Pakettiauton muutos matkailuautoksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Muki, 14.11.2005.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Juu

    olen googlettanut, hakenut, lukenut Aken ja Finlexin pykäliä ja täsmennyksiä, oikaisuja, karavaanariwebbisivuja, kaikkea mahdollista.

    Pää savuaa.

    Osaisiko joku vastata tyhjentävästi tähän:

    Pakettiauto (avolava), jossa 80 lätkä, käyttöönotettu 87. Toinen vaihtoehto umpipakettiauto, 80 lätkä, käyttöönotettu 1981. Eli nuo mitä signaturessa.

    Hypoteesi 1.

    Otetaan pickuppiin ameriikan mailla tavanomainen "camper" ja rätkäistään se lavan päälle

    Hypoteesi 2.

    Otetaan ja sovitetaan matkailuvaunu pickupin lavan tilalle

    Hypoteesi 3.

    Otetaan ja rakennetaan umpipakusta matkailuauto joko "peltiseinäisenä" tai moldataan siihen asuntovaunu.

    Niin että paukkuuko tästä nyt kastraatio ja autovero vai mitä tästä oikein tulee. Camper olisi periaatteessa halutuin mutta muutkin vaihtoehdot käy kunhan ei tule siperian leiriä eikä veromätkyjä.

    En viitsisi tuonne AKE:en olla yhteydessä kuin aivan äärimmäisessä hädässä. (Kokemuksiin pohjautuen). Samaten tuli selattua kaikki mahdolliset vanhojen bussien rakentajien webbisivuja myöten, mutta ei auennut muuta kuin päälaki.
     
  2. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Viimeisin tieto joka minulla on (siis saattaa hyvinkin olla jo vanha tieto) on lakiesityksen Finlex HE 141/2002 vp pohjalta tehty Laki joka astui voimaan 2003.

    Kannattaa ottaa tarkkaan selvää, ja vastaukset KIRJALLISINA, muuten voi räpsähtää mahtava autovero: suuruusluokkaa 10000+eur !!! Sellaista minulle väläytettiin kun vanhaan matkailuautooni kysyin muutosmahdollisuutta, tuli harvinaisen selväksi että vähäinenkin MUUTTAMINEN MAKSAA "MANSIKOITA"...
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Suurimmaksi ongelmaksi itse näkisin sen 1,9m sisäkorkeuden/40%alasta. Jos haluaa auton jolla ajelee ihmisten ilmoilla. Suurinosa Campereista törmää tähän pykälään.Nämä lämmittimet, keittiöt, paskahuusit saa helpolla hoidettua.Ok saahan sinne katolle suksiboxin mutta se ulkonäkö.Aargh
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    AKE ja katsastajat.com on kovin vähäpuheisiä silloin kun kyselee jotain vähänkin vaikeempaa.

    Lisäksi pitää muistaa, että virkamies voi vastatessaan antaa virheellisen vastauksen, eikä se siitä vastaa, vaikka se olisi annettu paperillakin. Virheellisen ohjeen noudattaja sen sijaan vastaa ohjeen noudattamisen seurauksista, kun ei tarkistanut. Näin ainakin olen ymmärtänyt?

    On ollut mielessä, että jos hommaisi vanhan lavapaketti-/kuorma-auton ja asuntovaunun kopin ja tekisi kiinnikkeet siten, että asuntovaununkopin tai tavallisen lavan saisi vuorotellen kiinni rungon päälle vaikka kartiotappikiinnityksellä.

    Taitaa olla helpompaa vaan kiinnittää se koppi lavalle, kun on kunnolliset sidontaliinat, niin ei ole kellään mitään sanomista. Luulisin.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Verovapaan pakettiauton lavalle ei saa laittaa irroitettava asuntocamperia. Mutta jos se pultataan kiinteäksi ja tuo 1,9m sisäkorkeus täyttyy + kantavuudet yms riittää niin miksikäs ei.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Tällaista funtsailin joskus skottarin kyytiin. Saahan se olla sokkakiinnitykselläkin jos on kuormaliinat lisäks. Meillä ei rouva vaan suostuis moisen näädänpyydyksen kanssa reissaamaan. :lol:

    kuormatilassa ei saa matkan aikana olla

    Täysverollisesta pikkubussista saa matkailuauton tehdä ilman seisomakorkeusvaatimusta. Varustetaso taitaa olla muutenkin lievempi?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dieselveroja kiertelevät ovat tehneet näitä:Umpipakettiautosta voi nykyisin tehdä matkailuauton aika helposti.Tarvittiin muistaakseni makuupaikka jonka mitta oli ?X?cm ja keittomahdollisuus ja sammutin ja jotain muuta.Ei ole mitään korkeus vaatimuksia.Katsastuskonttoriltakin saa neuvoja kun kysyy...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entäs jos pulttailee sinne hytin taakse vuorotellen asuntokoppia ja lavaa? Saahan sen silleenkin kiinni, laipat vaan ja läpipultit, eikä varmaan putoa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Korjaus tähän - umpipakettiautosta näin ei voi tehdä, pikkubussista eli henkilöautosta kylläkin, jopa helposti. Kysymys on nimenomaan siitä, että henkilöautosta on maksettu täysi autovero, pakusta ei. Jos pakusta haluaa, niin sitten tulee vastaan mm. sisäkorkeus- ja omamassavaatimukset.
     
  10. vesahintsala

    vesahintsala 1st gear

    Tässä pykälät suoraan aken sivuilta

    Matkailuautot

    Matkailuautoja koskevia määräyksiä
    1) Ajoneuvolaki 1090/2002 22 §
    Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vä-hintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

    istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
    makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista; (makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille)
    keittomahdollisuus
    säilytystiloja. Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
    2) Direktiivi 2001/116/EY
    Matkailuautoa koskeva määritelmä direktiivin liitteessä II kohdassa 5.1 on sama kuin AL (1090/2002) 22 §:ssä.

    3) Lisäksi jos matkailuauto on varustettu nestekaasulaitteilla, sähkölaitteilla, sovelletaan niitä koskevia säädöksiä / standardeja. Katso AKEn ohje nro 2438/204-99 3.12.1999.

    Nestekaasuasetukset:
    711/93 ja 344/97

    Ilmanvaihto ja nestekaasulaitteet:
    SFS 3681

    Kiinteät sähkölaitteet (230 V):
    CE-hyv., KTMp sähkölaitteiden turvallisuudesta 1694/93

    Jauhesammutin

    4) Edellämainittujen lisäksi autoverovapaaseen matkailuautoon sovelletaan tällä hetkellä seuraavia määräyksiä:

    Matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

    Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan. Ajoneuvojen massoista on säädetty mm. mitta- ja massadi-rektiivissä 92/21/…95/48/EY.

    Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksia


    :wink:

    Näihin direktiiveihin en ole sen enempi tutustunut mutta massadirektiivissä matkailuauton enimmäis pituus on 12 metriä. Tästä syystä itse jätin oman linja-autoni linja-autoksi eikä matkailuautoksi. Pykälät on mielestäni tosi väljät, enempi tulkintaa taitaa olla mikä on "riittäviksi aikuisille". Katsastusmiehet noudattavat näitä pykäliä. Tosin tämä ei suoraan anna tyhjentävää vastausta tuohon pikkarin päälle tehtävään mökkiin. Varusteethan pitäs olla tukevasti kiinni majoitustiloissa... :wink:

    itserakentajien keskustelua aiheesta:

    www.kylahullutkulkurit.fi


    t. Vesa
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Siis: pakettiauto on yksinomaan tavaran kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo, sinne lavalle ei saa camperia tms. ellei sitä ole otteeseen merkitty eli käytännössä ollu tjoksus 90-luvun alussa?

    Siihen en ota kantaa voiko matkailuautossa taas olla lava :lol: Taitaa vaan siinä vaiheessa olla taas nuo matkailuauton vaatimukset huonolla kantilla?
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    onkohan kukaan suunnitellu usa-stw:stä matkailuautoa.

    Siitä taitaisi tulla hiukan kaskelotin näköinen nykysäännöillä :p :eek:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Auton pitää siis olla joko matkailuauto tai pakettiauto, eli siihen ei voi tänään pultata kiinni lavaa ja vaihtaa sitä huomenna asuntokoppiin, niinkö?

    Kele, muutenhan talvet vois ajaa lavan kanssa appiukon klapeja ja tehdä kesäretket asuntokopin kanssa, mutta eihän se tietenkään voi niin helposti onnistua.

    Kuinkahan homma sujuisi, jos alkaa soveltaa kuorma-autosta? Yksinkertainen esimerkkki, jospa vaikka ottais ja tekis vetolavan alustalle asuntokopin?

