sitä ei voisi antaa koskaan anteeksi itelleen...!

    Tämmönen varovaisuus yms.. vaatii varmaan omakohtaisen kokemuksen ennekuin siihen alkaa uskomaan!! Tietysti hyvällä tuurillahan ne laivatkin seilaavat....
     

Kerro tästä muillekin!