350vs305

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja majorski, 24.11.2005.

  1. majorski

    majorski 1st gear

    Moi.

    Tässä olen uutena kirjoittelijana ja oikeastaan ensijenkinkin hankkijana. Mulla on ollut tarkoitus hankkia jenkkiä ihan käyttöautoksi nyt kun todennäköisesti pääsen lähemmäs töihin joten tolla bensan kulutuksella ei enään olisi niin suurta roolia, vaan voisi jopa luopua fiatista ja hankkia oikean auton.
    Olen tykästynyt kovin el Caminoon, ja kyselisinkin teiltä hieman apua tuon moottorivalinnan suhteen. Eli mitä te olette mieltä 305vs350cid ?

    Eli onko noissa suuret tehoerot? Kun kaveri joka (ainakin kovasti kaikesta on tietävinään) sanoo että toi 305 on aivan turha kone, että 350 ehdottomasti. Olen itsekin ajanut jotakin piilofarkkuja tolla viisilitrasella, eikä se kyllä tosiaankaan mikään kummoinen menijä ole. Tiedä sitten oliko kyseessä muutenkin jo aika vetelässä kunnossa oleva yksilö.

    Mikä muuten on caminon ss-malli? Mitä eroa tavalliseen?

    Kiitoksia vaan jos viitsitte neuvoa, vähän vihreä näissä hommissa vielä. Pääsisi alkuun.. 8) :oops:
     
  2. Stone

    Stone 3rd gear

    Täs olis nyt jotain nippelitietoo tosta 305:sta: 305 faq.
    Ootko varma, että oli 305 eikä Oldsin 307? nimittäin toi 307 on vakiokone melkein kaikissa >85 (vai mikä toi vm oli?) GM-farkuissa, ja se on tosiaan melko laiska, kun taas 305:sta irrotettiin semmonen n. 180 kaakkia.

    Kyllähän sillä 305:llakin El Camalan painosella korilla hyvin kerkiää, mutta noudata hyvää nyrkkisääntöä: Hanki niin iso kone, kuin on mahdollista hankkia ja ylläpitää. Ja sitä paitsi tuo 350 on ehkä kaikista parhain kunnostus ja virittelykohde mitä maa päällään kantaa, mistään koneesta ei oo niin helppoa repiä tehoa kuin siitä!
     
  3. majorski

    majorski 1st gear

    En ole varma kumpi kone on. Voi olla oldsikin kun ilmoituksessa sanottu vaan litrat 5,0.
    Tosiaan oli vaan hyvännäköinen yksilö, ja toi kone. Ehkäpä maltan vielä mieleni ja odottelen jos löytyisi 350sellä yhtä kaunis..
    Kuitenkaan ilmeisestikään normaaliajossa noilla koneilla ei mitään kovin suuta eroa ole kulutuksessakaan..?
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Jos ne on yhtäläisessä kunnossa niin kyllähän niissä aika iso ero on ajossa, mutta menee se 305:nenkin jos ei muuta kuin ajelee rauhallisesti kruisailutyyliin. Polttoaineen kulutus taitaa olla aika lailla sama, pientä kun joutuu hoputtamaan enemmän. Mutta hyvä 305:nen voi olla huonon 350:sen väärti, joskus.

    307 olssi taas väntää kunnossa ollessaan aika lailla hyvin, melkein kuin 350 mutta ei voi sanoa kierroskoneeksi. Yleensä vuosien saatossa virttyneet 307:t on laiskoja, kerran oon ajanu pirteällä.

    Jos meinaa rahaa siihen laittaa jälkeenpäin, niin 350:nen, ei mee sijoitus hukkaan.
     
  5. Driver81

    Driver81 2nd gear

    350 enemmän tilavuutta = enemmän vääntöä. Jos valitsemaan pääset niin ihmeessä tuolla 350, kun hankinta hinnassa ei ole niin suurta eroa. Pääasiallisesti kannattaisi kuitenkin keskittyä siihen, että se tekniikka on yleensä ottaen kunnossa. Jos sattuu mieleinen/kunnossa oleva auto kohdalle, missä on 305.nen pata niin ei sen takia sitä kannata jättää ostamatta. Ei tuolla 305.lla ole vielä hävettänyt ajella vaikkatälläisesta haaveilenkin, jonka perään tulisi tämä. Camino itsessään on hieno valinta. Ei paljoa valittamista, osia löytyy myös kivasti. Yhteiseloa Caminon kanssa vuodesta 2000, enkä ole luopumassa :D
     
  6. majorski

    majorski 1st gear

    O.K. Kiiitos paljon. Täytyy alkaa katselemaan sitten 350:stä. Haussa on tuollanen vm 82->. Niissähän ei ole 80lätkää ja toi kaksivalomaski miellyttää silmää aika paljon enemmän.
     