    Tämä pähkäily siis sen takia, että suurimman osan vuotta asuntoauto on jokseenkin hyödytön kapistus, eli jonkinlainen monikäyttöisyys olisi hyväksi, ettei tarvi joka tarkoitukseen eri autoa ostaa.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    täyden autoveron kun maksaa ni sen kun muuttaa!! VM89alespäin pa- autot oli verovapaita! eli ajo neuvoluokan muutos!! helpompi (halvempi mene ja tiedä) on tehdä kuorma autosta esim mb508 ,canter,dyna,crow-gab, sprinter, dugato, tai iso ram ! kuorma auto pykä lii on helpompi "pyöristää"
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Auton pitää siis olla joko matkailuauto tai pakettiauto, eli siihen ei voi tänään pultata kiinni lavaa ja vaihtaa sitä huomenna asuntokoppiin, niinkö?

    .[/quote]

    Pakettiautossahan saa kuljettaa mitä vaan kyytiin sopii kantavuuden rajoissa, vaikka leikkimökkiä (sellasta kaveri meinas isuzu kb:n lavalle) tai taukotupaa kunhan kuorma on tukevasti kiinni. Pulttikiinnitystä tuskin sallitaan, eli kuormaliinat ympäri ja reissuun.

    Asetus tuntee myös käsitteen matkailukori josta pitää olla kulku takaosaan ja koppi pitää olla määrätynsuuruisella latakkakehikolla vahvistettu
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin tuntee tuon matkailukorin ja sitä just ei saa enää pakun lavalle asentaa. Tuota kuormana olevaa camperia saa toki kokeilla mut voi tulla kalliiksi :odroll:

    Tuota kuorkin lavalle laitettua campperia olen vähän itsekin ajatellut, jonkun 2500 Ramin lavalla tuollaisella kyl heittäis lyhyempiä keikkoja ja eipä kait kuorma-autoon autoveroakaan langetettais?? Kait?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sellaisia umpikorisia matkailuautoja on, joissa on parin metrin tavaratila asunto-osan takana, Nettiautossa on nytkin myynnissä useita.

    Jos siis umpinainen tavarakoppi saa matkailuautossa olla, miksei siitä voisi ottaa kattoa pois ja tehdä autosta sekajunaa? Sitten ainakin olisi rohkeasti erilainen!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asiaa mm. matkailukorista, ylipaksuista penkeistä ja hintoja ko. lysteille:

    www.ake.fi, verotus, autovero, autovero, lievemmin verotettujen tai verovapaiden pakettiautojen rakennemuutokset.

    En valitettavasti saanut leikattua linkkiä ko. sivulle, mutta ed. kaavallakin tarvitseva sen löytänee.
     
  19. blues-mies

    blues-mies 1st gear

    Entä vanhasta (-88, takaveto) Suburbanista? Alunperin 9 hengen henkilöauto, reilu vuosi sitten katsastettu pakettiautoksi poistamalla osa takapenkeistä (nyt 5 paikkaa). Valtiohan muutti sitten takautuvasti näiden ns. monikäyttöautojen (vai mikä se termi olikaan) dieselveron yhtä suureksi kuin henkilöautoilla, ja luulin, että ainoa mahdollisuus selvitä pienemmällä dieselverolla on rekisteröidä auto 3 hengen pakettiautoksi poistamalla loputkin takapenkkipaikat.

    Mutta tuo matkailuautovaihtoehto? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Nykyiselläänkin Subun tavaratilassa pyörii kesäaikana kaasukeitintä, matkajääkaappia, lämmitintä ja makuualustaa, joita tulee käytettyä kalareissuilla. Että pulttaisin ne vain tukevasti kiinni ja suuntaisin konttorille...? Seisomakorkeudella tms. en tee mitään, mutta pieni dieselvero ja pari istumapaikkaa takana kyllä kiinnostaisivat. Olenkohan nyt ymmärtänyt oikein?
     
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Entä vanhasta (-88, takaveto) Suburbanista? Alunperin 9 hengen henkilöauto, reilu vuosi sitten katsastettu pakettiautoksi poistamalla osa takapenkeistä (nyt 5 paikkaa).

    Jos et olisi muuttanut pakettiautoksi voisit tehdä helposti täydenveron asuntoauton, mutta et enää koska et saa sitä enää henkilöautoksi! Järkeä, älä multa kysy mutta näin on.
     

Kerro tästä muillekin!