Moottori Swapista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petri A, 8.6.2005.

  1. Petri A

    Petri A 3rd gear

    Hei

    Olen vaihtamassa W124 koppaiseen mersuun vm 88 Chevroletin 350 konetta ja olikos tuo TH700-4R laatikko siihen perään. Peräksi tarkoitus vaihtaa 300TD ns. iso perä mutta välitys on vielä auki. vaihtoehtoina olisi 3,64.. ja 3,91 mutta tuo varmaan jo hiukan hankala isommilla nopeuksilla.

    Minkälaisia perävälityksiä yleensä ollut Camaroissa ja TransAmeissa joissa V8 tekniikka ja automaatti ??

    Jarruiksi tulevat eteen 500E 4-mäntäiset levyt ja satulat halkaisijaltaan 300x28 ja taakse 300TD 278x9 levyt.

    Nyt paljonko kannataisi maksaa ja mitä on tarjolla tällä hetkellä tuohon kone+laatikko pakettiin.

    Kone varustetaan ruiskulla ja moottorinohjaus järjestelmällä. Eli hakusessa joku 88-94 väliltä oleva tekniikka pakettil.

    Jos joku tehnyt vastaavia koneswappejä niin mahdollisia kopioita noista lupahakemuksista otetaan kiitollisina vastaan.

    Tiedän että noita V8 on asennettu volvoihin, eskortteihin joten sen ei pitäisi olla mahdotonta.

    Asiasta voi lähettää sähköpostia osoitteeseen

    petri.aalto@aallot.com.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän nuo molemmat perävälitykset on aivan ok vaikka moottoritiellä matka-ajoon jos kyseessä on tosiaan nelivaihteinen automaatti ylivaihteella.
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jee! Kerrankin asiallinen koneenvaihto! W124 Mersu on siitä hyvä aihio, että siihen voi laittaa isommankin koneen (max. ~6,2L), kiitos tuon 500E -mallin, eli ei tarvi edes lupia. Senkun vain ajat konttorille ja muutoskatsastat. Laita mahdollismman pitkä perävälitys, niin saa polttoaineen kulutuksenkin sopivaksi ja säilyy ajomukavuus.

    Suosittelen ehdottomasti tilaamaan www.jagsthatrun.com -osoitteesta jonkun (vaikka Volvon) V8:tus oppaan + sen kirjan missä on tietoa GM:n ruiskukoneista ja niiden sovittamisesta erimerkkisiin autoihin. Ainakin Volvo -oppaassa kerrottiin tarkasti mitkä osat pitää käyttää, että paketin saa sopimaan keulalle.

    Kiitos Suomen sääntöjen, tuo V8 -Volvo projekti jäi haaveeksi... :mad:
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Ihan ekana mä sinuna kävisin mittaamassa moottorin kiinnityspisteiden sijaintivertailua,leveys mesen konehuoneessa ei varmaankaan ongelma,mut toi pituus-suunnassa olevat mittasuhteet pani vähän mietityttämään,kun kävin tossa mb-korjaamohallissa kattomassa tota mesen etupalkin sijaintia ja mietin sen orkkis alukasin tilalle rautalohkoista chevyä ja sen aiheuttaman painon vaikutusta painojakautumaan ellei ole tarkoitusta siirtää tulipeltiä 20-30 cm taaksepäin jolloin taas alkaa suuret muutostyöt.mesessä öljypohjan syvennys(öljypumppu) koneen etupäässä kun taas chevyn pannussa vastaavat takapäässä. (ps.katoin vielä 500e mesen varaosajärjestelmän kuvista) T.HESSU
     
  5. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Kohtuullisen pitkää perävälitystä puoltaa sekin, että TH 700:ssa on melko tiheä ykkönen, ehtii kiihdytettäessä vähän liikahtaa ennen kakkoselle vaihtamista. Samalla kiihdyttäminen kolmosilla isommissa nopeuksissa on mahdollista, nelosen 0,7 välitys kun vie jo tehoa.
     
  6. Petri A

    Petri A 3rd gear

    Vaihdosta

    Itse en vielä tuota chevy rakennetta hirveästi tunne niin tiedätkö joltain muulta valmistjalta esim. MOPAR vastaavankokoista konetta jossa oljypohja ja pumppu olisi oikeinpäin suoraan. 340, 360 moparilta, chevyn 305, löytyykö fordilta tuo kone esim. uudemmissa mustangeissa on käytetty.

    t. petri
    ps. kiitos jo näistä tiedoista
     
  7. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Ja jos aiot sen Suomessa kadulle katsastaa, uinohda perusteluina heti V8-volvot ja eskot. Joskus on saanut ilmapalloonkin laittaa kasikoneen, mutta ei välttämättä enää. Nykyisillä säädöksillä poikkusluvan saaminen on jotakuinkin taikurien hommaa.

