Mystinen ongelma 305

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja CapriceClassic, 30.10.2005.

  1. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear

    Konerempan/virittämisen jälkee autoon ilmaantui seuraavanlainen ongelma

    Mistäköhän voisi johtua, että kone jaksaa käydä tyhjäkäyntiä ihan kohtuullisesti, mutta kun kierroksia annettaessa öljynpaine nousee 4 kilosta 5 kiloon, niin siinä vaiheessa koneesta häviävät puristukset (eli venat jää kantamaan?) ja kone sammuu/ampuu komeat liekit putkista.

    Venttiileitä on säädetty jo useampaan kertaan joten niiden pitäisi olla kohdallaan.

    Myöskin nokka ja nostajat saatiin sisäänajettua aivan ohjeiden mukaisesti

    Eli kone on seuraavanlainen:

    305 lohko (vm 82)
    400 koneen vakio nokka (uusi)
    305 koneistetut kannet (imu 1,94 pako 1,6 palotila 56cc) ekaa kertaa kiinni koneistuksen jälkee (venat,ohjurit,jouset uudet)

    Onko kellään ollut saman suuntaisia ongelmia missään koneessa?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    veikkaisin sytyn olevan pielessä 180 %.
    tai tuon nokan ajoituksen.

    oliko tuo 56 cc kansi aikaisemmin kiinni?
    onko tuntuvia muutoksia laiton jälkeen?

    itsellä haaveena vaihtaa 76 cc -> 56 cc.

    terv swedu.
     
  3. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Minkä vuotiseen pikkulohkoon tarkoitetut venttiilinnostajat ?
    Mitkä venttiilinjouset ?
    Millaiset perussäädöt venttiilinvälyksissä ?
    Miten paksut öljyt ?

    Kaikki nuo voivat joko yksinään, tai yhdessä aiheuttaa tuon venttiilien kantamisilmiön.
    Vakio venttiilinnostajia pikkulohkoon on useampaa versiota, joiden pitää olla yhteensopivat jousien, perussäädön, öljynlaadun, öljynpaineen ja perussäädön kanssa.

    Olen törmännyt usein kyseiseen ilmiöön ja syynä ollut nuo edellä mainitut, yksin, tai erikseen. Tyhjäkäynnillä toimii ihan hyvin, mutta kun öljynpaine nousee, niin nostajien voima ylittää jousien vastapaineen. Kun koneen sammuttaa ja antaa seistä muutaman minuutin, niin puristukset ja tyhjäkäynti palautuu taas, kunnes kierroksia nostettaessa sama ilmiö toistuu.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei se käu olleskaan jos sytty on 180ast pielessä
     
  5. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear


    Noista nostajista en tarkemmin tiedä muuta kuin että ne tuli mukana sen nokan kanssa minkä tilasin (pitäis kai olla oikeanlaiset mutta, varmistetaan...)

    Täytyy tutkia vielä tarkemmin noi jouset... muuta en tiedä kuin että pitäis olla uudet

    Perussäädöt välyksissa: kun rupeaa ottamaan kiinni niin siitä puoli kierrosta kiristystä

    öljyt on mobilin 10w-40: set

    Auto tuntui paranevan jonkinverran kun sillä ajeli siinä pihassa rinkiä = kesti hieman enemmän kierroksia, mutta kun ei uskalla ajaa kovin paljon ennenkuin sais selvitettyä ton vian...


    EDIT:

    Voipi olla että noissa nostajissa on käynyt erhe, koska lohko on vm 84´ ja kannet 89´ niin on paljon mahdollista koska samalla tilasin muutakin romua että nuo nostajat tulivat lohkon vuosimallin mukaan.

    Eli onko 84´ ja 89´ nostajilla eroa?

    Mutta edelleenkin apua tarvitaan
     
  6. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Ei niin, mutta jos esim 4 mukia 8:sta on 180 astetta pielessa, niin käy juuri noin.
     
