Kun pukki toi pillit...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Minttu, 28.12.2002.

  1. Minttu

    Minttu 1st gear

    Huomasin männäkesänä, että autosta on turha sähköttää äänimerkillä muille kulkijoille, syystäettä se kuuluu vain sisällä autossa, ainakin ajon aikana. Heittäysin tosi kiltiksi ja pyysin pukilta paineilmatorvia ja sainki sellaset. Mikä näissä tarkalleen ottaen on kiellettyä? Voiko nämä huoletta ruuvata konepellinalle, jos ääni on yhtäjaksoinen, eikä soita mitään sävelmää (niinku vaikka Mexican Hat :grin: )Näissä on kolme torvea, muttei mainita äänestä mitään. Pitäiskö oottaa ja katsastaa auto ensin ja vaihtaa pillit vasta sitte paikoilleen? Huomauttaako katsastusmiehet niistä kun kun menee leimalle jatkossa?
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    jaa,mulla on mielikuva että pilleissä olisi ollut desibeliraja 85db?Ja nämä jälkiasennuspillit olisi voimakkuudeltaan liian voimakkaita.Tää nyt on ihan Mutu tuntua,lainvalvoja on ehkä tarkoittanut ettei kanssa-autoilija häiriinny.Voihan sen alkuperäisen jättää toimintaan ja kytkeä uudetkin valmiiksi ja konttorilla käynnin jälkeen siirtää vain sen herätejohdon siihen hienompaan.
     
  3. douglas

    douglas 1st gear

    voit laittaa huoletta pillit autoosi ,ei ole koskaan mitattu desipelejä ,mulla on henkilöautossa 4 pillinen ja huutaa tosi kovaa ,ei huomautettavaa katsastuksessa. pakusssani 2 kpl noin vajaan metrin mittaisia " alppitorvea " huutaa kuin laiva ,eipä huomauttamista vaikka katsastushalli vielä lisää äänen kuuluvuutta, kunniamaininta vain että hienoääniset ,siis katsastusmieheltä.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä ulkona tarvitaan enemmän äänenpainetta kuin 85 dB, mutta tuo riippuukin siitä, kuinka kaukaa äänilähteestä äänenpaine mitataan. Äänenpainehan heikkenee etäisyyden neliössä vai kuinka se meni, hifiukot voi korjata.

    Vinkki maalta: jätä alkuperäinen torvi paikalleen, niin on ainakin yksi hyväksytty. Ja sitten joululahjatorvet autoon niin eiköhän ole hyvä.

    Mulla on jo yli kymmenen vuotta ollut venetorvi rinnankytkettynä alkuperäisen torven kanssa. Näin torvia on riittävästi (kuski mukaan lukien).

    Äänimerkinantolaitteen tulisi kaiketi olla E-tyyppihyväksytty maantieliikenteeseen.
     
  5. Minttu

    Minttu 1st gear

    No niin..selvis seki:)
    Noudatan viisaampien vinkkejä..kiitos vaan!
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Äänenpaine laskee 3db kun matka kaksinkertaistuu. Eli 85db metrin päästä, 82db kahden metrin, 79db neljän metrin ja sitä rataa, näin muistelisin. Ja db-asteikkohan on logaritminen.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä Timmo!!!

    Tuota minä etsiskelin lauseessa:

    "Äänenpainehan heikkenee etäisyyden neliössä vai kuinka se meni, hifiukot voi korjata."

    Pitää kaivaa taas 90-luvun alun lempilukemistot esiin aiheesta "Äänentoiston faktat ja fiktiot", mutta se kuuluukin varmaan jonnekin eri palstalle kuin tänne.
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ja yleensä äänenpaine mitataan metrin etäisyydellä itse äänilähteestä, ja luotettava desibelimittarihan maksaa noin 10000€ :smile:

    Oli muuten telkkarissa jossain ohjelmassa kun kävivät suomalaista pärrää näyttämässä Saksan konttorilla (siellä kun on pakollinen vuosikatsastus pyörillä) niin mittasivat äänetkin siitä ja hylsyhän siitä tuli :smile:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siitäpä johtuikin mieleen seuraava...
    Viimeksi kun käytiin konttorilla, inssi huomautti pakoäänistä,"aika kova äänet" sano..peljästyin suuresti, että kipasee hakemaan mittarin ja käry käy..mutta ei onneksi. Kysyi kans onko auto kisakäytössä?
    Mitä merkitystä sillä on (?), pikkusen jäi hämäräksi tarkoitusperänsä, mutta innokkaasti vakuutin, ettei oo enää..joskus on ehkä ollu..? Mikä on nykyinen desibeliraja ja miten se oikeaoppisesti mitataan? Oon nähny monenlaista ehdotelmaa aiheesta,ohiajoa 3/4 kaasulla 2 vaihteella...jnejne. (Jos niin, ukko ei ehi ottaa lukemaa..:grin: ) Onneksi meidän konttorin porukka ei oo niin tiukkapiposta, mutta kiinnostaa tietää siltä varalta , että joudutaan joskus mittaamaan. Samoin se "kisakäyttö"-juttu, eikö nämä (super stock yms.)varttimailerit oo kuitenki rekisteröity pelkästään kisakäyttöön, eikä niillä oo lupa ajella kaduilla. Sehän näkyy papereista..entäs sellaset jotka kisaa, esim. d-lohkossa, kuten tämä mun ajokki joskus vuonna miekka ja kypärä..? On siis katulaillinen , onko desibeliraja eri sellaiselle? Luulempa kuitenkin, että se halus vaan varmistaa, etten mee pelleileen mihinkään ennenku takapään jouset/iskarit on tehoja vastaavat.. (Oli meinaan täysin palvelleet, nyt jo vaihdettu.) Miten on, jos mitataan, eikä läpäise..tulee uusintakierros ja vaimennushommat? :???:
     
  10. Minttu

    Minttu 1st gear

    Se nimetön olin minä.. kone taas teki oharit.. :grin:
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Ihan off-topic:

    "Ja yleensä äänenpaine mitataan metrin etäisyydellä itse äänilähteestä, ja luotettava desibelimittarihan maksaa noin 10000€ "

    Joku autokaiutinvalmistaja markkinoi 90-luvulla kaiuttimia ällistyttän hyvällä hyötysuhteella: Kun esitettä luki tarkkaan, niin niissä luki esim 96 dB/W /0,5 m. Olivat penteleet mitanneet puolen metrin päästä...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaksikymmentä vuotta olen käyttänyt autoja(autoa) katsastuksessa eikä koskaan ole kokeiltu äänimerkkiä!
     
  13. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Käytin männäviikolla Carinan katsastuksessa ja siinä samalla ku inssi ajo kaks kierrosta konttorin ympärille niin se testailli siinä ohimennen töötin ja sillä hyvä ei ne ainakaan täällä rupea sisätiloissa sitä painelemaan ja sitäpaitsi en kyllä oo kuullu, että jollekkin ois äänestä valitettu.
     

Kerro tästä muillekin!