onko kokemusta ebaysta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 383, 16.1.2003.

  1. 383

    383 Gearhead

    onko jollain kokemusta ebay netti huutokaupasta????
     
  2. jiiz

    jiiz Gearhead

    Joo, jotain manuaaleja sitä kautta on tullut tilattua. Ihan ok kaikki on mennyt.
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  4. jiiz

    jiiz Gearhead

    Siellä ilmossa on kohta shipping, josta löyty mihin ilmoittaja suostuu toimittamaan. Tosta linkistä löytyy: Shipping
    Buyer pays actual shipping charges. Will ship to United States only.

    En tiedä sitte mitä pitäis tehdä, jos tuon haluaa ostaa. Bulvaani asialle vai neuvottelua myyjän kanssa?

    Tämän varmaan tiedätte, mutta Saksassakin on eBay Motors http://www.ebaymotors.de/ ja sieltä löytyy US Cars -osia ja sekä US carsseille oma osien myyntiosasto.
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Jonkun verran oon ostanut ebaysta. Yleensä us myyjät "eivät " myy ulkomaille koska se on niille pöllöille liian vaikeaa.Eli listaavat kaupan tiedoissaan "no interntional etc" löpinää.Jos taas ovat valmiita toimittamaan niin silloin myyjän tiedoissa lukee "ships overseas" Käytäntö on osoittanut postissa kulkevien kamojen osalta että antaa mennä vaan luki mitä luki.Yleensä lähettävät SELKEILLÄ ohjeilla ihan minne vaan. Isompien kamojen kanssa pitää olla tarkana ja kysellä etukäteen.voivat ilmoittaa käyttävänsä vain jotain noutokuriiria joka sitten maksaa ihan törkeesti.

    Mua ei ole koskaan kusetettu-vedätetty kyllä ja rohkeesti.Kannattaa tarkistaa myyjän feedback ja vähän kuinka paljon on kauppoja tehnyt.Kusettajia siellä on varmasti paljon-ainakin isompien autofoorumien mukaan. Eurooppalaisten myyjien kanssa on mennyt aina kaikki putkeen.Jenkki hemmojen kanssa aina vääntöä .Mitä yksinkertaisemmin selität kaikki sen helpommin sujuu. Tarjoominen on laji sinänsä. Ebayssähän puhutaan hienosti "voittamisesta" ja myyjät toivottelevat "onnea" tarjoomiseen.Kysehän on pelkästään siitä kuka hullu maksaa eniten. Yleensä tarjoat lähtevät helposti kilpasille ajtuksissa"että kyllä mä näytän että hilloo pissaa" tässä kohtaa myyjä on aika tyytyväinen. Viisas ostaja laittaa haluamansa tuotteen vain "watch this" salkkuunsa ja ei missään nimessä mene tarjoamaan mitään siitä ettei turhaan nostata hintaa ylöspäin . Sitten kun kaupan aika lähenee loppua ja jos hinta on vielä alueella ,kirjautuu sisään ja tuoteen sivulle ja kunnes 25 sek aikaa laittaa kerralla sen mitä on maksimissaan ajatellut maksaa. Ebayn korotus automaatti ei nosta hintaa kuin yhden yksikön verran (yleensä 1 taala) ja jos homma meni maaliin tuote on sinun. Sitten saat myyjän yhteystiedot ja sovit maksutavan ja lähetystavan.
     
  6. JR

    JR Gearhead

    On kokemusta. Aina on tullut se tavara mitä pitikin, ja oikeaan hintaan. Tosin tullimaksujen kanssa on tullut yllätyksiä... Tavaran saapumis ajoissa on ollut kyllä eroja (n.2 vko - 2 kk) riippuen myyjästä.

    Tosin myönnettävä on kyllä, että aina tilaamani osan kunto ei ole ollut ihan luulemani, johtuen siitä ettei kuvissa aina näy tavaran kaikki puolet.

    Olen tilannut lähinna vanhoja esitteitä ja mainoksia sekä T-birdin erikois osia mm. sisustaan. Isompia ostaminani tavaroita olivat venttiilikopat, joita ei tuntunut Suomesta löytyvän millään. Kyseinen paketti tuli jonain muuna kuin lentorahtina, ja kesti lähemmäksi 2 kuukautta ennen kuin tuli perille...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näistä "US only" myyjistä.. noita eBayn foorumeita seuranneena siihen on monta syytä. Yleisin syy on, että eivät halua ylimääräistä hässlinkiä, ts. eivät viitsi täyttää tullilappua (johon menee about puoli minuuttia) ja ajaa postitoimistoon odottamaan jonostuslinjalle jonkun pienen kaupanteon takia. USA nimittäin on ehkä ainoa maa maailmassa, jossa kotimaista postia
    lähetettäessä ei tarvitse lähteä minnekään - postman hoitaa sen homman..

    Toisia syitä ovat simppelisti se, että myyjä ei tiedä miten lähetetään ulkomaille ja luulee sen olevan kauheen mutkikasta ynnä kallista ihan pienissäkin kohteissa. Eivät tiedä miten ulkomaalaiset lähettävät maksun ja pelkäävät riskejä niin paljon, että piiloutuvat ennemmin komeroon kuin tekisivät pienet kotiläksyt hommassa ja saisivat enemmän huutajia plus korkeamman loppuhinnan.

