Peltisarjojen maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 4.2.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Uudet peltisarjat on tehtaalla maalattu jollain suojamaalilla ja se on poistettava.
    Riittääkö että poistaa maalinpoistoaineella maalit ja maalaa uudelleen oikealla kuumuuttakestävällä. Mikä olisi paras tehdä pohjat ja maalata ettei ala heti ruostumaan.
    Huom! Ei ole lähistöllä hiekkapuhaltamoa.
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Maalit kyllä palavat joka tapauksessa. Jopa kromaus sinistyy. Tuo peltisarja kun käypi nimittäin punahehkussa, ei silloin mikään kestä. Powder coatingia joku on kokeillut, mutta kallis ja luulempa ettei auta.

    Kaikkein paras jos vedät päälle termo-techin "exhaust wrap"in. se on nauhaa joka pannaan klemmareilla päistä kiinni ja kieputetaan ympärille. Sen lisäksi, että laskee konetilan lämpöä, myös tehostaa kaasujen poistoa. Sitä saa mm. US-partsista.

    Savuttaa ensin pirusti, mutta se loppuu pian.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Paras olis tietysti käsitellä ne jollain muulla keinolla, mutta en tiedä tekeekö Suomessa sitä kukaan kaupallisesti. Thermo Tecistä en oikeen tykkää, se säilyttää kosteutta aika tehokkaasti ja lyhentää sarjojen käyttöikää suunnilleen puoleen. Sen lisäks kama on epämiellyttävää käsitellä jos sen ympärillä joutuu ropaamaan paljain käsin. Ja jos siihen tulee rasvaa, se savuaa taas viikon.
     
  4. Slas

    Slas Gearhead

    http://gamma.nic.fi/~marlin/excoat.htm myy aineita ja tekee pakosarjojen keraamisia pinnoituksia. Itse olen maalannut aika-ajoin pakosarjat Tikkurilan Hornalla. Tehdasmaalit kannattaa raapia pois vain siinä tapauksessa että maalaat sarjat jollain paremmin lämpöä kestävällä. Minä puhdistin omani muistaakseni perinteisellä hiekkapaperi-menetelmällä.
     
  5. paxton

    paxton 1st gear

    kuina lyhyeksi peltisarjojen ikä muorostuu jos käyttää tuota lämpöeristenauhaa.
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla on ainakin kaikki sprayt lähteny palanu tippunu pois oli sitten hyvin putsattu tai ei. Ehkä jos sivelis aina ohuen kalvon öljyä niihin vaan. tai sit jotain WD-40:aa ruiskisi maalaamattomalle putkelle?
    Kavereilla noi lämpöteippikäärityt on ainakin ollut ihan ok.

    Noi marlintökötit on ehkä toimivia, mut herra jumala noita hintoja.
    Onkos kellään pulverimaalatut pakosarjat, kestääkö sekään?
    Joskus ylä-asteella emaloitiin metallijuttuja, oliskohan siitä ratkaisuksi?
     
  7. psychobilly

    psychobilly 1st gear

    On maalattu sierran peltisatsia ja kaikkee muutaki sälää just tolla hornalla, taitaa olla joku kiuasmaali..? Pitäs kestää punahehkuseks asti... Ainoo on, että jättää sormet hiukan hopeeks ku hiplailee, ja eka käynnistys tuo aika mesevät hajut..:wink:
     
  8. G20

    G20 Gearhead

    VHT Flameproof Coating mattamustana lupaavat 1500 F = n.800 astetta. Hiekkapuhallus ja rasvaa poistava aine esim. asetoni ja ohuina kerroksina pintaan + lopulliseen kuivaamiseen kone käyntiin antaa käydä n. puol tuntia ja hyvä tulee.
     
