talliin halvalla lämpöä!mistä ja miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jukka63, 14.10.2005.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead


    No mielestäni jos lämmitin polttaa kuution ilmaa niin se kuutio tulee takaisin ulkoa joko talliin tai sitten suoraan lämmittimeen, mielestäni taloudellisuuden kanssa ihan sama. Tosin tallin sisäilma vaihtuu tehokkaammin ehdottamassasi versiossa. Itseasiassa tarkoitankin juuri tätä että yhdestä räppänästä virtaa korvausilma talliin ja yhdestä räppänästä johdetaan pakokaasut putkella suoraan ulos.
     
  2. Muuten hyvä, mutta lämpöä ei enää heru kun mittari tipahtaa -15:sta asteeseen.. Kai tuon olet ottanut huomioon?
     
  3. Jari

    Jari 1st gear

    Uusien hinnat alkavat pikkuisen alle 500 eurosta ja siitä ylöspäin, koosta riippuen.
    Tuolla lämpiää 100 m3 tila mukavasti, tehoa on 6 kWt. Pituus on n. 63 cm, korkeus n. 42 cm ja syvyys n.60 cm. Painoa tällä pienimmällä on n. 65 kg.
    Seuraavat tehovaihtoehdot ovat 11 (200m3), 18 (400m3), 27 (600m3), 36 (1000m3) ja 60 kWh (2000m3).
    Yhdellä täyspesällisellä irtoaa lämpöä n. 8 tuntia.
    Tätä käytetään täällä yleisesti peruslämmittäjänä.
    Joo, toi ilmakierrätys on hyvin toimiva idea, ei tarvita ylimääräisiä puhallinsysteemeitä.
    Suomessa ei tietääkseni ole jälleenmyyjää, mutta jos jollakulla mielenkiintoa löytyy, niin avustelen mielelläni asiassa.
    Käytettyjä on mahdollisuus aina silloin tällöin saada ja hinnat ovat silloin luonnollisesti edullisemmat.
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Eipä kannata luottaa siihen että ens kuussa saat koneen. Toi firma lupailee jotain kahden viikon toimitusaikoja mutta siinä saattaa kestää esim. 3kk tai vielä kauemmin, vähän tuurista kiinni.

    Toinen juttu on että se asennus ei oo ihan niin yksinkertanen ku ne myyjät mainostaa, ja useimmilta se jää tekemättä. Kylmäkoneasentajat myös suhtautuvat varauksella noihin itse asennettuihin koneisiin koska ne on yleensä väärin tehty, ja monet ei niitä lähde tekemään ollenkaan. Jos saat jonkun satasella tyhjiöimään putket niin hyvä säkä.

    En nyt haluu ketään pelotella, toi pumppu on kyllä talliin hyvä juttu. Ittekkin meinaan laittaa, mutta mä kyllä asentelen niitä työn puolesta. Sen verran pitää tosiaan huomioida että alle -15 asteen ei pumppua voi käyttää, eli silloin tarvii jotain muuta lämmönlähdettä ellei haluu kylmässä hommia tehdä. Ja sitten jos tekee jotain pölyävää hommaa esim. pakkelin hiontaa, pitää suodattimet puhdistaa varmaankin päivittäin, ja kennotkin olis välillä hyvä puhaltaa paineilmalla.
     
  5. CJ-57

    CJ-57 Gearhead

  6. Make2

    Make2 3rd gear

    Näin tällaisen toissa talvena yhdellä pajalla ja oli muuten yllättävän tehokas.
     
  7. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    No niin nyt näin ensimmäisten pakkasten tultua voin sanoa että toi oma webasto toimii ihan niin kuin pitääkin. Eli siis iso linjurin webasto jossa vesi ja ilma lämmitys, ohjattuna termostaatilla. Itse laite on erillisessä kopissa tallin ulkopuolella ja sieltä siten lämpimän ilman puhallus halliin ja nesteet kiertää seinillä olevissa pattereissa. Tallissa sisällä noin 18 astetta ja kuului laite käynnistyvän vain pari kertaa sinä aikana ku tallilla olin eli noin 4 tuntia. Polttoaine säiliö vois tosin olla isompi kuin tuo nykyinen 20 l, mutta toimii se silläkin aika pitkäänkun vaan muistaa tankata kerran päivässä.
     
