sbc 400 -wanna more power...stanssaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 1.10.2005.

  1. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    arvio

    Viimekesän 383 projektien ja jarrutusten mukaan jos tuohon 406 sb koneeseen laittaa Edelbrock RPM kannet ja Air gap imusarjan /750 holley sitten tuollaisen ,490 /,490 hydraulinokan.
    Tehoarvioni on että siitä tulee n. 416-430 hv, vääntöä tulee 2000-5000 rpm alueella yli 450 paunaa, max vääntö n. 475 paunaa.
    Kyllä tällä varmasti kerkiää. mutta varmat faktat saa sitten kun käy penkissä.
    Mulla löytyy heti hyllystä CC Hydrauli nokkaa pienellä perusympyrällä suunniteltuna tälläisiin 383 stroukki hommiin. ,508/,511 283/300
    t.Antti Kivinummi
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onkos 400:een valmiita edeleitä missä on ne reiät valmiina? vai tarviiko ne tehdä/teettää ite? Palotila olis 70cc tai 64cc ja tulppa suorassa. Nokka-akselina mulla menee kyllä ihan normaali ympyräinen.
     
  3. tapio

    tapio Gearhead

    Kyselin eripuolilta erilaisia 400-reseptejä ja olen päätynyt pohdiskelemaan tämänlaista kombinaatiota:

    - 040 ylikokoon porattu vakiolohko, iskutilavuus n. 409 cid
    - 10.2:1 puristeiset männät
    - 6-tuumaiset kanget
    - Dart Pro 1 -kannet 200 cc runnereilla
    - mekaaninen laahurinokka Crower 00321 (adv dur 274/282, 242/248 @ 0.050, 0.482/0.504)

    Muita hiluja mitä sattuu hyllystä löytymään. Tolla nokalla pitäisi tulla ihan hyvin alipainetta jarruille ja tehoa suht mukavasti. En ole ehtinyt simuloida tota pakettia läppärillä, joten jos jollain on DD tai EA valmiiksi koneelle asennettuna, niin olisin kiitollinen alustavista numeroista... :)

    Sitten siitä samasta lehtiartikkelissa kuvastusta moottorista löytyi myös toinen versio: http://chevyhiperformance.com/techartic ... _0401_imp/
     
  4. NHRA

    NHRA 1st gear

    4d sedan: Air-Gap myytiin jo eteenpäin, sen verran vakuutti tuo Team G :D

    En olisi itsekään uskonut kuinka suuri ero oli Air-Gapilla ja Team G:llä. Air-Gap pitäisi olla 2-tasoimusarjojen parhaimmmistoa ja tuo Team G #7530 on varsin lievä 1-taso (2800-7200 rpm). Mutta samoilla säädöillä kaasuttimen korokepalaa myöten mentiin heti lujempaa, ja pienellä lisäsäädöllä mentiin reilusti lujempaa. Käyttämäni kierrokset sopii paperilla myös Air-Gapin kierrosalueeseen, itse asiassa paremmin kuin tuon Team G:n kierrosalueeseen.
     
  5. TH

    TH 1st gear

    Ei oo Edeleissä höyryreikiä valmiina mutta eipä niitä taida olla missään muissakaan kansissa. Se ei tosin oo mikään ongelma, aika näppärästi nuo syntyy ihan käsiporallakin, tiiviste vaan malliks että tulee oikeaan paikkaan. Minkä takia ohjeissa muuten käsketään poraamaan vaan ne ulommat reiät, alkup. kansissahan on 6 kpl reikiä?
     
  6. jakari

    jakari Gearhead

    palaan noihin veivi suhteisiin sen verran viellä että olellisinta on ammattirakentajille kun puhutaan veivi suhteista kertoo se palotapahtuman pituudesta (männän laskeutumasta) eikä niinkään männän kulmasta sylinteriin, vaikka kyllähän sekin kestävyyteen vaikuttaa kun on paljon kierroksia. esim chev 350 kun laitetaan 6 tuuman veivi 5,7 " tilalle palotapahtuma pidentyy ja polttoaneesta saatava hyötysuhde kasvaa.
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Luulin että palotapahtumasta pyritään tekemään mahdollisismman lyhyt?
    Ei kait toi palotapahtumaa pidennä jo mäntä viipyy yläkuolossa hiukan pidempään?
    Eli seos palaa "pidempään" / paremmin korkeammassa paineessa jolloin hyötysuhde hieman paranee ja palotapahtuma on nopeampi.

