kokemuksia sisu protosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja trucker, 18.5.2005.

  1. trucker

    trucker 1st gear

    eli tiedot protosta kiinnostaa ja sen koneesta valmet 611td (vaihteisto, jakolaatikko, akselit, lukot, kulutus, maasto-ominaisuudet, ohjaus)??
     
  2. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

    Hyvin menee maastossa,suht ketterä verrattuna vaikkapa Masiin.
    Tehoa saisi olla pikkaisen enemmän.
    Kulutus muistaakseni 40l satkulla,metsässä enemmän.
    Ootko A-45:sta hommaamassa?
    Noitahan on aina silloin tällöin markkinoilla.
    Tekniikasta en ota kantaa,joitakin pikkukorjauksia ja huoltoja on tullut tehtyä.
    Nehän on jo museoikäisiä vehkeitä,kai niihin vielä osia luulisi hyvin saavan.
     
  3. trucker

    trucker 1st gear

    mielessä on ajatus pyörinyt. on vaan niin outo peli.

    pitäis varmaan soitella puolustusvoimille ja kysellä sieltä faktoja. luulis osia saavan kyllähän pv:kin niitä huoltaa.
     
  4. JAWA

    JAWA 1st gear

    Eikös jokainen Intin käynnyt ole päässyt A-45n kyytiin. Valmetin koneella kulkee hieman iloisemmin kuin ensiasennus-Perkinsillä.

    Ainakin yksi kappale museokilvissä Lahden (?) seudulla. Juuri 10 pvää sitten PVlla oli suuri huutokauppa jossa kalustoa poistettiin.
     
  5. villek

    villek 1st gear

    Lyömätön peli maastossa, painopiste on keskellä ja matalalla. yleensä loppuu kuskilta kantti ennenkuin A-45:sesta ominaisuudet. Ensiasennus moottori on Leyland ei Perkins.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ihan kiva peli ajella melko yksinkertanen rakenne, kantavuutta on aika vähän noi niinku työ käyttöä ajatellen. Useimmissa rotoissa on vaihteisto saanu kipeetä eli vaihteita saa ettiä ja eivät taho mennä päälle kunnolla.
    Melko luotettavia pelejä just ton yksinkertasen rakenteen johdosta voishan tollasen ittekkin ostaa jos oli rahaa vaikka oma suosikki onkin Zil 131
     
  7. Nappula

    Nappula Gearhead

    Niin ja miehän olin toi ylempi jos se nyt jotain kiinnostaa
     
  8. tuurna

    tuurna 1st gear

    Samaan syssyyn täytyy kysä et onkos toi leyland ja perkins brittiläisiä?
    JOs on niiin kumpi ompi kestävämpä??
     
  9. Nappula

    Nappula Gearhead

    Leylantti on brittiläinen ja minun mielestä noihin ei ole ensiasennettu uutena kuin Leyland E0 401 mottoria ja sitten tota valmetin konetta. Kyllä toi Leyland ja Valmet on ihan kestäviä koneita mutta jotenkin uskoisin että toi valmetin kone ois kestävämpi, ainakin raktoripuolella kehuvat valmetin moottoreita kestäviksi.
     
  10. tapsa4x4

    tapsa4x4 Gearhead

    joo lahdessa on museo leimalla,
    ihan kiva laite kun oon kyydissä istunut,kaiken näköistä pientä on kuulema jouduttu tekemään,vakio renkaat ihan hirveät.
     
  11. Mano

    Mano 1st gear

    Kiva kärry ja kulkeekin kohtalaisesti, on vaan aika kovia noi hintapyynnöt kun alle viiden tonni ei taho löytyä markkinoilta. Toisaalta jos se on sen markkinahinta niin sitte on ! :mad:
    Haminassakin (yllätys) pyörii yks museokilpinen.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Intissä rotjoilusta sai helposti joko traktori tai proto keikan heitettäväksi, mutta jos oli kunnolla, sai ajaa Masilla.

    Sen verran tuli Protoa (ja Valmettia) että Proottorissa moottori on aina liian pieni, ja siksi tykin ja kärrynveto on tosi työlästä, lumessa alkaa takkuaan ihan tosissaan ja marssillakin tahtoo jäädä joukosta jo lähdössä. Kun se ei kulje niin ei se kulje.

    Vaihdekaavio on jotenkin hankala, en muista enää täsmälleen miksi, mutta sillä vaihtoi tosi helposti väärään suuntaan, jos ei keskittynyt ja pienen koneen takia kepittää täyty jatkuvasti.

    Renkaat vois olla isommat, mutta pieni moottori ei niitä kumminkaan jaksa pyörittää että sama se.

    Lukkojen merkkitöötti teki hullusta sekopäisen ja hytin ergonomia on kyllä ihan omaa luokkaansa, kummallinen oviaukko mukaanlukien.

    Sitä halvatun ketjuvetoista vinssiä sai aina olla ruuvamassa, jos sitä johonkin tarvitsi.

    On Protosta hyvääkin sanottavaa, periaatteessa loistavat maasto-ominaisuudet, pyörät pysyy hyvin maassa, kun runko joustaa, maastovaihteella menee tosi pahaan paikkaan ja tulee pois, ketterä pyörittää puiden välissä eikä edes painu kovin helposti kun on kevyt ja pieni, siis kun ajaa pelkällä autolla.

    Lisäksi se on jotenkin symppis, semmonen rumankaunis tötterö-hytti ja muuten lyhyt töpöhäntä.
     
  13. julmajari

    julmajari Gearhead

    se kaavio tais olla niin että 2.paikalla1. ja 1.paikalla2. sit 4.paikalla3. ja 3.paikalla4. 6.paikalla5. ja 5.paikalla6. tosi hauska heitellä noita huolettomasti...
     
