V8:sin pakoäänet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ripe, 10.6.2005.

  1. ripe

    ripe 1st gear

    Olisko kellän asteita yläkuolokohdista. Kaikkien mäntien yläkuolokohdat.
    Onko ne, voiko yläkuolokohdat olla tasan jaolliset sille 45 asteelle? Mikä tulis kun jakais 360/8
     
  2. jyha

    jyha 1st gear

    taitavat mennä tasavälein= 45 graadia.
    melkolailla tasavälein on kuparikalikat jakajankopassakin.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko tietoa noista eurokaseista, että ovatko tosiaan kaikki kanget eri kauloilla? Silloinhan sylinteriryhmät pitäis olla reilummin limittäin, jolloin koneesta tulisi pitempi.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä mesen kasistakin lätinää kuuluu,mutta kun ovat tehtaalla tehneet äänenvaimentimet pakoputkiin...
     
  5. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    ei tonninen, mutta tonniviisisatasen turbokoneen sain käymään 400 kierrosta minuutissa tyhjäkäyntiä vaikka onkin 7,5:1 puristussuhteella ja keveyellä vauhtipyörällä.



    pilkun n*ssimista mutta itseasiassa quad cam :lol:


    Ja mitä ääniin tulee, niin en kyllä parempaa ääntä tiedä kuin V8-koneen "hulpatus" :D
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    [​IMG]

    [​IMG]


    12 sylinterinen boxer
    [​IMG]
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    V8 180 asteen kulmalla ja boxer moottorin erottaa nimenomaan kampiakseli. jos on kaksi kietokankea samalla kaulalla = v moottori, jos jokaisella kierokangella on oma kaulansa = boxer
     
  8. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Jostain "autotietokirjasta" oon aikanaan lukenut, että veekoneissa "kuuluu" olla kaksi kampea aina samalla kaulalla. Tietty jokainen rakentaa moottorinsa miten huvittaa. Mutta kyllähän siihen kampiakselille aika ahdasta tulee, jos lyhyen kasikoneen akselille pitää kahdeksan kampikaulaa tehdä.

    Ainakin Ferrari Testarossan kone oli jonkun opuksen mukaan 180-asteinen V8, eikä 8-sylinterinen bokseri, koska kammet olivat samoilla kauloilla, eivätkä erillisillä, jolloin kone olisi ollut oikeaoppinen vastaiskumoottori.

    Niin no jos ne kaikki kaulat mahtuu bokserissa siihen akseliin, niin kai ne veekoneessakin?

    Tiedä näistä nyt sitten.
     
  9. napa

    napa 3rd gear

    tuos mun mitsun 24 valve V6 konees (60 asteen V) ainakin on jokaisella kiertarilla oma kaula ja taitaa olla aika monessa muussakin V6 koneessa olla jokaisella kiertarilla oma kaula kampiakselilla, V8 taas mitä oon nähnyt kaikissa on ollut 2 kiertaria samassa kaulassa (en tosin oo montaa V8 nähnyt avattuna, mutta muutaman kuitenkin)

    käykös muuten tuo 60 asteen V6 kone samoin kuin suora 6 :odroll: ainakin äkkiseltään ajateltuna jos putket yhdistää, pitäis kuulua samanlaiset pakoäänet kuin suorasta 6 koneesta.

    eikä mua ainakaan haittaa vaikka tuos onkin 4 nokka-akselia, ainakin on säätämistä 8)
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ei käy. Äänet on erilaiset.
     
  11. napa

    napa 3rd gear

    saattaa olla, mutta kyllä tuossakin tapahtuu sytytys 60 asteen välein, kuten suorassa kutosessa :odroll:
     
  12. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Juu, täs olikin hyviä juttuja, piti oikeen kuvaa kattoo ennen kuin tajusin, mistä ne saundit johtuukaan. Tosiaan mitäpä sen väliä muutoin on missä ne sylkyt sijaitsee, jos sytytys tapahtuu tasavälein, paitsi silloin jos on tuplaputket ja kierrolla tuleekin väliin vuorotellen ja väliin pari samasta rööristä... :D

    (Ja kai se kuuluu yksputkisessakin, jos alkupäässä on vähän matkaeroa)
     
  13. OpaS

    OpaS Gearhead

    Muistakaahan nyt että neljän tahdin kierto on 2 kampiakselin kierrosta eli 720 astetta. Eli 8-sylinterisessä sytytys on 720/8=90 asteen välein, ei 45 kuten tuolla joku aprikoi :odroll: Joo, nokka ja jakaja pyörii puolet kampiakselin asteista...
     
  14. napa

    napa 3rd gear

    vissiin taas liikaa noiden 2-t koneiden kans pelleillyt, kun ei tuo tullut kans mieleen :oops: , mutta periaate nyt kai tuli kaikille selväksi, että sytytys tapahtuu tasavälein, mutta välillä samalla puolella lohkoa, joten siitä se prutkutus johtuu :odroll:
     
  15. ripe

    ripe 1st gear

    Joo tietty kampi kiertää kaksi kierrosta ja sytkä yhden. Siis sytkä antaa kipinän 45 asteen välein.
    Kyl se moottori tosiaan toimii 90asteen kammella kun on 90 asteen kulmassa sylinteriryhmätkin. Muistelen että olisin joskus lukenu täälä fooorumilla että on myös muita kulmia. Moniko asteisia ja miten ne oikein toimii?
     
  16. sbc350

    sbc350 Gearhead

  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin...lisää viisastelua: Jos kampura on "litteä", on moottori silloin
    vastaiskukone, kuten kupla (=boxer) kun vielä pytyt ovat vastakkain.
    Kampura voi myös olla 90 asteen välein ja silti pytyt vastakkain,
    jolloin moottori on 180-asteinen (esim.)V8, ei boxer.
    Kiertokanget ovat samalla kaulalla normaalissa V8-mosassa,
    kuten myös HooDeessä. HooDeen saundi johtuu juuri sen 45-asteen
    kulmasta, sytytys tulee peräkanaa, sitten pidempi tauko, jne. Ja
    tästä myös johtuu se hieno tärinä! Jotain 60-asteisia veemoottoreita
    on tehty niin, että kiertokanget on hieman "offsetissa", mutta muka
    samalla kaulalla. Ja niissä taitaa olla jotain turhia tasapainoakseleita,
    kuten japsien hoodeekopioissakin (pilaavat hyvät tärinät!!) :wink:
     
  18. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    On meinaan Aston Martinin ja Ferrari Maranellon V12 äänet persikasta, kun niitä kuuntelee 24 tuntia. Sen sijaan Corvetten ja Panoz'in äänet olivat mahtavat. Tuplaturbo Audi V8:sta ei kuulunut mitään, ihan kuin sähköauto.

    Eikös japsien V2-koneissa veivit ole eri kaulalla.
     
  19. ripe

    ripe 1st gear

    Tarkotatko konepyöriä?
    Käsittääkseni näin on asia. Eli se on kait sit boxeri, 90 asteen kulmassa sylinterit.
     
  20. belair61

    belair61 1st gear

    Alkupäässä topiccia mainittiin tasokampi v8 äänet, ja etsinnän tuloksena löysin (todennäköisesti) juuri tällaisen tasokampisen auton äänitiedoston. Klikkaa TÄSTÄ ja nautiskele kasin saundeista! Hyvältä ne tosiaan kuulostaa!
     

Kerro tästä muillekin!