Apua tee-se-itse led-kierroslukumittarin tekoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Stingray, 2.12.2005.

  1. Stingray

    Stingray Gearhead

    Löysin tuolta SP-Elektroniikan sivuilta hyvät piirustukset led-kierroslukumittarille, mutta sitä pitäisi hiukan soveltaa ja siihen loppuu mun taidot.

    En halua Capricen kabiiniin mitään lisämittareita, niin ajattelin piilottaa kierroslukumittarin ledit vakiomittaristoon. Yksi vaihtehto olisi ollut ostaa joku valmis digimittari ja purkaa se, mutta nuo ovat niin turkasen kalliita. Itse tekemällä pääsisi suht halvalla, jos vaan saan pelittämään.

    Kaavio löytyy www.spelektroniikka.fi -> vasemmasta reunasta "Kytkiksiä" -> "Sekalaiset kytkennät..." -> "Kierroslukumittari"

    Eli jos joku elektroniikkaa paremmin ymmärtävä palstalainen viitsisi vilkaista noita ja kertoa että:
    1. Miten saisi kierroslukualueen muutettua 500-5000 -> 1500-6500, onnistuuko vain tuota säätöpotikkaa kääntämällä? Pari ekaa lediä voisi varmaan vaan jättää pois, mutta millä saisi yläpään nostettua tuonne 6000-6500 kierrokseen?
    2. Määrääkö joku tuossa vehkeessä että minkälaisilla ledeillä tuo pitäisi toteuttaa, eli joku tietty volttimäärä tms.?
     
  2. newport73

    newport73 1st gear

    no ite nopeesti katoin.näin että jos vaihdat 1voltin arvoseksi niin siloinhan pitäisi maalaisjärjen mukaan kierrokset alkaa 1000/min ja loppua 10000/min näin minä ainaskin ajattelen...?voi jotkut jotka osaa vielä paremmin sähköö lukea tai ymmärtää kuin mie niin selventää :eek:
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tulee kyllä ensiksi mieleen että onko joku valopylväs "kiekkamittari"
    kovinkaan tarpeellinen. Riittäiskö kumminkin pelkkä vaihtovalo?

    Ja kunnon viisarimittari on aina paljon luettavampi ja tyylikkäämpi.
    Millainen mittaristo sun capricessa on? Sen rundimitskun voi hyvällä tuurilla jemmata orkkismittaristoon.
     
  4. Stingray

    Stingray Gearhead

    Osaan kyllä kolvata komponentin kasaan, mutta tuo teoriapuoli menee yli hilseen. Eli mitä pitäisi vaihtaa?

    Periaatteessa vaihtovalo riittäisi kyllä, mutta nekin (valmiit) tahtoo maksaa, ja haluaisin yhden valon merkkaamaan jotain 2000-2500 (normaalia vaihtokohtaa), 5000-5500 (vaihtokohta) ja 6000 (nyt kiertää liikaa). Ja Capricessa ('77) on mittaristossa just sopivasti käyttämättömiä varoitusvalopaikkoja lähes ympyrän muodossa (bensamittarin ulkokehällä), niihin kun vaan vaihtais värittömän pleksin varoitusvalotekstien tilalle ja väriledit taakse, tyyliin vihree-vihree-vihree-vihree-keltainen-punainen. Kun en haluaisi pistää mitään uutta tai ylimääräistä tuohon autoon, Dusterissa taas on mittareita vaikka muille jakaa niin toi pitäisi pitää "kliininä".
     
  5. newport73

    newport73 1st gear

    Osaan kyllä kolvata komponentin kasaan, mutta tuo teoriapuoli menee yli hilseen. Eli mitä pitäisi vaihtaa?

    eli tarkotin et vaihda ledit 1 volttisiin,jos kerta 0,5 volttia vastaa 500/min nin tarkotan et jos vaihdat ledit 1v niin sillonhan yks ledi vastaa 1000/min,näin ajattelin omassa nupissa
     
  6. Tweek

    Tweek Gearhead

    Rohkenen epäillä, että ei nyt aivan tuollatavalla onnistu, vaikka minulla ei Stingrayn kysymykseen nyt taidakaan olla vastausta.
     
  7. vemu

    vemu 1st gear

    Toiminnallisuudesta sen verran että LM2907:lla muunnetaan sytytysjärjestelmästä saatava pulssi jännitetasoksi 1V per 1000rpm.
    Tämän jännitetason mukaan sitten sytytellään ledejä LM3914:lla.
    Sekä lähtötaso, että ledien sytyttämisväli on säädettävissä vastuksilla R7-9. Koska yksi 3914 kykenee ajamaan 10:tä lediä, pidemmän skaalan halutessaan voi noita ketjuttaa useampia peräkkäin. Input-vastus vaan sovitetaan seuraavalle lutikalle vastaamaan edellisen lopputasoon.

