..kova lavakate?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 18.5.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    TARVIIKO se koppa olla paikoillaan katsastuksessa?????/Kiinteästi :odroll: :odroll: :odroll:
     
  2. FNB tuning

    FNB tuning 1st gear

    Siis toi edellinen olin minä, siis pitääkö kaikki tehdä aina pykälien mukaan? Voisi vaikka leikkiä tyhmää sen ainoan kerran ku pysäytetään!!!! (Tiedän että täällä on sellaisia joilla maalaisjärki käskisi toimimaan näin mutta AMMATTI toisin)
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tossa ottaa vaan kovan riskin. Jos pysäyttäjä sattuukin olemaan yhtään virkaintoisella päällä niin homma käy tosi kalliiks kun autolle napsahtaa henkilöautoverot maksettavaks :-?
    Tosin en tiedä minkä verran niitä veroja sit tulis kun nykyään vanhaa autoa ei sentään enää veroteta uuden vastaavan mukaan vaan siitä mitä vastaavanikäiset maksavat nyt Suomessa. Ja kun samalla tavallahan se kai tossakin tapauksessa sit menis niin mitenhän esimerkiks joku vanhempi pikuppi, mitenhän semmoseen henkilöautovero laskettais eli mihin veroa laskettaessa semmosta vois verrata?
     
  4. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Itsellänikin pikupin osto edessä ja kylläpä alkoi taas ketuttamaan tämä Suomen pelleily. En viitsi edes sanoa mitä mieltä olen tästä menosta :mad:

    Mutta asiaan. Kuka määrittää, onko lavakate kova vai kiinteä? Jos koko lavan yli vetää vanerin ja siihen päälle pressun kiristettynä, niin luetaanko tämäkin kovaksi? Enstäs jos vanerin ja pressun väliin laittaa pehmusteita? :)

    Itsa en tykkää yhtään noista korkeista suojista vaan haluan lavan yläreunaa pitkin kulkevan katteen, jo pelkästään noiden lumisateiden ym. takia.

    Mitenkäs toi huoltoajoneuvo-juttu. Eikö siinä tarvita mitään muuta eroa kuin se pakki lavalla? Onko vakuutukset ym. samanhintaiset näille?
     
  5. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Niin siis jos siitä pakettiautosta veroja joutuu maksamaan niin maksettavana on se osuus joka on jäänyt maahantuotaessa maksamatta. Eli auton ikä ei näissä jutuissa vaikuta veron määrään. Tuolla aken kotisivuilla niitä veropäätöksiä on nähtävillä ja on aika julmia.
     
  6. naapukka

    naapukka 1st gear

    Verotuksessa kohdellaan pakettiautona .
    Lavalle pitää tosiaankin pultata kiinni "työkalulaatikko", eli auton on "näytettävä" huoltoajoneuvolta. Eikä tätä pykälää saa käyttää veronkiertotarkoitukseen, eli voivat evätä muutoksen jos epäilevät veronkiertoa :)
    Kaverin autossa hoksasivat kolmannessa katsastuksessa, että ei saa olla moista katetta ja olivat antaneet ohjeeksi muutoskatsastuksen. Ja nyt auto on huoltoajoneuvo....
    Tämä ei sitten välttämättä mene taas joka konttorilla läpi ..........
     
  7. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    tavallinen pressu on itellä suojana, talveksi TVH:n merkkitötsä keskelle niin saa lumetkin pois eikä ole paria sataa kiloa "tasoitusta" :rotfl:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Boleksia puhut. Autoa ei saisi verottaa EU-tuomioistuimen päätöksen mukaan kuin sen verran kuin vastaavssa on veroa jäljellä Suomessa.
    Verottomat pakut kuitenkin verotetaan sen mukaan, kuin kapaljon veroa "jäi" maksamatta auton tuontivuonna. Järestään päätökset ovat olleen 8000- 14 000 € haarukassa. Jos et usko, katso Finlexistä ennakkopäätökset Hallinto-oikeuksista ja KHO:sta..

    Eli älä puhu ja kehota muita tekemään tyhmyyttä, jos et todella tiedä todellisia seurauksia. KHO:n linja on vieläkin pakujen aikoinaan maahantuotujen 0-veropakujen verotamisessa sen vuoden 198X tai 199x kantamatta jääneen autoveron periminen kokonaisuudessaan.

    Jopa vanhan STW:n muuttamisesta tarkoituksella farkuksi joutuu maksamaan autosta uutena "maksamatta jääneen" veron kokonaisuudessaan, eli esim. 1989-90 mallissa noin 14 000€ , mikä on järjetöntä. Edullisemmaksi käytännössä siis tulee tuoda pehmeäpenkkinen farkku ulkomailta, jota ei ole kertaakaan aikaisemmin rekisteröity Suomeen pakettiautoksi, jolloin vero kannetaan "vastaavan auton arvon Suomessa mukaan, eli on vain muutama tuhat (1000-3000 €) riippuen veron arpovasta tullimiehestä.


    Älkää hyvät ihmiset levitelkö luuloja tietona täällä, varsinkin kun seuraukset saattavat olla kovat (rahallisesti 8000-14000) joe ette tiedä aiheesta mitään.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saa toki, mutta autoveron pitää olla maksettu / tai se pitää maksaa..

