Plymouth Fury '58

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rockin' Reptile, 13.11.2005.

  1. Rockin' Reptile

    Rockin' Reptile 1st gear

    Nonni. Nyt se *kele iski sitten vannoutuneeseen voortin mieheen. Elikkäs onko tuollasia minkä verran Suomessa ja onko täällä sellasta ja tai kokemusta? Ebayssä ei näyttäny olevan tollasia, oisko jotain muita sellasia mistä löytys noita ameerikasta olevia autoja?
     
  2. roku65

    roku65 Gearhead

    Joku aika sitten eBayssa oli hyvin säilyny projekti tarjolla. Hinta kohosi muistaakseni yli 20:nen ison dollarin. Joten harvinainen ja haluttu malli on
    kyseessä. Suomessa en oo tavannut yhtään.
    Alunperin tota varhaismuskelia ei saanu ku beigen värisenä ja kultaeloksoiduilla kylkilistoilla vaikka leffan raivotar onkin punainen.
    Moni muukin ei mopar harrastaja tollasen riemusta kiljuen talliinsa hilaisi...
     
  3. Käkö

    Käkö Gearhead

    Sulla on käynyt huono tuuri...
    Mä olen nähnyt Suomessa 2 avoo, kolme 2deehooteeta, ja neljä 4ovista...
    Tekniikoista en oo menny kyselemään, osassa oli kuuluisa veekasi ja osassa maailmankuulu kutonen...
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    1958 Plymoutheja Suomessa toki on (punavalkoisenakin) mutta jos sen Fury pitää olla niin sitten taitaa jäädä nollaan. Yksi aito -57 Fury on kyllä valmistumassa.
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hyrylässä on 58 Fury. Punavalkoinen 2d ht. Riku ei ole sitä vuosiin ajanut. Ei ole tainnut koskaan olla täällä kilvissä? Se on vähän räyhäkkäällä motilla. Tulee vielä radalla, sitten joskus..
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    hei repelli onko se räyhäkkäämpi moottori 383?

    tuotahan on saanut vuonna -58 mm -350cid koneella Onkos se samaa lohkoa kuin 361,383,413,440? näin olen antanut itselleni kertoa.

    joku väitti joskus että -58:iin olisi saanut tehtaalta jo 383:sta mutta itse pidän sitä kyllä höpöhöpönä, eikös se kone tullut vasta 60-luvulla. Mites on?
     
  7. Cuda

    Cuda 1st gear

    361 cid ja 1961-> uudemmat 383:set on B-lohkosia (ja 70's 400:nen.)

    413, 426 (sekä wedge että Hemi) ja 440 on RB-lohkosia. Elikkäs noin tuuman korkeammalla kansitasolla. Eli ei ne ihan samaa-samanlaista lohkoa ole. Imusarja, veivi-pituudet (mäntien purustuskorkeudet?) ainakin ovat eri, ettei voi vekslata ihan lohkosta toiseen yks yhteen.




    Kyllä 383 tuli jo 50-luvulla. Ja peräti kahtena eri versiona vuodeksi 1959. Chryslerille korkeampana RB-lohkoisena, "pikkuporaus-413"-versiona, tätä samaa käytti myös DeSoto 1959-1960, ja Dodgelle matalampana B-lohkoisena "isoporaus 361"-versiona. Eli osien tilaaminen viisysi-kuuskyt kolmekasikolmosiin on mahdollisimman sekavaa varsinkin jollei ole varma korin ja moottorin olevan tehdasasennuksia. Vaik näkeehän sen korkeen ja matalan lohkon eron aika helposti - ja viimeistään mittaamalla imusarjan leveyden. Beessä se on tietty kapeempi ja RBeessä leveempi. Kansia voi vekslata keskenään. Ja Bee-imusarja menee RB lohkoon välilaipoilla tarvittaessa, muttei tietenkään toisinpäin. Jollei nyt satuttaisi käyttämään Mopar Performancen Stage VI-kansia. Niillä jos hatuttaa B-lohkon niin voi muistaakseni(?) käyttää RB-imaria suoraan.

    Itsekin aluksi luulin et joku olis swapannu mun -59 Windsoriin toivomani 413-koneen, kun näin sen olevan "joku RB-lohkonen", mutta so such luck, tavan 383 se vaan sit kumminki oli. Tai kun olis ollukin vaan tavan.. mut oli vaan kahtena vuotena tehty "hankala" RB-383-kuriositeetti, mihin on sit tosi mukavaa etsiä esim. sopuhintaisia (tako)mäntiä. Porauksen puolesta kyllä löytyis monista muistakin yleisemmistä koneista, muttei sopivan puristuskorkeuden suhteen. Ja teetettyjä tommoseen isolohkoksi pieniporauksiseen ei viittisi millään laittaa kun maksavat melko lailla kummiskin. Tekee sit ennemmin samoilla koneistus-/osahinnoilla oikeamman kokoisen isolohkon?

