Onko toivoton yritys ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ranchero-78, 20.2.2003.

  1. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Eli kun minulla on hakusessa "nätti" käyttöjenkki ymp. vuotiseen käyttöön niin onko mahdoton ajatus yhdistelmä:
    6-700€ auto v6-8:lla, huonoilla renkailla
    + renkaat 250-300€
    + pohjatyöt + maalaus perus kiiltävän mustalla 500-600€

    Budjetti maksimi on kuitenkin 2000€ kaikinensa..

    Lähinnä kiinostaa onnistuuko tuo maalaus puoli tuolla summalla??? vai onko parempi etsiä suoraan hyvämaalista yksilöä??
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Etsi suoraan hyvämaalista, jos sellaista tohon 2000 euroon löytyy.
    Ison jenkkiauton maalaus pohjatöineen on n. 1000-2000e, vaikka tekisikin jotain itse.
    Halvemmallakin voi saada, mutta sitten auto on taas sama rupinen parin vuoden sisällä.
     
  3. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Kannattaa hakea sillä kahdella tonnilla mahdollisimman hyväkuntoinen yksilö valmiina.
    Tuolla rahalla saa jo esim. ihan kelvollisen piilofarmarin.
     
  4. TimoL

    TimoL Gearhead

    Maalasin itse pari kuukautta sitten oman käyttökaappini (Ford E-150) kattolinjasta alaspäin kiiltävän tumman siniseksi (PPG EFT 65000, eli muistaakseni jotain raskaskalustomaalia). Pohjaksi/eristykseksi epoksiväri, jonka nimeä en nyt tähän hätään muista. Teollisuusepoksi kuitenkin kyseessä, jota oli itsellä jemmassa. Eli budjetti kaikkineen: värimassa (pois lukien epoksi), ohennin, kovetin, pakkelit, hioma-arkit, konepaperit, suojaukset, talkooporukan juomat jne. yht 450-500 EUR väliin + yht. n. 80-100 tunnin työ. Maalin hinta tarpeineen 25 EUR/l ja hyvä kiilto tuli. Maalattiin tod. paksuna. harsokierrokseen + sen jälkeen seuraavalla pinta meni n. 4 litraa valmista väriä ilman katon maalausta. Noh, korkeepaineruisku on ehkä yksi syy + tunteella ruiskuttava maalari (kiitokset kaimapojalle 'pimeässä' ruiskuttamisesta :smile:+ Jeepelle pohjista ja kummallekin suuresta oluen kulutuksesta :wink:. Niin ja epoksia alle myöskin saman verran.

    Biili oli alkujaankin koht suorapeltinen + orkkis tehtaan maalissa, mutta siltikin pohjatöiden osuus oli suuri, vaikka ei edes tehty vimosen päälle olevia pohjia.

    Olen kyllä maalannut auton halvemmallakin, mutta omasta kokemuksestani tuo 500 Eur riittää hyvän pinnan aikaan saamiseksi, kunhan työlle ei lasketa paljoa. Loppu on tekijästä kiinni.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: TimoL 2003-02-20 10:48 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: TimoL 2003-02-20 10:53 ]</font>
     
  5. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Jaahas, ite en ole maalannut muuta kuin sprayllä alle puolenneliön paikkamaalauksia joten taitaa olla toivoton yritys. Eihän noihin maalauksiin liikkeessä ole kellään varaa varsinkin jos kyseessä on muuten on tekniikan ja peltien kohdalta n. 2000€ auto joka kaipaa vain piristystä maalipintaan... Soitto automaalaamoon antaa 2500€ pika arvion johon ei sisälly maaleja... soitto ammattikoulun automaalari linjalle tuottaa tuloksen "jos teetät pohjat muualla niin voidaan maalata 400-500€ hinnalla sisältäen maalit, muuten ei kosketa kun on niin isotöinen kun on jenkki". Paha vaan kun niille ei kelpaa pohjana mataksi hiottu maalipinta :sad: Voi perkule sentään....
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tai sitten unohdat ihan suoraan sen "hyvämaalisuuden", ja keskität fyrkan muihin ominaisuuksiin. Joku haalistunut alkuperäismaalikin näyttää ihan kohtuulliselta pienen (halvan) käsittelyn jälkeen. Hyvää kun ei vaan saa halvalla.
     
