BLAZERIN ETUJOUSISTA.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja callahan, 27.6.2005.

  1. callahan

    callahan Gearhead

    Mulla 6.2D kiukaan alla vain 2kpl lehtiä /pakka ?? Kuuluis olla ilmeisesti 3 kappaletta. Kaipaisin infoa kannattaako takoa ja lisätä lehti vai ostaa samantien pakat uusiksi? Taottuhan kestää aikansa..(vallilan takomo ottais 300eeroa taonta+lehdet) Tarjoa, ostan käytetytkin 3lehtiset jouskarit jos vaan pelittävät. 040-7190994 vantaa
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin on mullakin ja epäilen että kuuluu ollaki.Enemmän lateja=katujyrä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    2 kpl löytyy täältäkin, K1500 pickupin nokalta. 6.2 tämäkin siis. Kuuluko niiden muuten olla "väärinpäin" luokalla, taitaavat olla vaihtokunnossa?
     
  4. isok5

    isok5 1st gear

    Taitaapi kuuluakkin.Vakio renkailla olis tosi hassun näkönen tötterö.Itellä vakiot, tunkkappa keula rungosta ylös.
     
  5. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    No nythän se valkeni!! Oon aatellu että kukahan perhana on vienyt lehtiä pakasta :mad: , mutta ei kai niitä sitten sen enempää kun 2kpl/pakka pidä ollakaan... ja pakat on tosissaankin "väärinpäin".
    Kahdet iskarit blazerin keulassa?? Mullakin oli, mutta otin toiset pois kun oli niin pirun jäykkä että veinas montussa viskata jakkaralta.
     
  6. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Iskarit ei käsittääkseni jäykennä keulaa, mut korjatkoon ammattipurnaajat tämänkin..

    Olisi jouten blazen vakiopakat + lisälehti. Punkan takomat. h. 150e
     
  7. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

     
  8. callahan

    callahan Gearhead

    Elikkäs jäipi kertomatta.. Miun 6.2 kiuas ja kahdet lehdet pär pakkajoutskari.. Summa on pakat luokillaan väärinpäin. Eli ei olla enää joustorajoilla. Kurviin piiskatessa maasturia niiailee etukulmia alas. Lisäksi keula himpunverran alempana kun purse puoli on. HOX Lucifer. Jouset kiinnostaa, Onkohan mihin asentoon taotut ? Esim 3" alkup korkeammalle jne.. best regards singór Callahan 040-7190994
     
  9. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Noi on aikoinaan taottu ton 3" mut nykyään vastaa n. 1" korotusta.

    0400-420102
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest


    Duoda.. duoda.. Iskarit vaimentavat käytännössä vain ulosjoustoa..

    Suhde on jotain 90 vs 10.. Issäänjoustoa ei tavallisen ehjän iskarin kuulu juuri "vaimentaa". Iskarin alkuperäinen ja virallinen nimi on heilahduksenvaimentaja.. Eli jousi ottaa iskun "sisään" vastaan. Vasta ulosjoustossa astuu heilahduksenvaimentaja kuviin ja vie mehut jousen polkaisulle "ulospäin".. Ilman iskareita alkaisi loppumaton pomppiminen ja keikunta.

    Siksi mielikuvasi iskareiden vaikutuksesta "alustan kovuuteen" on vain mielikuva.. Tehokkat iskarit tappavat vain jousituksen vastaheilahdukset - alustan "kovuus" tulee jousista..
     
  11. Ezy

    Ezy 1st gear

    no eihän toi iskari asia noin voi olla! ja musta toi 90/10 tulee kiihytysauto piireistä missä edessä käytetään 90/10 iskareita sen takia että keula saadaan lähdössä ylös ja painoa siirtyy enemmän taakse pitoa tuomaan. eli vaimentaa sisäänpäin 90% ja ulospäin 10%. jos iskari ei maimenna sisäänpäin ollenkaan niin eikös silloin tulis aika paljon jousien pohjaamista?

    luulen olevani oikeessa :wink:
     
  12. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    Tuo kuulostas jo verrattain paljon järkevämmältä toimintaperiaatteelta!
    Kannatan...
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En noista prosenteista tiedä muuta kuin että pulloissa niitä on :odroll: , mutta kun tallilla sattuu olemaan uudet Blazerin Rancho5000 iskarit ja ne menee sisään ihan "itsestään" mutta ulos saa vetää niin että peräsuoli on housuissa :eek: .
     