  9. coroNet

    coroNet Gearhead

    Nää hornat ja termalit(silikonialumiinimaali) kestävät kyllä hyvin lämpöä, mutta ruosteenesto-ominaisuuksia niillä ei ole nimeksikään, vaikka kuin hyvin puhdistais pohjat. Joten kyllä se veli-korroosio sieltä hyvin nopeasti läpi tulee.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: coroNet 2003-02-05 01:16 ]</font>
     
  10. blazer

    blazer 1st gear

    tuosta pulverimaalista sen verran että normaali polyesteri tai epoksipulveri ei kestä.pulveri maali uunitetaan n.180-200 asteessa puoli tuntia.nyt on töissä maalattu katalysaattori pönttöjä johonkin pienkoneisiin jollain kuumankesto pulverilla muistaakseni kestää 600 astetta? hassua että se sulaa ensimmäisen kerran uunissa n.200 asteessa ja sen jälkeen kestää tuon 600 astetta?pitää kysellä miten maali on toiminut asiakkaalta, niin voi kommentoida lisää asiasta,kun on uusi toi maalikin.muuten on ollut hyviä kokemuksia pulverimaaleista autokäytössä.muuten helpo ja hyvä maalaustapa mutta kappaleet pitää olla puhtaalla raudalla.onko kellään tietoa kuuman kestävästä pakkelista?kori tinaa kokeilin mut valui alas osittain ois tietenkin voinut pudottaa lämpöä vähän uunista(oli 180 ast.)onko tietoo koritinojen sulamis pisteestä?käsittääkseni niillähän on aika laaja alue asteina missä sitä muokataan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: blazer 2003-02-05 08:30 ]</font>
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En mä osaa sanoa kuinka paljon anuha ikää lyhentää, se riippuu paljon myös käytöstä ja peltisarjan malleisata. Mutta jos on joskus poistanut tollasta nauhaa joka on parikin vuotta ollut paikoillaan, tulee vähinätään puolet sarjoista nauhan mukana. Sen jälkeen ne on kyllä huomattavasti kevyemmät =p
     
  12. Duster

    Duster 1st gear

     
  13. coroNet

    coroNet Gearhead

    Just. Joitain,sekä pelti-, että valusarjoja oon maalaillu näillä maaleilla ja aina se kukka sieltä läpi tulee. Pohjiksi olen kokeillut hiekkapuhallusta ja hiontaa sekä erinäisiä myrkkyjä.
     
  14. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    joskus tehtiin mopoon seuraavasti otettiin pilli käytöön putki punaiseksi ja kun sen verran oli jäähtyny että ei hehkunut niin normaalia mattamustaa spray kannusta ja avot ei ruostunut eikä palanut pois sen 3 vuoden aikana että tuossa yksi tapa tehdä tuo homma...:smile:
     
  15. jaszu

    jaszu Gearhead

    Sermetel??
    Mistä saa?
    Kuka tekee?
    Mitä maksaa?
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kuullostaa hankalalta tuo peltisarjojen ruosteettomana pitäminen.
    Mikäli on hankkimassa sarjoja eikä halua niiden ruostuvan niin kannattaa varmaan tilata ceramic coated -sarjat tai
    rosteriset shortie -peltisarjat.
    En kyllä tiedä onko valikoima kovin laaja.
     
  17. hagle

    hagle Gearhead

    Juu ja hiton hyvä aine on Certified Tally ruostumaton teräspinnoite. Mä oon käyttänyt sitä muutamiin peltisarjoihin, valusarjoihin ja 911-Porschen vaimentajaan. Kuumetessaan muuttaa hieman sävyään kellertäväksi, mutta kestää iskua eikä ruostu. Myydään perinteisessä spraypurkissa. En kyllä tiedä mistä nykyään saa, 10 vuotta sitten oli Finn-Amissa.
     
  18. paxton

    paxton 1st gear

    mulla on edelbrokkin sarjat ollu 8 vuotta nauhojen peitossa ja tänä talvena on kone nostettu ylös ja peltisarjoja ihaillessa voi hyvällä omallatunnolla sanoa että lähes uutta vastaavat.

    _________________
    remmissä sen salaisuus

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: paxton 2003-02-05 16:38 ]</font>
     
  19. B 49

    B 49 Gearhead

    Mitenköhän sinkitys toimis tässä kohtaa.Eikös se kestä aika hyvin lämpöä?Kohtuuhintaistakin.
     
  20. 460ford

    460ford 1st gear

    Mielestäni järkevin juttu peltisarjoille on tämä ThermoTec nauha.Pitää lämmöt konehuoneesta kurissa eikä ruosteet pilkota silmiin. Itse olen aina käyttänyt sitä kilpureissa joissa se onkin melko pakollista eikä ole valittamista ollut!!!
    Järki hankinta!
     

Kerro tästä muillekin!