    Tilavuuden ja tehon puolesta ei varmaan ongelmia saada auto muutoskatsastettua (eli siis ilman poikkeuslupaa), mutta paljonko mahtaa painaa W124:n painavin kone? Ja paljonko alustassa on muuter eroja tavallisen mesen ja E500:n välillä? Voi olla ettei jarrujen muuttaminen riitä.

    Konttorille kyselemään. Jos nyt satut löytämään konttorin joka jaksaa asiaan paneutua. Tosin tuossa viestissä oli jo sen verran tarkkaa dataa, että ehkä olet asioista jo selvää ottanut.

    Joka tapauksessa hyvältä kuulostaa, olen itsekin miettinyt W124+V8 yhdistelmää unissani. Turussa liikkuu muuten yksi W124 E60 AMG. Auto on ihan taksin näköinen, mutta ääni paljastaa, kuuluu sellainen voimakas humina vain kun auto lähtee valoista ihan rauhallisesti. Herkkua. :D
     
  8. Petri A

    Petri A 3rd gear

    mersuista

    Joo juuri eilen tarkistelin niin tuollaisen W124 koppasein 500 E saisi noin 25 - 29 000 eskoa saksasta tuotuna nyt liikkeessä myynnissä mutta entäs jos tuo 32 venttiilinen hajoaa. Voi taivas vaan noita hintoja sen jälkeen. Laskin tuossa aikoinaan kuinka paljon tulisi maksamaan tuon 230 bensakoneen turbottaminen uudelleen rakennettuja alukangilla ja takomännillä, niin samalla rahalla kun ostan 4 alukankea mersuun ostan setin alukankia chevyyn. taisivat mersuun maksaa tuollainen 800 setti jos en väärin muista., sama venttiileissä, jousissa ja muissa osissa. Ja kun otettu ulos tuosta se 300-400 heppaa niin ei sillä enään talvella ajele.

    t petri
     
  9. No peräruuvit ovat olleet 2.73- 2.98 - 3.08 - 3.23 - 3.42 - 3.77 akselilla.. 15 -tuuman 70/75-sarjalaisilla renkailla. Siviilibiileissä /kevyemmissä ruuvit ovat olleet löysempiä, noin 3:n tienoilla. 3.23 oli siviili Capricen hinasoptiovälitys ja joissan Iroc Z camaroissa optiona yms. Ja poliisi Capriceissa taas 3.42. 3.77 taas löytyi mm. th700r askillisesta Sprotside pikkarista optiona.

    Tuollaisella 2.7-2.9 välityksellisellä 15 tuumaisilla nakeilla teoreettinen huippu ylivaihteella oli jotain 260-270.. Tosin 1994-96 LT1 caprice farkuille mitattiin 245 km/h huiput 3.42 ruuvilla..

    Eli joku 3.4xx- 3.5 olis varmaan passeli nopeuden ja kiihtyvyyden kannalta loikkarilaatikolla.

    Ja tuolla vihjeitä koneen upottamisesta mm. Volvoihin www.jagsthatrun.com
     

  10. Letukkaan saa aluosaa kohtuullisen edullisesti. Jopa lohkoja. Niillä painoa saa alas. Tai sitten hommaa LT4 - tuore 3gen alumiinipikkulohko. Niitä on ollut tuotannossa kohta 10 v. ja jenkeissä käytetty sellaiset eivät maltaita maksa. tehoa on jo vakiona riittävästi ja paino on pieni.


    http://www.theherd.com/articles/lt4_info.html

    Tuossa uuden tuliterän tiedot. Käytetyt tokko hirveästi maksavat?
     
  11. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    muuttaako alumiini jotenkin öljypumpun/syvennyksen sijaintia :eek: :eek:
     
  12. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Ei kai se sitä muuta, mutta paino putoaa. Kustannukset kyllä taitaa nousta aikalailla, jos tuota lohkoa rupeaa uutena alumiinisena ostamaan. Mutta ei kai se öljypohja mikään ongelma liene, onhan noita veekaseja laitettu Chevykakkosiinkin maailman sivu ja niissä nimenomaan tulee raidetanko öljypohjan kanssa samalle alueelle. Ja varmaan aika paljon pitää muutenkin itse valmistaa osia, niin kaipa se öljypohjankin muokkaus siinä sivussa menee 8)

    Vanhaan pikkulohkoon saa myös etusumpullista öljypohjaa ja sille sopivaa pumppua ja sihtiä, joka kylläkin sopii vakiona vain 3.25" ja lyhyemmille iskuille. Pidempi isku vaatii vähän muokkausta öljypumpun runkoon.
     