  7. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Eiköhän se ongelma johdu tuosta öljynpaineesta. Jos vakio jouset ja vakionostajat, niin 5 kilon öljynpaine varmasti pumppaa nostajista kaiken säätövaran tappiin ja venttiilit jäävät kantamaan.
    Esimerkiksi '89 Pontiac Firebirdin öljynpainesuositus on GM service manualin mukaan 1,65 kiloa 4000 kierroksella lämpimänä.
    '89:ssä moottorissa tosin on rullanostajat, mutta ei paineiden suhteen ole mainittavaa eroa '82-malliseen.
    Eli tiputa öljynpaineita, vaihda jäykemmät jouset, tai säädä perussäätö löysemmälle. Sopivan perussäädön voit löytää kokeilemalla, löysäät niin kauan, kun ongelmaa ei enää esiinny.
     
  8. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear

    Vehjettä on kokeiltu pyörittää periatteessa "nolla" perussäädöillä, mutta ongelma ei häviä.

    Mutta nyt selvisi että koneessa vääränlaiset työntötangot eli tällä hetkellä kiinni olevat työntötangot ovat liian pitkät... eli koneessa on kiinni ´84 koneeseen tarkoitetut tangot vaikka pitäis olla ´89 malliset

    eli voisko vika olla tässä?

    Toisaalta voisko olla mahdollista että nostajat ahistais lohkon päästä? eli saattais parantua käyttämällä?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuin siinä noin tautiset öljynpaineet muuten on? Tarkoituksena pyörittää sitä 10 000rpm ja ajaa radalla?
     
  10. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear

    no niin no... voishan sen prikan tietysti ottaa pois sieltä öljy pumpusta.... :rotfl:
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mites se moottorin ja kardaanin välinen mötikkä, ootko päässyt kokeilemaan yhtään? :odroll:
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Roadmaster, voiko esittämäsi ilmiö saada pikkulohkon studit (jotkut kovametalliset kierremaliit) katkeilemaan sekä venttiilijouset kuoleentumaan? Tällainenkin ilmiö voi olla vaivana (ymmärtääkseni hyvin puristavassa SBC:ssa).
     
  13. Chevy Twoo

    Chevy Twoo 1st gear

    No sehän on taas laatuvika...hehco en mexico...ei oo neekerivalmiste
    :rotfl: ja eihän k-motionin jousilla ajeta kuin yx kisa..ei koko kesää. ..kova öljynpaine voi saada hydraulinostajan käyttäytymään "kovan" nostajan tavoin eli takuulla kantaa....tai sitten koneeseen on laitettava rhoadsin vuotavat nostajat...hydr.nostajia ei ole sbc:hen kuin yhtä sorttia..tai sitten ne on aftermarket sekundaa... :pinup: <----nätti " race-osa" pakkaus ei takaa sisältöä...
     
  14. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Vuosien varrella GM on muuttanut pikkulohkon nostajan rakennetta useamman kerran, johtuen öljysuositusten, sekä moottorin sisäisten rakenteiden muutoksista pienempi kitkaisiksi.
    Ei taida nykyään saada aftermarketina yhtään nostajatyyppiä, joka täyttäisi GM:n asettamat kovuusvaatimukset nostajalle. Siksi ehkä ilmeneekin niitä nokan ennenaikaisia kulumisia.
     
  15. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear

    Juu... kyllähän siinä tallin pihalla on tullut rinkiä ajettua kun ollaan noita säätöjä testailtu.

    Loota tuntuu toimivan loistavasti :lol: eli kiitoksia vielä kerran!

    Torstaina pitäis tulla uudet työntötangot, toivottavasti sillä asettus että pääsis testaamaan autoa muuallakin kuin vain siinä tallin pihassa :lol:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    lycka till 8)
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vieras, jos se on tuurista kiinni, niin pitää alkaa lottoamaan näiden harrastelujen sijasta. Osumatarkkuushan olisi ihan kelvollinen.
     

Kerro tästä muillekin!