    Ei nyt lauantai-iltana jaksa raapustella kytkistä, muttei juurikaan eroa tuosta orginaalista.


    newportille sen verran että nyt olet kyllä täysin hukassa puolijohdetekniikan parissa.
     
  8. Stingray

    Stingray Gearhead

    Tuo 10 lediä riittäisi kyllä määränä, mitenkä noita R7, R8 ja R9 vastuksia pitäisi muutella, että saisi sen skaalan siirrettyä 1500-6000 tai 2000-6500? R9:n vastusta vissiin pienemmäksi, vai?
    Tai jos tuo toisen LM3914:sta lisääminen on helpompaa, niin voinko sitten vaan jättää alkupäästä ledejä pois?
    Ja tosiaan, onko jotain rajoituksia, minkälaisia ledejä voin tuohon liittää? Onko volttimäärällä väliä?
     
  9. Tweek

    Tweek Gearhead

    Now we are talking :D

    Taidan tosin jäädä kuunteluoppilaaksi :wink:

    Mutta kuitenkin, onko ledejä olemassa eri jännitteille :eek: ?
     
  10. vemu

    vemu 1st gear

    Tarkemmin kun katselen, niin tuo R9 on pelkästään suojana. Sillä ei ole merkitystä.

    Jos ajatellaan yhdellä LM3914:lla toteutettua 1500-6000rpm näyttöä:

    Kytkentää katsoen LM3914:n pinni 2 tulisi kytkeä maihin kuten SP:n kytkiksessä, mutta pinni 4 ja R8 tulisi kytkeä 1V jännitetasoon. Tämä saadaan muodostettua kahden vastuksen jännitejaolla regulaattorin 7808 ja maan välillä. Näin saadaan tuo asteikon alkupää kohotettua ylemmäs niin että ensimmäinen ledi olisikin 1500rpm.

    Vastuksella R7 säädetään ledien kirkkautta ja sen kanssa R8:lla saadaan tuo steppiväli.

    Tuo SP:n kytkentä näyttää R8:n osalta hieman oudolta jos verrataan datasheetin referensseihin. Harmi ettei löydy kaapista ko. lutikkaa. Olisin äkkiä testannut sen bredilla.
     
  11. vemu

    vemu 1st gear

    Ledihän on komponenttina puolijohde, (loiste)diodi.
    Kaksi sähköteknisesti tärkeintä arvoa ovat norm. virrankulutus/kesto ja kynnysjännite.

    Koska ledi on diodi, sillä on tietty kynnysjännite päästösuuntaan. Vaaditaan siis vähintään kynnysjännitteen suuruinen jännite, että ledi alkaa päästämään virtaa lävitse ja samalla loistamaan. Erivärisillä ja miksei joissain tapauksissa eri kokoisillakin ledeillä on eri kynnysjännitteet.

    Virrankulutus on myös riippuvainen väristä, koosta ja kirkkausdesta. Nimellis virrankestoa/kulutusta ei olisi syytä ylittää. Virranrajoitus onnistuu helposti esivastuksella jonka koon saa laskettua (syöttöjännite-kynnysjännite)/virrankesto.
    Mikään ei tietenkään estä ohjaamasta lediä PWM-moduloinnilla. Eli lediin ohjataan lyhytkestoista jopa ohjearvot ylittävää pulssia. Ihmissilmän hitaudesta johtuen ledi ei näytä välkkyvän, mutta koska ledi kestää tällaista hetkellistä virtaa jopa 1A saadaan siitä huomattavan suuri valoteho.
     
  12. Tweek

    Tweek Gearhead

    Thanks vemu aiheen (led)valaisusta. Osa tuosta olikin jo tuttua, mutta osa ei.

    Mutta mutta, bäk tu tö aihe. Näyttäis ettei sp-lektroniikka mainitse millaiselle moottorille tuo mittari on tarkoitettu :eek:

    Pitäiskö olettaa sen olevan nelimukiselle?

    Luulisin sylinterien lukumäärällä olevan merkitystä tämänkin mittarin näyttämälle?

    Joten ehkä tarvitaan hieman enemmänkin säätöä vastuksilla?
     
  13. Stingray

    Stingray Gearhead

    Eikös tuossa toisessa kaaviossa lue, että R2:lla säädetään mittarin näyttämä oikeaksi. Oletin että se tarkoittaa juuri 4-, 6- tai 8-koneeseen sovittamista, eikö?

    Eli minkälaiset vastukset tuohon väliin pitäisi laittaa? Pystytkö piirtämään tuon muutoksen johonkin näytille?

    Ja mitenkä ne ledit, jos esim. Clas Ohlsonin luettelosta valkkaan 2,2V vihreitä ja 2,3V punaisia ledejä, toimiiko tuossa vai pitääkö jotain muuttaa?
     