    En muista koska Plymari sai käyttöönsä 383:sen? Oliko sekin jo -59 vai vasta -60?
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hyrylän 58 Fury on Hemillä. Niin on sen Dusterkin. Pitäähän noita olla..
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    siis onkos se hyrylä auto sitten se sama joka oli moblassa "koeajossa" pari vuotta sitten? -Mutta eikös se ollut kellertävä-57....
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ei ole sama auto. Tää on aika projekti. 354 tai 392 early Hemppa. Hyvin se räyhäs ilman pakoputkia Sulan teollisuusalueella iltahämärässä.. :soosoo:
     
  11. ari2004

    ari2004 Gearhead

  12. KÄD-1

    KÄD-1 Gearhead

    Ei tuu vanhuus yksin rebel58!!! se Rikun auto on 57 belvedere


     
  13. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Maalais tuollaisen 58 Plymouth Furyn kaksiväriseksi: kirkkaan punainen, valkoinen katto. Samaa teemaa sisusta. Auto pitäisi vielä muuttaa nelioviseksi, niin sithän se olisi kuin Stephen King:n kirjasta Christine tappaja auto.
     
  14. Rockin' Reptile

    Rockin' Reptile 1st gear

    Taitaa Stephen King tykätä plymareista. Tuo idea nimittäin tuli hänen elokuvasta Riding The Bullet. :rotfl:
     
  15. 59

    59 Gearhead

    Näistä 57-58 Plymareista taisi olla joskus aiemmin juttua tuolla Mopar-kerhon osastolla, mutta laitetaanpa nyt omat havainnot tänne:

    2dht:ta olen nähnyt ainakin pronssinvärisen tosi hienokuntoisen 58 Belvederen, tuon Furyksi väitetyn punavalkoisen 57 Belvederen, Hemillä varustetun valko-vihreän 58(?) Belvederen ja vaaleansinisen 58 Savoyn. Lisäksi pitäisi oleman Pieksämäen suunnalla 57 Suomi-auto ja sitten Hyypän vanha 59 Dodge-keulainen, joka huhujen mukaan olisi katkaistu kahteen osaan. Ja lisäksi jo aiemmin mainittu 57 Fury. 59:jäkin 2-ovisia löytyy useampia, ainakin musta, pari punaista ja pronssinvärinen.

    Avoja on näkynyt punainen 57 ja keltainen josta en muista oliko 57 vai 58.

    Pohjoismaissa taitaa 57-58 Furyt olla aika vähissä, ei ole Ruotsissakaan tullut nähtyä kuin yksi 57. Aikanaan oli Powerissa esittelyssä 58 Norjasta.
     
  16. MH

    MH 3rd gear

    Riding The Bullet alkuperäistekstissä autona on kyllä Ford Mustang.
    Elokuvassa autona on -60 Fury ja kolarikohtauksessa auto vanhenee mystisesti vuodella ja on -59 Plymouth maalattuna mm. etulokasuojasta -60
    Furyn tyyliin ettei feikkiä huomaa .
     
  17. DD6

    DD6 Gearhead

    Hinnat paukuttavat veden takana 20 k$ parempaa puolta aina, jos kyseessä on hyvälaatuinen Christine-kopio tai originaali beige Fury. Ei varmaan vielä vähään aikaan ole moiseen varaa, mukavintahan hommassa on autojen harvinaistuminen ja hintojen nousu. Kymmenen vuoden päästä hinnoissa 10 k$ lisää?

    Kummasti tuntuu tuo kauniimpi osapuoli pitävän enemmän tästä sedanista kuin hardtopista, ehkä se ht on liian räyhäkäs. 8)
     
  18. jukka63

    jukka63 1st gear

    kyllä se oli mun mielestä kirjassa 2d ht.aikaa on kyllä kulunut kun luin sen...
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kirjassa christine on neliovinen, sitä onko se tolppa vai ht, ei mainita (ainakaan suomenkielisessä).

    esim. kun Arnie ottaa liftarin kyytiin mainitaan, että Liftari avasi takaoven.
    Kirjassa myös Arnie selittää auton ominaisuuksista, että siihen on vaikea saada osia kun ensimmäinen omistaja (Lebay) oli tilannut autoon erikoisia varusteita jne.
     
  20. jukka63

    jukka63 1st gear

    jep,oikeassa olet.kaivoin kirjan esiin ja tarkistin.kai se 2 ovisuus tulee lähinnä leffan kautta.(epäillys vieläkin)ihan ok leffa,varsinkin kun camaro saa ansaittua kyytiä paikallisella veijo essolla.en ole mikään merkki fanaatikko :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!