Custom Cruiserin releet hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja nöft, 27.2.2002.

  1. nöft

    nöft 1st gear

    missä sijaitsee -86 cruiserissa vilkkujen ja
    pitkien valojen releet? pitkien valojen sulakkeetkin hukassa.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yleensä vilkkurele on uudemmissa jenkeissä sulakerasiassa ja vanhemmissa kojelaudan alla rattiputken tienoilla, korjatkaa jos olen väärässä.

    Pitkien rele? Varsinainen vitsi ainakin vanhemmissa. Ei ole mitään relettä vaan ainoastaan mekaaninen pitkät/lyhyet -kytkin. Tuskin on relettä tuossa kun 89 camarokin oli ilman relettä.
    Pitkien suojaus on hoidettu valokytkimessä olevalla bi-metallikärjellä.
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Joo, eipä taida olla pitkille relettä.
    Vuosia sitten ajelin Chevy 89 fleetsidella ja kivasti alko pitkät päällä pätkimään (juuri tuo bi metalli kytkin) eli piti laittaa rele väliin niin homma korjaantui.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, hieno tunne kun mutkaisella pätkällä keskellä yötä häviää valot!

    Ongelmanahan on alkuperäisten sealed beam-umpioiden tilalle vaihdetut H4:set, ne tarvii enemmän virtaa ja valokatkaisija tulkitsee tilanteen ylikuormitukseksi.
    Mulla on impalassa tavalliset umpiot, ei halogeeneja. Toimii hyvin ilman releitä mutta valoteho on hiukka huono.
     
  5. nöft

    nöft 1st gear

    joo pitkät vilkkuu. Onko paha asentaa rele
    väliin ja mihin kohtaan?
     
  6. SHIVA

    SHIVA 1st gear

    Fyysinen sijoitus releelle (optimi) lähelle akkua ja valoja.Paksut ja mahdollisimman lyhyet kaapelit vähentävät jännitehäviötä ja resistiivistä vastusta.Syöttö suoraan akulta releelle(sulake väliin),herätevirta nykyiseltä pitkien piuhalta ja se on siinä..
    Äläkä osta mitään pilipalirelettä vaikka miten kupeessa lukisi 40A,vaan ihan kunnon valoille tarkotettu rele!!T:vilkkuvaloista myös kärsinyt
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yleisin paikka releelle lienee etulokarin sisäpuoli akun vieressä, siinä se ainakin monissa on.
    Vedä tosiaan samalla uudet johdot umpioille, joku 2,5 neliöinen piuha on hyvä. Saat lisää valoa kun jännite ei laske johdoissa.
     
  8. nöft

    nöft 1st gear

    kiitti vinkistä piuhat vaihdettu ja rele asennettu eikä enää vilku!
     
  9. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tein kokonaan uudet johdotukset Deltaan, kun vanhat oli sitä sun tätä. Jännite polttimolla nousi auton seissessä jostain 10,8:sta 11,9:ään, eli aikamoinen ero. Paksua kaapelia vaan ja kunnon liitokset, niin ei tarvi pelätä pimeää.

    Ja mulla ainakin oli pitkille rele. Tuplarele meinaan, jossa oli siis sekä pitkät että lyhyet.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2002-03-06 12:09 ]</font>
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii kun sulla on suomiauto ja maahantuoja on sen releen sinne laittanut.
     

Kerro tästä muillekin!