  8. 55&64

    55&64 1st gear

    Ooks mä ymmärtänyt väärin kun Pas2man ja mopster sanoo ettei ilma-
    lämpöpumppua voi käyttää alle -15 asteen, mutta mä oon ymmärtänyt
    että silloin hyötysuhde putoaa niin huonoksi (<1?), ettei se välttämäti enää kannata. Eli silloin normaali sähkövastus (patteri, kaapeli tms.) on kannat-
    tavampi käyttää. Itellä n. 100 neliön tallissa jotain 6 kW vastuskaapelia latti-
    assa, mutta tekis mieli laittaa sen lisäks toi lämpöpumppu, jolla sais nopeasti
    peruslämmön nostettua (=edullisemmin) sillon joskus kun vielä jaksaa jotain
    ruuvata...Jos jollain on käyttökokemuksia noista pumpuista kertokaa täällä,
    onko esim merkillä väliä vai tuleeko nääkin kaikki jostain kiinasta samalta
    tehtaalta ja liimaillaan vaan erilaisia merkkejä päälle. Jotain pummpujahan
    mainostetaan teese itse malleiksi putket vaan kiinni ja töpseli seinään, eli
    sillonhan noissa on jo freonit (taitaa kyllä olla kielletty nykyään) tms. valmiina.
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Alle -15 asteen tippuu hyötysuhde eikä tee koneellekkaan hyvää niin kylmässä käyttää. Noin kylmiä päiviä on kumminkin vuodessa aika vähän. Jos talli lämpiää sähköllä ja laskut on kovat niin pumpulla saattaa lämmityskulut pienentyä jopa puoleen. Ei ne vehkeet samalta tehtaalta tule ja eroja on, halvimmista halpahallikoneista ainakin kannattaa pysyä erossa. Mulla kokemusta enimmäkseen Panasonicin pumpuista ja ne ainakin pelaa hyvin.
     
  10. rogge

    rogge 1st gear

    nyt on kylmää. tulis jo toi v.tun pumppu ennen ku tallissa on kosteus häiriöitä. jaa et -15c´ pitäis käyttää jotain muuta....aina vastoinkäymisiä
     
  11. Phaeton

    Phaeton 3rd gear

    Sivulla www.delonghi.fi myydään ilmalämpöpumppua jonka luvataan toimivan jopa -25 asteessa. Lieköhän sitten mainoskikka vai oikeasti tosi.
     
  12. mikko69

    mikko69 1st gear

    ja mikä mahtaa olla hinta luokka?
     
  13. Voihan se toimia, mutta hyötysuhteen lasku laskee tehoa.. Eli eipä lämpöä juuri tule. Ja lämpöpumpun ylimitoittaminen ei ole taloudellisesti järkevää, sillä sama lämpö tulisi -25 asteessa edullisemmin vaikkapa ihan suorasähkölämmittimellä..

    Muuten ihan oiva vempele +10- - 15 asteen välillä lämmöntekoon. :odroll:
     
  14. jzl

    jzl 1st gear

    tuollainen maili tuli kun kyselin:

    Hei,

    Allmat F muutoin toimintavalmis paitsi savupiippuvarustus puuttuu

    Hinta 1 kpl Allmat F 1360,- alv 0%
    Savuhormi 4 m sis. T-haaran 90° kulma, sadehatun ja kevyen tukijalan hinta
    376,-
    Savuhormi 5 m sis. T-haaran 90° kulma, sadehatun ja kevyen tukijalan hinta
    427,-
    Savuhormi 6 m sis. T-haaran 90° kulma, sadehatun ja kevyen tukijalan hinta
    499,-

    toimitusaika n. 2-3 työvkoa
    toimitusehto EXW Luvia
    maksuehto ennakkomaksu

    terveisin
    Polartherm Oy
    Tuomo Sarkkinen
     
  15. Eppu

    Eppu 1st gear

    Mulla on tollaine polarthermin allmat. En ole vielä päässyt testaa kun piippu vielä puuttuu. Jouduin tekee erillisen kopin tallin ulkopuolelle mihin sijoitin ton lämmittimen että pysy palotarkastaja tyytyväisenä.