  14. newport73

    newport73 1st gear

    juu ei olekkaan hirveästi puolijohteet päässä ainaskaan pienissään.tuli vaan nopeesti katottua kytkistä.mut selkispä mulleki tuosta aiheesta lisäoppia piähän,mut eikun jatketaan 8)
     
  15. Tweek

    Tweek Gearhead

    En tiedä(lue: en jaksa ajatella liian vaikeita), mutta eiköhän joku elektroniikka virtuoosi selvittäne asian kun pidetään asiaa vireillä.

    Olen ymmärtänyt kiekkamittarin toimintaperiaatteen siten, että kierrosluku muutetaan jännitteeksi, jota sitten mitataan.
    Ymmärtääkseni tämä toimii samalla periaatteella.

    Eli, ymmärtääkseni tässäkin kytkennässä kierrosluku muutetaan ensin jännitteeksi, joka vaihtuu kierrosluvun vaihtuessa. Sitten siellä on se yks "lutikka" joka haistelee tätä vaihtelevaa jännitettä ja sytyttelee niitä ledejä saamansa informaation mukaan. Nämä mainitsemasi ledien jännitteet ovat niiden vaatimia "kynnysjännitteitä", niillä ei ole merkitystä jos vain tämä ko. "lutikka" vain pystyy tarjoamaan ko. jännitteen ledeille nautittavaksi. Mutta jos jännite jää pienemmäksi kuin ledin vaatima kynnysjännite, niin ledi vain ei syty.

    En tiedä millaisia jännitteitä ko. "lutikka" pystyy tarjoamaan ohjaamilleen komponenteille vaurioittamatta itseään :odroll:

    Joten lektroniikkavelhot jatkakoon ja korjatkoon..
     
  16. ana57

    ana57 1st gear

    Härveli perustuu aika vanhoihin piireihin, liekö noita enää edes saatavana, mutta asiaan.
    Eka piiri muuttaa taajuuden jännitteeksi, toinen sytyttää ledejä jännitteen ja referenssijännitteen perusteella, härvelin käyttöjännite on 8 V (tehdään piirillä 7808). Valitaan piirin LM2907 max anto jännitteeksi 6 V, jolloin pysytään turvallisella alueella, vastusten R2+R3 arvo saadaan kaavalla 6000/8/666/14,3, jossa 6000=haluttu antojännite millivoltteina, 8=käyttöjännite, 666=taajuus (=4*10000/60) ja 14,3 on C5:n arvo, C6 jätetään pois jolloin R2+R3:n arvo pysyy kohtuullisena, eli vastusten arvo on 84 kilo ohmia, eli pannaan 100 kilon potikka ja korvataan R3 hyppylangalla, nyt saamme piiristä ulos jännitettä 0-6 V kierroslukualueella 0-10000. Seuraavaksi piirin LM3914 referenssijännite tulee asettaa tuohon 6 voltiin, referenssi jännite lasketaan kaavalla 1,25 * (1+R8/R7), sopiva arvo R8:lle on 4,6 kilo ohmia, valitaan lähin std arvo 4,7 k
    Eli tarvittavat muutokset: C5 pois, R3 korvataan hyppyjohdolla, R8=4,7 kiloa,
    Jos mahdollista R2 kannattaa korvata monikierrospotikalla säädön helpottamiseksi, tai vaihtaa n. 50 kiloiseksi jolloin R3 on oltava 47 kiloa.
    Laitteen kalibrointi on oma tieteenhaaransa
    Piireistä löytyy datasheetit sivulta www.national.com josta yllä olevat kaavat on peräisin
     
  17. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    teiNpä muuten tollasen aikoinaan amiksessa lopputyönä ja sain 3..
    testattii kerran kaverin mopoon ja saatiin koko runko jännitteelliseks, vähän ku ois tulpanhatusta kiinni ottanu :D tuol se o hyllys vielki, liekkö tolla mitää tekee..
     
  18. ana57

    ana57 1st gear

    Luinpa huolimattomattomasti mitä oikein haluttiin eli 1500 - 6500 kierrosta.
    Kytkennässtä puuttuu huomautus että 8 koneella pitää jättää C4 tai C5 pois, muuten ei saa kalibroitua (jos C4+C5 = 28.6 nF, R2+R3 olis oltava 65 k, mutta niin alas ei päästä koska R3 = 82 k). Lisäämällä R9:n kanssa sarjaan diodin saamme vähennettyä jännitettä 0,7 V eli 700 kierrosta, kahdella diodilla tietysti 1400 kierrosta joka lienee riittävän lähellä haluttua. Eli uudet muutokset: C5 pois R9:n kanssa sarjaan kaksi diodia (esim 1N4148)
     
  19. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Led Kierroslukumittari

    Vähän off-topicin, mutta värkkäsin seosmittarin ja siinä idea kai on lähes sama kuin kierroslukumittarissa: eli jännite ohjaa ledijonoa. tuossa linkki ohjeeseen http://www.siipicossu.com/seosmittari.htm
    tuolla on myös vaihtovaloksi muutettu "kierroslukumittari"kokeilun.
     
  20. Stingray

    Stingray Gearhead

Kerro tästä muillekin!