Moottori Swapista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petri A, 8.6.2005.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    paino +20%
    teho +20%
    iskutilavuus +25%

    Nämä siis suurimpiin vertailumoottoreihin verrattuna, eli iskutilavuus saa kasvaa 25% suurimpaan mallisarjan koneeseen verrattuna, teho 20% tehokkaimpaan moottoriin ja paino 20% painavimpaan moottoriin verrattuna. Jos paino nousee yli 10%, pitää painonkasvua kompensoida keventämällä muita osia tai siirtämällä niitä, esim akku konttiin. Jos menee prosentinkin yli, vaaditaan poikkeuslupa, jonka saaminen on kuulemma tätä nykyä lähes mahdotonta, pitäis perustella jollain järkevällä syyllä, ympäristöystävällisyydellä, ammattikäytöllä tms. Vanhoilla lupahakemuksilla (oliko se 1999 kun käytännöt muuttuivat??) ei tee kai juurikaan mitään lupahakemuksen läpipääsyn varmistajana, koska niitä ei voi käyttää ennakkotapauksena.

    Niin ja sitten kun se kone on sinne asennettu, saa sitä virittää ilman ahdinta hyvinkin vapaasti, kunnes tehoraja 7kg/kW tulee vastaan.
     
  2. Petri A

    Petri A 3rd gear

    muutoksesta

    Eli jos lähtee liikkeelle tuosta 500E jossa 329 hummaa niin tuon kun kertoo sitten 20% tuleepi 394 hevosta noin.

    Onko tuolla merkitystä mikäli laittaa turbon tuohon rinnalle. Meneekö samalla vaihdolla vai katsotaanko uudeksi koneen vaihdoksi.

    Eli nyt hakemaan veholta nuo paino ja tilavuus ja tarkat hevosvoimatiedot jotta voi ruveta laskemaan.

    t. petri
    rupeaa lomakin loppumaan jos sais paremmin töissä aikaa keskittyä tähän. :rotfl:
     
  3. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Re: muutoksesta

    Jos vaihdat koneen kerralla turbotettuun (tai muuten tehdaskuosista muuteltuun) koneeseen, pitää siitä mitata tehot luotettavasti ja tehoraja on edelleen sama +20%. Tehoja ei tietenkään tarvitse mittauttaa jos turbokone on tehdastekoinen ja muuttamaton. Jos taas turbotat koneen vaihdon jälkeen, se katsotaan uudeksi moottorinvaihdoksi ja joudut myös silloin mittauttamaan tehot.

    Tehorajana moottorivaihdossa tulee muuten myös vastaan 7kg/kW -raja, eli jos haluat sen 394 hv koneen pellin alle laittaa, pitää auton omapainon olla pauttiarallaa kaksi tonnia. Tod.näk mesen kanssa rajaksi tulee siis painon aiheuttama rajoitus, eli katsopa otteesta paljonko autosi painaa ja laske siitä sallittu kilowattimäärä.

    Kuten aina, kannattaa käydä konttorilla keskustelemassa asiat halki ennen auton vientiä ja edes rakentamista. Laitat suunnitelmat paperille, otat mahdollisimman paljon dokumenttia ja kirjallisuutta mukaan ja etsit sellaisen viksun katsurin käsiisi. Sitten hoidat hommat niin, että sama kaveri muuttoskatsastaa autosi, ja olet tehnyt kaiken suunnitelmien mukaan. Hyvällä tuurilla kaveri on sen verran fiksu, että ei ole muuttanut mielipidettään tapaamisten välillä.
     
  4. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Re: muutoksesta

    Jos vaihdat koneen kerralla turbotettuun (tai muuten tehdaskuosista muuteltuun) koneeseen, pitää siitä mitata tehot luotettavasti ja tehoraja on edelleen sama +20%. Tehoja ei tietenkään tarvitse mittauttaa jos turbokone on tehdastekoinen ja muuttamaton. Jos taas turbotat koneen vaihdon jälkeen, se katsotaan uudeksi moottorinvaihdoksi ja joudut myös silloin mittauttamaan tehot.

    Tehorajana moottorivaihdossa tulee muuten myös vastaan 7kg/kW -raja, eli jos haluat sen 394 hv koneen pellin alle laittaa, pitää auton omapainon olla pauttiarallaa kaksi tonnia. Tod.näk mesen kanssa rajaksi tulee siis painon aiheuttama rajoitus, eli katsopa otteesta paljonko autosi painaa ja laske siitä sallittu kilowattimäärä.

    Kuten aina, kannattaa käydä konttorilla keskustelemassa asiat halki ennen auton vientiä ja edes rakentamista. Laitat suunnitelmat paperille, otat mahdollisimman paljon dokumenttia ja kirjallisuutta mukaan ja etsit sellaisen viksun katsurin käsiisi. Sitten hoidat hommat niin, että sama kaveri muuttoskatsastaa autosi, ja olet tehnyt kaiken suunnitelmien mukaan. Hyvällä tuurilla kaveri on sen verran fiksu, että ei ole muuttanut mielipidettään tapaamisten välillä.
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuossa toistakymmentä vuotta sitten oli Wheelsissä noista euroautojen USA-kone swäpeistä juttua. Siinä esiteltiin joku ruotsalainen paja, jossa asennettiin Fårdin 302 ja 351 koneita Mersujen nokille. Sopivuus oli kuulemma muita motteja parempi ja juuri noita etusumpullisia öljypohjia oli joissakin koneissa vakioina ja niitä löytyi rommareilta tarvittaessa... Granadaan ne menivät tekstin mukaan ilman muutoksia! Tiedähäntä sitten...
     
  6. Tbird62

    Tbird62 1st gear

    Olin lukevani, että 500 kori on eri kokoinen kuin pienempi moottorisissa, joten kannattaa tarkastaa, ennen kuin käyttää vertailu perusteena. Ulkonäkö on kyllä sama.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    W124

    Mutta on projektissa hyviäkin puolia: ei vaadi jarrumuutoksia

    Ideahan on sinänsä loistava mutta...
    Hommahan on niin, että jarrujen ja alustan tulee vastata sitä mallia, mitä käytetään vertailuautona. 500E/E500 eroaa melkoisesti muista W124:sta. Osat eivät välttämättä edes sovi suoraan. SB 305:kin vaatii vähintään 400E:n vertailuautoksi. Miten olisi W126 tai R107?
    Liikenteessä olevat V8-Volvot on rakennettu poikkeusluvilla, jotka tänäpäivänä ovat kiven alla.

    T: Matti Äyräväinen
     

Kerro tästä muillekin!