Se ensimmäinen jenkki..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Timo.O, 1.2.2003.

  1. Timo.O

    Timo.O 1st gear

    nyt on alkanu heräämään kiinnostus jenkkeihin ja on semmoinen fiilis että ens kesänä pitää olla jenkki alla, eli mitäs porukka suosittelee. olen ajatellut jotain el caminoa, olds delta 88 tms. mutta missään nimessä STW capricea eikä muitakaan farmari jenkkejä. rohkeasti nyt sitten vaan kommentteja ja ehdotuksia sun muita kirjoittelemaan, sillä ne on nyt enemmän kuin tarpeen..
     
  2. jimsgarage

    jimsgarage Gearhead

    Oletko mahdollisesti ajatellut jotain moparin tuotetta? Osta joku vanhempi, mutta yleinen vehje. Ei tule heti ongelmia varaosien saannin kanssa ja tekniikka on yksinkertaisempaa (itse pystyy helposti korjaileen!).
     
  3. 454SS

    454SS 3rd gear

    kaverilla olis myynnissä gt dart tais olla 67 ta i68
     
  4. Yogi

    Yogi Gearhead

    Dart/Valiant ovat halpoja aloittaa. 1700 egellä saa jo aika hyväkuntoisen, kun jonkun kohtuullisen Caminon/Olsdin hinnat alkavat vasta siitä.
     
  5. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Mikä tahansa 60-luvun perus full-size tai intermediate on hyvä aloitus auto, tekniikka simppeliä ja osia saa aika hyvin.

    Uudemmista on ihan hyvä toi Olds Delta 88, jos on perustekniikalla esim. 350+350 ja seuraamani mukaan hinnat alkaa 1300 ylöspäin...
     
  6. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Löytys: -74,-76 Fury , -66 Fairlane x2, Valiant -69, Dart -66, Camaro -87, Swinger -69, Aspen -81 ym useita ompelukoneita..(opel Kadett, VW Golf, Mazdaa, vacculii) kysele jos kiinnostaa...
    outroadrebels@sunpoint.net
     
  7. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Mopar tuotteista Dart/Valiant ihan hyviä harrasteautoja. Perusversioita saa aika halvalla ja osaa löytyy ihan mukavasti. Ainut pikku seikka on, että suosittelen Dartin kohdalla vuosimallista 66 eteenpäin. Saa lähes kaikkea osaa mitä tarttet. Nuo ekat vuodet on hiukkasen sitkeempiä löytää osia. Myös nuo Caminot on varmasti ihan hyvä vaihtoehto.

    Ohi aiheesta mutta jos laitat jenkin tuuhan ensi suvena Sotkamoon pyörimään :cool:
     
  8. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    Jees jees...camino peliin, iteltä löytyy sellanen vm 72 keltanen paholainen.....kusettelee sotkamosta löytyvät dartit mennen tullen ja palatessa.....pysytään nyt asiassa ja GMää kehiin :wink:
     
  9. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Eläs nyt Joni uhoa. Ei se nyt mennen tullen Dartteja kuseta. Ja mähän kehuin tuota Caminoa. Sehän nyt on aivan sama onko se GM MoPar vai FORD kaikki ne on jenkkejä kun niissä yleensä on kasikone. Ja sitäpaitsi paahan se kaasari tarjoomaan enemmän löpöä niin sitte saattaa se sitten lähteä. Okei ei enää enempää aiheen ohi :grin:
     
  10. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Onhan noita muitakin jenkkimerkkejä kuin noi kolme isoa...(Rambler, AMC, Nash, Jeep, Hudson, Packard, Kaiser, Studebaker, jne.jne) ja eiköhän se ole jenkki vaikka olis kuutoskonekin.

    Mä henk.koht hankkisin ekakaksi jenkiksi jonkun vähän harvinaisemman pelin jos sellasen löytää. Nimittäin noita yleisiä perusjenkkejä löytyy kyllä kymmenenkin vuoden päästä, harvinaisempia varmasti huonommin. Lisäksi hommaan saa samantien haastetta sekä muidenkin mielenkiinnon. Eikä sit tarvii projektin valmistutta alkaa ettimään samantien jotain 'vähän erikoisempaa'.
     
  11. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kun kerran 80-luvun ja 80-lätkän 3+3 ei kiinnosta, niin entäs tällainen ajattelu.

    Pikkulohko ja kevyt koppa = pääset kasillakin alle 15L/100km.
    60-luku ja yleinen = helppo korjata ja osiakin saat.

    Jos ylläolevat ovat oikeat valintakriteerit, niin

    Valtteri/Dart tai Musse. Musseen saa kaikkea uutena paitsi runkonumeroa. Ja Valtsu/Dartteihin saa käytettyä osaa ilmeisen kohtuullisesti.
    Musset ovat kalliimpia, mutta ensijenkin ollessa kyseessä kannattaa myös varmistaa tarvittaessa eroon pääsy, jos homma ei olekaan sitä mitä toivoi. 60-luvun Mussesta saat vähintään saman kuin ostaessasi ja jos työkalut pysyvät käsissäsi, voit ostaa projektin laittaa sen kuntoon ja myydä jollekin, jolla on rahaa, mutta ei laittokykyä. Kts. esim.FMOC:n Hevosmarkkinoiden Ostetaan autoja -palstaa. Hassuahan tää on tietysti mallia mainostaa sillä, että siitä pääsee eroon, mutta niin kuin huomaat tähänkin keskusteluun on tullut jo muutama "tällaisia löytyisi" -vastauksia, minulla olisi taas tiedossa muutama "tällaista etsin" toimeksiantoa. Mussejen myyntiajat ovat lyhyet, en tiedä Mopen myyntiajoista.