    Velipoika on lämmittäny konehalliaan tuollaisella muutaman talven ja hyvin on pelannut.
     
  16. hd57

    hd57 1st gear

    Muutaman talven oon tallia lämmittäny nestekaasu lämpötykillä. Ei tule käryjä niin kuin tiisseli lämmittimistä.Ja talli lämpiää nopeasti,teho on muistaakseni täydellä teholla 17 kw. Hyvä kone.
     
  17. jukka63

    jukka63 1st gear

    lämpöpumpuista sen verran vielä. -15 on paska puhetta,ihan laatumerkeissäkin.lämmöntuotto rupee ryytymään n.-10:n korvilla.kyselin muutamilta tutuilta,riittääkö ruuti tommosissa asteissa.ei oikein,mutta onneks on muutakin lämmitystä.vehkeet on hankittu lähinnä siihen,että mökki pysyy viileenä suomen satunnaisilla helteillä.ilmalämpö pumpuilla lyötyy ruutia,jos kylmäaineena on co2 (kuulemma)maksavat sitten vähän enemmänkin kuin pörssin 500E kinkki,joka ryytyy jo nollan korvilla :eek: ryytymisellä tarkoitan sitä,että virran kulutus on samaa luokkaa kuin esim.säteilylämmityksellä.lämpöähän sieltä tulee,muttei mainostetulla hyötysuhteella.
     
  18. rogge

    rogge 1st gear

    yx pointti lämpöpumpuista!!!!!!!!!!!!!

    autotallissa on pidettävä 17-18 astetta lämmintä jotta pumppu ylipäätänsä toimis.
    tämä on asia joka jälleenmyyjät usein jättää sanomatta.
    vähän turhaa pitää niin kuumaa tallissa jos et oo siellä joka päivä.
    mä jätin pumppu ostamatta, kun olin odottanu konetta 2 kuukautta Ultimatemarketista.
    ja noi asennus hinnat ovat ihan tolkuttomia. Rautiassa kun kyselin panasonicin konetta halvin 595€+seinä teline noin 80€. asennus n.500€!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?
    mä sanoin et ruuvaan sen ite seinälle ja poraan reijät niin ilmauksen hinta oli noin 200-300€.
    kova tunti lixa!?
     
  19. Hervast

    Hervast 1st gear

    En tiedä millainen tuo ilmaushomma on co2:sta käytettäessä, mutta luulisi että kylmälaiteasentaja tekisi tuon kylmäaineen täytön ja ilmauksen hieman edullisemmin.

    10 astetta lämmintä riittää yleensä tallissa hyvin jos mielii töitä tehdä, tosin ilma saisi olla myös melko kuivaa, jos ilma ei vaihdu ja on hyvin kosteaa, niin 10 asteinenkin talli on kylmän tuntuinen ja työkalut saattavat tykätä kyttyrää.

    Puukäyttöiset uunit ovat raaka-aineen halpuuden lisäksi siitä hyviä, että kun tehoa on rutkasti, niin korvausilmaakin raaskii ottaa ulkoa ja sisäilma kuivuu uunin ansiosta hyvin. Ja kun korvausilmaa tulee ulkoa, niin hapen palaminen ilmasta ja käry ei ole sellainen ongelma kuin löpölämmittimillä.
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No vesikiertoinen keskuslämmitys on ihan kiva kellarikerroksessa autotalissa(no on mulla semmonenkin :) ). No joo joo pistin pihalle semmoisen pressutallin pystyyn.. Siis kylmäsäilytykseen.. Meinasin vain tipaututtaa sopivissa sääoloissa jäät (3,2mm kovalevyn vahvistamissa) katolta sähköisellä puhallinlämmittimellä. :rotfl:

    Siis jos tarvitset lämpöä pikaisesti, niin käytä puhallinlämmitintä.. Käyttötunnit maksavat kovasti, mutta .. Noilla saat lämmön ylös pian.. Ja todellisuudessa se on halvempaa nostaa lämpö sen hetkisesti ylös kun ruuvaat, kuin ylläpitää ´"taloudellisesti" +10 astetta ympäritalven..

    Näin ainakin minä laskin. .
     

Kerro tästä muillekin!