Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. B 50

    B 50 Gearhead

    Kompuroitten ilmotuksissa lukee monasti "duty cycle", mitä se oikein käytännössä tarkottaa? Miten vertailen esim. 100% ja 50% d.c.:jä?
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    100% duty cycle tarkoittaa sitä, että moottorin kierroksesta 100% tuottaa ilmaa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ON THE AIR

    Easy street -ilmajutut on vimosenpäälle.
    Sarjassa kaikki mitä tarvii ja näyttää toimivan
    hyvin ja nopeastikin.

    how low can you go
     
  4. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Eli paljon niil ilmapusseil saa muutella korkeutta?????
    Ja mistä semmosen York-kompuran vois löytää??? Onks se jostain kuorma-autosta vai työkoneista tai jostai muusta sen kaltaisesta????
    Tarkotuksen ois laittaa tohon rojektirassiin säkit nurkiin ni vois sääjellä lentokorkeutta maaston mukaan!
    Lueskelin nuo Herrakanin lowrider-jutut läpi ja vähän kuulostaa oudolle nuo hydrauli-järjestelmät!!! Eiks olis helpompi ottaa sillekkin syystemille voima moottorilt suoraan!! Saattaa pien pumppu olla helpompi ja ehdottomasti KEVYEMPI kun tuo akku sähkömoottori pumppu härdelli!
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moro.
    Onkos noita ilmapussisysteemejä kukaan tehnyt onnistuneesti vääntösauvoilla varustettuun autoon?

    - Ilpo
     
  6. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Hydraulit ja kiruna systeemit

    Tarkoittanee sitä et vehkeet kestää tuon mainitun %-määrän käyntiaikaa, esim 50% kamojen täytyy antaa jäähtyä puolet ajasta muuten joku paikka kuumenee liikaa.
     
  7. LB

    LB 1st gear

    Tuosta kuvasta saa vähän käsitystä kuinka paljon korkeutta voi muutella, kuskin puolella paineet melkeen täysillä ja pelkääjän puolella paineet lähes nollissa KUVA
     
  8. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Hydrauli ja kiruna systeemit

    Kuulostaa järkevältä.
    Joku tutun tuttu on suomessa käyttäny ilmastointikompuraa menestyksellisesti, sitähän voi ohjata pienellä sähkövirralla, itse voima tulee hihnapyörältä. Ilmatuotosta en sitten tiedä, mut kai erikokoisilla hihnapyörillä jotain tuoton kanssa leikkiä?
     
  9. rodhot

    rodhot Gearhead

    Omassa systeemissäni oli ilmastoinnin kompura(se pitkä malli) joka tuotti 15baarin latauksen säiliöön. Ei tehokas mutta halpa.
     
  10. Otto

    Otto Gearhead

    Voiskos tällänen toimia?

    [​IMG]

    Kuvan toteutus on aika heikko :oops: mutta toi systeemihän on nerokkaan yksinkertanen. Ajatus tosin ei ole minun. Ei tuu magneettiventtiilejä, vähemmän hajoavia osia. :p
     
  11. Hannu_L

    Hannu_L Gearhead

    En tiedä, miten esimerkiksi Moparin vääntösauvat on toteutettu, mutta Ranskalaisissa joissa on vääntösauvat takana ne vain otetaan pois. Ilmapussi/ sylinteri tulee tällöin iskarin tilalle.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Otto, mitä tarkoitat "3-asentoisella katkaisijalla" paineilmalinjassa?
     
  13. Otto

    Otto Gearhead

    Sellasta jossa on mahdollisuus siihen että ilma kulkee kahteen eri suuntaan ja ei mihinkään suuntaan. Elikkäns sulki tietty siks ettei ilma tuu pusseilta, yks suunta silleen ett ilma menee pusseille, ja yks suunta silleen että ilma tulee pusseilta pois. Pussien tyhjentäminen (=auton madallus) siis tapahtuis tossa systeemissä ton paineilmaletkussa olevan mainitun katkasijan kautta.
    Tuosta löytyy muutamia malleja, rullaa sivun alareunaan.
    http://www.edu.fi/oppimateriaalit/puutu ... usivu.html

    Sitä en sitten tiedä että kallistuuko auto kaarteissa minkä verran vai lainkaan? Jakautuuko paine tasaisesti (kuten esmes hydraulihommissa, helppona esimerkkinä jarrut) ??
    Ja lieneekö painekatkasijan 230 volttisuudella merkitystä 12v laitteessa, se kompuran kyljessä oleva painekatkasijahan on kuitenkin mekaaninen sieltä sisältä. (Kalvo jne) Ei siis ole merkitystä katkooko se 230v vai 12v virtaa? Luulen niin, koska olen antanut itselleni niin kertoa.