    Tämä "US only" on siellä listauksena defaulttina. Joillekin se on jäänyt päälle vahingossa ja eivät ole huomanneet vaihtaa sitä "worldwide" kohtaan, kun itse asiassa
    lähettävätkin internationaalisti. Jos haluaa
    välttämättä huutaa jonkun "US only" kohteen ja kuvauksessa ei ole erikseen mainittu mitään international biddereistä, niin kannattaa kysyä myyjältä suoraan lähettävätkö Suomeen, jos maksupuolikin luonaa nopeasti PayPalilla, BidPaylla tms..
    Olen saanut itse huutaa luvan kanssa tuolla tavalla. Mun eBay ID on muuten desoto61
     
  8. petjo

    petjo Gearhead

    kaikki tavarat on tullut ilman ongelmia.Pari myyjää on lahettänyt tavarat pintarahtina vaikka maksoin lentorahdin,mutta muuten kaikki on ollut ok.
    Vaikka myyjä ilmoittaa lähettävänsä tavarat vain usa:n,kannattaa kuitenkin kysyä lähettääkö myös Suomeen.Olen huomannut,että jos lupaa maksaa täyden rahdin(mikä on itsestään selvää),useimmiten myyjä on valmis lähettämään tavaran Suomeen.

    Kyllä siellä ebay:ssä tekee ihan hyviäkin löytöja.Itse olen tehnyt yli 50 kauppaa ja kaikki tavarat olen saanut kotiin.
    Tavarat helppo maksaa käyttämällä paypal tai bidpay maksukanavia.
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    edellisiin kirjoituksiin lisäyksenä, itse meilaan AINA kun aion tarjota jostakin, ja varmistan että kanssa hyväksyy ulkomaisen tarjoajan.
    mikäli myyjä ilmoittaa ettei lähetä ulkomaille, on aina järjestynyt meilin kautta kun on kysynyt että suostutko lähettämään jenkeissä asuvalle kaverille- sen jälkeen heltiää. myyjälle on oleellista että tarjoajaan saa kontaktin jos jokin menee pieleen.

    MUTTA: ottakaa huomioon että postikulut voivat olla todella huomattavat painavampien esineiden kohdalla! kun pakettiin tulee kiloja, sen postitus maksaa helposti satasia.

    forexilta saa moneygramin jos myyjällä ei ole luottokorttikelpoisia tietoja, joten metsärednec(kkk)ienkin kanssa pystyy asioimaan.

    suomalaisena on vielä se etu, että etunimemme ovat harvinaisempia ja ne saa melko usein suoraan käyttöönsä. noi automallit on halutuimpia ja niihin saakin laittaa listan numeroita perään, yleisimmät on jo varattu...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näyttää olevan impala67:kin varattu jollekin kanadalaiselle. Tuo ylhäällä mainittu ID:ni on juuri autoni ja sen vuosimalli.. Kun on vähän harvinaisempaa mallia, niin onnistuin sen saamaan (tosin jo aika kauan sitten). Yritä löytyisköhän chevy57 mahdollisesti vapaana.. :smile:
     
  11. 454SS

    454SS 3rd gear

    onko kukaan sattunut ostamaan saksalaisesta ebaystä?
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Itse olen kayttanyt runsaasti (luonnollisesti) Englannin Ebayta ja olen tyytyvainen vaikka pari hutia on tietysti tullutkin. Eivatkohan ne ole ihan tilastotappioita. Vahan jannitti ostaa esimerkiksi kameran objektiiveja mutta olen tyytyvainen.
    Eu-maiden sisallahan tavara kulkee ongelmitta mutta muistakaahan nuo postikulut, manuaalit voivat painaa asiallisesti pakattuina paljon.
    Maksupuolesta olen ostanut muiden maiden Ebayista kayttamalla rahat-kuoreen menetelmaa (pikkujutuissa) tai katevaa Paypalia. Se toimii ihan hyvin vaikka kytto-oikeuden anomisessa meneekin tovi. Eika siita ole tilaajalle juurikaan kuluja, maksunsaajalle kylla ja siksi aivan kaikki eivat sita hyvaksy.
    Eli: kannattaa kokeilla mutta pitakaahan paa kylmana, joidenkin travaroiden hinta nousee suoraansanottuna aivan alyttomalle tasolle...
     
  13. B 49

    B 49 Gearhead

  14. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Heh, aika hyva tuo edellinen!
    Jos haluatte katsella muita uskomattomia ilmoituksia/tuotteita joita on tarjolla niin tsekatkaapas tama:
    http://www.whowouldbuythat.com/
     
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tuli justiinsa tehtaan korjauskäsikirja minnesotasta, pakattu huolella muropakettiin ja sijoitettu postituspahvilaatikkoon- postikuluja 22.95 taalaa. tuli vieläpä viikossa!!!
     
  16. Slas

    Slas Gearhead

    Pääosin positiivisia kokemuksia, tavaraa on tullut niin jenkeistä, Australiasta kuin Saksastakin. Tullipostin kanssa joutuu autonosien kyseessä ollessa aika ajoin asioimaan, mutta sielläkin homma toimii aika jouhevasti kun varaa mukaansa kuitin ja tulostaa vaikka päättyneen tarjouksen vepistä niin saavat. Kuitiksi on kelvannut itse tulostettu paperi, kun olen maksanut tavarat WWW-palvelujen kautta. Tähän mennessä en ole törmännyt myyjään joka ei olisi lähettänyt tavaraa ulkomaille, vaikka on ilmoituksessaan maininnut "US only". Aina kannattaa kysyä.
     

Kerro tästä muillekin!