  14. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Yksi asia mikä tuli intti ajoista mieleen, niin noiden renkaat eivät jostain kumman syystä ole oikein kestäviä nimenomaan maantiellä. Melkein reissu kuin reissu niin jostain aina meni kumi.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pehmeä maastorengas ei pahemmin kestä kulutusta, pinnasta kuluu harkot, eikä se pehmeä kylkikään kauheita kestä, kun saa tälliä kivistä ja kannoista ja jos joutuu ajaan ketjujen kanssa, kuluu äkkiä koloja, jos on ketjut vähänkin viturallaan.

    Muistaakseni uutena alle heitetyt Masin renkaat kesti jotain 2000 - 3000 km, sen jälkeen oli aika silestonet, ei ottanut enää pahemmin lumesta kiinni. Talviaikaan ei pitänyt kuumentua marsseillakaan, mutta jonnekin pinta katosi. Tosin osan aikaa maastoajosta renkaat pyöri enemmän tai vähemmän tyhjää, siinähän ne kuluu nopeesti vaikka lunta ja jäätä jauhaskin.

    Ilma noissa pysy silti vielä ihan hyvin, mutta maastossa jäi kiinni, kun pito loppui.

    Hintaa noilla rinkuloilla taisi olla ihan mukavasti. Isoilla pojilla on kalliimmat lelut kuin pienillä :wink:
     
  16. Fargo

    Fargo Gearhead

    Mulla on tuollainen(kin) harrastepelinä, hauska ja huoleton vehje, osia saa. Vaihteisto on kulunut kaikissa yksilöissä mutta se on ZF ja sama kuin FL611 volvossa, niitä löytyy. Osaavan kuskin käsissä menee ihan mihin vaan, joka näiden kulkukelpoisuutta haukkuu ei osaa niillä ajaa. Vaatii harjoitusta ihan tosissaan.

    Ja hinnoista sen verran että pv:n huutokaupoissa ajokuntoiset maksaa 3000 egee keskimäärin, voivat nousta korkeammaksikin, itselläni on siviilirekisteriin katsastettu laite ja ei tulis mieleenikään myydä sitä alle viiden tonnin. Ei sen varusteleminen katsastuskelpoiseksi ihan ilmaista ole.
     
  17. trucker

    trucker 1st gear

    moi fargo!
    mitäs varusteita proto vaati, että kilvet heltis? mites liikennevakuutus onko minkä hintainen? onko sähköt 12 vai 24?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei mulla tommosta ole, mutta ainakin niissä A45 joita tuli harmaissa ajettua, taisi olla 24 V systeemit. Eikai niillä volteilla ainakaan harrasteprutkussa isompaa merkitystä ole?

    Ensimmäinen mitä tulee mieleen maantievarustuksesta on lokasuojat ja roiskeläpät, takana ei taida olla mitään läpyskää. Jos valot ja heijastimet on paikoillaan, niin eiköhän muut direktiivit mene sen mukaan, että vanha auto Proto jo on, metelöidä siis saa ja pikkasen savuttaakin. Marssivaloista en tiedä, saako olla toiminnassa?

    Jos on oikea vetokoukku, pitääköhän vetovarustus muuten olla kunnossa, ts paineilma otot ja tepselit yms? SA-koukulla ei kai ole väliä.

    Museorekisteriin ei ehkä tarvi tehdä paljon mitään, jotta autossa pysyy ajanmukaisuus. Varmasti paras vaihtoehto talouden kannalta, sillä ei tosta mitään maantieristeilijää kannata tehdä, jossei joskus käy torinkulmalla höräyttämässä.

    Liikennevakuutukseen varmaan vastaa vakuutusyhtiö, muutaman tonnin pieni kuorma-auto se kumminkin on, eli ei paku. Diesel-vero kuten kuorma-autossa yleensäkin.

    Kannattaa varmaan etsiä turbomalli ja mielellään niitä viimeisiä Protoja, jos tosissaan ostatteleen alkaa.
     
  19. Fargo

    Fargo Gearhead

    Tuo edellinen en ollut minä. Tässä sitten ihan kokeiltua tietoa eikä arvailuja.
    Päästöt pitää olla kohdallaan jos on -78 tai uudempi. Valmet ja Leyland-koneiset saa poiketa savuarvoltaan aika paljon ylöspäin, 7 asti (!)
    Alkuperäiset valot ovat liian kapealla, inssistä kiinni huomaako. Ei paha homma siirtää.
    Lokasuojat ja roiskeläpät pitää olla.
    Samoin jos auto on liian uusi voi inssi alkaa vaatimaan ajopiirturia, se ois huono juttu koska tais mennä direktiivi läpi että uudet asennettavat piirturit pitää olla digitaalisia. Tämä kannattaa varmentaa AKE:sta
    Vetokytkimet kelpaa sellaisenaan. Autossa on paineilmajarrut jotka pitää katsastuksessa mahtua laskennalliseen ns jarrukäytävään, homman nimi on jarrusovitus. Tätä varten pitää olla mittaliittimet jotka joutuu asentamaan. Ei paha homma tämäkään, joistain autoista voi löytyä valmiina.
    Taas vuosimallista kiinni, äärivalot katolle eteen(jos inssi keksii vaatia).
    Pakoputken sijainti ei myös ole ihan asetusten mukainen mutta sitä ei moni inssi keksi.
    Auton kokonaispaino on 9000 kg, dieselvero on 0,98 €/päivä.
    Sähköt on 24v joka on mielestäni oikein hyvä juttu.
    Saa kysellä lisää jos haluttaa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nettiautosta löytyis trukkerille "edullisesti" oma roottori: 343385, eikä sitte tarvi enää kysellä, kun voi ite kaiken kokeilla :lol:
     

Kerro tästä muillekin!