    Laskin ton systeemin kokonaishintaa, olikos se n.800e.
     
  14. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    HYDRAUKI JA KIRUNA SYSTEEMIT

    Ja lieneekö painekatkasijan 230 volttisuudella merkitystä 12v laitteessa, se kompuran kyljessä oleva painekatkasijahan on kuitenkin mekaaninen sieltä sisältä. (Kalvo jne) Ei siis ole merkitystä katkooko se 230v vai 12v virtaa? Luulen niin, koska olen antanut itselleni niin kertoa.

    Ei toi pahalta kuulosta . On vain syytä huomioida ettei se 12v sähkövirta ylitä painekatkaisijan sietokykyä (luultavasti on 16Amppeeria: 12Vx16A=192W) Virta-asiaa voi parantaa johtamalla virrat kompuralle tuhdin releen kautta, painekatkaisin ohjaa relettä... aiemmin olikin solenoideista puhetta, mutta esim 12V 180A rele on ulkomitoiltaan vain n.5cm kanttiinsa musta mötikkä.
    Halpa 2-3euron perusrele sietää mallista riippuen 30A tai 40A niitähän voi laittaa pari rinnakkain saadaan jo virtakestoa 80A.
    Eli suunnitelmasi voi olla hyvinkin toteutuskelpoinen.
    Mitä kallistumiseen tulee niin kaltevalla alustalla seisottaminen varmasti kallistaa autoa vielä lisää, erityisesti jos käytät rullapalkeita (rullapalkeen pituus muuttuu paljon herkemmin kuin makkarapalkeen).

    Kantavuudesta tuli omiin ilmapussisuunnitelmiini ongelma: koska etujousi on kolmiotukivarren puolessavälissä niin vipusuhde on melko lähellä 1:2
    näin ilmapussin tulee nostaa kaksikertaa se kilomäärä mikä pyörälle tulee.
    Esim Dunlopin 6" rullapalje 8bar paineella nostaa 1200kg vain noin puoleen väliin iskunpituutta. G30 Vanissa saattaa laulukuoroa olla helposti enemmänkin kuin tuon 1200kg etupyörillä...
     
  15. Drag-on

    Drag-on 1st gear

    Nyt menee vähän aiheen ohi...anteeksi

    Sattuuko kukaan tietämään mistä sais lowrider aiheisia dvd-leffoja? Yritin parista paikasta hommata, mutta eipä onnistunut ja nyt eivät enää edes vastaa kyselyihin... :cry:
     
  16. Hannu_L

    Hannu_L Gearhead

  17. Drag-on

    Drag-on 1st gear

    :lol:
     
  18. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Mites oliks siin kompuras omat öljyt vai miten tää voitelu tapahtu????
    Onha täs ilmastoinnin kompuraa pohdittu mut millanen sen pitäs olla??
    ei vaa tarviais iha kaikkee kokeilla kantapään kautta!!!

    Ja siihen moottorilt suoraa voiman ottavaa systeemi meinasin noihi hydraulihärveleihin, kuten on esmes nois talonmiehen apureis eli näis "aura-autoissa" pien hydraulipumppu vaa koneen kylkeen ja tankit sun muut kätevästi piiloon ehottomasti kevyempi ku nu sähköhärdellit!!!
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    No se kiirunahydraulijärjestelmähän toimii just noin. Siitäkin on juttu tuolla lowrider FAQ:ssa.

    Pointti ei ole olla kevyt vaan se, että siinä järjestelmässä on tehoa. Ja takapään paino saa etupyörät iisimmin ilaman. Ja toki vääntää rungon poikki jos niikseen tulee.

    Ja tollaseen ilmastointikompuraan voi laittaa ihan normikompuran öljynheittimen toiselle puolelle, ja öljynerottimen sitten toiselle puolelle.
    Ilmapusseille ei kannata öljyä ajaa.
     
  20. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kompurassa oli omat öljyt ja toimi moitteetta .Aluks oli lyhyt kompura joka "leikkas"kiinni aika pian. Auton edessä oli ilmasylinterit joita ohjattiin 3-tie vivulla.Sylinterin alapää oli kiinnitetty yläpallon "päälle" ja yläpää konehuoneessa olevaan kehikkoon.Eli jouset+iskarit paikallaan mut sylinterillä vedettin/työnnettin.
     

Kerro tästä muillekin!