Millä kannattaa leikata peltiä kun tarvii siistin jäljen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja lehmikangas, 4.7.2005.

  1. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

    Aloittelemassa tekemään koriin muutoksia ja pitäisi ostaa sopivia työkaluja. Rälläkällä tuskin kannattaa laikata, lämpeneekin varmaan liikaa jne.

    Bilteman työkaluja tuossa katselin, ne kun on niin kätevästi netissä esillä.

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...dex_kauppa.htm&linkki=151875.htm&tuote=151875

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...dex_kauppa.htm&linkki=151880.htm&tuote=151880

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...dex_kauppa.htm&linkki=151870.htm&tuote=151870

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...dex_kauppa.htm&linkki=151882.htm&tuote=151882

    Mitä näistä suosittelisitte ja miksi? Tai mikä muu olis hyvä?


    Lisäksi, onko kenelläkään uusia kokemuksia pistehiekkapuhalluslaitteista:
    Niistä voi jatkaa:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=43042&highlight=pistehiekka*
     
  2. amis

    amis 1st gear

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...hma=4&kategoria=145&SID=814697265519151218096

    Tollasella, mutta pienemmällä mallilla, jota ei näköjään enää ole bilteman valikoimassa. Mun mielestä aika kätevä, ostin sen halpojen peltisaksien jälkeen :wink: Tossa luvataan maks. leikkuu 6mm ehkä puolet siitä saattaa olla mahdollista leikata omien kokemusten perusteella. Tollahan ei saa sisäpuolisia kaarteita leikattua ollenkaan, mutta ulkopuolisissa se on sitäkin parempi...
     
  3. timppa

    timppa Gearhead

    125:n rälläkkäkin kelpaa sillä ihan ohuella laikalla, silloin kun leikkaa isompia peltejä noin suunnilleen muotoihin. Jos jytympiä palkkeja pitää katkoa niin puukkosaha, tai 230:n rälläkkä...
     
  4. Kossi

    Kossi 1st gear

    Tuollanen paineilmapistosaha on aivan pätevä peli muotojen leikkaamiseen. Se leikkaa peltiä hyvällä uudella terällä kohtuullisen sukkelaan, mutta tärinähän siinä alkaa vatuttamaan pidemmän päälle.
     
  5. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

    Niin, siis nimenomaan tarvii saada tarkkojakin muotoja vedettyä ja nuo penkkipeltisakset eivät käy ollenkaan tähän tarkoitukseen. Eli ollaan alkamassa choppaamaan yhtä autoa, eikä se ihan mahdu tuonne väliin... Heh heh.

    Tuoko tämä uusia mielipiteitä? Choppaamisjuttuja sinänsä olen lueskellut runsaasti. Plasmaleikkurit taitaa olla aika hinnoissaan.
     
  6. timppa

    timppa Gearhead

    Jos koripelti on jotain millin luokkaa tai jopa paksumpaa niin puukkosaha hienohampaisella terällä tolppia varten. Ja jokin kuviosahantapainen kattopellin silpomiseen. Ritsilanka on hyödyksi jos käyttää kuviosahaa.
     
  7. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Itse luotan milliseen laikkaan pellinleikkuussa. Myös kuvio- ja puukkosaha on kova sana.
     
  8. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tuoko tämä uusia mielipiteitä? Choppaamisjuttuja sinänsä olen lueskellut runsaasti. Plasmaleikkurit taitaa olla aika hinnoissaan.[/quote]

    Olen tässä juuri kysellyt plasmojen hintoja. Ovat aika hintavia vehkeitä jostain 1670 Eurosta ylöspäin. Jenkilän autopajat käyttävät paljon noita.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    jos choppaukseen vaan tarviat kalut, niin siihen piisaa dingdongi.eli rautasaha tolppiin ja kattoahan voipi silputa paineilmasaksilla,pistosahalla tai jopa nakertajalla.millinen laikkakin tekee hienoa jälkeä. en ymmärtänyt vaatimustasi jäljen siisteydestä, kyllä noilla saa niin siistin jäljen kun tarviaa ja jonka hitsisauma kyllä hävittää.
     