  13. sjussila

    sjussila 1st gear

    ja mun mersun konehuoneesta voi tulla ihmettelemään chevyn pikkulohkon sopimista vähän vanhempikorisen mersun konehuoneeseen (W114)
     
  14. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    nova400:lle ,ja nythän on niin,että voihan se olla että mä en tarvii sun kommentteja,mä luulen,että mulle itelle riittää se mitä kokenu nyt -56 chevyn syvennetyllä öljypohjalla/raidetankopaikkoineen ja viimeisen 15v.mersun kanssa työskennelleenä,alalla 25v..must tuntuu et sun kannattais käyttää sun vaikuttavaa tietouttas topicin kysyjän tarpeisiin T.HESSU
     
  15. sjussila

    sjussila 1st gear

    Mun konehuoneessa makailevan pikkulohkon öljypohjasta on siipaistu n. 2cm korkuinen pala pois jotta kone on öljypohjineen mahtunut palkin päälle. Kone on vähän kallellaan taaksepäin, mutta niinhän se on monessa chevyssäkin. Ja onhan Chevy II-korisissa pikkulohko käkättimissä käytetty front sump öljypohjaa ja Melling M73-matalaa öljypumppua.
    Luultavasti W124-konepeltiin joutuu tekemään skoopin ilmanputsaria varten. Ja moottorin korvakkeiden mallia voi tulla tutkimaan mun koneesta. Pakosarjat on kanssa yksi ongelma, ainakin omassani kuskin puoleinen pakosarja ei sovi kulkemaan "oikeasta paikasta" koska ohjaussimpukka majailee koneen,tulipellin ja sisälokarin muodostamassa nurkkauksessa.
    Mutta on projektissa hyviäkin puolia: ei vaadi jarrumuutoksia, th350 mahtuu luultavasti mersun vaihteiston tilalle kardaanitunneliin ilman moukarointia, mersun vaihteiston takakannake on sovellettavissa th350-vaihteiston kanssa käytettäväksi, mersun perä kestää hyvin pikkulohkon tuottamaa vääntöä, etc.. SUOSITTELEN :p (multa jäi juuri yhdet tähän tarkoitukseen sopivat peltipakosarjat jouten tallin nurkkaan, väistyivät uusien isompien tieltä, joten jos meinaat ruveta nakertelemaan moista konversiota niin otappa yhteyttä)
     
  16. Puhuit auton painojakaumasta.. Esim. Novaan saa etusumpullista öljypohjaa (Morosolta??) .
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    kerroppas osanumero! olen meinaan etsiskellyt tuollaista, jottei tartteis ite duunata
     
  18. sjussila

    sjussila 1st gear

    siis edellisen postas meitsi, mutta nää kirjautumiset pissii
     
  19. Muistikuva vuodelta yks ja kaks.. Ehkäpä Chevy II ja nova-miehet vastaavat tähän?
     
  20. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Joo,kyllähän kaikkea voi rakentaa kaikella tavalla,mut onks toi w114 oikeesti vertailukelpoinen w124 konehuoneen kanssa kyseisen tekniikkapaketin sovittelussa,olihan mun -56 chevyssäkin edellisten jäljiltä 327/th400 sellaisessa asennossa,että heikompaa hirvittäis,nimittäin kun lootan kiinnityspistettä nosti 70mm,niin sit alko vast paketti olee vähän siellä missä pitää(oli muuten kardaanin ristikotkin vastakkaisissa taitto/murto kulmissa tekniikka-paketin "roikkuessa"paikallaan aiemmin.ihme et oli ristikot siitä huolimatta kestäny nipussa.Ja jos toi mun painojakautuma-kommentti ihmetyttää,niin se nyt vaan näyttäis w124 kopan konetilassa tulevan se ehkä "edukas" tekniikka-paketti (vaikka sitte edestä imevänä)kohtuullisen pitkälle yli etuakseli linjan/vertailuna mun kohdalla classic-chevyssäni koneen etukulma etuakselilinjassa.
     

Kerro tästä muillekin!