  14. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Mulla oli joskus K 5 GMC pikkis, kun vaihdoin eteen jotkut mitkälie kolmilehtiset jouset, ajettavuus tiellä parani huomattavasti. Välillä sitä oli metsässä missäkin kannon nokassa kiinni, oli jouset sitten millaiset tahansa, tai vauhtia oli liian vähän. :rotfl:

    Kylläpä noissa jenkeissä, varsinkin nelikoissa rajoitetaan iskareilla enemmän alas suuntautuvaa voimaa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Duoda duoda luulo ei ole tiedon väärti. Valitettavasti. Ota selvää asiasta, ennen kuin luulet. Iskarit vaimentavat pääosin vain ulosjoustoa, ei sisäänjoustoa.
     
  16. isok5

    isok5 1st gear

    Kyllä juttu on niin,että mitä enemmän on lateja norran+apunorran lisäksi aina jäykkenee jousitus.Iskarin kuuluu toimia sisään=ei juuri vastusta,ulos tuntuva vastus.On käsien läpi mennyt muuten iskareita mitkä vastustaa kumpaakin suuntaan mutta tarkoitus hakuisesti ja joutunu ihan itte rakentamaankin.
     
  17. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    KOSHHHH! löylyä lissää... :wink: :argue: :wink:

    Onhan se outoa jos ei iskarin kuulu ottaa sisääniskua vastaan ja himmata sitä :eek:

    Vielä oudompaa on se että olen käsitellyt useita iskareita vuosien varrella ja kyllä sieltä valikoimasta vaan löytyy paljon sisään jarruttavia kaasuiskareitakin.

    Laitetaanpa esim Blazeriin ensin Monroen Gas Magnumit ja hetken ajon jälkeen todettaan äärimmäisen epämiellyttävä kivirekimäisyys kun ei töyssyssä anna sisäänpäin periksi - sitten vaihdetaan vaikka nuo Ranchon 5000:et ja ajoon lähdettyä todetaan heti huomattavasti pehmeämpi sisäänjousto. Ja kas: jousille ei tehty mitään.

    Ja aivan käsittämättömän outoa on se että ajappas autolla, jossa on pamput särki...kyllä se vaan kummasti pompuissa munille lyö eli pohjaa niin että amalkaamit tippuu suusta - ja tämän jälkeen alkaa loputon jojo-ilmiö.

    Se että jotkut iskarit "valuvat" itsestään sisään ei tarkoita sitä, etteivätkö ne nopean, sisäänpäin suuntautuvan iskun sattuessa löisi itseään jäykäksi.

    Kun taas jotkut iskarit ovat jo paketissa painettu kasaan ja sidottu pannalla ja kun pannan aukaisee niin kyllä se vaan oikaisee itsensä - iskarista riippuen joskus jopa aikas nopijaa. Laitappa tämmöist iskarit teini-dx:ään taakse niin kummasti se perä vaan nousee ylemmäksi.

    Ja yhtä totta on se että jousillahan se alustan kallistusjäykkyys (kallistuksenvakaajatangot ovat perhedatsuneita varten 8) ) ja korkeus haetaan oikeasti. Iskarit astuvat peliin vasta kun tiellä on epätasaisuuksia ja pyrkii vaimentamaan alustaan kohdistuvia nopeita, jousen suuntaisia liikkeitä.

    Eli jos laitetaan corollaan leppäjenkin jouset voi iskarit huoletta jättää pois kun ei ne kykene siellä liikkumaan.

    Sekoittamalla toisiinsa sopimattomat iskarit ja jouset saadaankin sitten aikas uskomattomia pomppijoita ja omaperäisiä ajokuvioita.