    Pidempi veivisuhde hidastaa myös maksimi virtausnopeuksia kanavissa.. onko se sitten hyvä.. riippu pitkälti kokoonpanosta.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla ainakin mukavan tun tuinen tuo 406.....ei mikään kierros kone mutta mukavaa vääntöä ala kierroksilla löytyy. penkissä näytti 395,5hv/5000rpm ja 675nm/3000rpm
     
  9. tapio

    tapio Gearhead

    Voitko kertoa hiukan tarkemmin, mitä osia moottori pitää sisällään?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Piimää!
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    siin on laitetut rautakannet isoilla rosteri venoilla mieto 4x4 hydrauli rulla nokka,rullakeinut,rpm imusarja ja 750 holley
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Selvä homma NHRA. Kyllä kuvittelisin TH että kaikki kuusi reikää olis tehtävä per kansi että nesteen kierto tapahtuu suunnitellusti. Oliko se siis edelin ohjeissa vai missä?
     
  13. TH

    TH 1st gear

    Joo ne on nimenomaan Edelin ohjeessa ne 3 reikää. Mun käsityksen mukaan noi reiät ei ylipäätään oo nesteen kiertoa varten vaan höyryreiät (steam holes), vai oonko ymmärtäny jotain väärin? Aika pienet holet olis nesteen kiertoa varten tuo 3-4mm.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niin lohkon vesitilasta kannen vesitilaanhan ne reiät menevät että kyllä ne kai ihan nesteen kiertoa varten sinne on laitettu. Steamholeiksi niitä kyllä kutsutaan mutta toivoisin että ainakin omassa moottrissa jäähdytysneste pysyisi nesteenä eikä pahemmin höyrystyisi. Se reikä koko on muistikuva mutta ei se paljoa siitä heitä. Reiät on pieniä kun ei sinne oikein isompaa mahdu. Omituinen rakennehan tämä on, eipä paljon tule muita vehkeitä mieleen missä sylinterit toisissaan kiinni ja samanlaiset reiät olis käytössä.
     
  15. TH

    TH 1st gear

    Mahtaisko olla jotain tekemistä lämmönjakautuman kanssa noissa alukansissa kun ei kerran tartte kuin pakopuolelle ne reiät? Viisaammat kertokoot.
    Kyllä mulla jonkunlainen luotto on noita valmistajan ohjeita kohtaan, tuskin ne ihan vittuillakseen pistää vääriä ohjeita.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Reikien tarkoitus ei ole osallistua vedenkiertoon, vaan poistaa ilmataskut jotka sinne muuten jäisivät. Niitä ei todennäköisesti tarvitse kun "alapuolelle", sieltä ylhäältä taitaa se höyry/ilma poistua ihan luonnollisiakin teitä.
     
  17. TH

    TH 1st gear

    Ok, kiitokset jälleen kerran Mopemanille!
     
  18. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    Näinpä se on kyllä, minimi on reijät pakosarjan puoleiselle sivulle. Ja pointti tosiaan on poistaa ilmataskut. Tätä ongelmaa ei ole esimerkiksi Motown- pikkulohkossa, koska sylinterien välissä oleva "siiamilaisuus" (eli kahden sylinteriseinän yhtyminen) alkaa aiemmin (ja pultinreijät ovat sokeat yhtymäkohdassa), tästä johtuen ilmataskuja ei pääse muodostumaan. Eli esim. Motown SBC:ssä vesi"tunneli" lohkon etuosasta takaosaan ei ole yhtä sylinterien aiheuttamaa aaltopeltimuotoa, vaan lähempänä suoraa pintaa. Tästä johtuen taskuja ei pääse muodostumaan, niinkuin tavallisessa 400 SBC:ssä.

    ... Taas topiikit rönsyilee...Alunperin joku hemmo kysyi SBC:n stansseista.... :odroll:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niin rönsyilee, mutta tämä taitaa olla osa vastaus tuohon mun sivulla 2) kysymääni asiaan aftermarket lohkojen ja orkkisten eroista.
    Onko niin että Motownin kanssa normaalit 350 kannet menee siis ihan plug and play (suomennettuna "kytke ja itke").
    Miten asia on Dartin Little M:n kanssa ?
     
  20. jaszu

    jaszu Gearhead

    Mulla oli melko vakion 400:n päällä rauta bowtie kannet joissa ei ollut "höyryreikiä" ja ajoin parikesää ilman lämpöongelmia.
    Vesipumppu oli vakio, tuuletin pieni "vetelälapainen" ilman tunnelia ja lämmöt pysyivät kylilläkin kurissa joten mä en tiedä mistä nämä jutut lämpöongelmista johtuu.
    Rallimosat on ehkä asia erikseen.
    Chevyn oma Power manuaali käskee myös kairaamaan 6 reikää, voisko alsakannet olla joistain kohtaa umpiluuta ja tämän takia suosittelevat vain kolmea reikää, tai sitten ne tosiaan on turhat.
    Aftermarket lohkoissa ei kai missään oo noita reikiä.
     

Kerro tästä muillekin!