Starttivikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja KimK, 7.12.2005.

  1. KimK

    KimK 1st gear

    Useimmiten auto käynnistyy hyvin. Välillä kuitenkin startti ei toimikkaan, vaan avainta kääntäessä kuuluu vain outoa rätinää. Ääni on kuin hiekanjyviä pelipurkissa. Vian ollessa päällä, muutaman kerran kun renkkaa virta-avainta, niin yleensä startti pyörähtääkin normaalisti ja kone käynnistyy.

    Missä voisi olla vika? Startti? Soldenoidi? Maadoitus? Missähän kaikkialla tuossa autossa on maadotuspisteita? Auto sama kuin allekirjoituksessa.

    Kiitoksia avusta jo etukäteen!
     
  2. jyha

    jyha 1st gear

    astrossa oli sama vika!
    startin vaihto autto ihmeesti!
     
  3. räikkälenkki

    räikkälenkki 3rd gear

    tsekkaa piuhojen kunto! vika mahdollisesti solenoidissa... starttien korjaus sarjatkaan ei ole kalliita! yleensä tollaset viat on saatu eliminoitua pikku herkistelyllä 8) jos piuhat ja maavotus kunnossa ja ei jännite häviöitä ni käytä ihmees osina pöydällä jos viel vika rassaa ! jos tulis kaikki hilppeet vaihdettua ni menis rassaamisen ilo ja rahat! :soosoo:
     
  4. Jukka_S

    Jukka_S Gearhead

    Tulipas mieleeni että omassa ritsassani alkoi rätinä käymään startatessa ja syyksi paljastui rikkoutunut starttimoottorin akselin laakeri joka päästi akselin liikkumaan liikaa startatessa. Seuraus oli se että ratas pyöri tyhjää->rätinä.
     
  5. jyha

    jyha 1st gear

    tuo oli mullakin vikana!
    päätin mielummin vaihtaa välitysstartin kuin korjata 15v alkuperäisen!
     
  6. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Useimmin noissa jenkkistarteissa on bendiksin vapaakyktin sökö, lyö vain tyhjää, kunnes löytyy kohta jossa on riittävästi pitoa.

    Suuntaus noilla vara-osatoimittajilla on uusiin/ korjattuihin startteihin. Usein toki sen vanhankin voisi elvyttää... Euro-aikana vain uusi on niin "edullinen".
     
  7. malonari

    malonari 1st gear

    Ilmeisesti bendix-ratas tullut tiensä päähän . Jos startin avaat
    osta samalla laakerit ja hiilet , kunnon puhdistus ja rasvaa
    sinne mihin sitä kuuluu .
    Mutta ota selvää mitä uusi tai korjattu maksaa , voi päästä
    pienemmällä vaivalla .
     
  8. slantti

    slantti 1st gear

    Henk.koht oon sitä mieltä jotta pitää olla paljon mielipuoli näpertelijän vikaa jos alkaa rustailemaan startteja tai latureita itse. Uudet ts. tehdaskunnostetut on erittäin halpoja. Itsellä moparin startti oli kait alkuperäinen eli 25v vanha. Pyöritti kyllä jotenkin mut vaati pitkän avaimen väännön. No aattelin vaihtaa hiilet kun nehän on kuluvaa tavaraa. Avasin startin ja totesin sen kulahtaneen kaikilta osiltaan.Täynnä kuparijauhoa , välystä oli joka suuntaan osia haljennut liukurenkaista puolet jäljellä , ankkuri sorvautunut ym. Tuli ostettua uusi akkukin ennen tuota avausta kun epäilin sitäkin syypääksi laiskoihin kierroksiin. No ostin uuden startin ja kyllä lähtee. 8)
     
  9. malonari

    malonari 1st gear

    Aivan , tahtoo olla niin et jos tilailee osia ja vaihtoehtoja on
    enemmän kuin yksi , niin varmana tulee väärät :mad:
    remppa ei edisty , patonki vaan kasvaa ottalohkoon

    Kandee valita hiukan kalliimpi mutta elpompi tie
    startti asioissakin
     
  10. KimK

    KimK 1st gear

    Itse starttimoottorin loppuunkulumiseen en usko, sillä autoon on vaihdettu startti 1.5 vuotta sitten. Tuskin starttimoottorikaan nyt niin nopeasti kypsyy :)

    Voisikohan vika olla solenoidissa tai onko solenoidin ja startin välillä jotain hammaspyöriä tai vastaavia jotka voisivat olla loppu? Eli eivät ottaisi joka kerta kiinni?
     
  11. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Jos sulla on sivunapa-akut katso ensi akun kengät. Jos viellä ne alkuperäiset suojakumit niiden kenkien päällä kannattaa vuolla mattoveitsellä niin, että ne varmasti painuvat akun navan kytkentä pintaa vasten.
    On muuten monesti ollut noissa vikaa! startti ei vaan saa yksinkertaisesti riittävästi virtaa ainakin jos on dieselistä kyse!
    Pulttikaupoista saa viellä tuumakoon pulti noiden alkuperäiste napapulttien tilalle niin pystyy vetämään kengät kunnolla kiinni.

    Huonoilla akuilla ja liitoksilla nuo starttit just palaa/riikkoontuu! (ainakin dieselissä)

    Tuo sivunavan alkuperäinen ruuvi ja se kuminen suoja siinä kengän päällä on ihan perseestä!
     
  12. räikkälenkki

    räikkälenkki 3rd gear

    varsinkin kun startti on noin uus ni kannattaa harkita repair-kit:in asennusta -helppoa ja halpaa! bendiksin rattaan kulumista edesauttaa huonosti shimmattu startti! (paketissa tulee nippu shimmilevyjä) ja sul voi startti olla huterasti kii (niitäki on nähty) 8)
     
  13. bwheel

    bwheel 1st gear

  14. siltsi

    siltsi 1st gear

    Tunnustan olleeni mielipuoli useampaan otteeseen kun olen startin ja laturin itse korjannut :oops: Toistaiseksi on ollut vikana kaikissa erimerkkisissä menopeleissä sama vika; startissa solenoidin kontaktipinnat ovat hitsaantuneet puhki tai olleet muuten vain likaiset ja laturissa hiilet on ollut finaalissa. (taisi kerran olla laturin laakeritkin väljät) Remppa ei ole vielä koskaan maksanut yli 15 egee, vaikka perusosia on pitänyt vaihtaa... Korjaussarjat kun ei paljon maksa, eikä ne startin 3-5 mutteria niin kauhean vaikeita ole avata. :)
     
  15. KimK

    KimK 1st gear

    Sain vihdoin startin vaihdettua ja nyt taas toimii! Kiitoksia kaikille osallistuneille avusta! :)
     
  16. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear


    Miten niin 16 vuotta tuo on ihan ok pelittänyt. Taitaa joku olla asentanut navat sormilla kääntäen..
     

Kerro tästä muillekin!