    Vanhassa Suomessa rekisteröidyssä 0-veropakussa se vero peritään sen alkuperäisen maahantuontihetken suuruisena ilman ikä vähennystä tai vertaamista muiden maassa olevien nykyhintoihin, mikä on järjetöntä oikeudetonta ja tyhmää, mutta Suomen hallinnon hyväksymä ja todellinen tapa!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Terve menoa ! Maksaa vaan sen katteen päälle 8000- 14 000 € jos jäät kiinni , ja autosi on ennen 1993 tuotu 0-autoveron paku tai 1993 eteenpäin perityn madaletun autoveron (30%) paku.

    Jos auto on täyden veron paku (maksettu ha:n autoverokokonaan), niin silloin ei liene veroseurauksia..
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis onko autosi kuorma-auto?Silloin katteessa ei ole ongelmaa, mutta jos puhut pakusta ja "vuotuisesta autoverosta" et ole enää oikeustoimikelpoinen, vaan syyntakeeton. Tai sitten 13 v.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos se kova vaneri on ollut autossa kiinni jo vuonna 1997 (ennen tiettyä päivää) se saa olla siinä. Jos jäät kiinni, sanot sen vanerin olleen siinä lähes uudesta.. Tai ainakin jo ennen vuotta 1996. Vaikea on poliisin /katsastajan todistaa, ettei niin olisi ollut..
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: lasikuituinen lavakate ja verotus

    Rajana on asetuksen himmeä säädös katteesta puhuttaessa, jossa määrätään, että kate, joka ei vaikuta veroon ei saa olla tehty "jäykästä materiaalista" Herran hallussa lie mitä tuo ei jäykkä sitten tarkoittaa. Voimassa olevan tulkinnan mukaan se tarkoitta pressua, mutta tuomioistuin han sen lopulta ratkaisee. Itse vaan ei tekisi mieli lähteä testaa maan sitä jollain max 5000€ arvoisella pakulla, pelkona mahdollinen niskaan putoava 14 000€ veroa..
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jotkut ovat kiertaneet pykälää lavalla "kuljetuksessa" olevalla tyköistuvalla "pöydällä"..

    Kivaa pelleilyä tää Suomi..
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jo tossa aikoja sitten kirjoittelin tuommoista. No, pikupin valmistuminen ón tässä sit kestänyt aikansa mut nyt se on vihdoin periaatteessa valmis ja taas leimattu ja kilvitetty.
    Ens talven aikana pitäis paneutua noihin loppuasioihin kuten ton lavakatteen tekemiseen ja siinä sit tuohon mitä aikaisemminkin jo kirjoittelin. Eli niin että virallisesti kyseessä olis pressu mut sen pressun kehikkona toimis käytännössä niin paljon kuin mahdollista sitä presssua sen alla tukeva levy joka ei siis kuitenkaan olis ihan kokomittainen vaan keskellä olis aukko siinä levyssä. Ja toi tulee siis olemaan sellainen vaan lavan reunojen tasalle tuleva kate/peite.
    Tietty pressunkin saa aika tiukalle ja siististi mut parempi tulis vielä tolleen ja jokatapauksessa se pressu kehikoineen pitää olla semmonen että se on saranoitu ja kokonaisena avattavissa, meillä kun on siellä lavalla akku, bensatankki, bensapumppu, päävirtakatkaisija yms. jutut.
    Joku tommonen on siis meillä suunnitteilla väsätä ens talven aikana :wink:
     
  16. URPO

    URPO 1st gear

    Paras ratkaisu on varmaan hommata pikappi jonka kokonaispaino on yli 3500kg, siihen saa varmaan laittaa millaiset katteet huvittaa eikä tarvi painia katsastamon kanssa.

    Mistähän kuolleiden topikkien haudasta tämäkin on kaivettu :p
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Täähän on aika ajoin aina jollekulle oleellinen asia joten mikäs siinä jos joku on kaivanut vanhan topicin esille eikä aloittanut uutta :wink:
    Ainakaan meillä toi painohomma ei onnistu kun auto on jo olemassa ja sitä päinvastoin pyritään saamaan nykysestäänkin mahdollisimman paljon kevyemmäks. Eikä noissa katuautoluokissa taida oikein olla sijaakaan kuorma-autoks rekisteröidylle lavavehkeelle :rotfl:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se tietty päivä oli jotain x.x.1993. Jos kiinteä kate ollut ennen sitä ok. Todiste tästä on otemerkintä ko. katteesta. Nyt 12 vuoden päästä turha enää kai yrittää: "Se on aina ollut siinä".
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se tietty päivä oli jotain x.x.1993. Jos kiinteä kate ollut ennen sitä ok. Todiste tästä on otemerkintä ko. katteesta. Nyt 12 vuoden päästä turha enää kai yrittää: "Se on aina ollut siinä".
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä niitä katteita aikoinaan noihin autojen rekisteriotteisiin merkitty ja kun tuo päivämäärä meni ohi niin ei niihin silti katsastuksesssa alettu puuttua. Onhan se sairaalloista demariyhteiskuntaa että jopa pick-upin lavakate aiheuttaa veroseuraamuskia mutta minkäs teet ?. Muistakaa vaaliuurnilla ! Onneksnoihin vanhoihin katteisiin ei ole ainakaan vielä puututtu sillä harvall ane on papereissa...
     

Kerro tästä muillekin!