    Jos kilometrejä ei tule kauheasti, niin kyllä isokorissakin löydy hyviä kandidaatteja. Näillä bensanhinnoilla nuo isolohkomoottorisetkaan eivät ole enää kalliimpia niin kuin ennen.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Arto65FB 2003-02-04 11:02 ]</font>
     
  12. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Pitänee kai aikalailla paikkansa.
    Tuhkakuppia on etsiskelty 65FB Mustangiin.Ei vaan tunnu löytyvän.
     
  13. Duster

    Duster 1st gear

    Sehän riippuu budjetista. Harvinaiset hitaita rakentaa (osat kiven alla) ja kalliimpia. Yleisiin löytyy osia ihan mukavasti. Itsellä pari vuotta ollut Dartti kasi koneella ja tyytyväinen oon, vaikka vaihtoa suunnittelen.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tärkeämpää kuin se onko se GM, Ford, MoPar tai joku muu on se että auto ei ole mikään rautalangalla kasattu penkit homeessa, kone lopussa oleva kiertopalkinto. Hyvä harrastus loppuu alkuunsa sellaisen kanssa. Yritä löytää mahdollisimman asiallisessa kunnossa oleva huollettu auto. Oikea löytöhän on se yhdellä omistajalla ollut vanhemman ukon silmäterä jolla ei ole ajettu kuin sunnuntaisin sotaveteraanien tarinakerholle.
     
  15. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Joo no en tarkottanu että nuo pitäs unohtaa tai että ne ois huonompia. Kaikista löytyy varmasti hyviä autoja. Mutta noin niinkun se että jos haluaa yleisen ja halvan merkin johon saa palikkaa. Ja onhan se rambleri aika yleinen kans. Mutta noita kolmen suuren merkkejä löytyy täältä kainuusta aika kiitettävästi, mutta senhän saa hakea mistä haluaa. Haastettahan saa aina olla ja kyllä tuo oma Dartti sitä ihan kiitettävästi on tarjonnu vaikka onkin yleinen merkki :grin:
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kannattaa myös kartoittaa omat mekaanikon taidot sekä onko autotallia tai muuta kunnostuspaikkaa käytössä. kadunvarsirakentaminen alkaa syömään miestä aika nopeasti.
    Osta auto siinä kunnossa ja sen mukaan onko pääpaino ajamisessa vai auton alla ruuvaamisessa.
    Ja kukaan ei ole Pekka Leino syntyessään.
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tuo WBBC:n mainitsema on täyttä asiaa. Moni harrastaja on kypsynyt "uran" alkuvaiheissa kun on ostanut liian ison haasteen tai todellisen jobbarin unelman ja homma on alkanut jatkuvalla korjaamisella.
    Eli jos et ite ole valmiiksi osaava rikurassi niin osta ekaks autoksi jokatapauksessa ehjä, toimiva laite jolloin pääsee paremmin nauttimaan ite ajamisesta ja tekniikkapuoleen tutustumisen voi aloittaa tavallisilla huoltohommilla ja pikkukorjauksilla, joita vanhassa autossa kuitenkin aina riittää, joissain enemmän ja joissain vähemmän (Chevyt, heheh :grin: ) .

    Ps. mulla eka oma jenkki oli Impala -76 , kelpo peli.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-02-04 14:36 ]</font>
     
  18. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    El Camino, käyttöpeli. Sen jälkeen en ole enää käyttöautoa hommannut.. :smile: Harrasteautossa saa olla pikku vikoja joita korjaillaan, mutta käyttöautooni en sellaisia halua. Siksi parempi mennä HKL:n sinisillä.. Pääsee vielä nopeammin perillekin.. :lol:
     
  19. Timo.O

    Timo.O 1st gear

    Kovin järjettömiä summia en pysty laittamaan autoon kun ei opiskelijan tuloilla paljoa saa ja vielä en ole jenkkiä ostamassa, vasta joskus kun kesä alkaa olla jo korvilla.

    Ei tuota korjaustaitoa ole oikein, niin pitäisi mieluummin olla varmatoiminen ts. pikku hommat ei niin kauheasti haittaa, mutta jos joutuu kokoajan säätämään niin alkaahan se ketuttaa. merkillä ei niin kauheasti ole väliä, kunhan on tarpeeksi yleinen että saa varaosaa helposti.

    mutta jos nyt otetaan esimerkiksi, niin tuommoinen gm:n 305 koneella varustettu esim. olds delta 88, niin minkälainen suorituskyky? suokaa anteeksi nämä tyhmät kysymykset, ei ole oikein kokemusta vielä..
     
  20. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mun mielestä sun pitäis ostaa riisiraketti/eurokinneri jos haluat suorituskykyä suhteellisen halvalla, ja varsinkin jos mekaanikon taidot ovat vielä varhaisessa vaiheessa. Siis joku 80-luvun tai 90-luvun "gti" vehje, jossa vakiona jotain muutakin kuin se 1.3i ja 5v-loota+pirusti teippejä. Ei jollain vakio 305/307/350 koneella jalkoihin jää muttei niistä ilmaisia hevosiakaan saa, ja kun ajatellaan, että veekasikoneessa on "tuplasti" osia nelipyttyseen verrattuna, niin hinnatkin nousevat. Mutta tää on vaan mun mielipide.
     

Kerro tästä muillekin!