  7. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Ei minua haalistuneisiin häiritse, kiillotus ja paikkamaalaus menee ok, mutta jos käyttöautoksi haluan niin yleisilme olisi kiva olla ok. Sitten taas kesäautoon haluaisin "nätin" maalin.

    Tuntuu vaan että enemmistö tarjokkaista on rupisessa kunnossa vaikka tekniikka onkin ok... tai sitten maali on ok mutta autosta puuttuu tekniikka kokonaan... ei sekään ole helppo projekti.
     
  8. herrakani

    herrakani 1st gear

    Rikkonaiset osat on aina halvempi kunnostaa kuin kokonaan puuttuvat.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä lähtökohtana oli suht siisti ja ruosteeton Arizonakoppa, mutta...
    Tuttu maalari sanoi että jos haluatte auton kiiltävän mustaksi niin ohhoh ja hoijaa... Pohjatöitä sitten ens ite semmoset kuukauden mittaiset täydet iltapuhteet, sitten kertaalleen väriin, jolloin paljastuu mistä vielä pitää hioa ja silotella. Kun tähän asti hyvä niin sitten useampi maali ja lakkakerros, välihiontoja ja sitä rataa.Suomeksi siis että vaikka pohjatyöt tekisikin itse niin kaverillekin tehtynä varsinainen maalaus maksaa isoa rahaa.
    Päädyttiin sitten tossa meidän keksinnössä siihen ihan hyvin sopivaan puolikiiltävään vaihtoehtoon, jolloin homma helpottuu hieman ja halpenee paljon. Vaikka ompa tuota hiomista ja pakkelointia riittänyt silti aikalailla :smile:

    Mutta jottei liikaa hirvittäisi niin laitetaas tähänn vielä toinen ääripää eli halpa ratkaisu vanhalle käyttöautolle:
    Pojat siisti tallilla vanhan 65 Valtterin tekemällä ite pohjat ja vetäisemällä sen punaisella pohjavärillä. Sitten vielä sommittelivat ja maalasivat siihen komeat liekitykset kylkiin paikallisen pyöräkerhon liekkimestarin avulla.
    Verhoilukorjaukset autossa ratkaistiin tekemällä säkkikankaasta uudet penkinpäälliset. Hienot velourit, niissä on vielä jotain puolankielistä tekstiäkin. Tuli tosi cool kärry ja halvalla :grin:


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-02-20 17:46 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    minkalainen on tämä paljon puhuttu "piilofarmari"?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ranchero -78

    Kiinnostaisiko kyseinen avolava. Kaveriltani löytyy sellainen. Hinta olis juuri tuossa 2000e.

    Antti
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    maalaamalla auton peltikatto maalilla pääsee halvalla,voi käyttää telaa,ja samalla saa aikalailla mainetta auto maalarina.
     
  13. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Totta tietty, varsinkin sen maineen osalta.
    Mutta se auton puhtaana pito on sitten suoraan helvetistä, sitä ei ymmärrä ennen kun itse kokee.
     
  14. fisu

    fisu Gearhead

    no sehän on esim. tällaanen : http://www.usacarclub.net/keskustelu/vi ... forum=16&3
    ei tarvii maalia eikä renkaita kun ne on uudet :wink:
    aluvanteetkin on valmiiksi alla :grin:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites sitten ku puhutaan dartista piilofarmarina? Minusta dartti ei semmonen oo...
     
  16. fisu

    fisu Gearhead

  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    no mikä sen erottelee onko se piilo- vai tavan farkku?
     
  18. fisu

    fisu Gearhead

    piilofarkku on pakettiauto, yleensä 3+3 hlöä niin että takapenkki on kova(max 5cm pehmustetta).
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    no eihän se dartti sillon oo piilofarkku, vai?
     
  20. fisu

    fisu Gearhead

    aivan.
     

Kerro tästä muillekin!