Tuli vääntöä, kummassa enemmän vääntöä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GMSportSide, 27.5.2005.

  1. GMSportSide

    GMSportSide 1st gear

    Pitää kysyä viisaammilta. Sanokaapa kumpiko moottori noin rakenteeltaan on vääntöominaisuuksiltaan parempi, rivi vai v6. Itse olen elänyt siinä uskossa että rivikone olisi parempi noilta ominaisuuksiltaan (kokonaimomentti, alakierrokset). Eräs ehdotti että rivikoneessa enemmän pyörivää massaa->parempi vääntö. Mutta eikös tuo mene toisinkin päin tuo lauseke. Enemmän massaa, ei ainakaa enemmän kilowatteja. Mitenkä lie kasikoissa.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Koulussa sanottiin ettei muka ois tyhmiä kysymyksiä... taisivat olla väärässä
     
  3. Muki

    Muki Gearhead

    Enpä tuosta väännöstä tiedä mutta rivikuutonen on ns. luontaisesti harmoninen. Ja käy kyllä varsin hyvin.

    Mutta ehkäpä muuttujat (isku/poraus jne) vaikuttavat enemmän asiaan kuin pelkkä rivi- tai v-muoto ?
     
  4. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Tuosta alakerran massasta, että sehän ei ymmärtääkseni suoranaisesti vaikuta moottorin väännön tuottoon, vaan sen säilyttämiseen. Toisin sanoen suurempi massa auttaa liikkeelle lähdettäessä ja ylämäessä tasanopeudella ajaessa, mutta kiihdytettäessä kevyempi massa ottaa nopeammin lisää kierroksia.
     
  5. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    vääntö lähtee jostain kuudesta litrasta.. ;)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin toi V-6 on tasapainoisempi kuin suora 6
     
  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    ...sit ku on päälle seittämän litraa nii alkaa olla sopivasti..!
    8)
    sitäpaitti mitä väliä sillä on väännön kannalta onko ne kaikki kuusi pyttyä vierekkäin vai peräkkäin..?! Siinä lukumäärässä on silti parin kpl:n vajaus..
    :rotfl:
    ..sori tyhmä vastaus mutta sitä saa mitä kysyy..
     
  8. jukka63

    jukka63 1st gear

     
  9. sonder

    sonder 1st gear

    mitäs tällä yrität sanoa?
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tuskin kukaan ylipäätään tekis V-moottoreita muuten kuin tilankäytön ja helppouden/halpuuden takia. Etenkin V-6 on tosiaan kaikkeea muuta kun tasapainonen moottori. Pitkissä, tehokkaissa rivikoneissa tahtoo kampuran pituudesta muodostua jonkinmoinen ongelma.
     
  11. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    No vastatkaa nyt joku miksi rivikone tuottaisi enemmän vääntöpiikkiä kuin samankokoinen ja samoilla puristuksilla ja vena-ajoituksilla oleva V-kone, koska minäkin olen törmännyt tuohon legendaan. Kun olen kysynyt perusteluja, niin selväpäistä vastausta en ole saanut.
     
  12. Masa71

    Masa71 Gearhead

    rivi-6 on täysin tasapainossa jolloin häviöt on pienemmät, jos joku tietää muita syitä ni kertokaa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    No mitens rivi-8 verrattuna rivi-6:een? Siis se tasapaino?
     
  14. kma68

    kma68 Gearhead

    Periaatteessa vääntöä on kummassakin yhtä paljon, mutta lukuisista eri tekijöistä johtuen (imusarjat, sytytys, massat ym. aiheuttavat eroja ja eron tunnetta koneiden välille). Ps. kutosten ero legendaarisiin kaseihin on lähinnä siinä, että jälkimmäiset pukkaavat isoakin autoa kevyesti.. 8)
     
  15. Aapeli77

    Aapeli77 1st gear

    Rivi-8:n miinus verrattuna rivi-6:een on se, että kampiakselin vääntövärähtelyt lisääntyvät ja niitä on vaikea hallita. Vääntövärähtelyt kun on niitä yleisimpiä (yleisin?) syitä kampiakselirikkoon.

    Ei sylinterien määrä yksinään määrää moottorin vääntöä alakierroksilla. Esim. yksisylinterisessä 500cc moottoripyörässä on reilusti enemmän alavääntöä kuin 500cc nelisylinterisessä.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ja eräässä itämaisessa isossa autossa 2.0 suora-4 vääntää jonkun verran paremmin kuin vaihtoehtona ollut 2.0 suora-6.

    Suorassa 3/6 sylinterisessä kampiakseli on yleensä 120° jaolla joten se pyörii tasaisemmin kuin 2/4/8 sylinteriset 180° jaolla. V-moottorissa kun kiertokanget on yleensä samassa kampiakselin kaulassa, niin siinä on vähän porrastusta noihin jakoihin ja värinöitä siksi enemmän.

    Mutta en minä tiedä, arvelin vain. :D
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Noissa V6 pohdiskeluissa (V6-tasapaino/suorakutonen) kannattaa huomioida se että onko ne tehty kasista suoraan jättämällä pari sylinteiriä pois kampiakselista (ainakin 60-luvulla), vaiko siten että kampiakseli on tehty jo alunperin niin että jako käy tasan. Kai nämä kaikki uudet V6 moottorit on jo noita noita tasajakoisia versioita, ainakin jenkki V-kutoset käy tasaisesti.
     
  19. napa

    napa 3rd gear

    ainakin se mun mitsun kone, eli sigman 3.0 V6 on "tasapainoinen" V6 kone, kiertarit ei ole samassa kaulassa, vaan ne on sovitettu kampiakselille siten, että vastaa suoraa 6 moottoria, vaikka on 60 asteen V6.

    käytännössä jos moottoreissa on samat mitat, eli poraus ja isku, sekä nokka-akseli on identtinen ei moottorin väännöissä ja tehoissa pitäis olla eroja (tietysti pakosarja ja imupuoli pitää myös rakentaa identtiseksi).

    saattaa olla että suoran 6 koneen pakosarjat ovat hieman paremmin sopivia tietylle kierrosalueelle, josta jäänyt mielikuva suoran 6 koneen paremmuudesta :odroll:
     
  20. Chevy Twoo

    Chevy Twoo 1st gear

    Voi vauhtipyörä näitä kysymyksiä....rivi-6 on takuulla värinättömämpi kone kuin v-6...johtuen 60 asteen kampikulmasta....ja sytytysjärjestyksestä...rivi-6:sen päällä pysyy se euro ilmanputsarin päällä pystyssä...mutta aikamoisia maamoottoreita molemmat....mutta jos verrataan esim. ford 3.0 v-6 ja opel 3.0 rivi-6 koneita niin onhan se opelin tekele sentään moottori verrattuna foordiin....ja onhan näitä epätahti 5-koneitakin...eikä ne nykyajan 3.0 v-6 pösön koneetkaan mitään väännön jättiläisiä ole... OIKEISSA moottoreissa on kuitenkin 8-sylinteriä pötkössä tai vinkkelissä.... :D
     

Kerro tästä muillekin!