  7. Stone

    Stone 3rd gear

  8. menu*

    menu* Gearhead

    Olisko ollu niin että 1980 oli viimeinen vuosi kun Caminoon sai tehtaalta bensa 350stä, eli uudemmissa ne on kaikki jälkiasennuksia, sikäli kun sillä on jotain väliä. 305llakin kaminan kokoisessa autossa pysyy kyllä liikenteen mukana, mutta koeajamallahan se selviää miltä se itsestä tuntuu.

    edit:kirotusvrht
     
  9. always bb

    always bb Gearhead


    ON TON IKÄISET CAMINOT RUMIA, AIJAA EI VAI :oops:
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mitään en noista G-ämmistä tiedä, mutta jos ei ole tallia, toista autoa, rahaa korjauttaa eikä edes kunnolla työkaluja, niin osta mahdollisimman hyvä riippumatta siitä onko 305 vai 350. Käytä vaikka autotohtorilla moottoritestissä.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Stone, mistä tuo tieto 305:sen 180 kaakista tulee? Camaro TPI yms. kirjoistako?

    Olen tuon kuullut ennekin, mutta omien korjaamokäsikirjojen mukaan siinä on PIILOFARMARINA/HENKILÖAUTONA ihan samat tehot kuin 307:ssakin. Joidenkin väittämän mukaan vaan vähemmän vääntöä. Autokohtaisissa ilmoitetuissa tehoissa on kyllä vuosimalli/auton varustelutaso kohtaisia eroja, mutta tuota tehoa en ole nähnyt.
     
  12. Stone

    Stone 3rd gear

    No joo, ei se ihan mitään mutua ole, vaan yhtä luotettavaa tietoa eli kuulopuhetta...160 hp taitaa olla lähempänä oikeaa. Nää on nyt näitä hevosmiesten juttuja :oops:

    TÄSSÄ yks lähde, sielläkin näkyy olevan tehot 130 - 170 hp vähän versiosta riippuen.
     
  13. chevelle 75

    chevelle 75 1st gear

     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kiitos Stone, eli tuo 130-150 on lienee noissa piilofarmareissa (ja suomessa yleensä saatavilla oleva versio) käytetty malli. Tarttis aina tietää Vin koodi. Oldsin 307:han ei ole muita kuin tuo perusversio.
     
  15. Stone

    Stone 3rd gear

    Väärin! Kyllä 307:n "perusversio" on muuttunu aika laillakin vuosien varrella, tsekkaappa vaikka TÄMÄ. Pelkkä tieto, että pannuhuoneessa on 307, ei kerro vielä juurikaan mitään.
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei se 305 ihan turha kone ole,mut osta se auto ja osta 350 ja tee siihen sit koneremontti ja vaihtele siihen remontin yhteydessä sopivia virityspalikoita! Kannattaa tutkiskella us-partsin ajankohtaista sivua,siellä olevien 350-versioiden mukaan tehdyt konevaihtoehdot kyl liikuttais aika tavalla 1500kg:n caminoa!
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Juu, niin se varmaan on. Tuli mieleen vaan semmonen tapaus kun vertailin kahta sportsidea toisiinsa, toisessa oli 305 ja toisessa 350. Niissä oli eroa aika paljon, 350:sen jälkeen tuntui että 305:sella ei tee mitään. Se voipi olla että erot joissain tapauksissa pienempiä. Kaverilla oli Camaro (jotain -78 ) jossa ihan hyvin palveli 305:nen. Että en halveksi ollenkaan.
     
  18. majorski

    majorski 1st gear

    Minkä verran tehoa on vakiossa 350:ssä? Missä haarukassa pyörimme?

    saastelaitteilla ja ilman.
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    No on mullakin 307 jolle dyno2000 -ohjelma ennustaa 290hp (kyllä mulle vaikka 200hp:kin riittää jos tuo ohjelma ei pidä ihan paikaansa), mutta tarkoitin tuolla jutullani, että noissa suomessa saatavilla (ja yleensä käytettävissä) olevissa 305 ja 307 -koneissa ei ole yleensä kummoisia eroja.

    Kuulin muuten väitteen (omistaja näin väitti) että Torniossa on Caprice STW-jossa on Olds 307 TBI, vaikka amerikanharrastajien mukaan sellaista ei ole ikinä tehty, oiskohan joku välimalli tai jälkiasennus?
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    350:n tehothan vaihtelee versiosta riippuen n.145-370hv Mut nuo mitä yl.on kaupan ovat n.180-245hv-versioita,eli pyöreästi n.200heppaisia ovat. 300hv saat melko helposti irti pieni muotoisen virityksen kera,kun rempan yhteydes vähän valikoit osia!
     

Kerro tästä muillekin!