  10. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

    Jep, eihän se siis ihan supersiistiä jälkeä tarvi olla. Paineilmavermeitä aloin miettimän myös siksi että jos tulee ahtaita paikkoja niin mahtuu rälläkkää paremmin. Mutta eiköhän se siitä lähde eri vermeillä liikkelle kun alkaa kokeilemaan. Kiitti vielä kaikille.
     
  11. teme_l

    teme_l 1st gear

    Re: Millä kannattaa leikata peltiä kun tarvii siistin jäljen

    Itse en ole kokeillut, mutta tuossa Monster Garagessa kun ovat tuollaisilla leikanneet niin ainakin reunan jälki on ollut tosi hyvä ja vaikeahkotkin kuviot ovat syntyneet helposti. Jos nuo ovat samat, niin syövät sellaisen parin millin suikaleen poijes. Tosin eivät varmaan tolppien sahaamiseen ole kovin kätevät, mutta suoran pellin leikkaamiseen kylläkin (rälläkällä ja pistosahoilla joutuu aina tekemään reunalle jotain, noilla ei pitäisi).
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    "pistosaha"biltema n:eek: 151882 ihan pätevä peli itellä ollut jo useemman
    vuoden kun muistaa öljytä niin toimii ja omia teriä ei kannata ostaa
    vaan tavallinen rautasahan terä vaan poikki ja kiinni !
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse viskoin peltisakset nurkkaan jo 15 v sitten ja hommasin AEG:n peltileikkurin, vastaavanlaisilla leikkuu terillä, kuin toi eka bilteman peli, ei oo enää pelllin leikkuussa hiki virrannu eikä aikaa kulunut. Tosi nopea pellin leikkauksessa ja kavereillekin lainannu, ja kehuja on laite saanut.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse viskoin peltisakset nurkkaan jo 15 v sitten ja hommasin AEG:n peltileikkurin, vastaavanlaisilla leikkuu terillä, kuin toi eka bilteman peli, ei oo enää pelllin leikkuussa hiki virrannu eikä aikaa kulunut. Tosi nopea pellin leikkauksessa ja kavereillekin lainannu, ja kehuja on laite saanut.
     
  15. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Jep, mulla taas on ollut 15 vuotta Makitan peltileikkuri. Nopea peli ja saa kapeankin soiron leikattua suorasta pellistä. Millistä leikkaa kevyesti ja onpa tuolla hätätilassa parin millin levyäkin joutunut hetkellisesti jyrsimään.

    http://www.makitatools.com/Tools_Item_View.asp?id=86
     
  16. Blösö

    Blösö 1st gear

    Joo ääni tuolle Makitalle. Tosin köyhänä piti ostaa Honkkarista vastaavanlainen peli, mutta kyllä sillä mieluummin leikkaa kuin käsin, siitäkin on meinaan kokemusta.

    Ja sitten tuo bilteman paineilmapistosaha on ihan ok, tosin millinen pelti on kyllä sille, ainakin orkkis terillä ihan maximi.

    Muuten, millainen on tinaviila?
     
  17. jzl

    jzl 1st gear

    bosch GSC160
     
  18. -TH-

    -TH- Gearhead


    tinaviila eli panssariviila on sellanen karkea liippa jossa on rungossa kierresäätö, eli viilan saa kaarelle jos haluaa. erittäin viksu laite.
     
  19. jzl

    jzl 1st gear

    millaista välystä ootta käyttänyt "sähkötoimisessa peltisaksissa" niiden teräpalojen välissä??:odroll: itse ostin myös honkkarista vastaavan, mutta ohjeis ei puhuttu välyksistä mitään!!!
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    itse itselleni vastaten:

    PROPER BLADE CLEARANCE
    ADJUSTMENT
    The correct blade clearance is 0.1 - 0.2 mm
    (4 mil - 8 mil)

    tämä siis makitan ohjekirjasta
     

Kerro tästä muillekin!