    Noh, back to bisnes.
    Orggiksena norra+lehti edessä ja aavistus notkollaan. Itselläni on tehtaan HD-jousitus eli käytännössä 1 lisälehti/pakka - ei välttämättä miellyttävin ajonautinto soratiellä saatikka maastossa. Asfaltilla kulkee kuin mikä tahansa "katuohjus" :wink: Eli kulkee vähän liikaa "varpaillaan".

    Ainoa varma keino selviää kokeilemalla, mikä versio itseään miellyttää. Parhaita alustoja on yhtä monta kuin on kuskejakin. Jotkut tykkää rättäristä jotkut rata-autosta...

    Anteeksi vuodatus, ensimmäinen työpäivä loman jälkeen.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest


    Duoda duoda onhan se hassua , jos ei ole autoharrastajalla autotekniikka ja sen periaatteet hallussa..

    "Shock absorbers work in two cycles -- the compression cycle and the extension cycle. The compression cycle occurs as the piston moves downward, compressing the hydraulic fluid in the chamber below the piston. The extension cycle occurs as the piston moves toward the top of the pressure tube, compressing the fluid in the chamber above the piston. A typical car or light truck will have more resistance during its extension cycle than its compression cycle. With that in mind, the compression cycle controls the motion of the vehicle's unsprung weight, while extension controls the heavier, sprung weight. "

    http://auto.howstuffworks.com/car-suspension5.htm

    Kyllä valitettavasti maailma on niin hassu, että iskarit 99% autoissa vaimentavat pääasiassa ulosjoustoa.. Kas jousihan sen iskun ottaa sisään. Jos fundeeraat yhtään, ymmärrät, että sisääntulevissa iskuissa on / voi olla huomattavasti enemmän energiaa kuin juosen ulosjoustossa, joka on aina vakio (siis vain jousen työntövoima aina) verrattuna sisääntulevaan iskuun samanlaisesta nyppylästä esim. 50km/h tai 100 km/h vauhdeissa. Noiden erisuuruisten sisäänlyöntivoimien damppaaminen vaatisi varautumista iskareiden huomattavaan kuumenemiseen verrattuna ulosjouston vaimentamiseen..

    Rakenteen pitäisi mutenkin olla paljon stydimpi, sillä iskarin pitäisi kestää se epätavallinenkin ajo nyppylään 150 km/ ja sen aiheuttama massiivinen isku sisään, vaikka normaalisti moista ei tulisi tuhansiin kilometreihin..

    Oliskos tässä se syy, jos yhtään ajattelet? Samoin suht kevytrakenteinen iskari saadaan kestämään paremmin aina suht vakioista vetävää voimaa, kuin valtaisasti vaihtelevaa sisään puristavaa voimaa.. (hinta, paino ja tuotantotekniikka)


    Eli olisikohan tämä se syy mikä pistää kaltaisesi pienen kulkijan ihmettelemään maailaman monta ihmeellistä asiaa.. ??

    Ja jos ihmettelet vaimentajia, jotka "nostavat", mene, vaikkama Monroen , Gabrielin tai KYBin sivuille ja ihmettele esim. yksiputkisen kaasuvaimentimen rakennetta.. Ehkäpä koet heurekan, miksi moinen ilmö tapahtuu vaimennin kuljetusasennosta vapautettaessa..
     
  19. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Jospa arvon vieras lukisi tuon linkkinsä KOKONAAN ja kääntäisi sen itselleen suomeksi niin ymmärtäisi enemmän iskarin toiminnasta.

    Anteeksi jos työnsin herneen nenääsi.

    Aiheesta sen enempää.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tarvitse kääntää yhtään mitään , kun tekstin voi ymmärtää suoraan. Ja tosiaan luin sen kokonaan ilman vaikeuksia. Päivässä livahtaa kevyesti kokonainen kirjain Englanniksi tai Saksaksi..

    Taitaa herne olla omassa nenässäsi , kun et keksinytkään "hehkulamppua"..
     

Kerro tästä muillekin!