Omatekoisen auton rekisteröinti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tuomas k, 11.5.2004.

  1. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Vuosi sitten tämän aiheen aloitin ja nyt sitten tuli noin kuukausi tai pari takaperin jo ensimmäinen omavalmisteinen kulkupeli tehtyä. Aika hyvin sopii tämä lainaus:
    Nimittäin tällainen siitä nyt sitten tuli: http://kotisivu.mtv3.fi/tume/suncra.html Ja rekisteriin en aio tätä kyllä yrittääkään sitten :lol:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    volvo 240

    ite rakentelin volvon tekniikkasen putkirunkoisen auton. volvosta on otettu akselit, moottori ja vaihde laatkko koko tukeva runko on hitsattu putkesta. akselivälilyheni n.40 cm auto keveni arviolta 1000kg joten teho paino suhetta saatu melkolailla paremmeksi. auto on melko mielen kiintoinen ajettava ku takarenkaat nostaa isompi mies ilmaan. :D
     
  3. teme_l

    teme_l 1st gear

    Eipä saa vaihtaa rungollisiinkaan kuin mallisarjaan kuuluvan korin. Ellei sitten jaksa haeskella lupia tehdastekoiselle korille, jolle löytyypi jonkinlainen hyväksyntä jostain muualta. Eli Sporttiauto on juurikin hakenut noille myymilleen koreille luvat AKE:lta. Näin olen lukenut joko Spinneristä tai V8:sta (tod. näk. jälkimmäisestä).

    Jostain olen kuullut myös mutua siitä, että hitaana ajoneuvona (eli traktori, trukki tms.) saa omatekoisen tekeleen paljon helpommin rekisteriin. Ainoa haittapuoli onkin se 45km/h rajoitus (vai oliko se 50).

    Mitenhän jos joku esittäisi piensarjatuotanto/omavalmiste-autojen säännöksien helpottamista sillä, että se saattaisi tuoda suomeen uusia yrityksiä ja työpaikkoja. Esimerkkinä kävisi esim. Ruotsin Köningsegg ja jos veikata pitäisi niin uskoisin Ruotsissa (harraste)autoilun työllistävän monin verroin enemmän ihmisiä kuin suomessa (volvon ja saabin työntekijät poisluettuna), kiitos parempien säännösten.
     
  4. VesQ

    VesQ 1st gear

    Traktori enintään 40km/h
    Liikenne traktori (C-kortti) 50km/h
    Mopo 45km/h
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Just joo jos sä tollasella systeemillä saat kyhättyä katsastuskelpoisen omavalmiste auton niin,mä alan heti vääntää runkoa omavalmiste Chopperille 3 metrin aks.välillä. :lol:
     
  6. Anssi

    Anssi Gearhead

    Väärää tietoa. Ei itse korille vaadita mitään hyväksyntää, eikä sen tosiaan tarvitse olla tehdastekoinen. Kun itse tein omaa Cobran replikaa, en poikkeuslupahakemuksessa edes maininnut korin valmistajaa (kun en tiennyt). Luvat tuli. Korin ostinkin sitten englannista. Kaveri puolestaan rakensi kokonaan oman korin kuplarodiinsa. Sekin AKE:n luvilla.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten jouduitko tekemään rungosta jonkinnäköisiä lujuuslaskelmia vai pitikö vääntöjäykkyys yms. todentaan jotenkin muuten? Itse olen vähän suunnitellut putkirunkoisen kuplan rakentamista, jossa en käyttäsi olenkaan kuplan pohjalevyä. Rungosta tulisi spaceframe tyylinen...
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Lujuuslaskelmia ei tarvitse tehdä. Vääntötesti tehdään autolle ennen ja jälkeen korinvaihdon. Vääntötestissä nostetaan autoa vuoronperään oikeasta ja vasemmasta etupyörästä ja mitataan kovin vääntyminen.
     

Kerro tästä muillekin!