Maalisumunpoisto / paikkamaalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja IsäCamino, 24.5.2004.

  1. IsäCamino

    IsäCamino 1st gear

    Juu Nääs Päivää!
    Mielenkiinnolla(uutena käyttäjänä) oon seurannu "tiedonsiirtoa" näillä palstoilla ja oivia vinkkejähän tuolta seasta on löytynyt.
    Täytyy toki itsekin kysäistä yx hieman askarruttanut asia maalauksessa, siis tuo maalusumun poisto paikkamaaluksen jälkeen. Miten mielestänne homma mukavimmin / tehokkaimmin hoidetaan (kun ei halua koko autoa myllyttää)?
     
  2. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Helpoin tapa on tietysti suojata auto niin ettei sitä maalisumua oo joka paikassa.
     
  3. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Mä tein joskus näin, tosin en tiedä voiko suositella, varmaan parempiakin tapoja: Hioin kevyesti hienonhienolla vesihiomapaprulla runsaan veden kera ensin sumun pois, sen jälkeen Farecla kiillotustahnalla puhtaalla rätillä käsin (kun ei ollu myllytyskonetta) kiillotin alueen. Alue oli pienehkö, ja siinäkin oli aikasenmoinen työ. Toisen kohdan kiillotin Korrekin Classic-vahalla jossa on hiovia ainesosia, silläkin sain siloista jälkeä, oli vaan hitonmoinen hinkkaaminen. Joku varmaan neuvoo helpomman ja fiksumman tavan...
     
  4. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    paikkamaalattava alue ennen maalausta ja pohjatöitä kiillotettava hiomatahnalla, esim. autoglym:ltä löytyy, keskikarkea yleensä sopiva karkeus, hieno huippu viimeistelyyn. mieluummin koneella, käsityönä vie aikaa, näin saat alkuperäisen värin näkyviin ja paskat pois maalipinnasta.kiilota isompi alue minkä maalaat, jää häivytys tilaa. nyt löytyy oikea sävy. ja eikun maalaamaan. kannattaa peitellä muu auto. älä tee teippirajoja, vaan häivytä sumulla, jos kakskerrosväri jatka häivytystä lakalla. maalaus valmis, kiillotus em. hiomatahnalla, älä hankaa puhki. ei kun hommiin. ja muista vahata maalauksen jälkeen.
     
  5. SUPER STOCK

    SUPER STOCK 1st gear

    varsinkin spray maaleissa on aika heikko tinneri et se ei pehmitä vanhaa maalia kunnolla. mä oon pyyhkässy rätillä tinneriä siihen "häivytys" kohtaan, se vähän pehmittää vanhan maalin pintaa, niin paikka maali tavallaan "sulaa" vanhaan maaliin paremmin. hiovalla autovahalla loppusilaus.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    :soosoo: :soosoo: :soosoo: :soosoo: Käyttäkää vahaa minkä merkki on AUTO GLYM sillä tulee parasta jälkeä ja erittäin kiiltävä pinta
     
  7. hannux

    hannux 1st gear

    Mitenkäs myllytys?

    Mulla tulee tää ongelma kans vastaan pian. Millanen kone pitää olla? Riittääkä semmonen halpa kiillotuskone? Entäs millä aineella Farecla joku muu merkkiaine? Kokemuksia?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ylihintainen keskivertotuote
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäs sää sit käytät, turtlewaxia?!?!? :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  10. FAXI

    FAXI Gearhead

    Noista edellisistä ymmärsin et kun metallihohto värillä maalataan ni toi vaha estää sen pölyn tarttumasta maalausalueen ulkopuolelle??Eli väri siis vedetään vähän yli hiontarajan ja lakka kanssa?Ja myllytys maalin kuivuttua?Ois tos pientä paikkausta ja ei ole tullu tehtyy paikkauksia ja ylimaalauksia ku tavan väreillä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pitäs kokeilla tol kakskerrosvärillä maalausta ni oisin kysyny et monta kerrosta ja miten paksulti sit väriä ja lakkaa kannattaisi ja olisi suotavaa vetää.Ja kuinka pitkä tauko värin ja lakan maalauksen välillä?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei kannata jättää vahoja reunoillekaan... turhaan pilaa maalausta

    korjatkaa, jos oon väärässä, mut tässä olis peruskuvio:

    1. kun alkuperäinen pinta on haettu esiin hionta/kiillotustahnalla (ei sisällä vahaa!) puhdistetaan vielä koko maalattava alue rasvan/silikoninpoistoaineella (tärkeää)
    2. maalataan reippaasti paikka-alueen yli ja reilu kerros -> pitää olla orkkista paksumpi. kakskerrosmaalauksessa ja lakassa riittää pintakerroksen paksuntaminen sopivaksi...
    häivytys sumulla reunoille
    3. kuivunut (!) paikkamaalaus hiulataan orkkispinnan tasoon tarpeen vaatiessa aluksi 1000-2000 vesipaperilla ja sitten kiillotetaan samalla hiontatahnalla. kone auttaa asiassa...
    tässä vaiheessa kannattaa kiillottaa reilumpi alue mieluummin koko kärry, ettei jää rupisen näköiseksi muualta 8)
    4. nätti ja kiiltävä pinta vahataan sitten lopuksi kunnolla!

    ja hanaa :D
     
  13. naapukka

    naapukka 1st gear

    no niin lapsukaiset, alueelle jolle sumuraja tulee, tehdään kunnon puhdistus, eli hiomatahnalla kiillotus (onnistuu ilman konettakin) ja rasvanpoisto, ehdottomasti isommalta alueelta kuin maalaus . Pitäkää ne vahat kaukana ennen maalausta !!
    Sumurajat saa kaikkein parhaiten häipymään ns. häivytysohenteella , eli kun olet tehnyt paikkauksen laita ruiskuun (mielellään jo toisessa ruiskussa valmiina) ohenninta johon on sekoitettu tilkka lakkaa. Sillä litkulla varovasti, runsaan ilman kera, voit sulattaa sumurajan lähes olemattomiin. Kuivumisen jälkeen riittää vahalla kiillottaminen. Ymmärsittekö ??
     
  14. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Siis ymmärsinkö edellisistä viesteistä ihan oikein, että massa ja lakka vedetään kiillotetum vanhan maalin päälle? Mites se maali muka pysyy siinä kiiltävän pinnan päällä? Eikö sitä kuitenkaa vedetä kiillotuksen ja värisävyn tarkistuksen jälkeen mataksi hienolla vesipaperilla?
     
  15. delsol

    delsol 1st gear

    mä ainakin karhennan maalattavan alueen ulkopuolen johon häivytys tulee niin 3M harmaalla "karhuntassulla". lakkaan hiukka yli maalattavan alueen ja pelkällä häippäri ohenteella todella varovasti vähän ajan päästä kun olen ruiskutellut niin suihkuttelen häippäriä sumurajaan. seuraavana päivänä rajan myllytys ja valmista on!
     
  16. EvilMan

    EvilMan 2nd gear

    Mistä saa ostettua tuota häivytys ainetta kun auton oven alareuna hiottu ja valmis maalattavaksi ja lakattavaksi ja kaveri sanoi että olis sellasta kirkasta jotain maalin/laka rajan häivytys spraytä. Eli mistä sitä saa ostettua ja millä nimellää sitä löytyy koitin googlettaa mutta en löytänyt mitään.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    Ite en häippäreitä tarvi kun oon opetellut muunlaiset tekniikat,
    vaikka ne kuulemma aikalailla häippäämistä helpottaa ainakin jos ei muuten vielä osaa, vaan eikös värimassan häippäri sekoiteta siihe massaan?
    mut villi veikkaus: Automaalikaupasta?
     
  18. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Glasurit spot blender
     
  19. LesGima

    LesGima 1st gear

    Eipäs näköjään linkki toiminut. Spray max tuotemerkillä löytyy kanssa häippäri ohenne spray sitä myy hl Group ja pitäs saada varaosaliikkeistä kenellä tulee hl groupista tavaraa. Missä päin asut?
     
  20. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!