Katolla olevat lisävalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Cammer, 25.11.2002.

  1. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Isällä olleissa kuorma-autoissa ainakin on ollu akselin etu- ja takapuolella hillittömästi valoja joka suuntaan kun sillä ajettiin hiekkaa ja aurattiin. Ainut mitä inssi on valoista sanonu on se, että pitää sitä Suomessa olla valoja kun on aina niin pimeetä :grin: :grin: Mukavia miehiä
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mites nykyään mahtaa olla, saakos autossa olla TOIMIMATTOMAT :odroll: lisävalot yms. sellaset varusteet asennettuna miten haluaa eli niin ettei ne välttämättä täytä annettuja sijoitusmääräyksiä.
    Ainakaan aikaisemmin niistä ei oo välitetty katsastuksessa mitään. Kerran takavuosina kysäsivät multa yksistä viritelmistä että onkohan noi valot sijoitettu oikein, mutta kun sanoin että eihän niihin mene johtojakaan niin siinähän saivat olla. Silloin tulkitsivat asiaa niin että jos valot on kytketty toimiviksi niin suuntaukset ja sijoitus pitää olla oikein, mutta muuten ikäänkuin koristuksina saivat olla miten vaan.
    Blazerinkin katolla on nyt täyspatteristo ja siellä käytännössä pysyvätkin kunnes tuostakin rikkeestä saa putkaa, linnaa, vankeutta :grin:
    Katsastukseen pitänee kuitenkin laittaa ne pimeiksi tai ruuvata tilapäisesti irti, jos säännökset on muuttuneet niin etteivät palamattominakaan kelpuuta niitä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-05-04 11:19 ]</font>
     
  3. DslCat

    DslCat Gearhead

    TM:n (4/2003) koeajossa oli Jeep Cherokee 3,7 V6 A4 Renegade, jossa lisävarusteina oli kaukovalot katolla (etuakselin takapuolella). Auto oli lehden kuvissa Suomen kilvissä - jollakin tapaa laillinen?

    [​IMG]klikkaa isommaks..

    Löytyypä nuo kattovalot Aron lisävarustelistastakin...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2003-05-04 14:06 ]</font>
     
  4. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Ainahan se on ollut, ettei mitään toimimattomia ns. "kylmiä" valoja saa olla. AKE on antanut sellaisia ohjeita ja helpotuksia, että jos esim. maskissa tai spoilerissa on valoja, joita ei jostain syystä ole mahdollista saada toimimaan (kuten älytön hinta, uusia ei saatavissa ym.), niin ne voidaan jättää paikoilleen reiän tukkeeksi.

    Onhan niitä kaikenlaisia lisävitkuttimia autoihin saatavissa, joita ei kuitenkaan ole tieliikenteeseen hyväksytty, kuten venttiilinhattuvalot jokaisen tunarin pakko-ostos.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Lieneekö aikoinaan sitten kyseinen katsastusinssi ollut väärässä, mut se sanoi silloin mulle yksistä lisävaloista ettei niillä sitten oo mitään väliä miten ovat jos eivät kerran ole edes toimivia (niihin ei sillä hetkellä menny edes johtoja).
    Lienee sitten varmempaa ottaa aina leimauksen ajaksi valot pois katolta, ettei niistä tuu mitään sanomista eikä merkintää otteeseen, eipähän se oo iso homma vekslata niitä edestakas kerran vuodessa :razz:
     
  6. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  8. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

  9. Mopar Suomi

    Mopar Suomi 1st gear

    Re:

    Johtuu siitä että on Euroopan tyyppihyväksyntä. Autoon eri tyypillä niitä ei saa asentaa, vaikka olisi "samanlainen"
     
  10. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Re: Re:

    :wink:

    Byrokratian rattaat pyörii hitaasti. Mutta tuosta linkin lapusta kun ois ottanu printin ja lisänä e-säännön 48 ni siin ois ollu faktaa esittää että saa ne valot siellä olla.
     

Kerro tästä muillekin!